Vinkelslip = fri hand = "krokig raksträcka...
Cirkelsåg = anhåll = rät linje = snyggare snitt
Frågan i botten, i sig, var egentligen "hur i... kapar man på enklast sätt korrugerad plåt" (underförsått; så det ser snyggt ut och att man tillfogar plåten minsta möjligta skada; underförstått; låta bli att skada sig självt också!)
Nibblare säger i princip alla som jobbat med plåt.
...jag har ingen erfarenhet av att arbete med nibblare, och har ingen.
Nöden att få plåtarna kapade ledde till att jag -chansade- med att montera stålkapskiva i cirkelsågen.
Fördelar med cirkelsåg över vinkelslip:
- mycket lägre
varvtal => mycket lägre värmeutveckling => bör leda till mindre skador på rostkyddet.
- tung pjäs som ligger "still" på underlaget jmf med tung pjäs som sprätter iväg åt alla håll o kanter, som dessutom
saknar kling
skydd...
(har bekanta som sett vad vinkelslip -kan- gör => de tvärvägrar att använd vinkelslip! De anser att verktyget är långt farligare än till och med motorsåg! Jag har fått ett rör att nypa om en kapskiva på en 2000W's 180mm's cirkelsåg. Röret vägde någon stans mellan 5-10kg - det -flög- mellan 2-3 meter! => => => med erfarenhet och kunskap söker man välja sina risktaganden
)
Resultatet med cirkelsåg med metallkapskiva till vinkelslip:
-
Det blev -löjligt- lätt att kapa plåten!
Gick otroligt snabbt
Snitten blev snygga
...men... det blev efterarbete med fil... var enda kapyta krävdes det att man slipade bort "kap skägg" från!!! Sylvassa kanter!!! Jätte stor risk att skada sig svårt, genom handskar (!), när man tog i plåtarna!
Så, ja, det blev rätt mycket efterarbete. Resultatet blev dock riktigt bra i slutänden
Nu ska man också ha i åtanke:
- begagnad takplåt...
- begagnad trall...
=> gjort för att -användas- , inte som "utställningsobjekt".
Priset har varit måttligt. Ett par kapskivor. Lite el. En/två nya filar (som man i alla fall har nytta av). Ett gäng pop-nitar från Clas Ohlson kring 1990:ngt (legat o samlat damm), en tub butyl
tätning från BT (43kr?), ett gäng pipar till tuben (15kr?), 50mm, 60mm och 70mm's träskruvar från BT, 5mm's brickor från SweBolt (spott styver i pris jmf med BT's priser), ngr ToReT till BT (2-3st totalt för bara "taken").
Visst!... nya plåtar och nya fräscha tryckimpregnerade 28mm's plankor hade varit trevligare att arbeta med
Nu får jag se till hösten och vintern om pop-nitarna, tätade med butyl, klarar av att hålla tillräckligt tätt...
=>
- hur hade ni andra valt att lösa motsvarande problem; dvs "tak över lastpallskragar" (skydda mot regn, samtidigt tillåta maximal ventilation)
(pallarna står på 2 gatstenar på höjden, som står på 35x35x4/5 betongplattor. Sten = trä drar inte åt sig fukt som när trä vilar på betong! => maximal ventilation under och upp igenom "skorstenen" ) ?