Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Blandare med felkopplad varmt/kallt

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tortap (trådstartaren)

#16 » 15:11:23, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär fick det bli. Nu funkar blandaren som förväntat.

Bild

20 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



fretchi

#17 » 21:50:31, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt, på min ära!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Burträskarn

#18 » 22:47:31, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det löste sig, men jag har fått till mig (på nåt vis) att man alltid har kallvattnet under, och varmvattnet över (och varmt till vänster och kallt till höger vid vertikal dragning)...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

dc_lindberg

#19 » 22:55:11, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...köpte ny blandare på Biltema, till duschen.
Den var..."prisvärd"... men... det går inte att få enbart varmvatten med den... från 50% så sker ingen förändring i 'C på tappvärmen...
Termostater i all ära, men... snacka om -korkad- (barn- och idiotsäker antar jag det är...) konstruktion!...
Den som pajade var en kring 25 år gammal FM-Mattson. Den släppte på enbart kall i det ytterläget, vilket Biltemas också gör, och i enbart varmt, så släppte den på -enbart- varmt! (vilket ju Biltemas inte gör...)
Kvitt sak samma - varmt nog att duscha i :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Toost

#20 » 15:11:17, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Grohe duschblandare för någon månad sen.
den hade en röd och en blå plastplugg i resp inkommande portar.
men i mina ögon satt plastpluggarna felaktigt, varmt på höger sida osv. jag blev därför en smula orolig att jag fått fel modell och tvingades läsa bruksanvisningen även på tyska (!) för att begripa att
Grohe har temostater som man byter i befintlig blandare för att växla och att plastpluggarna satt felaktigt i den jag hade. ( pust, 15 mil enkel resa till handlaren)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#21 » 15:00:52, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågprisblandare av okända märken håller jag mig borta från numera, har haft dåliga erfarenheter av några stycken.

Lyckades få ordning på den gamla (tidigt 80-tal) uddamärkesblandaren av märket Vaterm som sitter i duschkabinen i stugan, plockade isär den och ultraljudstvättade alla delar i någon sur fosforsyrablandning för att lösa kalk- och järnavlagringar. Upptäckte när jag googlade på den att själva vaxtermostaten faktiskt fortfarande går att köpa som reservdel, och krankäglan är en standard 1/2"-kägla.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#22 » 16:14:29, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gång läst en undersökning om tungmetaller i blandare.
Kadmium i mässing gör att metallen flyter ut lättare vid gjutningen, armaturen blir då billigare att tillverka med en enklare gjutprocess. Det är något att tänka på när man jagar priser.

Undersökningen byggde på att det vatten som står i blandaren längre tid smittas av kadmium. Tror att det finns gränsvärden på hur mycket tungmetaller som får finnas i armaturen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#23 » 09:44:55, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt brukar bly ingå i s k automatmässing för att den ska bli lätt att maskinbearbeta. Kadmium bör vara helt borta från produkter sålda inom EU efter sommaren 2006 (RoHS-direktivet), men just som legeringsmaterial i mässing och stål är bly fortfarande tillåtet. Men det beror på vattenkemin om det överhuvudtaget är någon risk att tungmetaller löses ut ur materialet i blandaren, om pH-värdet är högt eller vattnet hårt så behöver man inte bekymra sig hur tvivelaktiga legeringar man än har i sina VVS-prylar.
Tänk på att detta inte bara gäller blandare utan även andra rördelar av mässing (t ex klämringskopplingar).
Man kan också räkna med att det mesta av eventuella tungmetaller löses ut medan blandaren är ny. Om den har några år på nacken, och under den tiden använts ihop med vatten som kan ha förmågan att lösa ut tungmetaller, så är nog redan ytskiktet av metall som kommer i kontakt med vattnet helt urlakat på otrevligheter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#24 » 09:51:11, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man handlar VA prylar på Dahls så frågar de alltid om det ska vara dricksvatten. Då lämnar de ett sortiment och går på ett annat.

Kanske beror på nåt av ovan nämnda?

Den guidningen får man inte i lågprisbutikerna.

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Michael Meier

#25 » 22:49:34, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Om man handlar VA prylar på Dahls så frågar de alltid om det ska vara dricksvatten. Då lämnar de ett sortiment och går på ett annat.


Det finns en stor mängd saker som man inte ska ha i dricksvattenledningssystem och vise versa, framför allt av två anledningar varav det ena är att trycket ska tålas 7-8 bar och att ingående material som är i kontakt med vattnet ska kemiskt stabilt på ett normalt sätt vilket tillåter att CU ärgar, och stål rostar i ett dricksvattensystem.

en duschblandare ingår inte direkt i dricktappvatten, nog ingen som tycker att dricksvatten ska blandas upp med tappvarmvatten.

Jag skulle inte dra likhetstecken mellan en sådan fråga och skillnaden i material på en duschblandare, mera en normal fråga på en kunds tillkortakommande om den säger "jag vill ha ett paket spik", där följer i och för sei flera frågor men en av dessa är säkert om spiken ska vara utomhus eller inomhus, tror inte kassörskan på Jula frågar kunden om den har valt rätt spik heller, så det har du rätt i, ingen frågar sådana frågor på billighetsbutikerna, inte ens på Rinkabyrör frågar sådana saker när man beställer!

Står det inte klart och tydligt i något anslag hor rinkabyrör som exempel: "vet du inte vad du ska ha? fråga inte oss" vi försöker leverera det du beställer, vi kan inte kontrollera att du har beställt rätt , typ

På Autodoc försöker dom sälja in en tjänst som eventuellt upptäcker om du beställt rätt, men den är extremt stelbent, men säljarna på Dahl kanske kan förhindra folk från att montera vvs-prylar på sina ventilpaket ?

Det här gäller nog generellt alla sveriges kommuner..
Kan man dricka varmvatten? Varmvatten är inget livsmedel och skall därför aldrig användas till matlagning och dryck. Det finns en risk att varmvattnet löser ut koppar från ledningarna. Små barn är särskilt känsliga för koppar. Gör därför aldrig barnmat eller välling med hjälp av vatten från varmvattenkranen utan värm alltid kallvatten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert, BM Jens, jmek och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se