Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Takomläggning som gått snett

81 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Michael Meier

#31 » 08:55:33, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egendomligt att många tar så lätt på att det krävs erfarenhet att få det tätt första gången, det är ju verkligen som att leka med andras pengar och hus.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



razzter (trådstartaren)

#32 » 18:32:09, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår kom han igen för att påbörja sina åtgärder. Han hade själv varit sjuk i corona under några veckor och igår blev han själv på plats då hans anställda var sjuk, i corona sa han då.
Jag fick order från min fru att inte säga någonting och inte säga något som kan hjälpa osv...
Han dök i vilket fall upp runt 8:30. Inledde med att komma fram och ta i hand (lämpligheten i det kan också ifrågasättas efter att ha varit sjuk i corona?) Och säga att vi skulle gräva ner stridsyxan, han vill faktiskt bara ha nöjda kunder. Gissa om det tog emot att inte säga något annat än traditionella artighetsfraser?!
Han berättade sen sin plan. Han skulle fixa knutbrädan som satt bristfälligt, han skulle lägga i fog i taket på dotterns rum så det såg bra ut, byta ut panelplankorna som inte täckte samt göra snyggt runt balkongdörren.
Han började med knutbrädan, det var ju bara att sätta i en skruv så det skulle gå fort. Jag frågade om det kanske inte var bättre att byta ut den mot en som passade bättre, men där hade jag såklart fel. Han demonterade plankan och sen kommer han fram till mig och säger att han måste åka iväg och köpa fog och bits för att kunna fortsätta. Bra planering kände jag, men sa inget...
Går närmare två timmar så kommer han tillbaka, grejar lite med knutbrädan och går sen in för att fixa balkongdörren och taket på dotterns rum.
Han kommer ut igen och påbörjar panelplankor, jag hade kvällen innan ställt fram två plankor som skulle passa.
Kollar till honom efter en stund och inser att han tagit bort fel planka till att börja med. Påpekar detta och går sen och hämtar ytterligare en planka åt honom. Då ropar han att jag nu måste tänka på och förstå att panelen inte kommer "harmoniera" då dessa plankor blir bredare. Jag som simpel "bonde" förstår ju att man såklart byter plankan underst till en bredare för att "locken" ska stämma överens. Men han har så många gånger påpekat min inkompetens samt löftet till frun som jag redan brutit, så jag sa inget...
Sen tog han upp mig på dotterns rum, stolt som sjutton var han! Hade lagt i fog i ytterkanten på taket, på kortsidorna. Övriga taket var alltså fortsatt randigt. "Är du nöjd nu då? Nu blev det väl bra?" Sa han, vad ska man svara? Jag som inte tänkte mig för sa att det får väl duga... Skulle såklart sagt att det är upp till besiktningsmannen att avgöra, lätt att vara efterklok... Balkongdörren målade han dörrfodret en sväng till samt lite latexfog i nederkant för att dölja hålen.
Knutbrädan fick han upp ordentligt, och tro det eller ej! Det gick att få rätt vinkel på knutbrädan mot taket?!
Det var vad han hann med på en dag, börjar förstå hur det kan ta 30 timmar att byta knutbrädor för denna hantverkare...
Han meddelade avslutningsvis att han skulle komma med sin anställda till idag, alltså samma person som låg hemma i corona?

Sen blev det idag. I 14 tiden dök dessa två herrar upp. Hejade glatt och berättade om planen. Skorstensbeklädnaden skulle de försöka lätta på, men de kunde inte garantera att den höll ihop. Jag sa att den inte får gå sönder. Fick till svar att de inte kunde garantera något, och om den gick sönder så skulle de i sånt fall räkna på att göra ny. Jag blev lite sur (lite kort stubin ibland) och sa "den får inte gå sönder, ni har redan haft sönder den tillräckligt när ni kapat spår i den". Detta var inte populärt! Tydligen så ska man kapa spår i plåt för att passa in det med falsen, när jag påpekade att plåt rostar så höll herrarna expert inte alls med, för det är minsann sådär man gör! Sen drog han igång med hur mycket han hjälpt, hur mycket han bjudit på och hur snälla de varit under hela tiden, han förstod inte vad jag bråkade om, varför jag var så missnöjd. Jag kontrade med att jag hjälpt dem en hel del också med diverse tips, material, verktyg, fikarum och maskinkörning. Detta höll han inte med om. Jag sa åt honom att vara tyst och gick därifrån, då hörde jag honom säga att han borde klappa till mig... Skön kille!
Ser så mycket fram emot att de ska fortsätta komma hit och hålla på...

