Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tvångsförvaltning av väg

557 inlägg • Sida 36 av 38
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ulf

#526 » 09:38:20, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är inte skallen helt med, vem är JJ? Och vem är "företrädaren för en medlem i förbundet"?
Fast det verkar ju onekligen rätt delikat!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Mikael.Johansson

#527 » 19:42:58, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

JJ är som det beskrivs en person som var styrelseledamot i riksförbundet REV, förmodligen ifrån 2010 och till 2012 då han blev avsatt för dessa uppdagade bedrägerier.

"företrädaren för en medlem i förbundet" är en person som företräder någon förening som är medlem i REV; de facto handlar det om TVS, Tjörns Vägföreningars Samarbetsorganisation, så redan här vet vi att flera föreningar blev drabbade.

Riksförbundet har själva offentliggjort namnen och protokollen. Dock vem JJ är i förhållande till vad som eventuellt har uppdagagts i den här tråden låter vi vara osagt.

Denne JJ avslutade sin brevväxling i ärendet med en önskan om att fakturera "copyright-fee" för en bild man tog utav honom på statoil. Han har alltså copyright på sig själv. Kanske var bilden ämnad att säkra bevis på han agerande, inte vet jag, men annars var han nog inte mycket att fotografera.

JJ är bara toppen på ett isberg.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

islander

#528 » 19:52:24, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:JJ är bara toppen på ett isberg.


Nu får du utveckla lite?
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Mikael.Johansson

#529 » 20:31:24, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar att där är omfattande röta i riksförbundet. Något som jag har egen erfarenhet av och som har har fått bekräftats av andra, redan sedan många år tillbaka. Hederligt folk har lämnat i protest och andra har klättrat upp i ledningen.

Riksförbundet skapades väl någon gång på 60-talet för att bistå föreningarna med juridisk hjälp, men senare har man tydligen funnit på att bästa sättet att sko sig är att skapa oreda.

"De har aldrig vunnit ett mål" fick jag höra i fastighetsdomstolen, vilket kan tyckas märkligt, men om man inser att dom lever på vägföreningarnas osämja blir det enklare att förstå.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael.Johansson

#530 » 18:38:06, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:En liten uppdatering i läget.

Vi har begärt handräckning med att få ut våra deklarationsuppgifter.
...
Nå, i vilket fall. Nu är jag kallad till muntlig förberedelse. Och detta skall ske 2:a oktober, men ändå i år.
...


Andra oktober är imorgon dag.
Då får vi se om vi kan få ut våra deklarationsuppgifter?
Dom har tydligen medgett att vi har "rätt till att få ut dom", men fortsätter att vägra att lämna ut några.


På ett extra föreningsmöte för ett tag sedan visade det sig att samtliga närvarande ville ha ut sina deklarationsuppgifter, vilket dom givetvis skall ha, så då skulle det hållas ett nytt möte och tas beslut om att dom skulle lämnas ut. Ingen hade gått till styrelsens ordförande för att hämta ut dom, vilket dom givetvis inte skall tvingas till.
Deus es machina inversus.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

63an

#531 » 18:59:56, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättebra att du kämpar på Mikael, de är som politiker gör vad som helst för att behålla stolen!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.Johansson

#532 » 23:21:47, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kort beskrivning av vad som utlöpte.

Styrelsen hade alltså vägrat lämna ut deklarationsuppgifter.
Nu hade dom dragit dit en advokat ifrån REV i Stockholm, 50 mil enkel resa, övernattning och timarvoden, som föreningen måste betala.

Hos tingsrätten så ändrar dom sig och medger att jag har rätt till att få ut deklarationsuppgifterna.

Så domaren frågar: "Vad gör vi då här?"

Det förslogs och övergick till en förenklad huvudförhandling, där inget övrigt avhandlades. Tingsrättens dom skall komma om någon vecka.



