Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hus- och garagebygge på landet

130 inlägg • Sida 6 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2

#76 » 22:37:43, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller säkerhet så går det inte att följa alla regler, så man måste använda sunt förnuft istället. Fick höra för ett tag sedan att vid arbete på tak skall linan vara fäst ovanför den arbetande i en punkt som tål 10 tons ryck. Detta sades på en utbildning i ställningsbyggande. En av kursdeltagarna ifrågasatte detta och undrade hur man skulle kunna fixa detta. -Hyr in en lyftkran, blev svaret! :uupps:

Fick höra från en utredare på arbetsskyddsstyrelsen att HAKI och liknande ställningar inte är godkända så som de används i många tillämpningar. Det skulle tydligen inte finnas någon ställning som klarade kraven på svenska marknaden. Problemet var som följer. Om man sätter upp en tremetersspira (nåja, ganska många behövs ju) med kort- och långbalk samt lägger trall härpå. Sedan sätter man en enmetersspira och fäster skyddsräcket i. Då är inte kopplingspunkten mellan trean och ettan tillräckligt hållfasthetsberäknad. Skulle du ramla ner från taket i full karriär samtidigt som du håller i den fulla murarbaljan så kan eventuellt spiran gå av vid skarven... :idee:

Vad jag ville ha sagt med ovanstående inlägg vara att tänk efter före så brukar det bli bra. Kul att se folk som faktiskt försöker tänka på säkerheten (som t.ex. med selen). Kan säga som så att när vi byggde om taket på vår gård så var min far med. Klättrade runt med trätofflor, 84 år gammal och hållit på med snickeri det mesta av sitt liv. Tror aldrig jag hade fått på honom en sele... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



fretchi

#77 » 00:15:41, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag lärt mig av alla rundor kring säkerhet i allmänhet och maskinsäkerhet i synnerhet är att det beror på hur man tolkar föreskrifterna. Vissa tolkar dem stenhårt medan andra har en mer liberal attityd. Vid en riskanalys kan man t.ex. plocka bort ett skydd om man kan motivera att skyddet i sig kan skapa en annan risk som är större än det skyddet förhindrar.

Så det viktiga i kråksången är i många fall inte att följa alla regler, utan att känna till dem, samt riskerna, tänka och agera därefter. Samt få resonemanget dokumenterat.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#78 » 20:23:04, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

därför det krävs utbildning idag för att bygga ställning om den ska bli godkänd
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

petterekman (trådstartaren)

#79 » 10:03:34, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lång frånvaro kommer här en sammanfattande uppdatering!

30/7 efter många timmars slit på tu man hand med farsan var alla takstolarna på plats! Det blev en massa spring för min del från grävmaskinen, upp bland takstolarna, fästa fast dem, ner i grävmaskinen, sänka ner bommen, ta loss stropparna, tillbaka i grävmaskinen, svänga till högen med takstolar, ur grävmaskinen, stroppa nästa takstol, tillbaka i grävmaskinen. Farsan satt endast i mitten med fallselen på och styrde takstolarna på plats och jag fäste sedan dem.

Bild

Den 1/8 lade jag och min far råsponten på ena halvan av garaget. Vi lyfte upp all råspont till loftet med Eivor, och så gick han fram och tillbaka där uppe och langade brädor till mig som stod på utsidan och spikade. 8 h tog det, och då var jag slut i kroppen. 27° takvinkel är inte bara lite lätt läskigt att jobba på då det är så pass brant att det mesta rasar ner, det är också slitsamt för vristerna upplevde jag. Och resten av kroppen sade ifrån flera gånger...

Bild

2/8 stressade jag och sambon på förmiddagen med att lägga pappen då vi skulle resa till Sverige med färjan som gick efter lunch. Sambon åkte hem vid 12 och duschade och packade, och jag kämpade vidare till 12.50 innan jag hade fått ut lite läkt för att hålla pappen på plats. 13.30 satt vi på färjan, så det var helt optimerat tidsmässigt! :rofl:

Efter lite välbehövlig semester med en vecka i Sverige där vi tältade vår väg via Kalmar, Öland, sydkusten till Malmö, över till Köpenhamn och sen hem igen, återupptog vi byggandet den 9/8.