Höll mig efter detta borta, så tyvärr kunde jag inte hålla den koll jag från början ville. Min bror kom hit som moraliskt stöd en stund, bad honom påminna hantverkarna om dokumentation, var noga att ta bilder på allt! Får se hur det blir med den saken...
Jag tog lite bilder nu under kvällen när de åkt i vilket fall.

Ena halvan av skorstensbeklädnaden på ena skorstenen har de plockat ner
Bild

Presenning runt skorstenen samt wakaflex. Regn imorgon på förmiddagen, får hoppas det håller tätt.
Bild

Som det ser ut så har de skarvat plåten/plåtarna som var för kort. Vet inte om detta är korrekt eller inte, men plåten går nästan hela vägen upp till skorstenen nu i vilket fall. Detta innebär också att skorstensbeklädnaden borde täcka wakaflexen så det inte ser allt för illa ut
Bild

Som det ser ut så har de fräst eller något sånt i skorstenen. Ligger betongsand i ränndalar och hängrännor. Besiktningsprotokollet påpekade också kladd i ränndalarna, det syns ganska tydligt vad det innebär på denna bild.
Bild
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

razzter (trådstartaren)

#33 » 18:35:35, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det!
Återigen så hann han påpeka att den isolering som är blöt och fuktig på vinden inte alls är efter att de varit här. Det beror på kondens då vi inte haft underlagspapp under plåten tidigare. Det sitter en ventil i vardera ände på huset, drar igenom som bara den på vinden så inte tillstymmelse till fukt. Men jag har fel som vanligt tydligen.
Dessutom har vi tydligen haft läckage överallt i huset i flera år, det har han hört från massor av olika folk. När jag frågar efter namn på dessa så nämner han min fru som inte sagt något om den saken samt en granne som knappt varit inne i huset!
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Mattias Petterson

#34 » 19:25:45, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli kul att se hur de får tillbaka beslaget nu när det ligger tjockt med wakeaflex där beslaget ska sitta...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg

#35 » 19:41:03, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...har är inte speciellt mån om sin hälsa den där...

Beklagar eländet :-(
Önskar så att man finge ge sådandäring lite kraftfullare förmaningar :slag: eller kanske rent av :hotar2:

Du har visat på det som så ofta uppstår i sådan här situationer - man ska -inte- låta den som ställt till det få chansen att göra det värre!...
Kan de inte göra rätt första gången, då gör de absolut inte rätt när de ska rätta till...
Du borde gett honom :red_card:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

razzter (trådstartaren)

#36 » 20:27:15, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Protokollet efter besiktningen. Redan första stycket där det står att taksäkerhet saknas ställer till det en del inför framtida sotning. Nu har vi visserligen jordvärme och använder skorstenen främst vid myseldning, men den dagen en sotare ska upp där så blir det problem. Allt det gamla med takstegar och grejer för att kunna stå runt skorstenen är slängt av hantverkarna. Nu finns det istället en stege som går nästan hela vägen upp så man hamnar mitt för skorstenen. Min tolkning är också att punkt E15 har med detta att göra.
Bild

Meddelandet jag fick från hantverkaren ganska precis efter att besiktningsprotokollet anlänt, sen drog diskussionen igång igen. De blå meddelandena är det jag skriver. Försöker hålla det så sakligt som det på något vis bara går. Krävs många och långa andningspauser mellan meddelandena kan man säga... Ber om ursäkt om det är lite rörigt att läsa med delvisa dubletter osv, men det blir lite så för att få vettiga skärmdumpar på det.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen blev det en bokning av åtgärder, samt att jag fick bekräftat när de tänkte vara klara och när jag kan ta ut besiktningsman för att kolla jobbet igen.
Bild

