Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Invecklat byggproblem (Blivande Klas garage) .

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Alrik

#31 » 10:11:08, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas.Pettersson skrev:Hej igen!!

Mäklaren pratade bara om vad det kostar att bygga en ny liknande hall och tog ingen hänsyn till att det är i dåligt skick.

Min tanke om jag inte köper det är att stommen ska säljas och marken återställas.

Måste tillägga att jag nu äger 50% av firman och 100% av mitt nya AB.

Firman som äger garaget (jag 50% girig bror 50%) ska avvecklas inom kort och dom har servitut på garage och tillfartsväg. Arrende har aldrig betalats.

En tanke till är om jag ska köpa är:
Ska mitt nya AB eller jag privat köpa det? Tänkte om mitt AB köper kan man dra av momsen på underhåll och el?? moms på garageköp,kan det dras av??


Bomba på med frågor och tankar då jag inte har någon att diskutera detta med irl och det tär på en när alla närstående sticker huvet i sanden... :insomnia:


MVH Klas


Mått på hallen?

Blev erbjuden en maskinhall, Stålstomme ovh plåt i vägg och tak. 15x30. 100k kr. Jobbet att plocka ner, frakta och montera upp igen samt köpa ny takplåt drar iväg. En ny hall så ingår oftast stomresning.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



MN

#32 » 10:21:09, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda sättet att få fram det verkliga värdet är att lägga ut till försäljning! Hur attraktiv tror du själv det är med garage annans mark? Finns det i servitutet ngt om fria ytor runt byggnaden eller är det bara tillfartsväg rakt in i porten?

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

meet_matt

#33 » 10:26:23, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas.Pettersson skrev:Hej igen!!

Mäklaren pratade bara om vad det kostar att bygga en ny liknande hall och tog ingen hänsyn till att det är i dåligt skick.

Min tanke om jag inte köper det är att stommen ska säljas och marken återställas.

Måste tillägga att jag nu äger 50% av firman och 100% av mitt nya AB.

Firman som äger garaget (jag 50% girig bror 50%) ska avvecklas inom kort och dom har servitut på garage och tillfartsväg. Arrende har aldrig betalats.

En tanke till är om jag ska köpa är:
Ska mitt nya AB eller jag privat köpa det? Tänkte om mitt AB köper kan man dra av momsen på underhåll och el?? moms på garageköp,kan det dras av??


Bomba på med frågor och tankar då jag inte har någon att diskutera detta med irl och det tär på en när alla närstående sticker huvet i sanden... :insomnia:


MVH Klas


ta dit någon som värderar er byggnad med de förutsättningar som gäller. eller om din bror godtar din värdering. sedan köper du ut brodern.

ska den bortföras så ska såklart firman (du och din bror) stå alla kostnader.

köp privat och hyr ut till ab till marknadsmässig hyra. då kan ingen säga något men om ab:t äger en byggnad på din privat mark kan det finnas anledning att undersöka. ab:t kan sedan utrusta lokalen och dra momsen. här kan det vara klokt att inte överdriva.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

BM425

#34 » 10:34:33, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående momsen på köp av en byggnad på ofri grund så maila en fråga till skatteverket o fråga. Beskriv situationen väl.
Då får du ett skriftligt svar tillbaka som kan vara bra att ha.

Jag tror inte det är moms på att köpa byggnaden den behandlas som en fastighet i momslagen, men det bästa är att ställa frågan till skv, kyssa i för "Företag" och "Moms". https://www.skatteverket.se/omoss/konta ... 10925.html
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Klas.Pettersson (trådstartaren)

#35 » 00:51:04, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!!

Mått på hallen :15x18m

På nyttjanderättsavtalet står: Ägaren till fastighet x upplåter härmeden rätt för Firman XXX att på ovanstående mark inneha garage avsett för Firman XXX:s verksamhet samt rätten att nyttja den väg som leder till ovanstående garage.


Jag har inte värderat byggnaden, vi har haft ut mäklare från Svensk fastighetsförmedling.


MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas.Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:26, 21-12-2007
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Chevrolet

Trigon

#36 » 01:55:28, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju i avtalet som om rätten att nyttja garaget på din mark är kopplat till företaget som du är hälftenägare till? Stämmer det så borde ju lokalen vara synnerligen svår att sälja till någon utomstående mot din vilja och du borde kunna köpa den för priset den betingar på rot (för nedmontering) minus markens återställningskostnad. Inte så många kronor i mina öron.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Klas.Pettersson (trådstartaren)

#37 » 10:47:47, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÄNTLIGEN är garaget mitt!!!

