Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gårdsplan funderingar - Fraktion / Tillvägagångssätt och underhålla?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Sne4 (trådstartaren)

#1 » 12:12:58, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,
Nu har jag kommit till gårdsplan i prioriteringslistan för en glad amatör med en gammal grävmaskin och traktorgrävare tillgänglig. I dag så består den av pinnmo som tidigare generation fyllt upp med, vissa områden ligger det även typ 0-18 vilket verkar ligga kvar under grässvålen när jag skrapade lite.

I de delar där det liger pinnmo så är det mycket fint material med även givetvis vissa större stenar som ligger ytligt. Bärigheten är hyfsad, men jag skulle vilja få den att tåla tyngre trafik bättre och minska risken att det man blir nervös för att köra fast med tvåhjulsdriven bil + släp när det regnat. Den lätta lösningen som jag funderar på är att dra bort grässvål och lite extra där det är lerigare. Därefter endast lägga på 16-32. Jag gissar att det kommer att komma upp fint material över tiden och det blir hyfsat slätt och hårt över tid utan djupa hjulspår. Tanken var att det får vara ok låta gräset växa och enbarthålla efter det med åkgräsklippare, med vissa avsnitt som trafiken kommer att hålla rena från gräs.
-Någon som har gjort så för XX år sedan och hur fungerar det att jämna av?

Alternativet är att lägga 8-16 på de delar som är närmast husen, men det höjer ju inte bärigheten, men torde vara lättare att jämna till då det uppstår spår?

I första läget så blir det en mindre yta, och det kan jag nog få till hyfsat med skopan på traktorn trots okalibrerad synvinkel, men har någon tips på lämpligt tillvägagångssätt för större ytor som går att lösa utan tiltfunktion och som inte är alltför komplicerat att svetsa ihop/dyrt att köpa till?
-Är det vägsladd som gäller?
-Någon form av avjämningsbalk med en rejäl vikt på att sonika dra runt för att jämna till det?
-Händelsevis någon som har en äldre planeringsbalk/skopa med tiltfunktion lämplig för en H9:a med B20 fäste skräpandes?
-Eller går det att köra utan tiltfunktion, bara man jobbar rätt?
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major



bonnen513

#2 » 16:08:36, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går bra utan tilt, dra till det hyfsat och sen larva fram o tillbaka så det blir packat
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bert

#3 » 16:37:16, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksam det blir nån vidare bärighet och lägga singel/makadam uppepå bara
Lite beroende på hur mycket du han dra bort så skulle jag säga 0-30 och när det är nerpackat och du tycker det är grovt att gå/köra på så toppa med lite 0-18

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

BM425

#4 » 17:26:00, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara jämföra med hur vår grusväg såg ut när skogsmaskinerna hade kört sönder den för ett antal år sedan.
Vägföreningen la på 0-16 grus o det blev inte bättre sedan la de på ett bra lager singel/makadam 8-16 då blev det bra. Vägen svalde makadamen rakt av o det blev bra bärighet där. Nu hade hela vägen efter kantskärning behövt makadam.

Så har du mo nu så kommer gårdsplanen att ta hand om o binda makadamen bra, möjligt att du får lägga på i några omgångar så att det blir bra överallt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Göran Ekman

#5 » 19:44:44, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinnmo kan väl iochförsig vara i stort sett vilken fraktion som helst. Har dragit till någon plan med mo massor med skopan på lastmaskin. Utan att grusa och det vart bra. Men mycket lättare att få till en bra yta med något 0-30 eller om det är mycket fin material i ytan 8-16 eller 16-32. Våra ängs vägar där är det inget finare än 0-50 på kört , när det blir till kört blir det väldigt jämt och stabilt.
Så svaret på frågan är att vad som är lämplig beror på hur det är.
Samt att nästan allt funkar.
Kan du få till mo massor något så när med en grävare sedan packa med larven kan det duga ganska långt. Se till att du får lutning avrinning åt lämpligt håll.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Sne4 (trådstartaren)

#6 » 07:32:57, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla svar.

Jag tar och gör ett försök med att lägga på 16-32, men 'snålar lite' så att jag kan lägga på något finare makadam, eller med 0 fraktion i en framtida förbättring.

Det blir ingen snabb uppdatering på detta då en grund ska grävas ur och fixas till först + bandbyte mm, men nu ska jag börja hålla utkik efter en planeringsbalk - vilket jag tolkar är det bästa sättet att få till det jämnt?

På vägen till gården (250m som på vissa delar är lite lägre än omgivande terräng och därmed riktig mjuk när det är blött) så började jag lägga på ett lass 16-32 som bara försvann ner i vägen, några år senare ett lass 16-25. Nu la jag på 0-32 i de lägre delarna för att på sikt få upp vägbanan lite.(fiber ligger där diket borde vara) Det var det som fick mig att fundera på att använda 16-32 åtminstone i första läget. Tyvärr vet jag ingen som har gjort lika så man kan se hur det är på sikt och hur det är att underhålla. Jag ska se till att det blir lite lutning och att det finns utrymme för att lägga på 0-18 uppepå om vill ha det lite finare i framtiden.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

Nemesis_turbo

#7 » 08:54:17, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

gjiort stor grusplan hemam nyligt, jag körde 0-63 i botten, sedan 0-32 sedan 0-16
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se