Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Esn's gutegård.

338 inlägg • Sida 17 av 23
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#241 » 11:17:49, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka komma igång med återuppbyggnaden av det utrivna rummet. Då behövde jag åtgärda en tämligen mjölig stolpe som var murken i neränden därtill. Fönterkarmen var därav skev. Får se om jag är nöjd så långt eller om jag får för mig om att byta mer men just nu är fönstret tämligen rakt. Bågrna är på renovering på firma.

Avloppsbrunnen som installerades ifjol har ju inbyggd pumpbrunn. När jag beställde pratade installatören om nivålarm men det stämde inte, så jag konstruerade en nivåindikator. Uteslutande plast inne i brunnen. En halvliters colaflaska som flottör. Ett 12mm elrör som pinne. En massiv plaststav värmde jag till som "vev" en luftnippel i aluminium som ledbussning och buntband som låspinne och visare. Nu ser jag lätt nivån när jag går förbi från maskinhallen och mot huset. :thumme:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Stridis2

#242 » 14:20:24, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:...så jag konstruerade en nivåindikator...

Vad trevligt med någon som gör en enkel och funktionell lösning istället för att krångla till det enormt mycket där det inte behövs... :thumme:
Har du vatten i din brunn?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#243 » 22:09:27, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:...så jag konstruerade en nivåindikator...

Vad trevligt med någon som gör en enkel och funktionell lösning istället för att krångla till det enormt mycket där det inte behövs... :thumme:
Har du vatten i din brunn?


Tack! :grin:
Innan jag bestämde mig för denna lösning funderades det på diverse andra komplicerade lösningar inkluderande nivåvippor och annat opålitligt. Den näst sista kandidaten var nivåtryckbrytare från tvättmaskin med lysdiod och brandvarnarbatteri i en låda. Men det var för avancerat det med.

Den lösningen han gjorde i dricksvattenbrunnen var ju elegant den med. Ska nog skaffa en sån rulle slang och så jag kan loda ner den i borran och hålla koll..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#244 » 21:26:04, 12-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fixat lite med såmaskinen inför vårbruket. Riktat en billarm plus att billarna är ju så slitna att billens sidoplåtar går nere på såbotten. Blir väl bra placering men sätter igen med jord allt för lätt. Funderat på nya billar eller svetsa på. Men med nyoperead mage fick det bli fullösningen att kapa ur sidoplåtarna med plasman. Väldigt smidigt gick det. Plasma är suveränt!
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#245 » 16:23:18, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för uppdatering
Bild
Bild
Bild
Bild
Uppdatering:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sådde de första 0.2 haden 15e april. Fixade till välten som hade sidosektionsdragen för långt ut samt borrade i smörjnipplar.
Sådde resterande 1.3 ha lördagen därpå dvs 22 april.
I fredags och lördags byggde jag järnhjul och kupplog till gamla Texas jordfräsen jag fick av kompisen för länge sedan. Rysk finnish med skärslaggen kvar utom där jag var tvungen att få bort det. Detta pga upplevd tidsnöd. Så i lördags kväll blev det mesta potatisen satt och igår söndag blev det lite till nedpåtat.. Stenigt som bara den tyvär. Blir nog spännande att få upp dem..
Jordfräsens motor får jag inte ner på tomgång, troligen viren som är för kort, annars något med regulator vingen.

De först sådda ärtorna har brutit ytan men ser inte raderna ännu.


Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Skru'are

#246 » 17:58:16, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Värmesten", men en och annan är nog lite för stor....

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#247 » 21:14:02, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Och de håller fukten kvar också..


Nu ser man raderna på det som såddes den 15e aprill och faktiskt sitter örtbladen redan i ytan på det som.såddes den 22e. :thumme:
Flera faktorer som kan bidragit till snabbare uppkomsten på det sist sådda. 1 det är varmare. 2 dubelvältat efter sådd och 3: högre billtryck som gav bättre fröplacering på fuktig botten.

Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#248 » 12:59:13, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade ett grävagregat från en bobcat ifjol. Den hade flerspaksreglage. Inget jag gillade så. Har byggt om. Inte helt färdigt då något kärvar men det är bara en justering. Återstår riktiga spakar och sedan koppla slangarna rätt.
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Stridis2

