Först om främst! Tack för alla otroligt snabba svar och roliga ideer! Och ursäkta föra tt inlägget kommer bli enorm! Och att jag ev tar bort en del text ur citeringarna för att göra det lite mer lättläst!
Och tack till ja-bond77 för tråd flytten, Var verkligen inte lätt att hitta rätt här
ja-bond77 skrev:Lite spånande:
- Har remmen från motorns remhjul fri passage förbi framaxeln, eller hamnar man att sänka motorns remhjul/förlänga axeln?
- Kanske vinkelväxel skule vara den smidigaste lösningen? Om du har möjlighet att få tag på dylikt vill säga. Bör väl inte bli så dyrt då det är rätt små krafter det gäller...
Jag tror att dessa diskussioner hörde till fastighetsforumet om jag inte minns fel... Jag provar flytta, får vi se om nån moderator tar mig i nacken!
Remen har inte fripassage rakt fram. Här behövs en förskjutning!
ang vinkelväxel: har tänkt den tanken! Men får se hur det blir.
Robban_C skrev:Det duger gott med fastighetsforumet.
Daniel, hej och välkommen!
Några kommentarer:
Vanliga kilremmar brukar klara att vinkla 90 gr mellan två remhjul om bara remhjulen inte sitter alltför tätt.
"Höjdändringen" gör ju dock att remmen kommer att slitas lite extra på kanterna men du lär ju inte köra 40 timmar per vecka så det går nog i alla fall.
Den första bilden där remmen vinklar utan att ändra höjd (remmen vrider endast) är ju synnerligen innovativ måste jag säga.
Hydrostatisk drift (pump + motor) är en elegant lösning men har några nackdelar:
*Inte lika effektiv som remmarna, dvs du förlorar säkert nån eller några pållar på väg till slungan.
*Dyrt!!!!
Så jag är inne på Bonds förslag om vinkelväxel. Kan du hitta nån lämplig vinkelväxel på nån skrotfirma så tror jag det är att föredra.
Observera att det inte ska vara en snäckväxel men det kanske du redan insett.
Hydrauldrift lägger vi ner redan här då tycker jag. Och att vinkla 2 skivor till samma rem låter nog mest pålitligt nu! 40 timmar ä inte ens vad jag kommer köra under hela vintern!
Hansborg skrev:Hej Daniel
De var inte lite snö du har...
Bra skisser du har gjort... bygger du lika bra blir det prima grejor
Jag skulle nog köra på den mellersta skissen, för den mest enkla o ekonomiska...
Nu är avståndet för kort mellan motor/front, det går kanske att bygga en vertikal mellanaxel längre bak. Eventuellt ta ut mellanaxeln mellan bak/framhjul. kanske framaxeln behöver stympas lite så kan vinkelremmen gå girekt på snörotorn. (remmen utanför framhjul)
Kopplingen blir på remmen mellan motor/mellanaxel.
länk till remdrifter
http://www.jens-s.se/Produkter/Remdrift ... fault.aspx
Ja snö är det bara bristvara på lagom till vasaloppet
haha!
Att jag bygger lika bra som skisserna kan jag inte garantera men så nära på som möjligt!
jörgen.ottosson skrev:jag skulle nog försöka sätta en egen motor på slungan (om det gåt att få tag i till vettig peng, kanske beg, eller kines-honda-kopia!)...ger troligen nog så bra effekt över till att kasta snö med som remmar + vexlar i kylan!
http://www.maskinisten.net/userpix/12056_dsc03762_1.jpgsitter det någon "snöfläckt" i slungan....och hur drivs den? (kan inte se någon på bilden....och det verkar inte troligt att den drivs från remskivan som
driver skruven eftersom den brukar har betydligt högre varv...växlar varvtalet åt felhåll för att skötas av en enkel/billig vexel ) om fläkten saknas kanske du skulle fundera på bladet i stället! (eller skaffa en slunga)
En extra motor hade vart lockande faktiskt! dock inge vidare ekonomiskt med tanke på både soppa och själva motorn! Men kort sagt den enklaste lösningen! Den snurrar och skovlarna i mitt slänger iväg det. när sävrfar körde den (framför en jordfräs) så har han sagt att den kastar bra långt!
Klart bladet är aktuellt! Dock vill jag nog sätta det riktat bakåt bak på traktorn! Då jag sjv sitter där och har lite vikt på däcken så kan jag pressa in en och annan snövall med den.
ja-bond77 skrev:Det syns en(eller två?) vingar mitt på skruven. Antar att de är dom som kastar iväg snön...
Helt rätt!
Mikael.Johansson skrev:En sak, kanske bör slungan kunna lyftas lite för att passera ev. hinder. Då får detta ske vid en remväxel.
Går bra att vinkla remmarna som sagt. Saknas utrymme så finns ju gott om detta uppåt, ovanför slungan. Alltså första remmen behöver inte gå rakt bakåt.
ja slungan skall helt klart kunna "lyftas" en mekaniskt lösning till det är snabbt ordnat! Behöver jag inte ens fråga om! Ja ovanför slungan finns det då plats!
