Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Brant jord, sten och bergvägg intill hus

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Macco_Pe (trådstartaren)

#1 » 18:46:25, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada,
Ett par bekanta har bett mig om råd hur de skall göra med sitt nybyggda hus. Förutom mängder med andra problem kring husleverantören har de en rasrisk på baksidan av huset. Huset, ett suteränghus, har från bakre gavel ca 2-3m från en sluttning på 60-70 grader bestående av jord, sten och berg i dag. Sluttningen sträcker sig kanske 10-15m uppåt. Husets placering är alltså utgrävt ur en före detta skogsbeväxt ”kulle” och man har tagit bort all växtlighet i samband med markarbetet för huset.
Då stenar redan börjat ramla ner från sluttningen och fler börjat framträda, vilkea kommer rasa inom kort, anser jag man måste säkra sluttningen med någon form av nät men funderar på bästa angreppssätt? Detta ansar jag för övrigt entreprenören skulle gjort från början.
Min plan är:
- stödså gräs etc i sluttningen för att försöka binda (svårt för något att växa i torkan dock)
- lägga stöddränering i botten av sluttningen så inte husets dränering behöver ta all vattenavrinning

- geo/skyddsnät över de mest utsatta delarna? Här behöver jag råd!!
- stödmur? Svårt täcka ”hela” sluttningen?

Alla råd mottages tacksamt!
//M
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20



torbjorn_forsman

#2 » 19:24:26, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så någonting som trivs bra i den jordmån som finns i sluttningen och snabbt skapar ett stabilt hopflätat rotsystem. T ex kvickrot eller nässlor.

Rinner det fram mycket grundvatten ur sluttningen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#3 » 20:23:57, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att man använt 20-30mm galvat hönsnät på flygsandmarker förr i tiden (40-50år sedan), finns ännu kvar marken.
Nu finns det markförstärkningsnät, fungerar på samma sätt.

Terrasser av något slag vore nog det bästa om det sluttar så.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

bert

#4 » 20:25:12, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder kan ju underlätta råd
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Macco_Pe (trådstartaren)

#5 » 20:56:56, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Bilder kan ju underlätta råd

Ja absolut, har inte tillgång til det just för tillfället och ville börja bolla
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

Macco_Pe (trådstartaren)

#6 » 21:00:06, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Så någonting som trivs bra i den jordmån som finns i sluttningen och snabbt skapar ett stabilt hopflätat rotsystem. T ex kvickrot eller nässlor.

Rinner det fram mycket grundvatten ur sluttningen?

Kvickrot och nässlor var bra förslag! Har inte sett något vatten vid okulär besiktning. Nedre plan i suterängen ligger ju dock inbakad i sluttningen.
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

Macco_Pe (trådstartaren)

#7 » 21:01:48, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Vet att man använt 20-30mm galvat hönsnät på flygsandmarker förr i tiden (40-50år sedan), finns ännu kvar marken.
Nu finns det markförstärkningsnät, fungerar på samma sätt.

Terrasser av något slag vore nog det bästa om det sluttar så.

Funderade på terasser och förstår inte att man inte gjorde detta från början. I princip omöjligt ta sig emellan med maskin nu….. Markförstärkningsnät har jag fuderat på som ett toppa,ternativ, oavsett andra åtgärder?
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

mats757

#8 » 21:32:16, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att bilda sig en uppfattning om hur det egentligen ser ut. Men jag skulle nog se till att det är minst 5 meter frånlut utanför väggen och se till att slänten inte lutar mer än 30 grader.
Finns det mycket Sten skulle jag bygga någon typ av stenparti som ser snyggt och naturligt ut.

Mycket schakt blir det, men hellre det än dramatik om det börjar rasa.

Så brant slänt så nära huset verkar inte bra….

1 person gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Orsa

#9 » 21:49:56, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

2-3m, det var nära. Om man har råd skulle jag fundera på L-element så att man i alla fall får nån meter till bakom huset. Men inte om det är 60-70 grader. Stämmer det verkligen. Det är ju otroligt brant. I så fall blir det nog nät och växter, gräs och buskar, och hoppa över L-element vilka inte tillför mer än en tydlig avgränsning och ett fång för sten och jord som är på väg ner om lämnar lite kant kvar.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Macco_Pe (trådstartaren)

#10 » 15:46:52, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats757 skrev:Svårt att bilda sig en uppfattning om hur det egentligen ser ut. Men jag skulle nog se till att det är minst 5 meter frånlut utanför väggen och se till att slänten inte lutar mer än 30 grader.
Finns det mycket Sten skulle jag bygga någon typ av stenparti som ser snyggt och naturligt ut.

Mycket schakt blir det, men hellre det än dramatik om det börjar rasa.

Så brant slänt så nära huset verkar inte bra….

Nej det är helt galet att det gått igenom! Access med maskiner när huset nu är på plats är väldigt svårt….. Skall ta lite bilder för bättre uppfattning!
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

Macco_Pe (trådstartaren)

#11 » 15:50:01, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:2-3m, det var nära. Om man har råd skulle jag fundera på L-element så att man i alla fall får nån meter till bakom huset. Men inte om det är 60-70 grader. Stämmer det verkligen. Det är ju otroligt brant. I så fall blir det nog nät och växter, gräs och buskar, och hoppa över L-element vilka inte tillför mer än en tydlig avgränsning och ett fång för sten och jord som är på väg ner om lämnar lite kant kvar.


Det är galet brant! Jag gjorde en överslagsräkning och fick 75 men tyckte det lät för mkt….. Funderar på kokosnät över hela alltet och sedan snabbväxande grönska! Kanske ett geonät unders fast förankrat på toppen som håller emot innan kokosen gjort sitt?
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

mats757

#12 » 16:58:30, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Macco_Pe skrev:
Det är galet brant! Jag gjorde en överslagsräkning och fick 75 men tyckte det lät för mkt….. Funderar på kokosnät över hela alltet och sedan snabbväxande grönska! Kanske ett geonät unders fast förankrat på toppen som håller emot innan kokosen gjort sitt?


Även om det är ”bara” 45 graders lutning, så kommer det förr eller senare att, antingen sakta eller plötsligt rasa in i huset. Möjligtvis skulle en massiv betongmur som är byggd enligt konstens alla regler förhindra jordras med tiden.
Allting annat kommer bara att göra att jordraset flyttas några år framåt i tiden.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se