Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ångspärr i garage/verkstad/underhållsuppvärmda förråd

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dogen

#16 » 17:40:05, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag hävdar bestämt att det inte blivit värre om du haft plast. Börjar man tänka att man skall ventilera rakt genom taket på så vis att du skulle blivit hjälpt i det där fallet så är man ute och cyklar. Vinden skall dock vara väl ventilerad och mineralull släpper absolut igenom luft. Hade du haft plast hade det ändå varit dåligt, men du säger ju själv att det fick stå lite väl länge. I ditt fall tycker jag det är uppenbart vad som är orsaken till att det ser ut som det gör. Skadan i taket och ev. för dålig ventilation. Åtminstone för dålig ventilation för att ha ett öppet hål i taket när det regnar :)

Sedan kan man ju debattera detta i all oändlighet. Jag säger bara såhär: vänligen läs på om ämnet och förkasta inte plast som en konservativ gubbe som vill göra så som man alltid gjort (ej riktat till någon speciell här på forumet!). Ska man göra på gammalt traditionellt vis för att det är felsäkert så skall man göra det rakt igenom och inte använda mineralull heller. Då ska man köra med 10cm sågspån i väggarna och kanske 20cm på vinden. Jag lovar, ni får en friskt hus, men jag skulle då inte vilja bo där på grund av att det endera skulle vara kallt eller kosta hutlöst att värma upp. Nya material och byggnormer kräver ett lite annorlunda tänk. Börjar man blanda nytt och gammalt måste man anpassa sig efter den svaga länken. I fallet med mineralull är det just att det är ett mycket effektivt isoleringsmaterial samt att det inte kan absorbera fukt som kondenserats till löst vatten.

Nu börjar denna tråd helt och hållet spåra ur känner jag, så jag vill bara sammanfatta att jag inte säger att något av alternativen, dvs sågspån och tjärpapp vs plast och mineralull är det rätta. Jag påpekar bara att om man nu väljer det ena eller det andra så måste man göra det helt och hållet på det sättet. Sågspån och plast fungerar, men mineralull utan plast är som att tigga om problem. Är man då emot plast så skall man inte heller använda mineralull. Jag vet flera yrkessnickare som inte vill använda plast. När man diskuterar detta med dem så visar det sig alltid att de helt enkelt inte tänkt igenom problematiken kring mineralullen över huvudtaget utan förlitar sig bara på att 'såhär har vi alltid gjort'.

Jag lovar att ingen skulle säga emot mig om jag skulle föreslå att använda en diffusionsspärr i ett badrum (tätskikt). Varför skall det då vara så svårt att förstå att samma sak händer i övriga delen av huset, bara det att det går jättefort i ett badrum där RH fuktigheten är uppe i 100% såfort någon tar en dusch. Samma sak gäller ju där. Har man ingen ventilation i ett badrum så kommer mögel som ett brev på posten. Så snälla... tala inte illa om plasten i kombination med mineralull bara för att man på 70-80 talet gjorde några riktiga blunders som fick alternativtillverkarna för hampa och lin att kunna ta hutlösa priser för sin 'natur-isolering'.

Fortsätter dock gärna diskutionen i egen tråd. Vi har ju inte ens kommit till klimatet i respektive lösning ;)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Hebbe

#17 » 19:06:23, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som energiingenjör är jag själv ganska påläst på ämnet. Mitt experiment med verkstaden ser jag som ett ganska lyckat projekt med moderna material. t.ex. släpper utegipsen i väggarna igenom mer fukt än vad t.ex. en vindpapp gör. Eftersom isoleringen inte suger upp Gudrunregnet rinner det rakt ner på gipsplattan som blir dyngsur och torkar upp rekordsnabbt! Vem vet, kanske gubbarna som lärde sig att ångspärr är a o o på 70-80-90-talet också blir tvungna att bygga AC-kylda hi-tech garage utan ångspärr?

Slog ihop diskussionerna. /ja-bond77
Senast redigerad av Hebbe 21:25:37, 21-02-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robban_C

#18 » 19:16:48, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan inte flytta in en halv tråd och placera den före ditt inlägg. Ditt är och förblir ju så att säga det första i tråden så jag föreslår att du börjar med att förklara vad diskussionen handlar om istället.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#19 » 19:29:44, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Editera gärna ditt inlägg och kom med antingen en fråga eller ett påstående så att det blir en debatt. Fyll gärna i vad du kommit fram till i ditt verkstadsprojekt så vi har något att diskutera.

