blir jrusen som får agera snöskottare i vinter om man nu får fart på den t24 an får bo under pressning i vinter detta för att hela bakdelen av motorn var fylld i grus alså såpass fylld att bakre avtappnings kranen var tät och man fick pirka och hand borra ur grus så man kunde blåsa motorn å skölja gruset sitter rejält fast med känns inte värt och lägga ner mer pengar på en fd frostsprängd grusfylld motor som behöver en ny magnet ev ny förgasare får hålla ögonen öppna efter ersättningsmotor och verktyg för den operationen
hur vattet såg ut när man sköljde . förövrigt 4 sköljningen av motorn men har inte reflekterat över bakre avtappnings kranen förns nu tror nog att detta har nog slitning en smula på inälvorna
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
Det där är inte så farligt, brukar se ut så där i gamla motorer. Det är rost och föroreningar som "föds" i motorn om man har taskigt rostskydd. Avtappningen på motorn funkar sällan på Pentamotorerna när de placerade avtappningen absolut i boten utan minsta tanke på plats för föroreningar. Många har haft ambitionen att koppla motorvärmare i platsen där avtappningen sitter och gjort samma upptäckt som du. Blir den stående tömd i vinter blir det bara värre, bäst vore om du sköljde ur den så gott det går och fyller med glykolblandning i den, då har du rostskydd på köpet! Du ska aldrig någonsin köra en motor med bara vatten i kylsystemet även om det är högsommar, då blir det som i din motor. Rostskyddet är livsviktigt för en motor, och det får du enklast ordnat genom att fylla glykol även om det är 30 grader varmt ute!
tyvärr är det inte rost i min det är sand . skulle tro att det är nån unge som har slängt sand i kylaren
japp använder glykolvatten . vill inte frost spränga den igen har rent vatten nu när jag sköljer då jag inte vill grisa med glykol å få risken att hunden är där å slickar i sig
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
Om någon öser sand i kylaren så blir den kvar i just kylaren, den kan inte ta sig till motorn för då måste den passera kylarens trånga kanaler. Och om så vore fallet så är sand säkert bättre att ha i motorn än grus av korroderat gjutjärn!
hur ser korederat gjutjärn ut ? det här joxet och jag pirka ur var hårt . järn tråd bara böjde sig så man fick ha skruvmejsen och borr för å pirka lös så man kom in i blocket å kunde blåsa . finkornigt och grov kornig . och sitter fast å små klibbigt . nästan som de vore oljeblandat . vatten sköljer inte lös det utan man får skölja å trycka i luft för de ska följa med motorn är/var frost sprängd ovan urtappnings hålet och svetsat känns som sandblandad grus och är mörk brunt
får ingen bra bild på't men så ser joxet ut
blocket . bölden är de frost sprängda
texas 12-13 tum vill ja minnas
just hit it like your making love to a porcupine, very gently