Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avgrävt avlopp, Mitt bredbandshelsicke.

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 10:04:33, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta hade jag från början inte tänkt skulle bli nåt problem, ännu mindre en tråd. Vi skall ju som dom flesta andra berikas med fiber. När första förslaget presenterades (kanske 4 år sedan) så skulle vi få 10-10 Mbit/sec för ca 24000 kr, halleluja, vi bodde ju nästan sist och dom hade inte råd med för bra grejer... Vi tackade nej. Nu i våras började dom gräva lite här och var på våran kulle, Jag fick ett nytt erbjudande som hade blivit betydligt bättre: 100-100 Mbit/sec och lite dyrare ca 24000 kr plus lite ospecificerade merkostnader och ett vad jag tycker ganska bra vidare månadskostnad för själva Tv/bredband och en telefon som jag inte vill ha (fast IP-telefon) Så långt allt väl. Dom närmade sig min mark och började gräva, först rök min teleledning och fick repareras, först en gång, sedan två gånger, sedan grävdes hålet igen och har nu grävts upp ytterligare en gång och reparerats tredje gången, bara mitt ADSL-bredband orkar fungera tills inkoppling av fibern... Efter det att teleledningen rök av så blev det avloppets tur, det gick rätt av och även dagvattnet som jämte flög också av. Detta hade dom reparerat när jag kom hem från jobbet så jag slapp? se eländet. Nu så häromveckan så tätnade avloppet, jag märkte det genom att det kom skit upp genom en ränsbrunn/inspektionsbrunn som jag gjorde 2005 då det också var tätt, den gången berodde det på en Rododendronbuske som passade på att rota sig mellan skarven på två rör, detta fixade jag då och har funkat sen dess. Så nu när det var tätt så kollade jag detta som första åtgärd men fann inget fel just där i gen. Jag ringde grävfirman som tur nog hade skyldighet att fota alla reparationer som blev tvungna att göra under deras framfart. Jag fick ett foto, ganska dåligt men tillräckligt bra för att konstatera.
Bild

Går det att se nåt på bilden som inte verkar stämma?
Fortsättning följer!
Senast redigerad av Janson1 09:35:54, 20-10-2018, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Skru'are

#2 » 10:22:27, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saxad rubrik i VVS-forum:
Stort prisavdrag för fel muff
En felaktig rörfog i en bostadsrätt i Uppsala gav köparen rätt till prisavdrag på närmare 164 000 kronor.

5 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#3 » 10:29:52, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som när man pusslar ihop en nödlösning hemma med grejer man har,
kopplet blir 2-3 Dm långt och minskar i diameter för varje koppling, för att åter öka på andra änden.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

LeifAndersson

#4 » 15:12:23, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledningarna måste ligga väldigt grunt hos dig, när bredbandsrallarna gräver fiber här når de nästan inte ned till tråden för robotklipparen med sin schakt! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 17:27:01, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson: Detta är södra Sverige, vi har inte nästan permafrost... rospigg: Jag tror dom sa at dom var i väg och köpte rör mitt på dagen speciellt för detta ändamål. Skrú are: Nåt prisavdrag blir nog inte men kanske en ersättning för extra arbete av mig?
Som första åtgärd när jag märkte att avloppet tätnat var att ringa slamtömningen, som andra åtgärd var ju att få bilden på reparationen, efter det så sms:ade jag grävfirman om jag skulle ringa återbud till slamtömningen. Efter lite bollande så föreslog grävfirman att dom skulle beställa en spolbil istället så jag avbeställde slamsugningen och i går kom spolbilen. Först trodde han att det var min Rododendronbuske som var orsaken även denna gång men det vet var ju fortfarande tätt, när han till slut kom ca 40 meter in (vid reparationen) så släppte det så in i h*lsike, det bara klafsade ut flera veckors gödsling... När han som körde spolbilen såg fotot i första inlägget så trodde han också på att felet är nog där...
Nu går jag i kvalet om jag skall gräva upp det själv eller ej, (grävmaskinsfirman hinner inte på flera veckor). Nästa gång det tätnar så är det väl barfrost sedan tre veckor tillbaka??? Ja, hur gör man?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PO

#6 » 17:47:08, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är samma grävlings företag som or sakat skadan så hjälper det väl inte att dom inte hinner,i min värld är det bara o komma express pronto eller betala för att någon annan fixar till det

5 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

eqlazer

#7 » 17:52:09, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller att du skiter regelbundet så du håller ledningarna varma, för det där ser grunt ut även för den södra ändan av landet :)

Vilken sida av bilden är in- och utlopp?
Vad är originalrören av för typ/storlek? Och vad är lagningarna i för storlek?

1 person gillar det här inlägget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

texas5020

#8 » 18:26:05, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Firman är skyldig att begära utsättning före grävning annars får de stå för alla kostnader.

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

roddjer

#9 » 20:08:08, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PO skrev:Om det är samma grävlings företag som or sakat skadan så hjälper det väl inte att dom inte hinner,i min värld är det bara o komma express pronto eller betala för att någon annan fixar till det

Jo, förvisso, i en perfekt värld så. Men.. så kan man hamna i den situationen att man helst inte vill ha dit samma hantverkare igen, som gjort kack-jobbet i fråga, för efter egen inspektion kan man slå fast att denna aktör är ett klantarsel i kvadrat.

