Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tvångsförvaltning av väg

557 inlägg • Sida 35 av 38
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ivar Risslén

#511 » 11:27:41, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betalar du en del i underhåll så borde du ha ett andelstal i föreningen. Andelstalet ska stå i stadgarna. Andelstalet brukar reglera röstvärdet i föreningen. Kanske det är dags att ombilda vägföreningen innan det blir något allvarligt problem. Vänd dig till Lantmäteriet och hör efter vad du ska göra och vad de kan hjälpa dig med. Det har varit Lantmäteriet som har haft hand om frågor om vägföreningar. Som alla vet så kan lantmätarna ta betalt men det kan vara bättre att ta den smällen nu än att bli ovänner om vägen.
Många fritidshusägare är av ett speciellt släkte, de tror att de kan göra som de vill och utnyttja marken utanför sin tomt som de vill. Så att vara snäll i början kan ställa till värre problem senare när de tar sig större friheter och man blir tvingad att säga till på skarpen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



jörgen.ottosson

#512 » 11:50:16, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant fråga...satt just och tittade lite. Undra vad som sker när det finns vägservitut får några fastigheter och sedan genomförs en vägförrättning.... :klia: ...kör den då över/införlivar servituten?

http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/ ... oreningar/
Här står (i länk ovan) :
....
Ägarna av de fastigheter som har andel i en samfällighet är automatiskt medlemmar i samfällighetsföreningen.
...


Jag skull nog säga samma som Ivar....kolla med lantmäteriet. (Är det en "riktig" samfällighetsförening, Är vägförrättning gjord eller finns Avtalsservitut eller Officialservitut för någon/några av fastigheterna?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

islander

#513 » 12:01:25, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergström skrev:Betalar ju gärna min del av underhåll men jag anser att jag bör ha rösträtt om min egen väg..!!
Vad bör och kan jag göra?


Som sagt finns där inte en gemensamhetsförläggning med korrekta andelstals då begär du en ny förrättning hos lantmäteriet, kostnaden delas enligt de nya fastställda andelstalen, eftersom du "bara" har en bit mark kommer din del och därmed kostnaden men i slutändan även inflytandet för dig vara minimal men utan korrekta andelstal fungerar en vägförening bara så länge alla är överens, finna inga sätt att tvinga någon betala i sådan föreningar.

Det första du ska göra är givetvis att kolla vad som redan finns för beslut..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Bergström

#514 » 12:12:13, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju begärt stadgarna och där står:
Att varje fritidsfastighet äger efter ansökan som prövas av styrelsen rätt till medlemsskap. Inträdes och årsavgifter fastställs på årsmötet.
medlem som ej fullgör sina skyldigheter äger ej rätt att disponera den gemensamma vägen och kan bli utesluten.

Eftersom jag inte har en fritidsfastighet kan jag ju inte bli medlem.
Men jag anser att eftersom det är min väg (den ligger på min mark) och dom har inget servitut så kan dom inte hindra någon och inte mig från att köra på vägen.
Förstår inte hur man kan skriva så i stadgarna?
Får inga svar från styrelsen heller..
Vägföreningen har en låst bom på vägen. Jag fick nyckel av förra ägaren vid köpet som också har en fritidsfastighet .
Bergström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:37, 27-06-2007
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HUSQVARNA
VOLVO
BM
Daisy

islander

#515 » 12:27:08, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergström skrev:Har ju begärt stadgarna och där står:
Att varje fritidsfastighet äger efter ansökan som prövas av styrelsen rätt till medlemsskap. Inträdes och årsavgifter fastställs på årsmötet.
medlem som ej fullgör sina skyldigheter äger ej rätt att disponera den gemensamma vägen och kan bli utesluten.


Det där är bara nåt de hittat på själva, finns inga lagliga grunder för dylika stadgar..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Ivar Risslén

#516 » 12:30:24, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon anteckning i stadgarna vem det är som har hjälpt till att ta fram dom. Det låter som om de är "hemmagjorda" av någon sportstugeägare med lite pondus.

Eftersom de inte har något servitut så kan du vägra de att köra över din mark, de kan inte hindra dig från att köra på egen mark.

Skynda dig att ta kontakt med lantmätaren och ha han att hjälpa till att bilda en riktig väg förening. Då får de rätt att använda din mark som utfartsväg från sportstugeområdet. Det räcker nog att du lämnar in en ansökan och för att inte reta upp fritidshusägarna allt för mycket så kan du meddela dom att du har lämnat in en ansökan om att bilda en vägsamfällighetsförening. Då blir det infört i stadgarna vilka fastigheter som ingår i föreningen och hur kostnaderna ska fördelas.
Är det någon som inte betalar i ordning så kan de då lämna in en ansökan om utmätning i fritidshusfastigheten och få betalt. Det är mycket svårt för dom att vägra någon som inte har betalt att åka efter vägen.

