Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Energianpassa verkstaden

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 23:05:18, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat ett litet vinterprojekt, blir frågan om att fixa till "mitt" fack i verkstaden, först blir det till att fixa till porten jag själv tillverkade 1982 eller något sådant. När man blir snålare med åren så ska det tätas och isoleras både här och där i det utrymmet. Men först ska den 50 mm grova porten få bättre isolering och tätas i största allmänhet. Har börjat lite smått med att byta ut tätningen runt porten som ursprungligen var i stål mot trä i generösare dimensioner. Sedan lutar det åt att porten blir klädd på insidan av en sandwichkonstruktion från en kasserad vikport. Blir då dubbelt så tjock och troligen tre gånger så bra isolerad! Och när den gamla sandwichporten är brandklassad så borde även min gamla port bli att betrakta som det enligt mitt sätt att se på saken! :grin: :vissla:
Så här ser det ut i dag när vänster karmtätning är bytt, återkommer när det blivit tid för mer pyssel med porten. Ska göra färdig karmtätningen i helgen,nästa steg blir att lägga igen fönsterurtagen som inte har någon uppgift att fylla, sedan blir det till att slakta sandwichporten och börja anpassa den som tilläggsisolering av den gamla porten bit för bit. Kommer uppdateringar här allteftersom det blir något gjort.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Mattias Petterson

#2 » 10:24:26, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir alltid fundersam över varför verkstadsportar ofta får agera klotterplank?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#3 » 10:29:57, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag ju byggt nytt och isolerat det därefter.
Med golvvärme och 12 grader i plattan hoppas jag på låg kostnad med det får kommande månaders elräkning visa.

Jag har ju en 16A säkring (den i mitten) som går varje vinter i mätarskåpet. Den gick i morse. Det är väll inget bra tecken för det är inte kallt ännu... någongång skall jag ta fram tångamperemätaren och kolla upp var snenelastningen ligger
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mattias Petterson

#4 » 10:42:14, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Själv har jag ju byggt nytt och isolerat det därefter.
Med golvvärme och 12 grader i plattan hoppas jag på låg kostnad med det får kommande månaders elräkning visa.

Jag har ju en 16A säkring (den i mitten) som går varje vinter i mätarskåpet. Den gick i morse. Det är väll inget bra tecken för det är inte kallt ännu... någongång skall jag ta fram tångamperemätaren och kolla upp var snenelastningen ligger

Tar den bara garaget eller huset också?
Tycker det låter klent oavsett om du ska kunna köra någon större elmotor och värma samtidigt.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

v702

#5 » 11:38:06, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
QV_ skrev:Själv har jag ju byggt nytt och isolerat det därefter.
Med golvvärme och 12 grader i plattan hoppas jag på låg kostnad med det får kommande månaders elräkning visa.

Jag har ju en 16A säkring (den i mitten) som går varje vinter i mätarskåpet. Den gick i morse. Det är väll inget bra tecken för det är inte kallt ännu... någongång skall jag ta fram tångamperemätaren och kolla upp var snenelastningen ligger

Tar den bara garaget eller huset också?
Tycker det låter klent oavsett om du ska kunna köra någon större elmotor och värma samtidigt.


Ska man energianpassa, vilket väl är ett annat ord för att spara pengar så kan man inte gärna säkra upp. Då får man välja istället, om det inte går att lägga om ngn kabel.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#6 » 12:39:33, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Blir alltid fundersam över varför verkstadsportar ofta får agera klotterplank?


Den sitter ju där och på något ska man testa färgsprutan innan man ger sig på ett riktigt objekt! På gångdörren är det 3-4 mm med färg! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

QV_

#7 » 14:57:25, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
QV_ skrev:Själv har jag ju byggt nytt och isolerat det därefter.
Med golvvärme och 12 grader i plattan hoppas jag på låg kostnad med det får kommande månaders elräkning visa.

Jag har ju en 16A säkring (den i mitten) som går varje vinter i mätarskåpet. Den gick i morse. Det är väll inget bra tecken för det är inte kallt ännu... någongång skall jag ta fram tångamperemätaren och kolla upp var snenelastningen ligger

Tar den bara garaget eller huset också?
Tycker det låter klent oavsett om du ska kunna köra någon större elmotor och värma samtidigt.


Den matar hela fastigheten på torpet 80M2 och maskinhallen 120m2 samt några uppvärmda utrymmen i ladan 220m2
ja det är i klenaste laget men varför ge bort pengar till den fasta avgiften när man inte behöver.
Så länge extrautgiften är 1st 16A porslinssäkring om året så är det en OK kostnad och arbetsinsats.
I det läget dom tar bort säkringsavgiften och inför toppbelastningsavgift även för hushåll (vilket alltså är på G som jag har förstått det) så kan ju en uppsäkring till 20 eller 25 A vara aktuellt.