Dock kan jag tillägga att jag försökte så gott det gick att hävda på likabehandlingsprincipen, att alla medlemmar i en förening ska behandlas lika, men utan något synbart gehör ifrån domaren. Jag menade att alla medlemmarna ska ha rätt till att få ut sina deklarationsuppgifter, men domaren verkade mena att var och en medlem var tvingad att strida för sin rätt. Tragiskt, tycker jag. De där juristerna verkar vara ett släkte för sig.
I övrigt framkom att INGEN medlem hade fått ut sina deklarationsuppgifter, ingen hade gått till styrelsens ordförande och begärt att få ut dom, så bara under 2012 har styrelsen med hjälp av riksförbundet gjort medlemmarna förlustiga på moms 27.000:- och skatten på utgifterna 151.000:- minus statsbidraget 42.000:- = 109.000:-, vilket med en skattesats på 40 % blir c:a 44.000:-

Alltså totalt, med tanke på att alla inte är näringsidkare, en förlust på c:a 50.000kr på ett år.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

kimmen

#533 » 19:58:28, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är spännande värre, jag följer med stort intresse
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mikael.Johansson

#534 » 18:14:02, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom kom idag i detta ärendet.

Samfälligheten åläggs att lämna ut deklarationsuppgifterna till mig.
Inget oväntat domslut denna gången eftersom svaranden hade gett med sig.
Nu får vi se om dom sin vana trogen fortsätter att vägra trots att dom påstår motsatsen.

(Man märker när man skriver om domar att det är svårt att skilja på dom och dom).

Samtidigt har vi konstaterat en utav bristerna i demokratin: Medlemmarna i föreningen är oförmögna att ta ens någorlunda vettiga beslut trots att det är dom själva som blir lidande; Det krävs bara att en galen styrelse anlitar en lika galen person ifrån riksförbundet, så tror medlemmarna att dom är tvugna att lyda och rösta för allt som han säger. Dom hade tagit beslut på någon stämma att medlemmarna skulle gå till styrelseordförarens bostad för att hämta ut sina deklarationsuppgifter, men ingen gjorde det, och då förlorade dom 50 000 kr på bara ett år.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson

#535 » 18:25:07, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Då får man gratulera! (till en delseger?)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

kimmen

#536 » 18:57:27, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du uppdaterar oss, jag följer dig med stort intresse ska du veta :thummar:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Bergström

#537 » 08:06:14, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer med stort intresse.
Har dålig erfarenhet av hittepåföreningar och REV...som är särintressenter och inte tar hänsyn till markägaren..

:nikka: :nikka: :nikka:
Bergström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:37, 27-06-2007
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HUSQVARNA
VOLVO
BM
Daisy

Bergström

#538 » 21:20:13, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Dom kom idag i detta ärendet.

Samfälligheten åläggs att lämna ut deklarationsuppgifterna till mig.
Inget oväntat domslut denna gången eftersom svaranden hade gett med sig.
Nu får vi se om dom sin vana trogen fortsätter att vägra trots att dom påstår motsatsen.

(Man märker när man skriver om domar att det är svårt att skilja på dom och dom).

Samtidigt har vi konstaterat en utav bristerna i demokratin: Medlemmarna i föreningen är oförmögna att ta ens någorlunda vettiga beslut trots att det är dom själva som blir lidande; Det krävs bara att en galen styrelse anlitar en lika galen person ifrån riksförbundet, så tror medlemmarna att dom är tvugna att lyda och rösta för allt som han säger. Dom hade tagit beslut på någon stämma att medlemmarna skulle gå till styrelseordförarens bostad för att hämta ut sina deklarationsuppgifter, men ingen gjorde det, och då förlorade dom 50 000 kr på bara ett år.


Hur har det gått på senare tid. ? :uupps:
Bergström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:37, 27-06-2007
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HUSQVARNA
VOLVO
BM
Daisy

63an

#539 » 21:32:29, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen vet vad som hänt! Mikael är tydligen oanträffbar :vissla: Vad de nu innebär :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#540 » 10:51:57, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det här är det många som vill se fortsättning på, det är lärorikt för oss med våra vägar

Mikael vad är du, jag :buga: mig för dig...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se