Natten innan kom en våldsam åskskur med något av det värsta regn jag någonsin sett på Åland. Jag vet inte hur många millimeter som kom, men det var grymma mängder! När jag kom till bygget på morgonen sen så var det vatten precis överallt. I södra gaveln förberedde jag två hål för kollektorslangarna till bergvärmen när vi göt suterrängväggarna, och när jag återfyllt mot väggen så hade jag förstås lämnat en grop där för att inte behöva gräva upp det när vi borrar. Stort misstag! Denna grop hade ju blivit en ypperlig regnsamlare, och när vattnet rann ner i gropen och in genom hålen så släpade det med sig en massa sand och jord från marken utanför. Man ser på fiberduken på väggen att nivån som högst stod ungefär 50 centimeter över hålen, så jag kan tänka mig att det kom ganska mycket vatten genom de två hålen med någonstans runt 60 mm i diameter... I teknikrummet, där hålen mynnar ut, låg det ett tjockt täckte på golvet med halvt torkad jord och sand hela vägen fram till golvbrunnen. Nåväl, det gick fint att städa upp och inget tog skada iaf!

Så den 9/8 återupptog jag arbetet som sagt. Grannen tog då sin traktor med släp och hjälpte mig köra alla överlopps massor från VA-dikesgrävningen från sin gård till vår gård, och på kvällen började jag förbereda loftet och första metern råspont på andra sidan taket. För nästa dag körde vi hårt. Min far och en kompis stod nere på loftet och langade råspont till sambon som lade dem på plats och jag som kom efter och sköt dem med pistolen. Med detta upplägg hann vi lägga andra halvan av taket och även lägga pappen på 8 timmar! Det var ett bra upplägg, helt klart.

11/8 var även vindskivor på plats, och jag började nu regla upp ytterväggen på loftet för att kunna sätta utegipsen.

12/8 var väggen klart uppreglad och vi kunde nu få en känsla för utsikten från loftet med fönstergluggarna på plats!

Bild

13/8 erbjöd sig en annan kompis komma över och hjälpa mig när jag drog igång med utegipsen. Efter en god insats hade vi på kvällen gipsat klart södra gaveln och även några skivor in på båda långsidorna för att ge lite extra styvhet med det nyfunna vindfånget. :p
Vi lånade grannens traktorgrävare Dino hela dagen för att kunna montera skivorna högt upp på gaveln, och han var högst användbar för höga jobb!

Bild

Därefter fortsatte jag med att kapa ner takstolarna i bredd, något jag hållit på med till och från när man haft tid över från andra moment. Det var nämligen så att jag beställde takstolarna efter plattans mått, men när vi skulle montera Thermomuren så var ju plattan inte i 5 cm modulmått. Detta leder till att man måste kapa alla väggelement på ett ställe och göra en så kallad "generalskarv". Jag tyckte detta verkade invecklat och onödigt komplicerat, så vi smalnade helt enkelt av byggnaden med 3 cm istället, vilken genialisk idé!
Detta var genialiskt tills vi monterade takstolarna och insåg att "Just fan, eftersom det är förhöjt väggliv på takstolarna så MÅSTE de ju matcha väggarna..."
Detta innebar att jag har behövt krypa runt på alla mellanbjälkar och takstolar för att med vinkelslip kapa av spikplåten i ytterkant, som sedan tagits loss med hjälp av hammare och mejsel. Därefter har en del av sidan av takstolen sågats bort med handcirkelsågen så långt man kommit åt, och sen har det sista tagits med sticksågen. Ett förbaskat tråkigt, obekvämt och allmänt bedrövligt arbete, och det hade i efterklokhetens visa sken varit betydligt enklare att göra en generalskarv i väggen...

Nåväl. Gjort är gjort. Detta hade jag då kämpat med i ett antal timmar, och till slut fick jag äntligen allt färdigt! Passade sen på att reda upp lite på loftet och väga av alla takstolar och mellanbjälkar på den bärande balken. Sågade till shims av trä som jag lade under varje mellanbjälke/takstol för att få allt i nivå.

Den 18/8 fick vi på sista utegipsen så att huset är "tätt". Jag säger "tätt" eftersom vi inte har några portar på plats, vilket innebär att det är två 10 kvm hål rakt in i huset! :p
Här spikades de sista spikarna på den sista skivan som monterades, de var lite knepiga att komma åt så då fick man göra så som man inte ska göra...

