Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ta bort snön från gården i vinter.

80 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Robban_C

#16 » 10:31:33, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:... Den här grabben är snål, ...
Men 63 då! Det där var inte alls snällt.

Detta handlar såvitt jag förstår om att försöka göra det man kan av det man har. Det är inte alls samma sak som snålhet.
Och vi är många på forumet som har den inställningen.

Om daniel.stahl är snål så är jag det också. Vill du verkligen ta den diskussionen? :mrgreen:



Men jag håller med om att ett snödjup om 1,5 m inger respekt men det står faktiskt "1.5m snö en vanlig vinter ". Det står inte att det kommer 1,5 m snö över en natt.
Är det 1,5 m snö över en natt så borde en äldre halvstor lantbrukstraktor med en redig bakmonterad PTO-driven snöslunga vara det minsta man ska ha.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



63an

#17 » 11:09:20, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörrö Robban det där var väldigt snällt skrivet, för får man 1.5m snö över en säsong så behövs egentligen traktorn och allteftersom tempen varierar så bör man nog ha nånstans att dumpa den, men grabben vill ju inte betala för snöröjning o då är han "där"! Jag skrev så där för att han ska förstå vad han ger sej in på, han får väldigt gärna plocka ihop de där prylarna på bästa sätt o köra, sen när han ser vad han får för resultat då tänker han nog att den där "gubben" visste nog vad han svammlade om! Det kan ju bli en snöfri vinter ochså, men mekanikst är den oduglig att slunga snö med, minsta kravet är tvåsteg, en inmatare, en kastare, och då kan man börja prata om "snöslunga"! :uupps:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hansborg

#18 » 11:33:13, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev..
Hörrö Robban det där var väldigt snällt skrivet

Jag håller nog med Robban här.
Har du läst representationen...
Problemet som skall lösas är hur koppla ihop nämda grejor..
Förtydligar med en paintbild min tidigare text



Bild

Alla känner väl till att man skall anlita en entreprenad "maskinist" när man skall skotta snö!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

63an

#19 » 11:52:48, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, allt går att plocka ihop men till vilken nytta? Tror inte han har de resurser som bra verkstad med svets o andra nödvändiga saker för att bygga om till en funktionell slunga, men lilla traktorn som han har går att fixa mycket med. Sen är det lågbudget det är frågan om, jag ser bara krångel i slutänden. å andra sidan kan jag uppmuntra honom till att de går bra, bara bygg, men jag är inte den personen som leder andra i trångmål! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Marcus

#20 » 12:14:52, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Visst, allt går att plocka ihop men till vilken nytta? Tror inte han har de resurser som bra verkstad med svets o andra nödvändiga saker för att bygga om till en funktionell slunga, men lilla traktorn som han har går att fixa mycket med. Sen är det lågbudget det är frågan om, jag ser bara krångel i slutänden. å andra sidan kan jag uppmuntra honom till att de går bra, bara bygg, men jag är inte den personen som leder andra i trångmål! :cool:


Snälla sluta! Håll dig till topic.
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

VOLVOEW

#21 » 12:15:04, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du nu lyckats å svetssa ihop till kommande vinter så glöm för all del inte snökjedor på mintraktorn...det lär behövas med det snödjupet! :thummar:

/Mogge :driver:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...

bm1113

#22 » 13:33:41, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Alla känner väl till att man skall anlita en entreprenad "maskinist" när man skall skotta snö!


HeHe måste bara komentera detta ;)
här i byn mm verkar det då inte veta det för vart annat / var 3e hus har en Jordbrukstraktor med lastare eller Baklastarer på gårdsplanen ;)

säger bara lycka till och kom i håg kedior ev även göra i pordning bladet så du har det i reserv med
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Marcus

#23 » 14:04:34, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skall ni infrågasätta hans val av maskin? När han uttryckligen frågar efter tekniktips på hur han kan bygga.

Är otroligt dåligt välkommande av en ny skribent på forumet, och jag hoppas nån modig moderatort omgående rensar ned tråden till det trådskaparen bett om!
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

mixter

#24 » 14:11:48, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:
Hansborg skrev:Alla känner väl till att man skall anlita en entreprenad "maskinist" när man skall skotta snö!