I övrigt vill jag vara lite tråkig och backa vad gäller plasten om det inte är uppvärmda byggnader vi pratar om :)

Sedan får du ursäkta mig, men en energiingenjör bor jag bredvid. Dom använda plast utan någon takfotsventilation, på kallvinden, dvs plast runt hela taket förbi nocken. Denna person vägrar backa och erkänna att detta var fel, trots att det regnar inomhus pga kondens! :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Hebbe

#20 » 20:37:15, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda dina och mina lösningar har ju varit tänkta att ge ett så bra garage som möjligt, precis som alla andra inlägg i den föregående tråden. Plasten som din granne har placerat i nocken är väl knappt tänkt som en ångspärr?
Om jag inte har helt fel för mig så är det ca 100 mil mellan oss och klimatet skiljer sig också en hel del. Vi får otrevligt varmt i garaget på sommaren och ni för desto kallare på vintern.
Jag har t.ex. en ”elefantmatta” som randisolering under betonggolvet i verkstaden. Idag kan plötsligt vem som helst förstå varför den inte är bra men ändå lyckades isoleringstillverkarna sälja massvis med sådan på 80-talet trots att många byggare hade sett hur mycket vatten de kunde suga upp.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robban_C

#21 » 20:49:53, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elefantmatta? :klia:



Kom ihåg att inte såga det ena eller det andra pga dåligt utförda exempel förr i tiden. Vi ska givetvis utgå från att de byggen vi gör idag görs på rätt sätt (och diskutera vad som är rätt sätt) oberoende av vilka material som används.
Däremot kan vi ta upp forna tiders felaktiga utföranden såsom exempel på hur man INTE ska göra och lära oss av det.



Edit:
Är elefantmattan sån där "markskiva" som ser ut som bergull men hårdare?
Ja, dom är inget vidare. Brukar väga typ 50 kg/st när man gräver upp dom.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#22 » 21:36:53, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Är elefantmattan sån där "markskiva" som ser ut som bergull men hårdare?
Ja, dom är inget vidare. Brukar väga typ 50 kg/st när man gräver upp dom.
Precis, det var Gullfibers svar på på markfrigolit. Funkar bra så länge de är torra men lite högt grundvatten så var det kört för all framtid när det gäller isoleringsförmågan...
Det är det som är så knepigt med byggnadsmaterial, självklart ena dagen men över en natt är det helt förkastligt!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

63an

#23 » 21:43:07, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med Rockwools markskiva då, som man la vid hörnen på kåken på sextiotalet, är det ochså svamp? :arrow:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Robban_C

#24 » 22:02:36, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Man kan inte flytta in en halv tråd och placera den före ditt inlägg. Ditt är och förblir ju så att säga det första i tråden så jag föreslår att du börjar med att förklara vad diskussionen handlar om istället.
Hmmm. Jag hade tydligen fel där. Bond tog fram sitt Magic Wand och svingade lite fram och tillbaks med den där egendomligt formade rörelsen som bara han bemästrar intill nästan religiös precision och så löste det sig så jättebra. :thummar: :buga:
:mrgreen: :mrgreen:

Nu ska jag läsa igenom också.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Hebbe skrev:... Det är det som är så knepigt med byggnadsmaterial, självklart ena dagen men över en natt är det helt förkastligt!
Japp. Men det är ju också därför vi ska lära oss av begångna misstag.
Idag är det ju knappast ingen som gjuter in syll i en platta och idag är det ju knappast ingen som gör syll (eller nåt annat inomhus heller för den delen) av tryckimpat.
Vi lär oss mer och mer och undviker gångna misstag. Nya misstag kommer att göras, det är inte snack om det men dom borde ju bli färre och färre.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

63an skrev:Hur är det med Rockwools markskiva då, som man la vid hörnen på kåken på sextiotalet, är det ochså svamp? :arrow:
Det törs jag nog påstå att dom är.
Prylen är ju den att friggo (EPS eller XPS) som ju idag används till sånt tål ju vatten på ett helt annat sätt. Där har man ju alltså lärt sig av tidigare misstag.