Finns många meddelanden från hantverkaren, en del otrevligare än andra. På slutet så känns det som att han försöker hålla en god ton igen, men med allt som skrivits och sagts tidigare så kommer jag aldrig kunna acceptera en ursäkt från denna person!
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

JD400

#37 » 20:28:43, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nödvändigtvis ska lägga wakaflex tvärs fallriktningen på taket som på bilden så skulle jag skära den snett, utåt, nedåt så vatten rinner av istället för att stoppas upp och bli stående. Undrar också lite hur de gjort där de dragit upp wakaflexen upp på den stående falsen.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

razzter (trådstartaren)

#38 » 09:35:06, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under gårdagens regnväder klättrade jag upp på vinden för att se hur det såg ut. Blött på ett nytt ställe på isoleringen. Kröp lite längre in och kollade och såg lite brädor som var ordentligt blöta. Lite för långt från skorstenen så förstod först inte hur vattnet hamnat där.
Bild

När jag kom längre in fick jag också se limmet, eller vad det är för något, som runnit ner längs med skorstenen. Har väl tänkt det ska bli tätt, så lika bra att kleta på ordentligt! Ingen katastrof enligt mig
Bild

Bild tagen på vinden från andra hållet, där ser man det fuktiga virket i taket. Tyckte först det var lite skumt
Bild

Rejält med kladd runt skorstenen och wakaflexen. Nu ska det väl inte behöva regna in i vilket fall?
Bild

Väl uppe på taket idag så förstod jag plötsligt hur det kunnat bli blött på nytt ställe. Skruvhålen från beklädnaden är öppna. Men hur stor är sannolikheten egentligen att regnet ska hamna just där, eller hur tror ni det är tänkt?
Bild
Bild

Runt fyra till fem timmar effektiv tid tror jag det är spenderat på taket av hantverkarna under veckan. Fått bort all beklädnad runt ena skorstenen, bara resten kvar!
På måndag ska det blir fint väder, sen skulle det regna ordentligt igen resten av veckan. Får se om de hinner klart till fredag...

Har bett honom om att vara noggrann med dokumentationen med allt som görs, inte helt säker på att han håller det löftet. Klättrar av den anledning upp efter att de varit på plats och tar bild på det jag kan under arbetets gång
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

dc_lindberg

#39 » 12:30:41, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RD350

#40 » 09:56:26, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådana hål kan ta in mer vatten än man kan tro, ju längre ner på taket dessto mer vatten passerar....

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

dc_lindberg

#41 » 10:22:13, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använde gammal plåt till detta.
Kan med styra bekräfta RD350's inlägg - dj.* vad små hål läcker!!!
Lastpallskragar; hur att tillverka tak över dem

På ditt yttertag ska du ju abslut -INTE- täta hålen som jag gjorde till lastpallskragstagen. Jo, då, det -håller- tätt, men, taken över lastpallskragarna är lätta att komma åt, inspekteras ofta och lätt, och innehållet är ved - dvs "bara" förargligt om man åker på att trava om och torka om. Bostadshusets tak... om det läcker så blir det så mycket mera och så mycket större skador och därmed... dyrt...

Akut över vintern, då skulle mitt experiment fungera. Mindre problem så, än med den där entreprenören du har att göra med...
I Falun finns en takplåtläggarfirma (kommer inte vad de heter); fått göra jobb åt mig för ca 10 år sedan. Han som var till mig är kvar på firman. Kostade en slant, men oj vad värt det är att anlita -proffs- ! Inte en läcka! Lika perfekt idag som när det lades!

Ditt tak är en "katastrof" :-(
:svettas:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#42 » 11:04:09, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Efter att ha läst igenom tråden, så får man intrycket att hantverkaren aldrig kommer att göra klart på ett riktigt bra sätt...
D v s brukbart över tid.


- Kostar väl nån krona, och en hel del är väl redan betalt...