Alla vinner nog i långa loppet på att det blir en riktig förening med ordentliga moderna stadgar, fast det blir nog en del gny i från början om att det kostar pengar. Värdet på fritidshusen kan öka om vägfrågan är ordentligt löst.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bergström

#517 » 12:37:23, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tror och misstänker att detta har styrelsen själva snickrat ihop, dom i styrelsen har och påstår att de har av förr förra ägaren rätt att nyttja min mark och hugga ved där vilket jag bestrider med att muntliga avtal ej gäller vid ägarbyten.

Det är på gång en vägsamfällighet det var på börjat för tre år sedan, långt före min tid men av olika anledningar kom man aldrig i mål??

Vad händer då kan jag få ekonomisk ersättning för min väg som jag äger och har lagfart på. Ett servitut innebär ju en belastning på min fastighet och ett lägre marknadsvärde.
Bergström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:37, 27-06-2007
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HUSQVARNA
VOLVO
BM
Daisy

Åsa-Nisse

#518 » 14:00:10, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som en viktig fråga att reda ut är vem som har servitut var och på vad.
Har du som markägare ett belastande sevitut på fastigheten som är till förmån för fritidshusen så kan du aldrig hindra dom från att använda vägen.
Dock kan dom som servitutsinnehavare aldrig hindra mark/vägägaren att använda sin egna väg.
Kostnader för drift och underhåll däremot bör enligt tidigare sagts fördelas efter en andelsförättning som Lantmäteriet gärna hjälper till med, mot en ansenlig ersättning.
Därefter väljs en styrelse att förvalta och sköta vägen. det kan även gå att få statliga/kommunala bidrag till detta.
I det fall bidrag utgår från det allmänna så kan heller inte allmän trafik hindras, så då får den låsta bommen tas bort.
Beträffande marknadsvärdet på fastigheten så kan det i stället höjas med en bra väg till sjön/skogen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Bergström

#519 » 14:09:56, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget belastande servitut som är till förmån till fritidshusägarna,,,
Vägen är i relativt bra skick...inget snack om det där har man gjort ett bra jobb.
Bergström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:37, 27-06-2007
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HUSQVARNA
VOLVO
BM
Daisy

Ivar Risslén

#520 » 14:46:59, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det med muntliga avtal är ett problem som har ställt till med mycket osämja i byar.

När du kontaktar Lantmätaren så kan du ta upp det med ersättningsfrågorna och vilka regler som han brukar tillämpa. Sedan så kallar han till ett möte med alla som blir berörda av vägen, markägare och fritidshusägare om de har egen fastighet och att husen inte står på ofri grund. Då blir det den som äger marken där husen står som blir kallad.
Har de gjort en riktig väg så hade lantmäterikostnaden varit en liten sak i sammanhanget.

Det som det kostar dig att delta kan du nog göra avdrag för om du har en jordbruksfastighet och vägen inte går till ditt bostadshus.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Åsa-Nisse

#521 » 17:13:27, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du beskriver servitutsfrågan och samfällighetsproblematiken, så verkar det som att fritidshusägarna åker på din väg enbart med din goda vilja. Det verkar som du kan byta lås i grinden och göra vad du själv vill med den.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Ulf

#522 » 14:32:34, 05-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som flera skrivit, det bör fixas så snart som möjligt.
Den förening som finns idag är troligen bara en intresseförening.

Det kan vara så att vägen är samfälld och då behöver det inte stå direkt att din fastighet är tjänande alternativt så har det inte blivit registrerad.
Vi har det på det sättet;
Det är tre fastigheter som har del i den samfällda vägmarken.
När vår (D), och ytterliggare två (E och F), fastigheter styckades av från fastighet A så skrev officialservitutet med A som tjänande fastighet. Fastigheterna B och C är indirekt tjänande. Fastigheterna B och C kan dessutom inte hindra ett officialservitutet för väg om en fastighet styckas av från A.

Det har grannkärringen fått erfara när hon försökt stänga vägen... :mrgreen:
Att hon sedan tror att vägen bara är hennes är en helt annan sak, det är skillnad på att äga en väg och att fastigheten man äger har del i vägen!

Kolla med lantmäteriet, dom har svaren. Och om det behövs gör om, gör rätt, ordning och reda för allas trevnad i långa loppet!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mikael.Johansson

#523 » 10:15:01, 15-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För information, omkring oegentligheter inom REV:

Kallelse till extra förbundsstämma i Riksförbundet Enskilda Vägar
http://content.foreningshuset.se/KundMa ... agarII.pdf

Protokoll för vid extra förbundsstämma 2012, REV.
http://content.foreningshuset.se/KundMa ... stamma.pdf
Deus es machina inversus.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dogen (trådstartaren)

#524 » 10:24:45, 15-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Spänningen i detta verkar aldrig avta :)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mats i Myrhult

#525 » 10:30:47, 15-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

S*t*an i gatan, som de säger!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se