Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

vägbredd för backande betong/lastbil i 90 greders kurva.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

QV_ (trådstartaren)

#1 » 12:28:35, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Skall ju få ner några betongbilar och betongpump, kranbil, lastbilar (utan släp säger vi) och behöver göra en väg för detta.
Planen är att den skall vara 3,5 meter bred. Vilket den är just nu. (det är det som har blivit grävt än så länge)
Men jag inser att 3,5 meter i en kurva inte kommer göra någon chaufför glad.
Det får (gärna) vara lite trixigt bara det är möjligt. Detta enligt mig i allafall. Det håller chauffören säkert inte med om, men vägen kommer att användas för bil efter bygget så de 10-20 transporterna som sker i början av bygget får vara lite mera trixiga.

Jag har tänkt mig en innerradie på 2 meter och börjar med vägbreddningen 8 meter innan kurvan slutar.
5 meter vägbredd i kurvan

Är det någon som kör lastbil som har någon känsla av om dessa mått är Omöjligt/trixit/bra att backa sig igenom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Bygert

#2 » 13:19:39, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara aktuellt att backa in? I så fall är det viktigaste med utrymme in i kurvan än ut. Det som också är viktigt är att det verkligen bär på skuldran av vägen. Räkna med att bilen slickar kanten och brister den och du har en vält betongbil så är det lite opraktiskt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_ (trådstartaren)

#3 » 14:26:09, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det inte finns någon vändplan nere och de som kommer skall lasta av så lär alla utom pumpbilen backa ner.
Iallafall i min värld, men det kan vara fel.

Än så länge är det morän under jorden, och jordlagret är inte tjockt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mikkel

#4 » 19:01:18, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi skulle anlägga avloppet så kom krav på hur framkomligheten skulle vara för slamtömningsbilen.
Nu är ju detta permanent och vi valde en vändficka men hittar inte instruktionen vi fick.
Men Googlar man på kommunernas slamtömning så hittar man dessa instruktioner.
En vändficka tar inte mycket plats om man jämför med en hel vändplan.
Nu kanske du inte tänkte anlägga någon vändficka men det ger en fingervisning om svängen.
Slambilarna väger väl ca 25-28 ton men är väl inte extremt långa mellan fram o bakaxel,
Bild
Bild
och såhär blev det i verkligheten, bra att ha för vändning med traktor o vagn.
På bilden så är det min vedvagn som står i vändfickan.

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

QV_ (trådstartaren)

#5 » 20:18:58, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på detta igen och när de skall in på grusvägen så är det en mycket tvär backning runt en stenhög (radie 1 meter) in på vägen som då var 3 meter.
Detta gjorde dom när vi la betongen till maskinhallen.
Så jag skall mäta bredden på asfatsvägen.
Men dina instruktioner som du har fått är ju för att chauffören på slamtömningen skall ha ett bekvämt jobb.
Så de ser jag som ett max mått och och den nuvarande infarten till vägen som ett minimimått.
Lastbilar har backat in där 100 gånger så det fungerar. (iallfall 50 gånger)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mikkel

#6 » 21:23:05, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slambilen var här förra veckan och när han backade med höger bakhjul enligt gröna linjen och vänster framhjul gick ut enligt röda linjen. Så jag antar att det ska gå att backa snävare bara det finns plats att styra ut framhjulen. Vägen med två hjulspår är knappt 3 m bred.
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se