HeHe måste bara komentera detta ;)
här i byn mm verkar det då inte veta det för vart annat / var 3e hus har en Jordbrukstraktor med lastare eller Baklastarer på gårdsplanen ;)

säger bara lycka till och kom i håg kedior ev även göra i pordning bladet så du har det i reserv med


Det visar bara att det bor duktiga killar i din by som lyckats väl vid förhandlingsbordet med frugan som har lyckats motivera en traktor med slunga för att skotta garageuppfarten :mrgreen: dom som säger att en egen traktor är trist och onödigt är bara avundsjuka!!

för att komentera bygget med trädgårdstraktorn så säger jag bara kör så det ryker! har man en halv snöslunga och en trädgårdstraktor stående bredvid varandra i ett garage så infinner sig per automatik ett starkt begär att montera i hop dessa till något användbart om man har lite uppfinnarjocke i sig, och om maskinen skulle visa sig för klen dom gånger det dråsar ner 30 cm över natten så kan man ju leja för snöröjning dom gångerna, och fixa dom normala snöfallen med trädgårdstraktorn. så bygg på bara! om inte annat så lär man sig alltid något av varje projekt som man har nytta av till nästa gång.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

nisse

#25 » 15:43:51, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag äger en Gräsklippartraktor som har snöplog och snöslunga som tillbehör och kan av egen erfarenhet säger att varken slunga eller plog är något man ska använda trädgårdstraktorn till. Om du vill att det ska funka någorlunda så måste du sätta slungan bak på traktorn. Annars blir den så framtung att du har ingen drivkraft bak. Vändradiet är också helt värdelös speciellt när infarten är inte spikrak. Och har du lyckats köra upp en gång så bred som slungan, så sitter du fast direkt, när du ska backa för att göra nästa svängen. Enstegsslungan som du har där på bilden forsla desutom inte bort snön tillräcklig fort för lägsta växeln av traktorn. Så antingen blir det för mycket snö i slungan eller kopplingsfoten blir trött
Ska du vara snål så köper du en begagnad Gilson slunga för runt 2-3000SEK och har en gedigen slunga som kanske behöver en ny motor någon gång i framtiden. Säljer du bort traktorn och slungan du har får du nog ihop pengarna för slungan.

Min traktor samt slunga samt plog är till salu ifall du är inte övertygad än ;-)
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

63an

#26 » 16:07:25, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får nog lov att inse ATT det är frågan om att bygga nånting Nisse, inte att få hjälpa till att avråda en dålig lösning, inte skriva snål när man inte har lust att betala för snöröjning, så då undrar man vad är meningen med det hela. Men traktorn kan man mycket kul med det vidhåller jag. :eek:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Blom 1

#27 » 17:56:07, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite synd att tråden fick denna vändning :???: men nog om det, jag tycker du skall satsa på slungan dels för det finns fler än mig som gillar projekt, och "skulle" det inte fungera så får vi veta det :mrgreen: samt att du kommer troligen starta en ny tråd (om du inte tröttnat efter denna) med byggnation av en ny slunga.

Kollade lite yoytube:
http://www.youtube.com/watch?v=YC555U1o ... re=related

Finns det färdiga lösningar att kopiera??
http://www.youtube.com/watch?v=s2prKAqbVxE

Här är ditt ena lösningsförslag som verkar fungera!!! :thummar: :buga:
http://www.youtube.com/watch?v=SDidStIT ... re=related
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Holger

#28 » 18:34:47, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela handlar inte om att avråda eller leda rätt, det hela handlade om på vilket SÄTT detta gjordes. Du får nog inse att du skrev lite bryskt. Så ta det lite lugnt nu.

Och nu: :back_to:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#29 » 19:36:38, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självfallet! Svarta glasögon är redan påtagna i fortsättningen! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

daniel.stahl (trådstartaren)

#30 » 20:45:33, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först om främst! Tack för alla otroligt snabba svar och roliga ideer! Och ursäkta föra tt inlägget kommer bli enorm! Och att jag ev tar bort en del text ur citeringarna för att göra det lite mer lättläst!
Och tack till ja-bond77 för tråd flytten, Var verkligen inte lätt att hitta rätt här :D

ja-bond77 skrev:Lite spånande:

- Har remmen från motorns remhjul fri passage förbi framaxeln, eller hamnar man att sänka motorns remhjul/förlänga axeln?

- Kanske vinkelväxel skule vara den smidigaste lösningen? Om du har möjlighet att få tag på dylikt vill säga. Bör väl inte bli så dyrt då det är rätt små krafter det gäller... :klia:


Jag tror att dessa diskussioner hörde till fastighetsforumet om jag inte minns fel... Jag provar flytta, får vi se om nån moderator tar mig i nacken! :mrgreen:


Remen har inte fripassage rakt fram. Här behövs en förskjutning!
ang vinkelväxel: har tänkt den tanken! Men får se hur det blir.

Robban_C skrev:Det duger gott med fastighetsforumet.

Daniel, hej och välkommen!

Några kommentarer:
Vanliga kilremmar brukar klara att vinkla 90 gr mellan två remhjul om bara remhjulen inte sitter alltför tätt.
"Höjdändringen" gör ju dock att remmen kommer att slitas lite extra på kanterna men du lär ju inte köra 40 timmar per vecka så det går nog i alla fall.