Kör bara en motor på 5,5HK normalt.
Nu med hallen så kan det bli 3 HK fläktmotor och 5,5HK kompressor samt värme i huset och hallen.
Som tur är så sitter huvudsäkringarna utomhus vilket kyler dom :mrgreen:

Nu går vi inte sommarklädda inomhus på vintern.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Dexxas

#8 » 16:33:44, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del så är det billigare med 25 A huvudsäkringar än 16 A, årskostnaden för 25 är 650:- dyrare än för 16,men det tjänar jag igen på överföringspriset pr/Kwh som är 3,5 öre lägre vid 25A .....
Slipper byta säkringar så fort man ska starta nått större eller svetsa lite seriöst... :mrgreen: :lmao: :lmao:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

qqq

#9 » 17:19:28, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:För min del så är det billigare med 25 A huvudsäkringar än 16 A, årskostnaden för 25 är 650:- dyrare än för 16,men det tjänar jag igen på överföringspriset pr/Kwh som är 3,5 öre lägre vid 25A .....
Slipper byta säkringar så fort man ska starta nått större eller svetsa lite seriöst... :mrgreen: :lmao: :lmao:

Den varianten har jag aldrig hört talas om. Någon annan som har det så ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson (trådstartaren)

#10 » 17:59:11, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färdig med karmtätningen på insidan porten. När den nya tätningen skummades så visade det sig att dyr energi har nog smitit ut i anslutning till den porten, när det skummades från insidan runt den nya tätningen så trängde det ut fogskum mellan portinfattningen i stål och den murade väggen, PÅ UTSIDAN! Småfåglarna har nog boat med det drev som en gång ska ha funnits där! Har en känsla av att det redan blivit en viss besparing när det tydligen varit rätt glest både här och där runt den porten. :???:
Nästa steg blir att regla själva porten och sätta igen det ena "fönstret" i den. Blev en kompromiss när vi kom fram till att det ena ljusinsläppet försvinner medan det andra ovanför gångdörren blir kvar, trevligt att ha lite kontakt med utsidan inifrån verkstaden och praktiskt att se utifrån om ljuset är tänt i verkstaden! I morgon blir det att smita ifrån på arbetstid och hämta regelvirke och lite beslag så kanske det blir lite kvällspyssel i veckan, om inte annat så är det snart fredag igen och ledigt från verkstadsplikter och fritt fram att pyssla med lite roligare saker igen! :thumme: Det är helt otroligt vad en enda arbetsdag mindre i veckan gör att man får mycket gjort på "fritiden"! Och det är helt otroligt vad avstressande det är att få gå och bara pyssla med sådant som ändå borde göras, men utan tidsstämpling och antecknande av minsta skruv som går åt! :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#11 » 21:39:12, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild i kameran vid halvtid. Riktad gångdörr och vänstra porten tilläggsisolerad 50mm. Klädd med plywood upptill och 150cm slitplyfa längst ned. Redan med karmtätningen på plats så blev det klart mindre luftväxling i lokalen, så 50 mm isolering extra på själva porten ska nog göra sitt till också! Andra porten är reglad och "fönstret" igenlagt också i dag, får försöka komma ihåg kameran så det blir lite bilder innan isoleringen och täckskivorna kommer på plats på höger port i helgen.

Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#12 » 22:41:09, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här såg det ut i dag. Lite småpyssel blev det i eftermiddag men inget som syns. Visade sig att det blev byte av isolering i en del av gamla dörren också, den var rätt kass bitvis visade det sig vid kontroll.


Bild
Senast redigerad av LeifAndersson 20:59:34, 13-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#13 » 17:43:29, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snickeriarbetena nästan färdiga på dörren, lite målning och montage av ett övre lås, sedan så kan man lämna det projektet!
Kvar att fixa är sedan en förrådsdörr baktill i det facket och beställa lösullssprutning på vinden, sedan har jag råd att ha det facket uppvärmt även om det blir frågan om mest obetalda hobbysysslor där i fortsättningen. :thumme:


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#14 » 22:32:57, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gångdörren bytte färg i dag!

Bild

Skulle grunda lite tillverkade småprylar, men det är ju tråkigt att blanda grundfärg i en volym som en redig snaps ungefär så jag blandade full spruta.
Egentligen skulle prylarna grundas gula, men man kan ju inte ha en gul gångdörr så det fick bli grått! Och prylarna skulle ju topplackas snyggt "Pentagröna" så de klarar sig fint med grå grund, värre om gångdörren blivit gul! :sad: :vissla:
Så lite hände idag också på tjuvad tid! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#15 » 14:34:39, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på en gul dörr?
Pentagrön dörr blir väl bra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se