Bild

Bild

20/8 drog vi elservisen från huset till där vi fått vår anslutningspunkt och elbolaget ska sätta upp ett markskåp. När jag lade skyddsröret för elen frågade jag på elfirman vilken dimension jag skulle ha för att dra cirka 80 meter kabel, och de tyckte att ett DVK 50 skulle räcka alldeles utmärkt. Jag funderade själv på att gå upp på DVK 75 för att försäkra mig om att man fick i kabeln, men lyssnade på de som kan.
Sen begärde jag pris på kabel, AXMK 4x16, från samma elfirma, och killen (som känner mig) sade att jag får samma pris på 4x25 vilket de hade en stor beställning på, och då han visste att jag gillar att alltid ligga på säkra sidan om marginalerna tyckte han att jag skulle ta en sån. På frågan om jag får i så grov kabel i skyddsröret svarade han att det inte skulle vara några problem.
Sagt och gjort, vi lånade en dragfjäder och drog i en rejäl nylonlina, och sen började vi mata i kabel. Sambon drog och jag tryckte för allt vad jag var värd. De första 50 metrarna gick hyfsat lätt, men sen började det gå tyngre, och tyngre, och tyngre.
När vi fått i 73 meter och hade 11 meter kvar gick det inte längre. Då befann vi oss mellan två 90° riktningändringar, och jag kände att även om vi kom fram till den andra 90° och bara hade 7 meter raksträcka kvar så skulle vi aldrig komma vidare. Då fick Eivor hjälpa till lite, vilket förstås gladde henne, och jag grävde upp där jag tyckte att vi borde vara, kapade skyddsröret och drog ut kabeln där istället. Sen var det en barnlek att dra den vidare därifrån de sista 11 metrarna!
Så nu sitter kabeln där, och jag är glad att jag aldrig behöver göra det igen!

Bild

Just nu pågår arbetet med att bygga portarna. Efter mycket forskning kom jag fram till att "vändlimning med störtning" var bra grejer, och tänkte prova det. Tänkte även att jag skulle använda mig av sånt som vi hade liggande, så jag tog av de 195-reglar vi hade och klöv dessa i fyra delar, varav varje par fick bilda en ny 90-regel.

Bild

Sen byggdes ramar av detta, med förstärkningar för gångjärn och vid skivskarvar. På insidan har jag skruvlimmat 15 mm fanér, och på utsidan spikat 9 mm utegips. Portarna fylls med två lager 45-isolering som läggs omlott för att minska genomgående skarvar. Sen tänkte jag sätta luftspalt och montera snedställd panel av samma typ som det blir på väggarna.
Det blir med andra ord ena våldsamma portar. 150 cm breda, 360 cm höga och nästan 115 mm tjocka innan ens ytterpanelen är på plats! Är väldigt nyfiken på att väga dem, skulle gissa att de är någonstans runt 80 kg, de känns iaf väldigt tunga!
Jag funderade på om man skulle sätta tvärgående förstärkningar över hela porten just vid gångjärnen, men jag tänker mig att det för det första inte ska bli så stora brytkrafter då gångjärnen blir så långt isär, och att skivverkan med både skruvlimmad fanér och utegips borde styva upp portarna helt tillräckligt.
Vi får väl se om jag får ompröva mitt beslut i framtiden!

Bild
Bild

Två portar är nu byggda, och tidsåtgången per port var cirka 3 timmar, så förhoppningsvis ska alla fyra vara klara till morgondagen!

20 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Offside

#80 » 10:43:31, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge :thummar:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

skogsgurra

#81 » 11:03:13, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Än finns det hopp om mänskligheten!

Som byggskygg kan jag bara imponeras.

Säkerhetstänket är nog bra. Men när jag började på kraftverk, stålverk och pappersbruk på sextiotalet var det mera eget och andras förnuft än paragrafer och småplutterier som gällde. SSG och deras utbildningar för att man överhuvudtaget ska bli insläppt på arbetsplatser numera skapar lätt en känsla av "va fan?!"

