Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Carport av U-balk i gjuten betongplint. Bildtråd

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

marcusw (trådstartaren)

#31 » 09:58:20, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Tyvärr är jag lite skeptisk till att det där håller några större tyngder. Vore jag du skulle jag svetsa en till stående UPE (Eller annan profil) på den liggande. I övrigt ser det ut att bli ett trevligt bygge. Något jag själv skulle behövt göra egentligen. Men alltid något annat som smyger sig före i att-göra-listan :huh:


Mycket möjligt du har rätt ! Jag tänker inte skotta och jag hoppas på mycket blötsnö så det får bekänna färg så snabbt som möjligt. Att göra någon sorts förstärkning av bärlinorna är säkert vettigt, men jag upplever det redan nu som starkt nog, troligtvis har jag fel och de med mer erfarenhet och kunskap rätt. Skall fundera under lunchen, inte så sugen på att bära ut 30 kilo bärbar invertersvets och svetsa mer i dag, å andra sidan så om det deformeras och bärlinorna liknar bananer i vår så lär det ju bli 10 gånger mer jobb....


Foton skrev:Blir säkert fint och praktiskt. Skulle själv behöva något liknande. Du ska inte ha något eller några diagonalstag?


Det hade jag tänkt först, men det känns stadigt som det är, men om jag endå skall svetsa mer i dag.. så varför inte. Har material liggande.
Att sätta några horisontella järnpinnar i bakkant kan vara smidigt för att montera hyllor och liknande, ev ha "vägg" översta metern.

Stridis2 skrev:Ett sätt att förstärka är att svetsa ett plattjärn på flatan under U-profilen så man gör om denna till ett fyrkantsrör. Vill man ha en öppen profil kan man svetsa på två stycken 50 mm breda plattjärn med en springa emellan.


Det är just en öppen profil jag vill ha. Att svets på plattjärn är ungefär den arbetsinsats jag orkar göra. Det är inga större pengar och går rätt snabbt. Ev. svets på något "bakom" , U-balken, dvs. längstgående med den bakre flänsen som inte syns framifrån.

jonnordvall skrev:Som min farbror sa då jag frågade han om dim av trä till ett sådär platt tak. "Man ser om det håller då man håller på" inte mkt till hjälp..... men erfarenhet är värd mkt.
När jag sa just att det ser jag inte alls så sa han bara "man får väl skotta då"

Trist att skotta tak, men håller det för vind etc så går det ju alltid att hålla undan snön, såååå ofta kommer det ju inte så mkt snö hela vintern.


Nja jag vill ju helst inte skotta, har nog med att skotta marken tycker jag :smile:
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



jonnordvall

#32 » 10:02:44, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha. Nej vem vill skotta. Men jag ser det nog som att jag skottar hellre ett platt tak ett par ggr en vinter än att det rasar.. skottade stora carporttak a la hyreshus en vinter med 1 meter snö. En sådan länga på 30 meter tog inte lång tid med snöförare.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

marcusw (trådstartaren)

#33 » 10:07:38, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Haha. Nej vem vill skotta. Men jag ser det nog som att jag skottar hellre ett platt tak ett par ggr en vinter än att det rasar.. skottade stora carporttak a la hyreshus en vinter med 1 meter snö. En sådan länga på 30 meter tog inte lång tid med snöförare.


Ja det är ju sant !

I det här fallet, ett högprofiltak av plåt, känns rätt svårskottat, så det är nog som många säger att det är smartare att förstärka det här lite nu, och slippa problem senare.
Man vet ju aldrig hur saker blir med ork, tid och hälsa i framtiden. Man blir ju inte yngre...
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

fretchi

#34 » 13:48:55, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle ju kunna göra ett praktiskt test också. Snözon 2 innebär 2 kn (200 kg)/m2. Så multiplicera det med arean på ett fack och häng halva den vikten i ena bärlinan mellan pelarna. Det blir lite av ett extremfall eftersom du punktbelastar balken, men då har du lite säkerhetsmarginal också.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

marcusw (trådstartaren)

#35 » 19:20:02, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja test !


Bild

Minigrävlingen på 2,8 ton passar utmärkt att känna på materialet med !
Måste säga att jag vart positivt överraskad över hur bärlinan svarade. Trodde den skulle kännas klenare.


Bild

Tryckte upp maskinen betydligt högre innan bilden, men den kändes "kasig" och hal vid bärlinan och jag ville inte slinta med avjämningsbalken mot bärlinan när jag klättrade ut för att ta kort så jag sänkte


Bild

Avjämningsbalken är ca 98 cm bred och jag gungade maskinen en del för att belasta bärlinan , den sviktade lite, men mindre än jag trodde, ca 4 millimeter vid jämn belastning, och det gick helt tillbaka när jag tog bort maskinen. Svårt att säga hur många kilo jag fick på... Men det känns som att för de flesta snövintrar kommer det hålla utan att deformeras plastiskt.


