Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tvångsförvaltning av väg

557 inlägg • Sida 1 av 38
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dogen (trådstartaren)

#1 » 16:32:24, 14-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi sitter i en lite knepig situation. Alla vill ha en bra väg, ingen vill göra något, ingen vill ta något ansvar, mycket skitsnack och trist stämning i våran vägförening. Uhm, det där kanske inte är något unikt när jag tänker efter. Jag avgår efter att ha fullgjort mina två år som ordförande och tänker inte sitta kvar. Våran fastighet har längst sträcka på vägen men jag står fast vid att jag hellre åker på en dålig väg än gör mig ovän med folk. Eftersom ingen annan är dum nog för att ta på sig uppdraget som ordförande så står vi nu inför en tvångsförvaltning av länssyrelsen.

Vad innebär det egentligen? Någon som har erfarenhet av detta?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Mikael.Johansson

#2 » 17:20:03, 14-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen erfarenhet direkt men:
Det finns inget som heter tvångsförvaltning när det gäller enskilda vägar utan här handlar det om att någon kan begära av länsstyrelsen att tillsätta en syssloman. Denne sysslomannen tar tag i akuta utbetalningar el.dyl. men i allt väsentlig har han egentligen bara att tillse att ni själva ordnar fram en fungerande styrelse.

OBS! se upp för detta! Ni är korkade om ni låter det gå så långt. Eftersom i slutänden kan det bara komma till en sak och det är att ni tvingas utse en styrelse.

Läs gärna på www.revriks.se

Där finns avskräckande exempel på vad som kan hända.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dogen (trådstartaren)

#3 » 08:57:53, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad underligt. Vi hade två gubbar på kurs som REV höll i och då kom frågan upp eftersom ingen av oss vill sitta kvar som sitter i styrelsen nu. Då fick han svaret att det blev tvångsförvaltning. Får kolla upp det igen. Men detta är ju inget vi väljer. Det är såhär! Ingen vågar ta på sig något uppdrag i styrelsen eftersom de vet hur mycket skit man snackar om styrelsen i vägföreningen. Klart att ingen vill vara en sådan. Detta skall bli riktigt spännande. Jag har dock gjort mitt och nu får någon annan ta över. Detta har varit det mest otacksamma uppdrag jag någonsin har tagit på mig. Det går inte att tillfredsställa alla utan lyckas man få någon surkart på bra humör så har man de som tidigare var nöjda, efter sig.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

cowboy

#4 » 10:01:27, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Det där ljudar bekant ! Men stå på dig Dogen för det är ju du som blir lidande om du bor i sista änden.. :( Det finns ju förordningar hur väglag skall skötas, följ dem då får du nog rätten på din sida ! (Man får ALDRIG alla nöjda i ett väglag ) :evil:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

dogen (trådstartaren)

#5 » 11:25:48, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del kvittar det. Denna vägförening hade aldrig haft ett enda möte under de år vi har bott här innan vi tog tag i det och jag sattes som ordförande. Vägen har med andra ord alltid varit jättedålig (somliga säger att det är världens sämsta väg och hittils har jag aldrig sett en sämre väg som säger emot detta påstående). Nu tycker jag ändå att den har varit hyffsad. Vi har haft hit en hyvel tre gånger på ett år (innan dess hade inte en hyvel varit hit på 7-8 år). Så för den skull så överlever jag nog oavsett hur kass vägen blir :)

Det är framför allt vissa personer jag inte orkar med. Jag vet innerst inne att dessa människor skulle klaga oavsett vilket skick vägen faktiskt är i, eftersom det ligger i deras natur, så det är absolut inget jag tar personligt eller så. Jag orkar bara inte med det! Jag blir så förbannad att jag får god lust att be alla dra åt helvetet. Här lägger man ned jättemycket av sin fritid på att försöka få till något bra och det enda man får höra är att det är dåligt. Det vore nästan roligt med en separat tråd för olika vägföreningshistorier. Jag har en hel del helt otroliga berättelser, men dessa måste jag nog hålla för mig själv :) Återkommer om jag skulle flytta :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ingvar

#6 » 12:54:10, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller vägar så händer nåt med folk..... jag har kört snöröjning i ett mindre samhälle här tidigare, och jag säger likadant, nåt mer otacksamt får man leta efter...Du kommer för tidigt, vi vill sova...Du kommer försent, vi måste till jobbet...Varför kör du denna väg åt samma håll varje gång?,vi får ju mer snö på denna sida då.....Suck.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Mikael.Johansson

#7 » 13:29:43, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående begreppet tvångsförvaltning.
Många gånger och särskilt inom juridiken är det noga med att använda rätt termer. REV kan mycket väl ha använt ordet tvångsförvaltning.
För att detta skall vara fallet krävs väl att det finns en fungerande styrelse som vill förvalta vägen men av någon anledning inte klarar av det.