Daniel Albrecht skrev:Hej!
Intressant projekt...har en liknande murray i gömmorna
Misstänker att slungan ska sitta löst fram på traktorn...dvs kunnas kopplas loss enkelt..
Jag skulle nog bygga så basic som möjligt...dvs som Jörgen skrev, egen motor till slungan...så man får som en traditionell slunga, fast den sjuvas frammåt av en liten traktor.
Typ bygga en liten
ram att fästa slunga och slungans motor på (hitta ngn beg 5-8hp) mellan dessa kan man kolla lite utväxling,,,dvs vad slungor o små motorer brukar ha.
Att ha två motorer kan va bra ur aspekterna att 11hp motorn på traktorn koncentrerar sig på framdrivningen i alla tänkbara väder...o motorn på slungan använder all effekt till fräsa iväg blöt som torr snö..dvs du borde totalt få en "fetare" maskin av den lilla traktorn som borde klara lite mer....samt att systemen är separerade så e traktorn original när du ska klippa gräset på sommarn, klippdäcket ligger ju inne på vintern o får service
Sedan ett par
hjul under slungan...kanske ställbara i höjd kan va bra(typ stödhjul till bilsläp?). sedan ngt enkelt
fäste fram i traktorn med sprintar.
Dra en gasviere så den nås från förarplatsen...kanske ev en
styrning till kastar/utblåset så man kan rikta snön dit man vill..sedan strippa traktorn på klippdäcket tills gräset växer igen(markfrigång)...en bakvikt bakom föraren samt kedjor på drivhjulen...hmm..kanske på styrhjulen oxå då den kanske hasar i svägarna...detta var lite mer ideér än om bara drivningen
Jag tvekar inte på att traktorn klarar av att driva både slunga och sig sjv. den drar jävligt bra och är stark som s*t*n. Drog häromdagen runt båten till vinterförvaring med
vagn med punka på utan problem det är väll 1.5ton vikt på en vagn med punka.
klippaggregatet har jag redan plockat av för service då ett lager till ena klipparmen höll på fa åt helvete. Så den får stå till nästa säsong.
tänkte att slungan och dess drivning skulel få en egen ramkonstruktion som enkelt bultas i befintlig sen bara. Enkelt och avtagbart. styrning till kastarutblåset är en självklarthet! tror inte jag behöver mer "bakvikt" än mig egen röv i detta fall. Piggkedjor till drivhjulen har jag redan.
din paintbild gav mig en ny syn på det hela. Att det kunde vara så enkelt att bara dra ut det på sidan!
63an skrev:Visst, allt går att plocka ihop men till vilken nytta? Tror inte han har de resurser som bra verkstad med svets o andra nödvändiga saker för att bygga om till en funktionell slunga, men lilla traktorn som han har går att fixa mycket med. Sen är det lågbudget det är frågan om, jag ser bara krångel i slutänden. å andra sidan kan jag uppmuntra honom till att de går bra, bara bygg, men jag är inte den personen som leder andra i trångmål!
Nog har jag tillgång till verkstad. Ingen helt egen men då jag jobbat som lastbilsmek så har jag nästan fri tillgång till minst 2 lastbilsverkstäder och deras verktyg och skrotcontainrar.
Tittade på filmerna och vi kan säga att tillochmed det första alternativet är bra nog åt mig.
Sista filmen påminner om slungan jag redan har, VAAAAAAA? tänker alla nu? har han redan en slunga? hehe ja klart jag har en snöslunga modell lagom stor (15hp) men man måste ju göra livet enkelt i vinter
Då antalet maskiner verkar vara det som ger högst rank på detta forum kanske jag skall räkna upp vad som finns på min gård:
1stk Trädgårdstraktor
2stk vanliga gräsklippare
1stk snöslunga modell stor
2stk jordfräs med alla tillbehär man vill ha
1stk höggräs klippare
1stk trimmer
och sist men inte minst bilarna...
Nu vet alla de! Så snål är jag inte. har inte så mkt pengar heller så jag gör det bästa av situationen!
Nej men jag skall göra iordning en till skiss till kvällningen efter att jag vart ut å mätt lite på traktorn så jag får redliga mått på och så.
Som det ser ut nu så kommer snöslungan monteras och jag skall försökta ta reda på hur fort den måste snurra för att vara effektiv. Då slungan är 1dm smalare än traktorn så tänkte jag simpelt nog bara göra 2 vingar som samlar in lite snö mot skruven.
ang drivningen så är rem drift det som är mest aktuellt. har ett halft klippaggregat med
koppling och grejer liggandes med lämplig ram för detta projekt till traktorn som jag tänker utgå ifrån. skall ta en del bilder på allt inblandat och höra med er senare ikväll. gör även en skiss till då det verkade uppskattat. Programmen jag gör skisser i heter förövrigt SketchUP7 och är helt gratis och ges ut av Google.
Hare bra så länge!