Det jag gjort nu är att pliktskyldigt lägga i en 10x30mm på insidan av bärlinan där det inte syns, känns som att det får räcka, skall man göra en sådan här konstruktion som verkligen kan långtidslastas med snölast 2.0 + det lilla extra i vikt som kan komma några vintrar varje 100år enligt boverket, ja då blir det extremt kraftiga balkar, särskilt om man skall ha en rejäl säkerhetsmarginal för att kompensera materialfel osv.

Det här får duga för vad det är avsett till.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#36 » 19:38:14, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Äntligen fått på lite färg, kändes helt OK med den graciösa kulören "TjernobylGrå" , eller "IndustriGrå DeLuxe" som den också kallas i finare salonger.

Att pensla utomhus handlar helt enkelt om hur mycket myggbett man tycker det är värt att få för att göra jobbet, testade att ta av kolfiltermasken och köra i dubbel dos thinner i färgen, mycket effektivt för att sluta notera myggbett och andra vardagsproblem :thumme:

Gjorde klart överdelen iaf. så jag kan lägga på taket direkt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

5 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#37 » 19:22:16, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Penslat och klart ! Ser dåligt att både svetsa upp mot klarblå himmel och lika illa med penseln, för ljust i bakgrunden. Även på kvällarna.

Den här färgen härdar fort i värmen, 1-2 dygn genomhärdad och stenhård yta.

Nu gäller det att få på taket, ingen aning om hur det skall gå till, varje takbit är ca 860mm x 5200mm om jag inte minns fel.... kanske kan lägga upp taket först baktill på den lägre bärlinan och sedan ha min personlift och trycka upp främre delen över den högre bärlinan. Taket känns inte tungt, men otympligt. Jaja.. får fundera lite under härdningen av färgen, kanske kan använda minigrävlingsmaskinen på något sätt.....
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#38 » 21:00:47, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Dags att lägga på taket !

Bild
Plåten skall läggas överlappande, men skall man täta emellan med något sorts fogmassa? kanske popnit ? kanske inte behövs...lär inte regna in men jag tänker att storm kanske kan fläka upp den överlappande delen.

Står inget om det i instruktionen till taket.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

jonnordvall

#39 » 21:03:02, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farmaskruv med släpp brukar det väl vara enligt anvisningarna. Iaf på mer vanlig tp20 plåt.
Men jag kan ha fel. Kolla om du hittar montageanvisning för don plåt på nätet :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

marcusw (trådstartaren)

#40 » 21:26:29, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inget direkt vettigt, men det jag hittat med tak med lägre profil så verkar överlappet heta "skarvrilla" och överlappskruv verkar användas med cc 600mm ungefär....
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

tortap

#41 » 21:42:26, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lagt sån där plåt på en carport. Tycker den kändes styv. Ingen risk att den fläker upp nåt hörn. Blåser det så hårt har man nog en luftburen carport redan.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

marcusw (trådstartaren)

#42 » 22:01:32, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag har lagt sån där plåt på en carport. Tycker den kändes styv. Ingen risk att den fläker upp nåt hörn. Blåser det så hårt har man nog en luftburen carport redan.



Jo det kanske är så... Så du hade inga skruvar alls på längden mellan plåtarna ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

tortap

#43 » 22:35:15, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att vi inte satte det. Möjligen på nåt ställe där det blivit liten glipa. Hade ingen bild uppifrån och det är några år sen. Är nog inte exakt samma profil ser jag nu.

Var hos farsan.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210725/4c45aedab2e7f12eb5355a8c19ad2c09.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

marcusw (trådstartaren)

#44 » 22:54:53, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då sätter jag 3 pliktskyldiga plåtskruv med gummitätning per längd. Börjar det fladdra i stormen får jag klättra upp och dra i betydligt mer skruv.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#45 » 23:30:39, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

skruvat fast två pallar på bandvagnsliften, lyfter på varje takplåt för hand på pallarna, sen kör jag bandvagnsliften ca 10 meter till carporten och trycker upp remsorna, först i nivå över den lägsta bärlinan, sen trycker jag takplåten en bit bakåt så takplåten hamnar åvanpå bakre bärlinan, ökar höjden till lite över den främre bärlinan och trycker fram takplåten några decimeter. Takplåtarna glider extremt lätt på den stenhårda polyuretanfärgen så man kan skjuta takplåtarna enkelt med en hand (med handske).

Har 31 cm utstick i framkant, plåtarnas placering över bredden mäter och justerar jag varje plåt och håller ca 5mm tolerans så det blir hyfsat rakt mot slutet.
Har bra stenhårda självborrande balkskruv att skruva fast plåtarna med, 12 skruvar per plåt sätter jag, jag förborrar med ett 4mm borr, skruvarna mäter 5,5mm externt över gängan och dom biter riktigt bra.

Ungefär såhär hade jag tänkt mig i all enkelhet, men nu börjar jag fundera på om jag inte skall montera någon sorts plåt eller vindskiveplåt längst med hela främre utsticket, tänker mig att takplåten sakta men säkert kommer börja rosta på snittytan framtill utan främre plåt som täcker för regn.... Vet faktiskt inte hur det brukar se ut på såna här plåttak, misstänker att någon plåt framtill är vanligast, men det känns snyggast utan plåt framtill tycker jag.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se