Men om det varit mitt hus, så hade jag sagt upp allt fortsatt arbete med hantverkaren, som inte verkar få till ett godtagbart resultat denna gång. Andra gånger kan jag inte uttala mig om.

- Inget mer med det.
Tjänar inget till att älta detta fram å åter. Och lägga ned tid på vad som sagts, vad som blivit fel e t c.

Leta rätt på en annan att färdigställa, så som du vill ha det. Ja, kanske olika hantverkare
t o m. Snickare, plåtslagare
o s v.

I slutänden kommer det att kännas gott o pålitligt, under många år.

För mig gäller det att alltid få ett avslut, även om det blir dyrare än vad man tänkt sig.
Det mår i vart fall jag bäst av.

Numer är det inte kostnaden som är viktigast, utan tiden att kunna göra så mycket annat, än att grubbla.

- Dyraste enskilda posten förutom material blev anlitade plåtslagaren. Sånt jobb skulle jag aldrig kunnat gjort själv.

Omfattade denna enligt bild, skorstensbeslag, ventillationshuvar, ränndalsplåtar, vindskiveplåt mm.

Inte ett enda hål som kan läcka. Så det var väl värt varenda krona. Och garanti på utfört jobb. Har givetvis kvitton och bilder på de utförda arbetena.

Bild
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

razzter (trådstartaren)

#43 » 22:53:27, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det dags för en uppdatering här igen. På grund av diverse så har besiktningen blivit förflyttad två gånger. Första gången från den 22/10 till den 29/10 på grund av att entreprenören inte hann med att slutföra sina åtgärder. Jag var snäll och flyttade tiden en vecka för att ge honom en chans. Den 28/10 så kontaktade besiktningsföretaget i fråga mig för att meddela att besiktningsmannen blivit kräksjuk och därmed var tvungen att ställa in. Tyvärr fanns det ingen ersättare, men idag den 3/11 så fanns det möjlighet att lösa saken. Samma torsdag som denna ombokning sker så hinner entreprenören med att känna sig så pass provocerad av min far som på avstånd står och tittar vad de gör (med kikare från ganska långt avstånd då han inte vågar sig i närheten pga diverse tidigare händelser, förstår att det kan kännas provocerande, men...). Detta gör entreprenören och dennes anställde som sitter uppe på taket så pass provocerade att de börjar skrika på honom, den ena av dem klättrar sen ner från taket och går fram till min far och fortsätter skrika på honom. Som tur är så har jag en kompis som bor på gården som var på plats vid händelsen för att vittna, situationen kändes så pass hotfull så hade pappa varit ensam kände han att han lika gärna hade kunnat bli nerslagen av entreprenören... Så nu har han hunnit med verbala hot mot både mig och min far...

Entreprenören med tillhörande anställd dyker upp i god tid innan besiktningen idag, strax efter kommer även min far och sen dyker besiktningsmannen upp. Min fru var även hon medverkande denna gång. Inleder ute i friggeboden med att plocka fram diverse papper, sen drar entreprenören igång och känner sig tvungen att berätta sin version av allt som hänt, från början till slut. Vid den första lögnen som jag ser det som, där han satt och berättade hur vi hade berömt tempot med bygget av takkupan så orkade inte jag sitta kvar och lyssna. Gick ut ur rummet där vi satt och gick in med några minuters mellanrum i hopp om att han skulle vara klar. Hann med att höra hur nöjda vi varit från början, att det var krånglet med ROT-avdraget som gjorde att vi blivit missnöjda samt att min far är den som ställer till allt för dom flesta (i princip är det nog han som startat både världskrig och naturkatastrofer...).
Han hävdar fortsatt att han har vittnen som kan intyga att det läckt in överallt innan de var här och bytte taket, det finns även vittnen som säger att min far minsann inte går att ha att göra med! Frågade efter namn, men det fick jag aldrig några.
Jag gjorde ytterligare ett avbrott för att skriva ut monteringsanvisningarna till lagt tak (jag vet, oförberett både från min och besiktningsmannens sida...) och hann under den tiden fundera ut en fråga: Entreprenören har flertalet gånger ifrågasatt vad jag är ute efter med detta bråk som uppstått. Min fråga blev då istället vad entreprenören är ute efter? Han har fått sina pengar, men jag har inte fått ett korrekt lagt tak, plus att vi även har fått rum förstörda osv... Tror ni det dök upp något vettigt svar? Nejdå, han kontrade med att det inte var några problem med någonting förrän vi fick reda på krånglet med ROT-avdraget (just ROT-avdraget blev ett genomgående tema och ett väl använt ord. Ord nummer ett som jag fått höra alldeles för många gånger idag!)
Efter många om och flertalet men så kommer vi till slut fram till att besiktningsmannen faktiskt inte är på plats för att medla eller för att höra historier om hur entreprenaden gått till eller hur många gånger min pappa varit på plats för att kolla vad som händer osv, han var faktiskt där för att göra en besiktning!
Eftersom att det denna gången var jag som stod som beställare och betalare av besiktningen så skulle en ny slutbesiktning göras, men med utgångspunkt i det förra protokollet.

