Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Misstag att undvika vid fiber? (installation och indragning i hus, markavtal mm)

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Rubert

#31 » 17:02:05, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen busholle.
Vår väg är säkert samfälld väg på icke samfälld mark.
Om jag fattar det rätt så gäller avtalet mellan markägarna och ledningsföretaget att få lägga ner fibern och avtalet mellan samfälligheten och ledningsföretaget sådant som berör väghållningen.
Vem har rätt till ersättning från ledningsföretaget?
Rubert
Fler än 500 inlägg

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

busholle

#32 » 08:43:25, 14-02-2020

Markägaren för intrånget och vägföreningen för skadorna. Detta gäller om den ligger i innerslänt och inte skadar skog eller åker.

Hemma var det ingen diskussion om skadorna med vägföreningen, de fick en väghalva kantskuren och flera trumögon rensade. Dessutom försvann en del besvärligt berg som stört både snöröjning och avrinning i dikena.
busholle
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
Valmet 502 -77
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55
Överum Aktiv 1110

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Rubert

#33 » 10:51:19, 14-02-2020

Tackar för informationen.
När man tittar i utdrag ur exproprieringslagen så talas det ju också bara om fastighetsägares rätt till ersättning för intrång.
Rubert
Fler än 500 inlägg

dc_lindberg

#34 » 11:35:40, 14-02-2020

För vad det är värt det.

Jag ansåg, och anser, att det avtal som ingicks av min farfar kring 1930 gäller!
Han betalade för anslutning till telefonnätet. Det är en -engångsavgift- ! Vi har än idag -samma- abonnemang som farfar skaffade!

När fiberlekstugan kom, så skrämdes alla till att "köpa fiber"; vi har redan betalat för det (se ovan).

Priserna var från början ca 25 000 i tätort, med fantasi beskrivning om minst det dubbla om man inte hoppade på tåget på en gång.
Sista budet, 2019, (dvs lååååångt efter tåget "gått") var 16 000... vi har redan betalat för anslutningen! (se ovan)

Öppen Fiber, Telias underbolag, är det som jag skulle "drabbas" av, rent uteslutningsmässig blir det bara de kvar.
Då uppstod följande situation:
- TELIA är min motpart (de som säljer produkten)
...men... de hänvisar till Öppen Fiber... som... konstigt va'?!... hänvisar till Telia...

Jag begärde att få ut kopia på tillstånden. Ledningsrätt, avtal för att gräva på kommunens mark, osv.
Telia hänvisade till Öppen Fiber... Öppen Fiber hänvisade till Telia... Kommunen hade inga papper de heller...

TÄNK NU EFTER!
- VAD - betyder det där som beställare av produkten?
Jo, att den som köper produkten också då är byggherre!
Skulle -jag- ansöka om tillstånd från andra markägare (kommunen) för att Telia skall, mot stora kostnader, ersätta den redan betalade telefonen?!
Mitt ansvar vad Öppen Fiber gör på annans mark?!
NÄE!

Å så ser det ut med -samtliga- fiber operatörer!
Man har inte ansökt om tillstånd, eftersom det ankommer -kunden- att göra då det är -kunden- som är -uppdragsgivaren- (div inte "kund" utan -byggherre-)...

Hittills har jag inte sett eller hört att någon kommun gör verklighet av lagstiftningen, men, är det ens värt risken att fundera över huruvida markägare väljer att "statuera exempel", eller kräva skadestånd i efterhand för åverkan å deras mark?...

Vi har en jurist på Maskinisten som säkerligen gärna gräver vidare i denna fråga - han är kunnig, så jag hoppas han engagerar sig i dina frågor och kanske kan vidareutveckla det jag stött på (se min beskrivning ovan).

Ledningsrätt är ett ...gissel!
Det slår illa åt båda håll!
Tänk dig -noga- för vilka dokument du väljer att underteckna/avtal som du ingår!
Du har tid att vänta! ...om motparten inte har tid att vänta... tänk då efter -varför- de söker pressa dig till att ingå avtal!...

Mitt råd:
- avvakta. Fiber är redan förlegad teknologi. Kinesen (Huawei 5G) är redan här...
- priserna på Fiber kommer att gå ned, alternativt så upphör fiber precis som kabel-TV...(grannarna installerade det o fick 5-10 kanaler, jag satte tallrik på taket och fick 600 kanaler... jag betalade 4500kr, kabel-TV kostade 7-10 000 + abonnemangskostnad om ca 70kr/mån 1994)... Mina tallrikar på taket, fungerar än idag. Kabel-TVn försvann för 5-10 år sedan.

Gällande utförande av grävarbete.
Det finns de som gör bra arbeten, och så finns det de andra...
Telia lägger i rör i villa-områden; övriga gräver en grop, utan kabel skydd, och lägger kabel direkt i lervällingen, på ca 15cm's djup...

Det är dina val och dina risker - tänk igenom dem väl, innan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08