Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

KNX i villan, hur många uttag skall man styra?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

QV_ (trådstartaren)

#1 » 16:56:28, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar runt på lite olika saker inför planeringen av villan.

Nu efter att kuvösen (inglasad uteplats), hissen och bastun fått en grov prisbild är det dags för elen.
Funderar på KNX.

Som tanken går just nu är i princip alla eluttag, lampett och takbelysning skall styras via KNX.
Ett uttag på var sida om sängen och vitvaror skall i princip vara de enda som är undantaget från styrningen. Men kommer troligen att bli framdraget så man "kan ångra sig"
Höftar man till med 6 styrningar per utrymme och 10 utrymmen så blir det en 60 styrbara punkter.

Ni som har KNX, är det rätt väg att gå eller blir det för mycket av det goda.... Är 60 punkter "rätt" på en normal villa på 120m2?
I planen finns också fast dator i källaren med dedikerad programvara som endast skall användas till KNX omprogrammering. Skall någon annan hitta i systemet så behöver dokumenteringen finnas lokalt.
Fjärrstyrning via WWW ligger på runt 5% i intresseskalan. Ett stabilt lokalt system är målsättningen.

Misstänker att vi vill ha Renova i huset så någon form av sensor måste monteras bakom knappen.
Larm och ljusrelä skall anslutas mot KNX

Har sett priser från 40,000 till 400,000 och det sistnämnda kommer inte att hända.

Svar och funderingar på KNX är av intresse av TS :-) . Z-wave är inte av intresse som det ser ut just nu.
Trådbundet till 99% skall det vara.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Landmann

#2 » 08:13:37, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag var du så skulle jag förbereda med extra tomslang om du vill byta något eller allt till konventionell.. knx går ju i en slinga för alla brytare sen matning från central till uttag och förbrukare.
Men jag är gammaldags och bakåtsträvande trots att jag inte är gammal
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

QV_ (trådstartaren)

#3 » 09:18:44, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är också rätt gammaldags och bakåtsträvare men det finns ju fördelar med styrning.
Dock så har jag redan insett (med det lilla jag har) att ägare nr 2 om man nu bryr sig, kommer få serviceproblem.

Mina Dalistyrda ljus i carporten startar upp i släkt läge på kvällen när ytterbelysningen tänds. Sedan går de till 100% på en rörelsedeckare.
Skulle någon gå sönder i drivdonet så är de inte bara att byta. Drivdonet måste programmeras annars kommer det att lysa tills första cykeln efter en rörelse släcker den.

Just den programmeringen har jag inte gjort i maskinhallen så efter ett strömavbrott lyser det konstant till någon går in och ut ur hallen. Då ligger den i rätt loop.
Så inför man "smarta hus" så måste man dokumentera vad man gör och hur det är gjort. Annars blir det ju skitdyrt om någon skall sätta sig in i "hur det är gjort".
Risken är ju att nästa person sliter ut allt för att börja om och få grepp på installationen.

Just därför funderar jag på om man inte skall plinta upp alla ledare så man vet vilken ledare (plint) som är "tändtråd" till eluttag, taklampa osv.
Om man gör samma med knapparna så kan man ju välja "intelligent" eller "mekanisk" styrning av huset utan att riva ur allt.
Det kommer ju gå åt en hel del extra ledare då, från brytarna men i sin tur så har man inte en massa småpuckar liggandes i dosorna utan kan samla alla ingångar i styrskåpet.

Kollade runt på lite priser i går.
köper man moduler med 20 utgångar eller 10 ingångar så kostar de typ 500 per in/utgång (listpris). Dimmer ligger på 1000 per utgång.
Med 60 utgångar och 20 ingångar så är det 40,000 + säkert 20,000 till i runt omkring kostnader för KNX styrningen. Sedan tillkommer ju uttag, brytare och slang samt elkabel. Så en 100,000 i materiel är en grov budget. Tur man har grossistkontakter!

Fördelar är ju bekvämlighet, Släcka allt när man larmar och låser. Tända lampor vid mörkrets inbrott när man inte är hemma, Titta på TV när man inte är hemma.... Allt för att kunna lura ev tjuvar om så önskas. Samt styra motorvärmare från hallen. Har man väl börjat så finns det ju fördelar, men installationer som byggs pö om pö (så kallad Add hock) kommer göra ägare nr två mycket irriterad. Dom tillför nog ett lägre pris istället för ett högre vid försäljning. Det måste vara genomtänkt och dokumenterat för att överleva.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Holger

#4 » 10:01:54, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra att du tänker vidare, på "nästa ägare"!
Det man själv tycker är intelligent behöver inte nästa ägare tycka samma om.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Landmann

#5 » 10:24:16, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krävs ju en extremt liten extra arbetsinsats och investering vid nybygge för att ”länka” ihop dosorna...
Då får nästa ägare ett lätt jobb att konvertera åt vilket håll han eller hon vill
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

QV_ (trådstartaren)

#6 » 15:13:21, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo just slangkostnad kommer ju vara högre på denna installation än "normalt".
Att försöka förklara hur det skall vara tar nog för lång tid, så det är ju lättare att göra det själv. Men först måste ju någon "som kan" rita in var uttagen skall vara...

Nu låter det som att byggplanen är spikad, vilket den alltså inte är ännu. Men när bygget väl är igång så skall ju besluten tas direkt. Så det är ju bättre att fundera nu i omgångar. För då kanske man känner större trygghet i besluten sen.