Då dyker nästa problem upp! det är taxerat som industrifastighet??

Har fått blanketter från skatteverket där det helt plötsligt har försvunnit 1000 kvm från min fastighet och lagts på "industrifastigheten" och som är taxerad som en egen fastighet.

Jag vill ju ha in garaget som "garage med plats för två bilar eller fler"på min fastighet.

Hur ska man göra då??

Behöver hjälp lite snabbt då taxeringen ska vara inne den 2/3

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas.Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:26, 21-12-2007
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Chevrolet

torbjorn_forsman

#38 » 12:47:42, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer skatteverkets åsikt om de där 1000 m² med de uppgifter som lantmäteriet har om fastigheterna i fråga? Fastighetsgränserna kan ju inte gärna ändras utan en lantmäteriförrättning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#39 » 17:30:09, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant visste inte att Skatteverket kunde skapa fastigheter på egen hand. Trodde att det är Lantmäteriet som gjorde så.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magloman

#40 » 17:48:10, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Industrifastighet är inte så dumt. Blir enklare bygga som msn vill tror jag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Burträskarn

#41 » 10:03:22, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skatteverkets ideer om fastigheter har väldigt lite med lantmäteriet att göra. Vem som är taxerad ägare är helt frikopplat från vem som är lagfaren ägaren (jag vet av egen erfarenhet...). Jag tror att det är likadant med "typklassningen". Det är ju trots allt fullt möjligt att köpa en gammal lagård och använda den till husvagnsgarage. Man anmäler till skatteverket vad man ska använda byggnaden till. Vilka för och nackdelar olika klassningar har, det är mig fullständigt obekant. Däremot ska man nog inte avvika alltför mycket från sanningen. Har man anmält att det är ett bönhus, och så söker man miljötillstånd för nukleär verksamhet finns det en viss risk att myndigheterna blir ledsna i ögat...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Mattias Petterson

#42 » 12:30:38, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas.Pettersson skrev:ÄNTLIGEN är garaget mitt!!!

Då dyker nästa problem upp! det är taxerat som industrifastighet??

Har fått blanketter från skatteverket där det helt plötsligt har försvunnit 1000 kvm från min fastighet och lagts på "industrifastigheten" och som är taxerad som en egen fastighet.

Jag vill ju ha in garaget som "garage med plats för två bilar eller fler"på min fastighet.

Hur ska man göra då??

Behöver hjälp lite snabbt då taxeringen ska vara inne den 2/3

MVH Klas

Hur löste det sig?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Klas.Pettersson (trådstartaren)

#43 » 14:27:52, 02-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!!

Efter samtal med skatteverket fick jag besked att det är "OMÖJLIGT" att ha en så stor byggnad som garage för två bilar eller fler.

Och nu idag kom nästa överraskning : den lilla tomten Som "MÅSTE" följa med industrifastigheten för att få tillträde till den har helt plötsligt fått ett taxeingsvärde på 40000 Kr.

Taxeringsvärdet på min ursprungliga tomt är fortfarande detsamma trotts att den blivit 1000 kvm mindre.

Är lite trött på skatteverket nu...…………… :insomnia:

MVH Klas

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas.Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:26, 21-12-2007
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Chevrolet

Burträskarn

#44 » 17:54:32, 02-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns alla roliga detaljer rätt, så finns inga taxeringsvärden mellan 0 och 40000 (då jag hade anledning att begripa mig på sånt här, så var nedre gränsen 30000:-). Kan man anta att det är byggnadsvärdet som är 40000:-? markvärdet 0:-?? Det är väl inte helt orimliga värden, eller?
Ibland tror jag att Gud uppfann SKV för att se till att vi skulle bli trötta,och inte ha energi till att hitta på andra dumheter. Å andra sidan tycker jag mig höra ett dovt muller från Axel Oxenstiernas grav - det här är ju inte en förvaltning som verkar kämpa för den enskildes bästa...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Klas.Pettersson (trådstartaren)

#45 » 18:15:25, 02-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är markvärdet som är 40000,värdet på byggnaden är samma som före.
Användarvisningsbild
Klas.Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:26, 21-12-2007
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Chevrolet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se