Vi hade såna problem, sambon och jag, vid vårat husbygge förra året. Främst de som skulle sanera marken (förra huset brann upp) som fuskade och framför allt inte gjorde det vi hade kommit överens om från från början (muntligt tyvärr.. :ohnej: ). Gissar på att de såg efter ett tag att de skulle bli mycket mer jobb än de räknat med från början och således försökte "skarva" här och där för att behålla marginalen. Tog 9 månader och ett advokatmöte innan en annan aktör slutligen dök upp som i sin tur gjorde jobbet galant.

Hade jag haft tillgång till maskiner och framför allt ett ställe att göra av med "skiten" (gamla brandmassorna) hade jag gjort det själv, "rätt" eller inte.

Janson1 skrev:...Nästa gång det tätnar så är det väl barfrost sedan tre veckor tillbaka???...

Absolut! Värmepannan går aldrig sönder vid Midsommar utan i mitten på januari när det kryper ner under -20, osv...

Janson1 skrev:...Nu går jag i kvalet om jag skall gräva upp det själv eller ej, (grävmaskinsfirman hinner inte på flera veckor)...

Ja, det är en lurig avvägning. Vad "kostar" det så att säga.

Du har egna grejer låter det som, behöver inte låna eller hyra. Om du gör det själv, påverkar det förvärvsarbetet, familj, andra intressen/skyldigheter i nån större omfattning. Har du många järn i elden ändå, är hjärtinfarkten nära? _ :???:
Fördelen blir då att det blir "riktigt gjort", blir gjort snarast och utan tjafs och krångel med andra aktörer.

Om man viftar med trollspöet och säger att Grävlingarna skulle komma imorgon och fixa alltihop, hur skulle det kännas? Oro över att det blir bra, eller bara skönt att bli av med skiten (no pun intended.. :mrgreen: ) Alltså litar du på att den kan fixa till det så att det blir bra, kan de sin sak i övrigt? Alla kan ju göra ett misstag då och då, frågan är hur bra man är på att rätta till sina misstag. Kan de rätta till sitt misstag på ett adekvat sätt?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 21:21:10, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eqlaser: Rinnriktning är från botten till topp i bilden, bilden är tagen med vidvinkel vilket ger en lite orättvisande bild. Jag tror det är cementrör, ev Höganäs saltglaserade rör med en innerdiameter av 130-140 mm och deras skarv är 110 rör, dom sa att det ev är 90 rör av någon obeskrivlig anledning... Däremot så har skiten aldrig någonsin frusit!
Texas5020: Det är svårt, nästan omöjligt att få utsättning för just avlopp 30-40 efter installation där folket flyttat/dött bort mm. Men jag visade dom ungefär var avloppet bör gå och den gick visst där...
PO: jo, i den bästa av världar så skall dom komma pronto men frågan är precis som roddjer skriver, vill jag detta?
Roddjer: Ibland så tänker jag verkligen detta: Vad gott, nu fixar någon annan problemet åt mig men tyvärr får jag nästan alltid tillbaka det för dom lyckades inte... (Se bla. tråden ev för lite köldmedia i värmepumpen?) Men jag har egen grävare, egen traktor, två stycken av varje numera, en på varje ställe bara för att just kunna göra allt själv under kontroll men jag önskar faktiskt att grävfirman kommer och gör just avloppsjobbet OCH jag skall vara med, då tror jag inte det blir så mycket fusk/gjort i oförstånd

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Skru'are

#11 » 23:54:33, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med din beskrivning av material och mått så är det vad jag misstänkte av fotot. Det är troligen tvära dimensionsförändringar med invändiga kanter och skarvar som inte är täta/rotsäkra.
Djupet och skaderisk gör att det är handgrävning som gäller.
Det är inte alldeles enkelt att skarva ihop det där på ett korrekt sätt nu.
Det blir snart stopp igen.

Vilka sträckor rör det sig om från huset till skadan och därifrån till anslutningspunkten?
Planteringar o d på den sträckan?

Gå upp några nivåer och tala med en högre chef och gör klart för honom vad som hänt och vad som kan hända om de inte reagerar snabbt.
Förberett. Lungt, sakligt och bestämt.
Du kan få anlita annan entreprenör på deras bekostnad annars.
Det är väldigt illa hopkommet!
(Du kan kanske få igenom en bra överenskommelse att lägga om det.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#12 » 06:12:26, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett (av många) problem om du gräver själv är att det går en fiberslang precis där du ska gräva. Skadar du den så får du problem, och detta bara för du skulle lösa någon annans problem...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 07:27:36, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att fibern går bredvid/under/över där det behöver grävas är väl största motståndet till att jag inte vill gräva själv. Jag vet inte ens exakt själv var på sträckan själva avloppet ligger men jag kan se rester på backen efter rör på ett ställe så jag skulle börjat där. Jag kommer nog rätt inom +-1 meter i längdled och bangon i sidled för det går ju att se tydligt var dom grävt, man nästan snubblar där... Från huset är det ca 35-40 meter till skadan och ca 2-3 meter till avloppsbrunnen. Dom grävde väldigt nära avloppsbrunnen så det blev ju ofrånkomligt att inte träffa ledningarna... Jag tar nog kontakt med den ansvarige på området, han vet om både mitt problem och andras med för den delen. Det skall nog grävas upp ganska omgående nu när det är spolat och klart.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

palle1

#14 » 11:15:02, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan reparation måste göras med 160 rör.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012

LeifAndersson

#15 » 12:13:15, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som du har betongrör som markrör. Marigt att skarva med plast om det ska bli riktigt bra. Har de orsakat skada på betongröret vore det bästa att byta ledning från skadan till närmaste kopplingspunkt/anslutningsbrunn. Både minskning och ökning av diametern i en skarv kan bli problematisk annars! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se