När jag/vi ändock är inne på ämnet el så saknar jag idag möjligheten att köra vattenkokare, mikro och annat samtidigt. Så i nästa kök blir det skilda faser till köksuttagen. Lär väl bli 2,5mm2 dit också.

Just kök och tvättstuga är ju de ställen som drar effekt (samt husvärmen då).

Fick förövrigt i dag förklarat för mig att den solcellsinverten jag lagade förra månaden fungerar som en lastbalanserare. Just det visste jag innan, men vad jag inte förstod var att den fungerar fristående. Alltså utan solceller eller batteribackup. Med att bara koppla in den på husets nät så tar den bort förbrukningstoppar från 1 fas och tar effekten från en annan istället. En sådan + batteri så skulle man ju våga sig på ett effektabonnemang.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#7 » 00:17:23, 10-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är blandade tycken om KNX bland de jag frågar.

Det gäller att hålla det programmerbart, samt enkelt... Det finns ju dom som rivit ut detta styrningar också.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mattiaz

#8 » 15:09:22, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte KNX men liknande system.
Jag gjorde enligt följande:

Så stor elcentral jag kunde få dit med rimliga medel, det blev 180 modulplatser
Separata matningar till varje rums takdosa. Större rum med fler takdosor fick separata matningar till respektive takdosa.
Tomrör mellan takdosa och apparatdosa för brytare.
Plintat upp samtliga tåtar i elcentralen.

Jag lyckades dra i upp till 8 fk i 20mm rör. Såg också till att ha olika färger på respektive funktion.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

QV_ (trådstartaren)

#9 » 00:24:02, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

KNX är ute ur planeringen (som det verkar)

Nu ligger det i linje med mattias med en 22slang till takdosan och därifrån med egna fas-matning till tak, fönster-belysning och vägguttag. Alltså 3 (strömförande) samt N och PE till vart rum.
Allt samlat i ett separat utrymme
Har pratat med en hel del elektriker och man vill inte dra N + PE "mellan rummen", utan de skall vara egna till rummen när man kopplar som jag har tänkt.
Blåser man en säkring så går inte lyset i rummet och man kan lägga in styrning på fönsterbelysningen efteråt.
Man kan ju också lägga in dörrklockan så att takbelysningen blinkar, då kan man spela musiken på önskad volym utan att "missa" besöket!

Det känns som att med denna kombo kan man göra huset helt analogt eller med valfri "smarthet"

Det som har tillkommit är ett UPS uttag på lämpligt ställe i lämpliga rum (sovrum, köksbänk, teknikgarderob...)
Då kan ju klockradio, fibermodem, router, någon WIFI vara i drift samt att man kan ladda telefonen, pannlampan "enkelt".
Kanske någon "nödbelysning" i mörka hörn och trappa så man inte direkt behöver leta fram stearinljusen.

Så ser iallfall tanken ut just nu.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Surfer65

#10 » 10:01:34, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag jobbar som elkonsult och ca 50% av min tid med KNX, både att projektera och programmera, om man jämför installation i en "normal" villa idag så ligger kostnaden ungefär likvärdig vid konventionell installation och med ett KNX system, men fördelarna är ju enormt mycket bättre med ett bussystem för hem och fastighetautomation.

Ta bar det att jag har en öppen planlösning med en touchpanel centralt placerad som kan styra allt, konventionellt hade det gått åt ca: 10-15 olika brytare/tryckknappar/dimmers

En kostnads Nackdel för en privatperson som vill programmera och greja själv med KNX är initialkostnaden på ETS programvaran som ligger på ca: 10.000 annars så ser jag bara fördelar
det är bara fantasin som begränsar vad man vill åstadkomma.

Jag har själv konverterat min fastighet till KNX, i samband med ominstallation av ledningar dragit med en 2-ledare för KNX bussen i de befintliga rören, kompletterat med kapslingar för aktorer och satt puckar i befintliga dosor för styrningar.

Hjärnan i mitt system är en multigateway från Schneider "Wiser för KNX" som kan behandla alla protokoll, sköter visualisering, skript, pratar alla nödvändiga protokoll (modbus, RS232, bacnet mm.) även ENOCEAN som är en standard för trådlöskommunikation med extremt energisnåla produkter som ej behöver batteri, tryckknappar mm.
Via denna enhet kan man även styra eller övervaka vad man vill från telefon, dator eller surfplatta.

Har du funderingar om KNX så hör bara av dig
Surfer65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:03, 18-12-2012
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302B
MF250 4WD

QV_ (trådstartaren)

#11 » 17:55:47, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla rör från alla rum skall ju sluta i samma skåp så vill man ha KNX eller annan styrning så finns ju alla möjligheter till det.
Jag har också funderat på detta med säkringar i elcentralen.
Dessa skall ju finnas på "rätt" våningsplan. Man skall ju inte behöva gå ner i källaren för att kolla om säkring har gått på övervåningen.
Men ett skåp i källaren för alla rum är ju fortfarande helt OK. Man får bara dra ned de avsäkrade matningarna till källaren för vidare koppling till rätt rum.
Det blir en del extra meter rör och kabel. Men det blir priset för ett hus som är förberett för att bli automatiserat.

Skall man koppla in en bastu på 9kw och undvika en effekttopp i kommande elabonnemang så kommer det behövas någon form av styrning.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se