Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur sätta grindstolpar?

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 21:36:35, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett par grindstolpar i sten som pga inköp av en större skördetröska ska flyttas .
Ser ut så här.
Bild
Den runda delen av stolpen är ca 110 cm hög sedan tillkommer ca 30cm klot sten ovanpå sitter med en järndubb. Den delen av stolpen som kommer i marken varierar mellan 50 till 70cm, olika på stolparna, den som någongång förlänge sedan formade stolparna la inte ner så många timmar på den delen som inte syns.
Min fundering hur gör jag för att fixera stolparna så att dom inte rör sig. Tänker hänga upp grindar i stolparna
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



kimmen

#2 » 21:59:26, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en balk i backen mellan stolparna, nog ett måste annars så viks nog stolparna in av grinden med tiden. Mina har stått i minst 30 år med tunga järngrindar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

gaffa

#3 » 22:05:29, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa nu på att framtidssäkra avståndet mellan grindstolparna till 46 fot
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 22:30:50, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Passa nu på att framtidssäkra avståndet mellan grindstolparna till 46 fot

Nu var jag nog lite otydlig jag ska inte in i trädgården med tröskan är bara en mindre breddning av uppfarts vägen till 5,5 meter så att det går att komma till och från gården. Har omlokaliserat 50 m syrens häck . Samt givit två askar och en lind respass.
Stolparna bör alltså ha ett gemensamt fundament .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mikkel

#5 » 22:48:38, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja balk som kimmen skrev. Förr grävde man en ränna mellan stolparna, formspikade en låda ca 30x30 cm i sektion, lade i några armeringsjärn, gjöt med betong, i ändarna av lådan blev fundamenten för de två stolparna där man lät armeringsjärnen sticka upp för att fortsätta med stolparna uppåt eller med fästen för järnstolpar. Betongbalken låg ca 20 cm under marken.
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

gaffa

#6 » 23:38:16, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
gaffa skrev:Passa nu på att framtidssäkra avståndet mellan grindstolparna till 46 fot

Nu var jag nog lite otydlig jag ska inte in i trädgården med tröskan är bara en mindre breddning av uppfarts vägen till 5,5 meter så att det går att komma till och från gården. Har omlokaliserat 50 m syrens häck . Samt givit två askar och en lind respass.
Stolparna bör alltså ha ett gemensamt fundament .
Göran i Björnarbo


Säg inte det, för om vi får en krissituation med avspärrning med livsmedelsbrist så vet du inte vad som hamnar i trädgården. Under andra världskriget grävde min morfar upp 4000 kvadratmeter av gräsmattan och satte potatis istället.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

fretchi

#7 » 00:05:55, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får vi nog även bränslebrist så bara potatisgrävet kommer in mellan grindstolparna är det nog lugnt :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Göran Ekman (trådstartaren)

#8 » 07:54:19, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Ja balk som kimmen skrev. Förr grävde man en ränna mellan stolparna, formspikade en låda ca 30x30 cm i sektion, lade i några armeringsjärn, gjöt med betong, i ändarna av lådan blev fundamenten för de två stolparna där man lät armeringsjärnen sticka upp för att fortsätta med stolparna uppåt eller med fästen för järnstolpar. Betongbalken låg ca 20 cm under marken.

Idet här fallet är den delen av stolpen som inte är synlig ca 50-70 cm.
Gjuter en platta/fundament plant. Låter lite armerings järn sticka upp. Borrar i gängstång i stolparna som sticker ut neråt ordnar ett antal " fötter "en rörbit med en platta under, en mutter på gängstången.
Vips så har jag en justerbar fot. Ställer stenstolpen med sina justerbara fötter på betong plattan justerar in stolparna fixerar fötterna med hjälp av armeringsjärns bitar som svetsas fast ,gjuter kring och under stolparna.
Kan det vara en bra lösning?
Stolparna väger runt 900 kg var.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#9 » 11:26:39, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Säg inte det, för om vi får en krissituation med avspärrning med livsmedelsbrist så vet du inte vad som hamnar i trädgården. Under andra världskriget grävde min morfar upp 4000 kvadratmeter av gräsmattan och satte potatis istället.