Men då måste man nog också tänka på att kidsen idag får sin "erfarenhet" från simuleringar och böcker. Sällan från verkligheten. Så det kan nog behövas en del regler och förordningar. Problemet är att de då tror att inget som inte finns i reglerna är farligt och det är då olyckorna sker.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

ers-gti

#82 » 12:45:30, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande, bra jobbat! :)
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#83 » 19:28:33, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill..... så kan man sätta ett längre vedträd i en lärkfot (snara) på stroppen.
Då lägger man vedträt i nock på takstolen när man lyfter.
När man sedan sänker så släpper vedträt takstolen och man kan då utan att "knyta loss" hämta nästa.

Det är ju förstås inte bra att sänka förmycket förtidigt då..
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#84 » 16:57:54, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags för en stor uppdatering igen!

Sist jag skrev något var vi i färd med att bygga portarna, och på något sätt har det ibland inte känts som att det hänt så mycket, men det måste jag väl ändå säga att det har!

Den 1/9 hade vi fått en stor leverans från bygghandeln. 1435,20 meter granpanel, 234 meter finsågat 22x145 och en hel del annat. Granpanelen skulle järnvitriolas och det finsågade skulle målas (till takfotsbrädor och inklädd takfot). Vi byggde ett 5 meter långt kar som mina föräldrar stod och badade granpanelen två plankor i taget, och sambon hon stod och grundoljade det finsågade. Jag vet inte riktigt vad jag gjorde den dagen, det kändes som att jag mest sprang fram och tillbaka och gav hjälpande händer till höger och vänster.

Trots att vi hade lagt ut mattor överallt på golvet så kom det järnvitirol både här och där vilket ju ger rostfläckar. Men vad tusan, det är en garageplatta, det kallas patina! :)

Bild
Bild
Bild
Bild

3/9 kom bergvärmeborrarna som började borra där jag hade tyckt att de skulle borra.
Första dagen kom de 24 meter och sen gick något i borriggen sönder vilket han inte lyckades laga på plats. Han sade även att det var trasigt berg och ganska svårborrat.

Bild

Dag två fortsatte de borra, och när jag kom på kvällen hittade jag en borrstång som såg sådär ut...

Bild

Jag blev nu lite orolig och började googla hur länge det ska ta att borra egentligen. Hittade bud på allt från en dag till tre dagar, så när de väl skulle påbörja tredje dagen funderade jag på om det här skulle ta rekordlänge.
Åkte via på väg till jobbet den tredje dagen, och då berättade borraren att kronan fastnat i hålet på 60 meters djup och att de inte fick loss den. De ville då kassera det hålet och frågade om de kunde börja på ett nytt någonstans. Jag föreslog en ny placering cirka 5 meter från det gamla hålet och åkte iväg på jobb. När jag kom tillbaka efter jobbet var alla maskiner borta och jag hade två foderrör som stack upp ur marken, ett för det första hålet och ett för det andra. Åkte hem och tittade på timelapsen från min Gopro som jag haft uppe och började titta. Nu såg det ut att löpa riktigt bra, så sen provade jag räkna hur många borrstänger de tog upp ur hålet efter att de borrat klart. 210 meter fick jag det till, vilket kändes bra då jag hade beställt 200 meter aktivt hål och hade berg cirka 4 meter under markytan- Detta fick jag även bekräftat i borrningsprotokollet som de sedan leverade. Ytterligare några dagar senare kom de och grävde för kollektorslangarna och drog in dem genom hålen jag hade gjort ursparningar för i betongväggen. Jag bad dem lämna det öppet då jag ville täta genomföringarna själv, så på kvällen tätades dessa och hålet grävdes igen.

Bild

Sen blev det paus i arbetet lite då en svensexa kom emellan. Där var det tävlingar av typiskt lantligt snitt, till exempel grenen "flytta full ölburk med skogskran från 70-talet".

Bild

På kvällarna har jag sen fortsatt med att sätta upp spikläkt och även skjuta upp lite panel, men då vi går mot mörkare tider så blir det mindre och mindre gjort på bygget. När man inte ser bubblan i vattenpasset längre, då vet man att det är dags att sluta!
Det som är bra med ha en Eivor är dock att man efter mörkrets inbrott kan hoppa in och gräva lite så man får det gjort. Här hade jag planerat ut lite av alla jordhögar som ligger på tomten. Nu börjar vi närma oss slutlig marknivå, det ska väl fyllas cirka 10-15 centimeter till men lutningen känns ganska bra.