#249 » 12:42:52, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! :thumme:
Jag har "tjatat" om denna typ av ombyggnationer i flera trådar tidigare här på M. Tänk bara på (vilket du säkert redan vet) att om du byter plats på funktioner kan du behöva byta innanmätet i ventilen också. De kan ha olika utformning beroende på vilken typ av funktion de ska styra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#250 » 18:09:41, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! :thumme: skeptisk till att det skulle skilja men är nog värdefullt att ha i åtanke om det skulle strula. Det är sticka och bom som får skifta plats. Sväng och skopa kommer gå på orginalventil om jag minns rätt. Det jag funderar på är om flödesordningen blir optimal för gravning, om det någonsin är. Men det är nog inte hela världen på denna applikation.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#251 » 18:27:50, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixade till en gammal betongblandare jag fick för en hundring då kransen var spräckt. Funderde på hur den kan spricka men sten och cement i kuggarna är nog svaret.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#252 » 07:55:37, 21-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår ägnade jag mig åt att skruva med 3011. Bromsen på höger släpper ju inte. Så rev av hjul,skärm, och till slut trumpeten. Minndes det flesta handreppen sedan förra gången så det gick snabbt. Snabbare än väntat. Har ju via diskussioner här och på fb haft teori om att jag missat en backfjäder, men båda fanns på plats. En närmare inspektion visade att det var pinnen mellan kolv och back som låg på tvären istället så kolven var på väg att poppa ut, som gjorde det hela. Lade den till rätta och plockade ihop utan att reflektera över orsaken. Tänkte jag klantat mig vid monteringen sist. Men nu efteråt tänker jag på att backen flexade väl mycket i sidled och att det kan vara frihandd justeringen av bredden med vinkelslip runt ledtappen som orsakar det hela. Nåväl. Händer det igen får jag anledning att fixa till det då. Bromsarna fungerar som de ska igen. Även dragbyte blev det. Blev lite mixter med det men allt passade sånär som på att denna traktor inte har 4 hål runt pto tappens fläns. Så nu sitter det med 4 m16 bara. På jordbruksdraget var det kompletterat med exta järn från de 6 bultarna ovanför. Ska nog lägga till det på denna med.
Tog en sväng med drönaren med så lägger till bilder på vad som upptagit väldigt mycket av min fritid senaste veckorna. Potatis och grönsakslandet. Har ju samlat vatten i urinbrunnarna såhar relativt gott om bevattningsvatten och bevattnar med svettande slang för att få ner vattnet i marken.

Lilla parkside batteridrivna kompressorn från lidl är smidig att pumpa däck på garagerde maskiner med.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mattias_E

#253 » 11:16:29, 21-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande lite ogräs på odlingen, i alla fall från den höjden :mrgreen:

Kanske jag som inte vet vad jag ska kika efter, men kan man se orsaken på felet på någon av bilderna?
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#254 » 18:40:45, 21-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har som sagt lagt en del tid på det. Bla hackning. Men inte något extremt. Torkan är mer extrem potatisen är nykupad och i landet där det är vattnat så har inte ogräsen fått mer fart än de sådda. De stora rutorna till vänster är bara sådda med blomblandning precis nyligen. De gråa vallarna är sten ytsten till krattdjup. Snudd på mer sten än jord..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#255 » 22:51:35, 23-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glad midsommar!

Fortsatt att meka med 3011. Saknades stopp för styrutslag på höger spindel fram så hjulet gärna ställer sig på tvären. Har nog suttit ett stopp men ramlat loss pga det bara var tuppskit och slagg det satt med. Även fått på huvudströmbrytare och skyddsslangar på kablarna. Byggt och monterat en räls att fästa hydrauluttag och släpkontakt på. Samt förbättret elsystemet. Efter myckt bök att försöka få kablarna att samsas i en eldosa så gav jag upp och letade reda på en insats till en scaniadosa. Blev ju mycket lättare att framtidssäkra med massor med 8stifts kopplingslister.. I avsaknsd av dosa fick den flytta in i en avskuren enlitersflaska. Öppet och ärligt ska det va om än inte supersnyggt. Huvudströmbrytaren var kasserad och efter flera försök utan kontakt igenom så insåg jag var felet låg. Isoleringen mellan tryckpinnen och kontaktblecket hade smält så det inte kunde leda sig och uppnå full kontakt. Har väl 5 brytare till jag kunde bytt till men ville verkligen få denna att fungera. Vidare fick den en digital voltmätare och gummiarms blinkarna inkopplade så det blev blink frammåt med. Saknar dock blinkrelä men tack vare dessa gödlampor funkar nog ett gammalt hederligt blinkrelä även om bakljus och vagnar är LED . Byggde även ett brythjul till handgasen så det blir vettig gasområde och gaswiren inte lindar upp sig runt rattstången när man gasar.
Premiärkopplade hitchkroken som final.
Mer finns ju att göra bla ska andra hydrauluttaget monteras plus friretur, ett handtag till p bromsen men det får vänta lite nu.

Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se