Nuförtiden kan det väl inte finnas nån bonde kvar i Skåne som har råd att ha så mycket som 4000 kvm liggande som gräsmatta till ingen nytta? Träda får man väl kalla det då i sånt fall? :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 11:49:53, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här uppe i våra magra skogstrakter odlades det där det gick att odla husen byggdes på mobackarna där det inte gick att odla. De åkrar som ligger mot trädgården skulle nog ha avslutas lite tidigare där är det magert.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mikkel

#11 » 12:08:44, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din idé om att grundlägga för stenstolparna tycker jag låter rejält. Men fattade jag rätt så tänkte du inte förbinda fundamenten med en balk. Om dina fundament sätter sig med tiden så kommer grindarna inte att passa där de möts som de gjorde från början. Vitsen med att förbinda dom stumt med en balk emellan är förmodligen att de inte ska kunna röra sig i förhållande till varandra. Det är väl främst för grindarnas vikt så att de inte tippar mot varandra men det hindrar ju även om en vill tippa lite inåt gården och en ut mot vägen. Nu är jag inte expert på att sätta grindstolpar men de två projekt jag har fått möjlighet att se har gjorts med balk emellan. Det var cirka 20 år sedan, så det är ju ändå inte hedenhös.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

kimmen

#12 » 12:36:04, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med en balk i mellan är nog en beprövad metod, skulle det gått utan hade dom nog sparat de arbetet och satt stolparna utan balk, det går nog inte utan balk om man ska ha grindar
Men ska du ha staket kanske du kan sätta en snedsträva bakom stolpen så att den inte kommer att luta, hade det gått hade dom säkert gjort detta i stället för balk

Jag röstar för balk :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Göran Ekman (trådstartaren)

#13 » 13:09:14, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att det blir ett gemensamt fundament/grund/ platta till båda stolparna så att dom står på en gemensam grund.
Det jag hoppas på är att någon skulle berätta för mig " att gör så här det blir enklare än det du skissat på "
Stolparna har stått där åtminstone de senaste 80 åren min farfar köpte gården i mars 1939. Vi tror att stolparna är mycket äldre än så . Grindar som finns satt far upp i början på 60-talet så att undertecknad inte skulle rymma.
Den här bilden är tagen på 40-talet där kan man ana stolparna . Men inga grindar

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#14 » 13:35:57, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg inte in en massa stålskrot mot tidigare gjutna ytor eller sten. För att möjligen få det tätt skall ytorna blästras och prepareras före gjutning. Blir det inte tätt så rostar stålet och spränger. Mer jobb och sämre resultat.

På orörd (Inga tänder) väl packad mark placeras stenen rätt och stagas vid behov. Runt sätts en enkel gemensam form.
Armeringen skall ligga fixerad med väl tilltaget täckskikt i alla riktningar, även mot stenen.
Gjut med lågt vct och med lufttillsats. Vibrera väl. Eftervattna.

På det sättet skapar du en slags pelarholk. Jämför industribygge med betongelement, där man sätter holkarna först och pelarna efter.

Glöm inte om du skall ha dubb för den ena grinden och tänk på att grind och gångjärn tar plats i öppningen. Särskillt om de skall vara självstängande. Marken skall luta från grinden på båda sidor.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

kimmen

#15 » 14:30:34, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Tanken är att det blir ett gemensamt fundament/grund/ platta till båda stolparna så att dom står på en gemensam grund.
Det jag hoppas på är att någon skulle berätta för mig " att gör så här det blir enklare än det du skissat på "
Stolparna har stått där åtminstone de senaste 80 åren min farfar köpte gården i mars 1939. Vi tror att stolparna är mycket äldre än så . Grindar som finns satt far upp i början på 60-talet så att undertecknad inte skulle rymma.
Den här bilden är tagen på 40-talet där kan man ana stolparna . Men inga grindar

Bild
Göran i Björnarbo


Undrar vem som lutar först du eller stolparna :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se