Bild

Den 12/9 fick vi äntligen hämta en skylift som jag lånar av en kompis jag hjälpt gräva förut - tjänster och gentjänster liksom. Det är en fyrhjulsdriven, maffig modell som väger ungefär 6 ton, så nu kan vi brumma runt och börja göra allt sånt som vi inte nått till förut! Till exempel åka upp och spana in utsikten från högt över huset:

Bild

Sen har liften använts till att bland annat måla vindskivor, och även monterat hängrännor på ena sidan.

Bild

Detta följdes av att vi den 13/9 äntligen fick elen inkopplad! Nu kan vi sluta snylta på grannens el och vara begränsade av vart vi når med vår 50 meters skarvsladd. Vi har heller inte velat köra belysning på grannens el, men nu kan vi glatt börja koppla in lampor!

Bild
Bild

Samma dag fick jag även gångjärnen till garageportarna levererade. Jag hade köpt vanliga raka grindgångjärn, men konstaterade att det inte blev så bra då fodren på väggen skulle flytta ut porten, och jag vill även ha porten lite längre in än väggen. Tittade på att beställa hem färdigt bockade Habo gångjärn via bygghandeln, men då det var lite lång leveranstid och gångjärnen då ändå inte riktigt var vad jag ville ha så kollade jag vad lokala metallverkstaden skulle ha för att bygga gångjärn exakt som jag ville ha dem. Priset blev lägre per styck än vad Habo-gångjärnen skulle kostat, men då behövde jag måla dem själv.
Det tyckte jag var en bra deal, så hela helgen har jag nu sprayat lager på lager och idag tyckte jag att de fick vara klara.

Bild

Idag har jag satt upp OSB på ena innerväggen så att jag kunde flytta över verktygstavlan från container och sätta upp verktyg och hyllor i garaget istället. Detta gjorde susen för ordningen, det har inte känts så roligt att jobba de senaste dagarna då vi haft undermålig ordning på bygget.
Under tiden jag pillat med detta har sambon och min pappa fortsatt på de två portarna. De har monterat luftspalt och panel, så nu har vi två helt färdiga portar redo för montering! Men med en vikt på runt 120 kg styck så får det vänta någon dag tills vi har lite flera händer på plats för att hjälpa till. :p

Bild
Bild

Helt vädertätt hus börjar med andra ord närma sig!

17 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Sparrow

#85 » 17:17:20, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint arbete ni gör där. Rejäla portar, lite kassaskåpstuk :thummar: Btw var på Åland bygger ni!

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

qqq

#86 » 19:52:22, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppenbarligen så har du inte tummen mitt i handen... 5 skiftnycklar av 5 möjliga för dokumentationen och arbetet.

6 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#87 » 06:28:16, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En totalupplevelse

Kvalitet, tänk, färger!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

petterekman (trådstartaren)

#88 » 09:00:01, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla fina kommentarer, de värmer!

Våra tummar är nog hyfsat välplacerade skulle jag säga, men då ingen av oss har gjort något överhuvudtaget liknande förut så är det learn by doing som gäller! Och learn by googling... :lmao:

Vi bygger i Hammarland, Kattby.

4 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

skogsgurra

#89 » 10:13:30, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I elbranschen förekommer också "Learning by burning" Effektivt, men inte så kul.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

6 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

petterekman (trådstartaren)

#90 » 10:40:53, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det vänstra porthålet vara redo för montage av portar. Vi har satt foder runt hålet och har plastat och reglat klart på insidan så att vi kan dra genomgående bult genom stommen.

Bild
Bild

Det var spännande att försöka plasta runt HEA-balken som vilar på ytterväggen. Tror inte att tejpen, trots att den är klibbig som tusan, kommer hålla enbart fäst mot balken, så jag har en plan!

Bild

Tänkte prova snickra en träram (rött) som är någon centimeter mindre runtom än hålrummet i balken (svart), och så kör man byggskum (blått) först uppe och nere, och när det härdat klart så sätter man även på ena sidan. Då borde ramen klämmas fast mot balken och även klämma fast plasten/tejpen mot balken. Eller har någon ett bättre förslag på hur man bäst får detta tätt?

4 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se