Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ta bort snön från gården i vinter.

80 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

daniel.stahl (trådstartaren)

#1 » 00:36:17, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tittat runt på alla forum kategorier här i snart en timme tror ja. Och jag lyckas inte hitta en kategori som passar mig bäst just nu...

Troligtvis är fordonet i fråga för litet för just denna forums del då det trots allt är en trädgårdstraktor från början. Men om så är fallet så hjälp mig gärna flytta tråden till ett lämpligare ställe.

Det är så här att jag har en gammal Murray 11/36 som jag vill kunna ploga / forsla bort snön på gården med i vinter. Har ingen lust att betala folk för att göra det åt mig. Och då jag har ett stort intresse i att göra och konstruera saker själv så vill jag naturligtvis även kunna ta bort snön. Jag bor på ett berg och det kommer upp till 1.5m snö en vanlig vinter här.

Traktorn har en 11hp briggs&stratton motor som går bra och fungerar som de flesta andra trädgårdstraktorer. En vertikal axel rakt ner med rem drift till växellåda. Har även ett snöslunge aggregat liggandes som är hemma byggt, av någon helt okänd. Och en helt vanlig plog. Ingen av dessa passar direkt på traktorn och måste modifieras dit på bästa sätt. Så jag har försökt klura ut hur tusan jag ska bära mig åt för att driva snöslungan som drivs av en horisontell rem skiva.

för att göra allt lite tydligare kommer här 2 bilder på traktorn och slungan:

Bild

Bild

har gjort en del skisser i ett enkelt 3d program på hur jag kunnat göra men insett att jag får inte plats! här är skisserna iallafall:

Bild
Här är ju allt ganska simpelt med raka vinklar och ett hjul som lättar trycket på remmen och frikopplar. Men det tar sån plats.

Bild
Bild
På dessa två ovanstående bilder så har jag tänkt mig en ganska "rund" kil rem som klarar av vinkeln på skivorna. Men det blir så mkt jobb och får inte plats.

En ide som slog mig idag är en hydraulpump som kopplas i och ur och placeras under ramen på enklast möjliga sätt och driver en hydraulmotor på slungan.

Någon måste väll ha bättre idéer ? mitt sätt att berätta och förklara saker är lite rörigt då det är så mkt jag vill säga men det blir på tok för mycket text som ingen orkar läsa.

Hoppas DU kan hjälpa mig! :buga:
Tack på förhand.
Mvh Daniel
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil



ja-bond77

#2 » 07:44:47, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite spånande:

- Har remmen från motorns remhjul fri passage förbi framaxeln, eller hamnar man att sänka motorns remhjul/förlänga axeln?

- Kanske vinkelväxel skule vara den smidigaste lösningen? Om du har möjlighet att få tag på dylikt vill säga. Bör väl inte bli så dyrt då det är rätt små krafter det gäller... :klia:


Jag tror att dessa diskussioner hörde till fastighetsforumet om jag inte minns fel... Jag provar flytta, får vi se om nån moderator tar mig i nacken! :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#3 » 07:57:29, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det duger gott med fastighetsforumet.

Daniel, hej och välkommen!

Några kommentarer:
Vanliga kilremmar brukar klara att vinkla 90 gr mellan två remhjul om bara remhjulen inte sitter alltför tätt.
"Höjdändringen" gör ju dock att remmen kommer att slitas lite extra på kanterna men du lär ju inte köra 40 timmar per vecka så det går nog i alla fall.

Den första bilden där remmen vinklar utan att ändra höjd (remmen vrider endast) är ju synnerligen innovativ måste jag säga.

Hydrostatisk drift (pump + motor) är en elegant lösning men har några nackdelar:
*Inte lika effektiv som remmarna, dvs du förlorar säkert nån eller några pållar på väg till slungan.
*Dyrt!!!!

Så jag är inne på Bonds förslag om vinkelväxel. Kan du hitta nån lämplig vinkelväxel på nån skrotfirma så tror jag det är att föredra.
Observera att det inte ska vara en snäckväxel men det kanske du redan insett.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#4 » 08:07:29, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Daniel
De var inte lite snö du har...
Bra skisser du har gjort... bygger du lika bra blir det prima grejor :grin:
Jag skulle nog köra på den mellersta skissen, för den mest enkla o ekonomiska...
Nu är avståndet för kort mellan motor/front, det går kanske att bygga en vertikal mellanaxel längre bak. Eventuellt ta ut mellanaxeln mellan bak/framhjul. kanske framaxeln behöver stympas lite så kan vinkelremmen gå girekt på snörotorn. (remmen utanför framhjul)
Kopplingen blir på remmen mellan motor/mellanaxel.

länk till remdrifter http://www.jens-s.se/Produkter/Remdrift ... fault.aspx
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson

#5 » 08:30:54, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle nog försöka sätta en egen motor på slungan (om det gåt att få tag i till vettig peng, kanske beg, eller kines-honda-kopia!)...ger troligen nog så bra effekt över till att kasta snö med som remmar + vexlar i kylan!