Den första bilden där remmen vinklar utan att ändra höjd (remmen vrider endast) är ju synnerligen innovativ måste jag säga.

Hydrostatisk drift (pump + motor) är en elegant lösning men har några nackdelar:
*Inte lika effektiv som remmarna, dvs du förlorar säkert nån eller några pållar på väg till slungan.
*Dyrt!!!!

Så jag är inne på Bonds förslag om vinkelväxel. Kan du hitta nån lämplig vinkelväxel på nån skrotfirma så tror jag det är att föredra.
Observera att det inte ska vara en snäckväxel men det kanske du redan insett.


Hydrauldrift lägger vi ner redan här då tycker jag. Och att vinkla 2 skivor till samma rem låter nog mest pålitligt nu! 40 timmar ä inte ens vad jag kommer köra under hela vintern!

Hansborg skrev:Hej Daniel
De var inte lite snö du har...
Bra skisser du har gjort... bygger du lika bra blir det prima grejor :grin:
Jag skulle nog köra på den mellersta skissen, för den mest enkla o ekonomiska...
Nu är avståndet för kort mellan motor/front, det går kanske att bygga en vertikal mellanaxel längre bak. Eventuellt ta ut mellanaxeln mellan bak/framhjul. kanske framaxeln behöver stympas lite så kan vinkelremmen gå girekt på snörotorn. (remmen utanför framhjul)
Kopplingen blir på remmen mellan motor/mellanaxel.

länk till remdrifter http://www.jens-s.se/Produkter/Remdrift ... fault.aspx


Ja snö är det bara bristvara på lagom till vasaloppet ;) haha!
Att jag bygger lika bra som skisserna kan jag inte garantera men så nära på som möjligt!

jörgen.ottosson skrev:jag skulle nog försöka sätta en egen motor på slungan (om det gåt att få tag i till vettig peng, kanske beg, eller kines-honda-kopia!)...ger troligen nog så bra effekt över till att kasta snö med som remmar + vexlar i kylan!

http://www.maskinisten.net/userpix/12056_dsc03762_1.jpg

sitter det någon "snöfläckt" i slungan....och hur drivs den? (kan inte se någon på bilden....och det verkar inte troligt att den drivs från remskivan som driver skruven eftersom den brukar har betydligt högre varv...växlar varvtalet åt felhåll för att skötas av en enkel/billig vexel ) om fläkten saknas kanske du skulle fundera på bladet i stället! (eller skaffa en slunga)


En extra motor hade vart lockande faktiskt! dock inge vidare ekonomiskt med tanke på både soppa och själva motorn! Men kort sagt den enklaste lösningen! Den snurrar och skovlarna i mitt slänger iväg det. när sävrfar körde den (framför en jordfräs) så har han sagt att den kastar bra långt!

Klart bladet är aktuellt! Dock vill jag nog sätta det riktat bakåt bak på traktorn! Då jag sjv sitter där och har lite vikt på däcken så kan jag pressa in en och annan snövall med den.

ja-bond77 skrev:Det syns en(eller två?) vingar mitt på skruven. Antar att de är dom som kastar iväg snön... :klia:


Helt rätt!

Mikael.Johansson skrev:En sak, kanske bör slungan kunna lyftas lite för att passera ev. hinder. Då får detta ske vid en remväxel.
Går bra att vinkla remmarna som sagt. Saknas utrymme så finns ju gott om detta uppåt, ovanför slungan. Alltså första remmen behöver inte gå rakt bakåt.


ja slungan skall helt klart kunna "lyftas" en mekaniskt lösning till det är snabbt ordnat! Behöver jag inte ens fråga om! Ja ovanför slungan finns det då plats!

Daniel Albrecht skrev:Hej!
Intressant projekt...har en liknande murray i gömmorna :grin:
Misstänker att slungan ska sitta löst fram på traktorn...dvs kunnas kopplas loss enkelt..
Jag skulle nog bygga så basic som möjligt...dvs som Jörgen skrev, egen motor till slungan...så man får som en traditionell slunga, fast den sjuvas frammåt av en liten traktor.
Typ bygga en liten ram att fästa slunga och slungans motor på (hitta ngn beg 5-8hp) mellan dessa kan man kolla lite utväxling,,,dvs vad slungor o små motorer brukar ha.
Att ha två motorer kan va bra ur aspekterna att 11hp motorn på traktorn koncentrerar sig på framdrivningen i alla tänkbara väder...o motorn på slungan använder all effekt till fräsa iväg blöt som torr snö..dvs du borde totalt få en "fetare" maskin av den lilla traktorn som borde klara lite mer....samt att systemen är separerade så e traktorn original när du ska klippa gräset på sommarn, klippdäcket ligger ju inne på vintern o får service :razz:
Sedan ett par hjul under slungan...kanske ställbara i höjd kan va bra(typ stödhjul till bilsläp?). sedan ngt enkelt fäste fram i traktorn med sprintar.
Dra en gasviere så den nås från förarplatsen...kanske ev en styrning till kastar/utblåset så man kan rikta snön dit man vill..sedan strippa traktorn på klippdäcket tills gräset växer igen(markfrigång)...en bakvikt bakom föraren samt kedjor på drivhjulen...hmm..kanske på styrhjulen oxå då den kanske hasar i svägarna...detta var lite mer ideér än om bara drivningen :grin:


