Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Fylla på expansionskärl thermia värmepump

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Anders W (trådstartaren)

#1 » 19:59:35, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Hur gör man enklast för att fylla på ett expansionskärl till kollektorslingan?
Det är en Thermia pump från 2013. För några år sedan löste den ut pga lågt tryck på slingan.
Min installatör kom och fyllde, men jag var inte hemma så jag såg inte hur det gick till.
Pumpen löste ut i veckan, men gick att starta om. Nivå är c:a 1-3 cm från botten på kärlet.
Vad jag googlat mig till är att man stänger av pumpen, lossar på säkerhetsventilen och fyller på med en tratt i toppen på kärlet.
Ska man stänga kranen under kärlet?
Andra menar att det är livsfarligt och att man måste kontakta thermia service.
Det gör jag gärna, men det är en upptagen man, så det kan dröja.
Det blir ju fort kallt om inte pumpen går....
Jag gissar att det är etanol i slingan, var köper man lämplig dunk?
En bra sak med denna pump är att den stänger av varmvattnet om det kommer något larm så man märker att något är fel.
För övrigt är jag nöjd med Thermia, kan rekommenderas.
Bild

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613



Stridis2

#2 » 20:33:45, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stäng kranen under, ta av säkerhetsventilen och fyll på vätska. Starta köldbärarpumpen och öppna kranen så sugs vätskan in. Stäng kranen innan kärlet är tomt. Suger pumpen luft kan du få ganska jobbiga problem om du har otur. Fyll på vätska och upprepa tills det inte går i mer i slangarna. Fyll kärlet till 2/3. Sätt på säkerhetsventilen. Öppna kranen. Klart! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Dexxas

#3 » 20:35:24, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd Bioetanol.....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Stridis2

#4 » 22:00:10, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärlet ska vara märkt med vilken vätska det är fyllt med. Jag vill minnas det finns minst två olika typer som man inte bör blanda. Finns ingen märkning så ring din installatör. De brukar köra med samma modell alltid. Jag vet inte om de är färgmärkta. Det finns i alla fall blå och grön som jag blandat. Sedan finns det röd som jag vill minnas inte var blandbar med de två andra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Gunnar i Sörby

#5 » 22:30:46, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätskan är antingen etanol/vattenblandning eller glykol/vatten. Bäst är etanol som inte är denaturerad (dvs inte förgiftad) för då slipper grannarna problem med brunnsvattnet om slingan läcker.
Som akut åtgärd kan du fylla några deciliter vatten till max 1/4, sedan kollar du med installatören vad det skall vara och efterfyller med det.
Din slinga innehåller tiotals liter vätska, en halv liter vatten försämrar inte fryspunkten särskilt mycket.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

torbjorn_forsman

#6 » 00:50:22, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lätt att märka skillnad på om det är etanol- eller glykolblandning som finns i brinekretsen. Ta ett prov av den och gnugga mellan fingrarna, glykolblandningen känns slipprig som bilkylarvätska men etanolblandning gör inte det. Har man bra luktsinne brukar man kunna känna skillnad på lukten också. Ett annat sätt är att ta ett prov och blanda det med mer vatten, glykolblandningen verkar "simmig" innan den har blandat sig fullständigt men det gör inte etanolblandningen.

Ta inte för givet att färgen säger någonting, det finns ingen standard alls för färgerna på brinevätskor och olika tillverkare kan ha helt olika färg på kemiskt kompatibla vätskor (och vice versa).

Om fakturorna från installation av värmepumpen finns kvar, så står det säkert där vilken slags brinevätska som installatören har fyllt och tagit betalt för.

Jag kan nämna att i mitt föräldrahem, där en Thermia bergvärmepump installerades 2003, blev aldrig någon säkerhetsventil monterad. Hålet i expansionskärlet är öppet och installatören glömde kvar påfyllningstratten, som sitter där än idag. Det har aldrig behövts någon efterfyllning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#7 » 11:07:58, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

2013 var det nog väldigt ovanligt med glykolblandning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#8 » 19:05:01, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effektivare värmeväxling med ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#9 » 20:02:03, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma anledning som varför man har övertryck i hydraultanken, på en grävmaskin, man vill minska risken för kavitation och suga luft.
Säkert som MM säger, att man får bättre verkningsgrad.
Men troligen viktigast av allt, man vill förhindra avdunstning av alkoholen.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se