Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gräva ned kabel

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Lennart Svensson

#16 » 20:07:58, 28-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. En fördel med att lägga kabel i rör/slang är att om det blir något fel på¨denna är det lätt att gräva fram ändarna, dra ut den gamla samtidigt som man låter den nya löpa in i röret. Visst , lite sämre kylning men fördelarna uppväger nackdelarna.Helst SLÄT slang invändigt. Snåla inte med sand vid återfyllning Kabelskydd över slang.
Mvh Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg

Ort/område: laholm knäred

tortap

#17 » 08:42:07, 29-10-2024

Kan vara bra att lägga plastband som "grävskydd" en bit ovanför kabeln. Finns säkert rekommenderade djup för detta. Kanske räddar dig om 20 år när du ska gräva igen. Närmast anslutningen där jag tänker mig gräva i framtiden, runt huset eller mot laggårn, har jag lagt en planka ovanpå.
tortap
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

QV_

#18 » 11:56:49, 29-10-2024

Förläggninsdjup eller fylnadshöjd anges i robust fiber men alla som jobbar med grävning och slang är inte läskuniga.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Återgå till Fastigheter, mark och byggnader