Jag tvekar inte på att traktorn klarar av att driva både slunga och sig sjv. den drar jävligt bra och är stark som s*t*n. Drog häromdagen runt båten till vinterförvaring med vagn med punka på utan problem det är väll 1.5ton vikt på en vagn med punka.
klippaggregatet har jag redan plockat av för service då ett lager till ena klipparmen höll på fa åt helvete. Så den får stå till nästa säsong.
tänkte att slungan och dess drivning skulel få en egen ramkonstruktion som enkelt bultas i befintlig sen bara. Enkelt och avtagbart. styrning till kastarutblåset är en självklarthet! tror inte jag behöver mer "bakvikt" än mig egen röv i detta fall. Piggkedjor till drivhjulen har jag redan.

Hansborg skrev:Har du läst representationen...
Problemet som skall lösas är hur koppla ihop nämda grejor..
Förtydligar med en paintbild min tidigare text

http://www.maskinisten.net/userpix/6894_snfrs_1.jpg


din paintbild gav mig en ny syn på det hela. Att det kunde vara så enkelt att bara dra ut det på sidan!

63an skrev:Visst, allt går att plocka ihop men till vilken nytta? Tror inte han har de resurser som bra verkstad med svets o andra nödvändiga saker för att bygga om till en funktionell slunga, men lilla traktorn som han har går att fixa mycket med. Sen är det lågbudget det är frågan om, jag ser bara krångel i slutänden. å andra sidan kan jag uppmuntra honom till att de går bra, bara bygg, men jag är inte den personen som leder andra i trångmål! :cool:


Nog har jag tillgång till verkstad. Ingen helt egen men då jag jobbat som lastbilsmek så har jag nästan fri tillgång till minst 2 lastbilsverkstäder och deras verktyg och skrotcontainrar.

Blom J skrev:lite synd att tråden fick denna vändning :???: men nog om det, jag tycker du skall satsa på slungan dels för det finns fler än mig som gillar projekt, och "skulle" det inte fungera så får vi veta det :mrgreen: samt att du kommer troligen starta en ny tråd (om du inte tröttnat efter denna) med byggnation av en ny slunga.

Kollade lite yoytube:
http://www.youtube.com/watch?v=YC555U1o ... re=related

Finns det färdiga lösningar att kopiera??
http://www.youtube.com/watch?v=s2prKAqbVxE

Här är ditt ena lösningsförslag som verkar fungera!!! :thummar: :buga:
http://www.youtube.com/watch?v=SDidStIT ... re=related


Tittade på filmerna och vi kan säga att tillochmed det första alternativet är bra nog åt mig.
Sista filmen påminner om slungan jag redan har, VAAAAAAA? tänker alla nu? har han redan en slunga? hehe ja klart jag har en snöslunga modell lagom stor (15hp) men man måste ju göra livet enkelt i vinter ;)

Då antalet maskiner verkar vara det som ger högst rank på detta forum kanske jag skall räkna upp vad som finns på min gård:
1stk Trädgårdstraktor
2stk vanliga gräsklippare
1stk snöslunga modell stor
2stk jordfräs med alla tillbehär man vill ha
1stk höggräs klippare
1stk trimmer
och sist men inte minst bilarna...

Nu vet alla de! Så snål är jag inte. har inte så mkt pengar heller så jag gör det bästa av situationen!

Nej men jag skall göra iordning en till skiss till kvällningen efter att jag vart ut å mätt lite på traktorn så jag får redliga mått på och så.

Som det ser ut nu så kommer snöslungan monteras och jag skall försökta ta reda på hur fort den måste snurra för att vara effektiv. Då slungan är 1dm smalare än traktorn så tänkte jag simpelt nog bara göra 2 vingar som samlar in lite snö mot skruven.

ang drivningen så är rem drift det som är mest aktuellt. har ett halft klippaggregat med koppling och grejer liggandes med lämplig ram för detta projekt till traktorn som jag tänker utgå ifrån. skall ta en del bilder på allt inblandat och höra med er senare ikväll. gör även en skiss till då det verkade uppskattat. Programmen jag gör skisser i heter förövrigt SketchUP7 och är helt gratis och ges ut av Google.

Hare bra så länge!
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Loke och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se