Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Härdning gödselplatta

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Njakob (trådstartaren)

#1 » 08:49:49, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er, igår gjöt jag jag gödselplatta foderbord och skrapgång. Innan bygget är klart kommer jag använda den gamla gödselplattan som ligghall. Problemet är att förra säsongens djupströbädd ligger kvar på gödselplattan. denna skullenjag helst vilja flytta till den nya gödselplattan. Alternativet är att lägga gödsel på backen tills den nya plattan härdat färdigt om djuren måste stallas in pga vädret.
Frågan är hur lång tid jag bör vänta innan plattan beträds med lastmaskin, jag kan också lägga en stor del av gödseln på plattan utan att kör upp på den, men vad kan det handla om i tid dels för körbar platta och dels för bara lagring. Och vad säger länstyrelsen om tillfällig lagring på backen vid den här tiden.
Jag har en liten nystartad besättning och har väl snart haft alla rutinkontroller man kan få från länstyrelsen, så det är inte aktuellt med några chansningar angående gödsellagring. Ger mig fan på att de står här dagen efter om jag skulle göra något som är tveksamt enligt regelboken.
Tips och råd tas tacksamt emot, behöver väl mest vädra detta för att få ner min stressnivå. Mvh

2 personer gillar det här inlägget.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor



Göran Ekman

#2 » 10:27:12, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägga en hög på åkern kallas väl stuka, har väl varit tillåtet under vissa förutsättningar . Vilka vet kan jag inte. Kanske kan vara en lösning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Nickebonne

#3 » 12:00:16, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg ut dyngan i en hög, strö över ett tunt lager halm. Om någon frågar har du rensat ut rännet på gammal halm. Problemet löst.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Åsa-Nisse

#4 » 12:52:13, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig standardbetong har full hållfasthet efter 28 dygn och ca 80% efter 7 dygn. Sen beror det på hur du dimensionerat ditt bygge.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Michael Meier

#5 » 13:01:45, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

djupströbädd i stuka lär vara en av dom bästa lösningarna, ett problem är urlakning/läckage som kontrollanten kan ha åsikter om angående ytvatten som går att lösa,
vinterspridning av stallgödsel på öppen mark + nedmyllning dagen efter är väl plan B ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Johanolof

#6 » 22:18:46, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Vanlig standardbetong har full hållfasthet efter 28 dygn och ca 80% efter 7 dygn. Sen beror det på hur du dimensionerat ditt bygge.


Nej så är det ju inte. :???: Beror ju helt på vilken temperatur det är. 28 dagar är ju vid 20c. Vid kallare väder så blir det längre torktid.

Kan du lägga på plattan utan att köra på den så är det ju inte farligt att börja lägga på ganska tidigt då det inte blir några punktbelastningar som när du kör på den.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Njakob (trådstartaren)

#7 » 17:55:29, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kanske går bra att lägga gödsel ganska snart, min fundering har ju varit kring lakvattnet, om det skadar betongen innan den härdat helt.

Plan B blir lite knepig, i dessa trakterna får man inte sprida någon slags gödsel i November.

Jag ska börja med att ringa till Länstyrelsen och se vad de säger om lagring av gödsel i stuka, går det att lösa urlakning genom att täcka med presenning och lite jord är det ju en enkel lösning.

Så länge vädret är fint och de fortfarande har bete är det inga bekymmer, men det kan ju slå om till snö när som helst.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

busholle

#8 » 09:31:52, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du färre än 10 djurenheter behöver du ingen platta annars kan stukalagring vara ett bra alternativ. När det gäller stukor har kommunen rätt att stifta egna regler. I vår kommun saknas i praktiken begränsningar medens det i grannkommun körs stenhårt på max 2 veckor innan spridning och aldrig på tjälad mark.
Det är alltså kommunen du ska ringa och inte länsstyrelsen.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Nickebonne

#9 » 13:46:40, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Har du färre än 10 djurenheter behöver du ingen platta annars kan stukalagring vara ett bra alternativ. När det gäller stukor har kommunen rätt att stifta egna regler. I vår kommun saknas i praktiken begränsningar medens det i grannkommun körs stenhårt på max 2 veckor innan spridning och aldrig på tjälad mark.
Det är alltså kommunen du ska ringa och inte länsstyrelsen.


Eller tvärtom, det är kommunen du inte bör ringa till och du ska också undvika att ringa länsstyrelsen :grin:

Är ungefär så det ser ut, i ena kommunen är myndihetspersonen en avdankad bonne som åker runt o fikar o i andra kommunen har en nitisk miljöpartist o bondehatare jobbet.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Skru'are

#10 » 14:48:23, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför med att ballast/grus inte får innehålla humus då det försvagar betongen. Vatten skall vara rent, annars påverkas beständigheten.

( Vid rumstemperatur och vattenlagring uppår betong nominell hållfasthet efter 28 dygn. Provkroppar provas då. Hållfastheten fortsätter dock att öka.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Njakob (trådstartaren)

#11 » 09:00:46, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Tydligen bor jag i ett nitratkänsligt område och oavsett antal djurenheter krävs riktig gödselplatta, eller liknande förvaring. Som någon sa är det kommunen som bestämmer i detta fall. Jag prata med ansvarig och fick reda på att tillfällig stuka är ok upp till 3 veckor. Lösningen blev att köra ut 15 ton till stuka och sedan kunde jag strö på ett rimligt vis över det som var kvar. Precis i tid, första snön kom för några timmar sedan. När 3 veckor har gått lägger jag stukan på nya gödselplattan och med lite tur kan flytta korna till nya stallet. Prata med en granne som brukar vänta minst 20 dagar innan han kör på betong plattor, så jag tänker att efter 3,5 veckor borde det inte vara några bekymmer om jag smyger runt med lastaren i utkanten på plattan.

En annan fråga angående foderbord. Har ett 9 meter långt foderbord som går att komma åt från hela långsidan. Besättningen består av för närvarande av 2 dikor och 2 kvigor, kommer antagligen inte utökas denna vintern eftersom halm och grovfoder kostnaderna tog de marginaler jag skulle ha till att köpa två dräktiga kvigor till. Hur löser jag utfodringen bäst? Funderar på nackdelar med att bara ställa balen hel på foderbordet, andra skörden är ju minst sagt blöt och blir kanske svår för dem när det fryser. Samtidigt har jag en del andra djur och behöver därför rulla av en del av balen till dem.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se