Bild

sitter det någon "snöfläckt" i slungan....och hur drivs den? (kan inte se någon på bilden....och det verkar inte troligt att den drivs från remskivan som driver skruven eftersom den brukar har betydligt högre varv...växlar varvtalet åt felhåll för att skötas av en enkel/billig vexel ) om fläkten saknas kanske du skulle fundera på bladet i stället! (eller skaffa en slunga)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#6 » 08:35:24, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns en(eller två?) vingar mitt på skruven. Antar att de är dom som kastar iväg snön... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#7 » 08:40:23, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

det såg jag inte( trode det var någon lös plåt som låg undet axel).....den lösningen har jag inte sett förut...kanske fungerar!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mikael.Johansson

#8 » 08:44:13, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak, kanske bör slungan kunna lyftas lite för att passera ev. hinder. Då får detta ske vid en remväxel.
Går bra att vinkla remmarna som sagt. Saknas utrymme så finns ju gott om detta uppåt, ovanför slungan. Alltså första remmen behöver inte gå rakt bakåt.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

63an

#9 » 08:46:15, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där slungan är inget att satsa arbete på, leksaker! Du måste ha en två-stegsslunga, en skruv matar den andra kastar, och som det föreslogs en egen motor, då FÅR du en snöslunga som heter duga! Nu kan man inte uppskatta bredden på intaget, men säj att den är 80cm, så bör du ha 10-12hkr att ta av. Om du nu vill ha en funktion :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#10 » 08:52:39, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men 63 då, det är ju en tvåstegare, det har ju just konstaterats av Bond.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#11 » 09:20:30, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog inte så "Bonden" menade! :yuck:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Daniel.A

#12 » 09:48:39, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Intressant projekt...har en liknande murray i gömmorna :grin:
Misstänker att slungan ska sitta löst fram på traktorn...dvs kunnas kopplas loss enkelt..
Jag skulle nog bygga så basic som möjligt...dvs som Jörgen skrev, egen motor till slungan...så man får som en traditionell slunga, fast den sjuvas frammåt av en liten traktor.
Typ bygga en liten ram att fästa slunga och slungans motor på (hitta ngn beg 5-8hp) mellan dessa kan man kolla lite utväxling,,,dvs vad slungor o små motorer brukar ha.
Att ha två motorer kan va bra ur aspekterna att 11hp motorn på traktorn koncentrerar sig på framdrivningen i alla tänkbara väder...o motorn på slungan använder all effekt till fräsa iväg blöt som torr snö..dvs du borde totalt få en "fetare" maskin av den lilla traktorn som borde klara lite mer....samt att systemen är separerade så e traktorn original när du ska klippa gräset på sommarn, klippdäcket ligger ju inne på vintern o får service :razz:
Sedan ett par hjul under slungan...kanske ställbara i höjd kan va bra(typ stödhjul till bilsläp?). sedan ngt enkelt fäste fram i traktorn med sprintar.
Dra en gasviere så den nås från förarplatsen...kanske ev en styrning till kastar/utblåset så man kan rikta snön dit man vill..sedan strippa traktorn på klippdäcket tills gräset växer igen(markfrigång)...en bakvikt bakom föraren samt kedjor på drivhjulen...hmm..kanske på styrhjulen oxå då den kanske hasar i svägarna...detta var lite mer ideér än om bara drivningen :grin:
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Robban_C

#13 » 09:56:14, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kommentar om slunga på åkklippare är att man riskerar en hel del kall snö i trynet om det är motvind? Känns bra. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Daniel.A

#14 » 10:00:34, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK Robban! :grin:
Får komplettera min "lista" med:
Ev. bygga på en framruta från en gammal styrpulpet eller snöskoter på Murrayen..
eller bara skidglasögon på föraren :mrgreen:
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

63an

#15 » 10:10:33, 16-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där typen av utkast brukar man lura på gamla kärringar att köpa, sitter ofta på elmaskiner för att rensa/puffa undan snön på små infarter! Den här grabben är snål, och då ska direkt hoppa två steg framåt till en rejäl maskin, han skriver om 1,5 meter snö o ska han få undan den från sin väg så ska man satsa på att kasta uppåt 30meter. Annars är det bortkastade pengar o inte snön! :big_eyes: :djaevul: :help:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se