Redan EPS (oftast vit friggo) tål ju vatten i stora mängder under mycket lång tid utan att ta upp så särskilt mycket vatten.
Och XPS (oftast ljusblå friggo) har väl om inte jag minns alldeles fel bara en tiondel så mycket vattenupptagning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#25 » 22:28:37, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe: Sant! Det var ingen diffspärr utan snarare en ersättning för masoniten. Jag ville bara visa på hur fel det kan bli när plast används på fel sätt och det var lite extra komiskt då att personen i fråga jobbar som energiingenjör på tekniska kontoret.

Jag ser fram emot en diskution i ämnet eftersom jag är övertygad om att jag har mycket att lära mig. Man skall aldrig tro att man kan allt och jag hoppas att det inte framstår som att jag tror det. Isådana fall vill jag ändra den uppfattningen här och nu. Mitt motto är att lära sig något nytt varje dag. Hade en tanke på att skriva en bok med alla grejjor jag lärt mig för varje dag, men den ideen hade någon redan förverkligat.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Hebbe

#26 » 22:57:31, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Nu har du redan sabbat min egen tråd som handlar om ångspärr :???: Men det är ok jag ger dig dispens och alla andra också för den delen...

Det är vanligt att man lägger olika typer av frigolit (och kanske på en ångspärr?) på industritak och om jag är inte helt fel underrättad är det precis som du beskriver att dom också tar upp lite vatten, det försämrar inte isoleringsförmågan så mycket men vikten ökar och det är det som inte alls är så bra på stora fribärande tak! Och detta trots att det inte ska komma in något vatten den vägen...

63an: Jag tror att Rockwools markskiva också ingår i det svampiga "elefantmatta" begreppet?

Bild Tillägg efter 25 minut(er):

dogen: Det är ingen ko på isen, så länge rumpan är i land.
Och det är extremt viktigt med en god ventilation av undertaket/vindsutrymmet. Man vill ju inte ha in snö i nocken men plasten där är ju heltokigt.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Masterbrian (trådstartaren)

#27 » 23:29:30, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner mig lite skyldig till den här diskussionen :smile:
Tack Hebbe för ditt stöd :grin:
Kan det vara jag som är en konservativ gubbe mån tro som dogen menar? :grin:
Användarvisningsbild
Masterbrian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:09, 17-08-2008
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C

dogen

#28 » 23:46:46, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Masterbrian: Haha, nej (skrev jag inte att ingen skulle ta åt sig? :) Nej, jag syftar till alla som är anti mot nymodigheter utan egentligen ha försökt att sätta sig in i innebörden av det hela. Det må vara plast i hus, radio, tv, internet eller vad som helst. Jag säger inte att allt som kommer är bra, men jag skulle i ärlighetens namn inte vilja bo i ett hus byggt på 1800-talet istället för dagens hus. De må vara hur 'friskt' det vill ;)

Det finns många nymodigheter som är överlägsna på pappret men som senare visar sig vara olämpliga pga någon liten grejj som ingen lyckats ta i beräkning, men skall man göra jämförelser så tycker jag att man skall göra som Robban säger och jämföra gammalt mot nytt utförda på rätt sätt. Jag vet inte ifall det är gammalt vs nytt vi diskuterar eller ifall det är vad som är 'rätt' eller 'fel', om jag skall vara uppriktig.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#29 » 00:16:54, 22-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Robban: Nu har du redan sabbat min egen tråd som handlar om ångspärr ...
Vänta nu? Vem var det som först drog upp Noshörningsmattan? :grin:

MB, ingen behöver känna sig "skyldig" till det ena eller det andra. Det som är intressant här är att reda ut för- och nackdelar med olika tekniker, inte vem som har rätt eller fel eller vem som är skyldig till ditten eller datten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#30 » 09:56:32, 22-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Jag håller med om allt som står i inlägget!
Grattis på födelsedagen!

Tyvärr är vi nog framöver tvungna att ifrågasätta massor av godkända byggtekniker.

dogen: Apropå att vara konsekvent, blanda gammalt o nytt. Egentligen borde man i en modern regelvägg byta ut träreglar och -syllar mot stål. Hur fin en träregel än är så finns det lite mögelsporer i den. Och köldbryggorna går att lösa :razz:
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se