Vi börjar inne på dotterns rum. Entreprenören visar var han lagt i fog, jag pekar på ränderna i taket och besiktningsmannen frågar entreprenören: "är du nöjd med det här?" Svaret blir ja från entreprenörens sida. Besiktningsmannen frågar varför det inte togs in en riktig målare till jobbet och varför man använt roller när man målat ett sånt där tak. Det blev många diskussioner, återigen några påpekanden om hur otrevlig min pappa varit och hur nöjd jag och min fru varit med jobbet...
Vidare ut i hallen, det blev inte mycket sagt, entreprenören var noga att påpeka den metallist han köpt ut som "tröskel" till fotsteget. Dyr var den tydligen... Vi bestämde att det får se ut sådär, men snyggt är det inte... Vinden blev godkänd i vilket fall och där ligger det nu isolering ordentligt, så det var väl bra.

Ut på balkongen för att titta på taket så gott det gick. Blött och regnigt, så besiktningsmannen gav sig aldrig upp på taket då det inte finns annat än en stege att vara på där. Jag gick istället upp och tog några bilder på de brister jag visste om där. Även två nya brister uppdagades nu. Både takplåten och ståndplåten (som entreprenören kallar det, den plåt som ligger över taket och upp under panelen på väggen) var för korta, så längst upp mot nya takkupan så var det en triangel på vardera sida där virket till undertaket var framme. Detta kan bli problem i vinter om det driver upp snö där såklart... Entreprenören berättade om underlagsduken som nu satt med både asfaltsklister och tec7 lim. Wakaflexen, den var ordentligt limmad med tec7! Samma sak med skorstensbeklädnaden som monterats tillbaka, den hade de varit noga och tätat och limmat med tec7 (ord nummer två! tec7, här har ni lösningen på många av världens problem). Skorstensbeklädnaden på andra skorstenen vill de inte sätta tillbaka då det saknas ett helt varv med tegelstenar på skorstenen, så den ligger i bitar på balkongen... Massor av diskussioner och lite halvt bråk, entreprenören med bihang går efter ett tag ner och då passar jag på att visa bilder jag tagit under arbetets gång. Hur wakaflexen ligger bland annat.

Vi går ner och kollar på panelen, jag säger vad jag tycker. För att få det enhetligt så byter man såklart ut den undre plankan och inte de två yttre. Besiktningsmannen höll med, men han och jag fattade ett gemensamt beslut om att det inte gjorde så mycket. Vi tittade även på den skarvade plankan på andra sidan, konstaterade att så gör inte en fackman... Vidare till den nymonterade knutbrädan, konstaterade snabbt att den knutbrädan nu var bredare än alla övriga knutbrädor, kanon snyggt! Till detta så kan även tilläggas att på en annan knut så har jag fått montera upp en list för att täcka skarven mellan knutbräda och panel då nya knutbrädan inte täckte och det måste ju vara estetiskt riktigt...
Den för breda knutbrädan hade inte varit helt lätt att få upp på grund av någon regel och panel osv, men nu satt den ordentligt med både skruv och tec7 lim!

