Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Trekammarbrunns funktion?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dogen

#16 » 00:10:18, 08-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jag vet inte ifall jag är för onykter eller vad det är, men jag kommer inte på något just nu iaf.

Lukt... tja, det har ju lite med vad som går ut i infiltrationen och hur tät själva brunnen är - och vad man ätit :)

Under rötmånaden kan det nog lukta lite eftersom det inte dunstar och torkar så bra.

Men det borde vara ganska rent det som är i kammare #3 iaf. Hos oss är det ungefär som vatten med aningen grummel i. Inga fasta partiklar. Det sätter ju igen infiltrationen omedelbums. Nu vill jag inte skrämma dig, men det ser ju inte bra ut på bilden du visar. Det tyder ju på att det går ut en massa fasta partiklar i infiltrationen och när den då sätter igen så är det inte konstigt att det blir stopp i avloppet.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Mikael.Johansson

#17 » 00:26:06, 08-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förekommer att det sitter ett T-rör på utloppsröret.
På det viset kan inte flytande föremål komma med i utloppet, till infiltration t.ex.
Nederdelen av T-röret sitter under ytan och överdelen sitter ovanför.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Peter.Deremar (trådstartaren)

#18 » 07:45:15, 08-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns ju inte vart utloppet sitter heller, men det verkar ju inte vara stopp i själva brunnen. Väntar man ett tag så sjunker nivån lite i den.

Men det borde ju aldrig stiga så högt heller.

Får se vad grannen säger om det när han kommer hem sen. Tror att han har lite mer koll på exakt vart det tar vägen sen. Det enda jag vet är att jag har ingen egen infiltration iaf.

Vore ju trist om det skulle sätta igen grannens system också. Fast det har ju gått snart 4år sedan avloppet gjordes så det kan ju inte vara någon akut fara direkt. Hittade papper på att avloppsrören under huset va gjort i Sept 2005. Brunnen borde ju ha gjorts i samma veva då.
Mitt lilla garageprojekt.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Signaltekniker på järnvägen.
www.pdsignal.se
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen

#19 » 08:04:22, 08-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är så att nivån stiger och att det drar iväg dåligt så är det helt klart något med infiltrationen. Om du inte har egen så borde ju grannen märka av detta också? :klia:

När ni tömmer kan jag tänka mig att det fungerar ett tag och sedan är brunnen full och eländet börjar om på nytt. Innan vi gjorde eget här traskade jag ut i stövlarna sista gången det vart stopp. Högg som en tok med spaden och till slut hittade jag infiltrationsslangen. Knappast tillåtet, men jag lät det bara rinna rätt ut på märken i 1-2 år innan vi gjorde om hela anläggningen. Vi hade en enkammarbrunn och det är ju i princip bara därför man har flera kammare. En del tror att man är miljövänligare med en tre- istället för enkammare, men det är ju för att livslängden på infiltrationsbädden skall hålla längre, som man har tre kammare.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se