Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ta bort snön från gården i vinter.

80 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Hansborg

#46 » 07:39:55, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh, där han bonden före....
Tandemdrift 4wd! :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



daniel.stahl (trådstartaren)

#47 » 12:57:00, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Den riktiga slungan är väl bredare än ditt "projekt"? Jösses vilken maskin du skulle få om du koppla ihop den nyare med murrayn, knyckte bort dess framaxel och montera midjestyrning. Nån sorts tilt/lyft till slungan borde man också få inmonterat. :smile: Enda problemet är hur man ska styra drivningen... :klia: För snöslungan orkar väl inte dra murrayn ensam?

Jag bara spånar... :vissla:


Visst är den bredare. Men kommer inte på fråga. ska använda den lilla slungan till traktorn.

Hansborg skrev:Äh, där han bonden före....
Tandemdrift 4wd! :klia:

hade varit tufft. Men inte på detta!
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

daniel.stahl (trådstartaren)

#48 » 14:50:02, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

har setat å klurat på en ritning igen nu då.


Bild
Men jag är fasen inte nöjd med denna lösning. Hade ju enkelt kunnat använda "tilten" på slungan som koppling men det känns som det blir 100grejer för inget så att säga.

kanske är det bäst med 2 motorer? En av jordfräs motorerna och montera uppe på slungan bara med enkel koppling och gas wire och koppling wire till traktorn sen bara.


I övrigt ser ni att jag ritat en plog "runt" slungan. Tror inte det är några problem med detta. eller?
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

mixter

#49 » 16:26:58, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en motor som du kan offra till bygget så tycker jag att du ska använda den, då sparar du mycket stök. plogen fungerar nog bra så länge snön är torr, vid klabbsnö är det nog risk att det kladdar fast i struten så att säga. men så är det ju med alla slungor som inte har skruvar som matar in snön på hela arbetsbredden.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

daniel.stahl (trådstartaren)

#50 » 16:50:31, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mixter skrev:Har du en motor som du kan offra till bygget så tycker jag att du ska använda den, då sparar du mycket stök. plogen fungerar nog bra så länge snön är torr, vid klabbsnö är det nog risk att det kladdar fast i struten så att säga. men så är det ju med alla slungor som inte har skruvar som matar in snön på hela arbetsbredden.


blöt snö har vi nästan aldrig... bara då det smälter :P

jag tror nog fan det blir att använda motorn från den äldre fräsen. ska bara se över den motorn lite då jag inte brytt mig om att starta den... Den ska tydligen vara bökig då förra ägaren påstår att det är brytar system i den. Vilket jag inte sett på någon briggs&stratton. Men det återstår att se. ska rulla in den i garaget till kvällningen å riva bort den och se om ja kan hitta några fel på den. Annars blir det nog den!
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#51 » 19:35:50, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:........ Jösses vilken maskin du skulle få om du koppla ihop den nyare med murrayn, knyckte bort dess framaxel och montera midjestyrning. .........
Jag bara spånar... :vissla:


......eller bara bygga en sits med hjul att sätta bakom slungan slipper den släpa på murrayn....

daniel.stahl skrev:..........
jag tror nog fan det blir att använda motorn från den äldre fräsen. ............


I land till slut... :bira: ...blir nog enklaste lösningen om du vill använda murrayn!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

daniel.stahl (trådstartaren)

#52 » 19:45:16, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fasen det är nog det enklaste. nu när man ser tillbaka så funderar jag vad fan ja tänkte på? sånt j*vla krångel med remmar å jävelskap! och remmar som hoppas när man tiltar osv osv. Nej tack!

Har iaf börjat montera bort 5 hästarn (5hp bör nog fan räcka) från gamla fräsen. just nu får den ingen gnista men felet ligger nog i en avstängningsfunktion i gas reglaget. skönt å kunna använda regulatorn också så den inte bara står å vrålvarvar utan snö.

Att montera motorn på slungan är inga som helst problem. I stort sett är allt klart bara att borra några hål och montera en arm med hjul för kopplingen. Sen bulta fast den på lämpligt sätt i traktorn och dra lite vajrar och grejer!
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

Mikael.Johansson

#53 » 19:59:38, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en liknande jordfräs med B&S motor. Den har brytare och det brukar kunna krångla en del när man skall starta efter vintern. Ingen gnista typ.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

daniel.stahl (trådstartaren)

#54 » 21:57:38, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Vi har en liknande jordfräs med B&S motor. Den har brytare och det brukar kunna krångla en del när man skall starta efter vintern. Ingen gnista typ.


Var fasen sitter brytarna då? titatde lite snabbt efter kablar från spolen men enda jag hittade var dödar kabeln som går till gasreglaget.


Tror ni 5hk räcker till slungan? Då det bara är frågan om 5 rena hästar rakt till slungan utan annat krimskrams!
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

63an

#55 » 22:04:13, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det sant att du har en så gammal motor att den har brytare? Isåfall under svänghjulet! :?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

daniel.stahl (trådstartaren)

#56 » 23:37:05, 18-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Är det sant att du har en så gammal motor att den har brytare? Isåfall under svänghjulet! :?


tror inte att den har brytare. Men gammal är den! Rem bort den ikväll för att se varför den inte går. redan då stiftet togs bort tyckte jag det var konstigt att insugsventilen stod öppen hur mkt motorn är snurrade :D men det var snabbt åtgärdat! Enviset het och silicon spray löste det enkelt. var fjädern i botten på ventilen som hängt sig. Troligtvis har den stått öppen ett tag...

Här kommer lite bilder

Bild

Bild
här vart det ju spännande. Ska ta mig till att räkna ut vilket hjul jag ska använda. Det Inre har en diameter på 28mm och det yttre 48mm, Räknat från innersta delen på skivan. Slungans hjul har 130mm. Någon duktig matematiker här?

Bild
Före

Bild
Efter

Bild
ser ut som någon har vart å honat cylindern tidigare. så det bryr jag mig inte om.
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

Mikael.Johansson

#57 » 00:09:51, 19-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, finns det brytare så sitter dom nog innanför svänghjulet, ena kontakten på kondensatorn.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

daniel.stahl (trådstartaren)

#58 » 00:20:32, 19-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Ja, finns det brytare så sitter dom nog innanför svänghjulet, ena kontakten på kondensatorn.


Ja då lär jag ju ta en titt där imorrn då.

Visste att jag skulle komma till denna punkt då det är dags att börja räkna ut utväxlingar.
På motorn finns det som sagt 2 skivor. En med omkretsen 78.5 och en med omkrets 150.7 skivan på slungan har omkretsen 408.2

om jag inte är helt ute å cyklar så får jag ut siffrorna 1:8.4 och 1:2.7 i utväxlingsförhållande på det hela. då ettan motsvarar ett varv på slungan.

Alltså verkar det mest logiskt att ta det inre hjulet då motorn måste varva 2700prm för att slungan skall snurra 1000rpm. Eller är jag helt ute och cyklar?

Får fundera på det tills imorgon! God natt nu!
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

Hansborg

#59 » 11:27:48, 19-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske behöver kolla upp hur mycket kraft du kan överföra på den mindre remskivan??
Så det inte börjar slira :mrgreen:
Är det brytare, skall dom göras blanka o fina. Olja på "filten" alternativt vaselin på brytarkammen. Kondensatorn gör att det blir en starkare gnista!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

63an

#60 » 11:38:47, 19-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du slipat ventilerna? Kanske behövs efter alla dessa år, så att du slipper överraskningar. :uupps:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se