Massor glömt som vanligt, men nu har jag skrivit av mig lite kort om dagens elände. Imorgon blir det att ta kontakt med konsumentrådgivning osv. Med tanke på hot som uttalats, hur de har ställt till det mesta och den sms-konversation som finns så vill vi verkligen inte ha denna entreprenör på gården igen! Får se hur det går...

Lite bilder från när jag var upp på taket idag

Ränndalsplåtar, ligger liksom inte helt rätt känns det som. Men tec7 limmade!
Bild
Bild

Wakaflexen som sticker fram under skorstensbeklädnaden
Bild

Plåten som nockplåten ska fästas i, sitter inte heller helt korrekt. Började även fundera på om det där är rätt skruvar för att montera nockplåtarna? borde det inte vara farmarskruv med gummitätning?
Bild
Bild

Pappa är olaglig som är på plats enligt entreprenören, även min fru är olaglig som pratat om punkter från förra besiktningen med folk. Just det, jag var också olaglig som varit uppe på taket utan att fråga entreprenören först... Fick dåligt gehör för dessa saker hos besiktningsmannen...

Fortsättning följer...

5 personer gillar det här inlägget.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

razzter (trådstartaren)

#44 » 07:43:19, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glada upptäckter fortsätter dyka upp!

Började i helgen renovera och göra iordning dotterns rum på egen hand, det rum som nog blev värst drabbat när det regnade in som hantverkarna sen inte lyckats återställa på vettigt vis...

Började med att min fru målade taket, men pensel(!) Helt otroligt att man kan göra så?

Bild på hur ett av de värsta ställena av taket såg ut efter hantverkarnas framfart. Randigt och tråkigt...
Bild
Efter en strykning med pensel och sen lite fog i värsta skarvarna. Hade de lämnat detta resultat hade jag inte klagat, oavsett använd färg och liknande!
Bild

Frun gick sen över till att tapetsera. Tog de väggar som var bra först. Blev helt annan tapet då den vi satte upp för 1,5 år sen inte längre fanns i butik. När hon slutligen kom fram till väggen där det varit vatten bakom så var det inte ens roligt längre... Underarbetet helt obefintligt!

Ordentligt med spackel på gamla tapeten som det varit vatten bakom. Spacklat hela väggen.
Bild
Bild
Tapeten underst var av riktigt gammal modell, tjock och spikad i virket bakom. Kan tycka att entreprenören här borde ha kontaktat oss och meddelat läget och frågat hur vi ville göra. Här bör det väl sättas upp någon form av skiva på väggen för att kunna få upp en tapet på vettigt vis?
Bild

Vi gjorde även ytterligare en upptäckt när vi flyttade på sängen som stod mot nämnda vägg. Där hade det spillts spackel på listerna, samt att en golvsockel spruckit. Golvsockel såg det ut som att se försökt laga med hjälp av fog, när detta inte gick som de tänkt sig så var de snabba att göra "klart" och ställa tillbaka sängen i ett försök att dölja... Fruktansvärt tråkigt tycker vi!

Rummet blev klart, sånär som på den vägg där vi ska sätta upp skivor.
Under tiden som min fru fixade allt annat så byggde jag någon form av loftsäng. Lite snett är också rakt är väl min utgångspunkt när jag fixar själv... Både trappan och sängen höll för en vuxen och ett barn, knakade inte ens! :mrgreen:
Bild

Inväntar besiktningsprotokoll från senaste besiktningen. Bör komma inom de närmsta dagarna. Blir intressant att se vad som står där.

Men vi hade helt klart varit nöjda med jobbet om det inte strulat lite med ROT-avdraget, hade vi fått dra av 50 tusen till så kan man såklart acceptera lite otätt tak, misslyckad målning och tapetsering samt lite andra fusklösningar. Eller hur?

3 personer gillar det här inlägget.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Volvot24

#45 » 11:06:33, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Har inte denna inhyrda byggmästare fått huserat tillräckligt länge nu?

Blir väl så dyrt om man ska göra om allt flera gånger.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se