Har ni statsbidrag så ställer Vägverket vissa minimikrav. Uppfylls inte dessa så håller dom inne bidraget.

Länsstyrelse och lantmäteri bryr sig inte alls om vägen skick.

Informellt kan man kalla tillsättandet av en syssloman för tvångsförvaltning men juridiskt är det inte rätt.


För övrigt är det märkligt att allt för många "vuxna" personer kan låta en väg förfalla närmast fullständigt i den vissa tron att det kommer någon annan och rättar till det. Och när så sker gör dom inget annat än klagar.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dogen (trådstartaren)

#8 » 15:03:00, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, så är det säkert dom menade. Dom använde ordet tvångsförvaltning men som jag förståd det så handlade det om att de tillsatte någon som gjorde styrelsens jobb.

Det är ytterst tråkigt att det finns folk som väljer att lägga tid på att vara jobbiga istället för att erbjuda sig att hjälpa till. Det är framför allt detta som får mig att hoppa av.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#9 » 17:01:27, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvångsförvaltning! Det skall nog i möjligaste mån undvikas. Innebär (vad jag förstår) att en person utses av länsrätten (tror jag) att agera förvaltere för vägen, dvs. se tills att den sköts enligt föreningens stadgar och åtaganden (statligt bidrag?), och detta mot ett arvode som föreningen (medlämmarna) får betala, och de åtgärder som han beställer betalas också av föreningen! =kostnaden för att sköta vägen blir troligen betydligt högre, och ingen av medlämmarna/delägerna får något att säga till om, men får stå för notan!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

cowboy

#10 » 19:17:18, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns bara två alternativ, ena är att köra på dålig väg och andra är att betala.. Jag har oxå massor av historier som jag inte kan berätta här. :grin:
Stat och kommun brukar ju stöda grundförbättringar bara man ansöker om pengarna..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

dogen (trådstartaren)

#11 » 20:42:04, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, men det vore nästan rätt åt alla som klagar. Då får dom den där bra vägen som dom vill ha - men de får också en prislapp på vad vårt arbete i styrelsen är värt! Då kanske de tänker sig för nästa gång (även fast det då är skit samma, för jag kommer inte vara ordförande då :)

Bild Tillägg efter 44 sekund(er):

Apropå inte våga skriva här. Borde nästan finnas ett forum här där man kan diskutera saker anonymt utan att det står vem som skriver vad :) Då torde det komma fram en hel del roliga historier :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

cowboy

#12 » 21:01:05, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är anklagad hos jorddomstolen nu som bäst då jag råkar vara med i vägbestyrelse.. :P
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

dogen (trådstartaren)

#13 » 21:17:05, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy: Vadå? Berätta!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

cowboy

#14 » 21:26:24, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte här: :lol:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Utskrotnings-Magnus

#15 » 15:08:25, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ordförande i en vägförening http://www.sandovagen.se och har haft vansinnigt mycket problem. Det är sammanlagt 254 delägare i vägen och man kan aldrig göra alla till lags. Det man dock kan göra är att följa alla uppsatta regler till punkt och pricka och hänvisa till det om någon gnäller.

Man kan också ta upp alla frågor på årsstämman och låta alla komma till tals där och kommer de sen och ifrågasätter så har dom faktiskt fått säga sitt på årsstämman, antingen direkt eller via en motion.

-När det gäller tvångsförvaltning, eller 'syssloman' som det heter så tillfrågar man länsstyrelsen när föreningen inte fungerar och de tillsätter en sådan. Det är inget man vill att ska hända, men i vissa fall är det tvunget. 2003 var vår förening under sysslomannaskap, sysslomannen skötte grundläggande sysslor och kallade till en extrastämma där han satt ordförande och valde in ny styrelse. Säg att detta tog ca 6 månader, han tog för detta cirka 50.000 kronor. Eftersom en vägförening inte kan gå i konkurs så utdebiteras bara pengarna efterssom.

Det är vägförrättningen som säger hur allt ska vara och skötas. Vill man frångå det som står i förrättningen så måste en helt ny förrättning göras via lantmäteriet.

Jag är efter att ha suttit ordförande drygt ett år och haft mycket stormiga möten och diskussioner ganska bevandrad i vägfrågor. Jag (styrelsen) har tom. dragits inför tingsrätten.

Jag har iom mitt uppdrag skaffat mig ett gäng riktiga ovänner, det är bara att acceptera.. Tyvärr.

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se