Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Skjutdörrbeslag

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mixter (trådstartaren)

#1 » 15:16:03, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
håller på och funderar över hur jag på bästa sätt ska fixa någon typ av port ,dörr till mitt vedbod/traktorgarage bygge. det jag främst tänker på är öppningen till traktorgaraget som skulle behöva någon typ av skydd så att inte det driver in allt för mycket snö. en skjutdörr av trä är det som jag först kommer att tänka på, men då jag såg vad t.ex jula tar för dessa beslag så undrar jag om det är någon som knåpat i hop egna sådana? av princip så vägrar jag betala lika mycket för några stansade plåtbitar och 8 små kullager samt några meter skena som nästan halva bygget kostat totalt :hota: :slag2: öppningen är ca 3.5 meter bred och ca 3 meter hög. beslag plus skenor till en sådan port skulle hos jula gå på 3656kr :uupps:
Bild
gillar inte tanken på att ha en delad port med vanliga gångjärn, dels kan det bli jobbigt att öppna porten då det snöat rejält dessutom blir dörrarna rätt så tunga så det ska till rejäla gångjärn för att hålla upp dessa. så någon som har en fiffig lösning eller alternativt vet var man kan köpa detta till ett normalt pris.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135



jorgen.isaksson

#2 » 15:31:33, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi byggde egna vagnar men använde färdig skena. Vi använde ett ganska grovt plattjärn på högkant, borrade två hål horisontellt, använde två avkapade bult som axlar och fyra kullager som hjul. Sedan borrade och gängade vi ett hål vertikalt som vi fäste en gängstång i och sedan porten i gängstången. Nackdelen är att om vagnen hoppar ur skenan ramlar allt i småbitar men det har aldrig hänt hittills.

En annan variant är ett större kullager som går i en U-balk, sedan bara ett plattjärn mellan kullagret och porten. Den varianten har jag dock inte använt själv utan bara sett på andras portar.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Bjorn.Lundsten

#3 » 15:36:08, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant - jag håller just nu på och gör exakt samma sak - och blev jätteglad då jag fann Jula, som säljer dessa beslag mycket billigare än om man köper dem någon annanstans...

Inte behöver du hela anordningen du har med på bilden heller?

Min dörr är 2.9 bred. Jag gör en smal (1m) och en bred (1.9) för att jag vill ha en lätt dörr när jag bara springer in och ut.

Den smala gör jag av en ram 2"3 med skruvad takplåt från byggmax och den den breda blir lite kraftigare med 2"4.

Detta betyder att man behöver:

4 hängrullar. Är helt övertygad om att man kan fästa dem direkt i träet istf de dyra beslagen som säljs till om man tar de längre bultarna = 4*399

Bild

4 skjutportskonsoller = 4*149

Bild

1 skena, 5 m = 799

Bild

Summa alltså 2991 - moms => 2392 kr.

Det tycker jag att det är värt för att slippa allt krångel med gångjärnsdörrar!
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

mixter (trådstartaren)

#4 » 16:09:48, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jorgen.isaksson skrev:Vi byggde egna vagnar men använde färdig skena. Vi använde ett ganska grovt plattjärn på högkant, borrade två hål horisontellt, använde två avkapade bult som axlar och fyra kullager som hjul. Sedan borrade och gängade vi ett hål vertikalt som vi fäste en gängstång i och sedan porten i gängstången. Nackdelen är att om vagnen hoppar ur skenan ramlar allt i småbitar men det har aldrig hänt hittills.
Tack för ett bra tipps :thummar: plattjärn på högkant två bultar med kullager på låter som en suverän lösning. svetsa fast en bit gängstång på detta så borde det fungera om man sedan bockar ett spikbeslag och sätter på gängstången så har man fästet för porten fixat också. skenor får jag se hur jag gör, senast jag handlade järn så kunde man köpa 50*50 fyrkantigt konstruktions rör 3mm för ca 75kr m sågar man ut ett spår i ett sådant rör så har man en färdig skena sedan.

Bild Tillägg efter 8 minut(er):

Bjorn.Lundsten skrev:Intressant - jag håller just nu på och gör exakt samma sak - och blev jätteglad då jag fann Jula, som säljer dessa beslag mycket billigare än om man köper dem någon annanstans...

Inte behöver du hela anordningen du har med på bilden heller?

Min dörr är 2.9 bred. Jag gör en smal (1m) och en bred (1.9) för att jag vill ha en lätt dörr när jag bara springer in och ut.

Den smala gör jag av en ram 2"3 med skruvad takplåt från byggmax och den den breda blir lite kraftigare med 2"4.

Detta betyder att man behöver:

4 hängrullar. Är helt övertygad om att man kan fästa dem direkt i träet istf de dyra beslagen som säljs till om man tar de längre bultarna = 4*399

Bild

4 skjutportskonsoller = 4*149

Bild

1 skena, 5 m = 799

Bild

Summa alltså 2991 - moms => 2392 kr.

Det tycker jag att det är värt för att slippa allt krångel med gångjärnsdörrar!


Hmm, jag måste vara bra snål jag :mrgreen: tycker det är svindyrt med tanke på vad man får för pengarna. vad kan produktionskostnaden vara för ett sådant beslag 40 kr ?
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

Blom 1

#5 » 16:13:36, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mina på Nordpost de är billigare än Jula!!

Gå in på Nordpost.se, sedan bygg, skenor och beslag
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1

#6 » 22:07:08, 25-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom J skrev:Köpte mina på Nordpost de är billigare än Jula!!

Gå in på Nordpost.se, sedan bygg, skenor och beslag


Fick reklam från dem idag de har visst 20% rabatt på skjutportsbeslag nu :thummar:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

nisse

#7 » 23:57:10, 25-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoi ... egoryKey=4 har också beslag. Jag har några delar av profil 301 kvar som du kan får köpa för en liten slant.
Dyrt är det ändå, men du ångrar dig inte sen. Funkar hur fint som helst och lättmonterad.

Alternativet är att köpa enkla stålrullar som snurrar på en plattjärnsskena. Vet inte i Sverige, men i tyskland kostar dem typ 30€ per rulle, sedan tillkommer plattjärnet.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

mixter (trådstartaren)

#8 » 13:51:00, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/b2c/ui/catalog/ItemCatalog.aspx?CategoryKey=4 har också beslag. Jag har några delar av profil 301 kvar som du kan får köpa för en liten slant.
Dyrt är det ändå, men du ångrar dig inte sen. Funkar hur fint som helst och lättmonterad.

Alternativet är att köpa enkla stålrullar som snurrar på en plattjärnsskena. Vet inte i Sverige, men i tyskland kostar dem typ 30€ per rulle, sedan tillkommer plattjärnet.

Nisse

Tackar för erbjudandet! men jag ska kolla vad det kostar om jag gör dom själv först. det är ju värt en slant att slippa stå där och göra själv, men det retar mig då priset på en vara har tappat alla propotioner mot vad dom kostar att framställa :hota: , ok då det är väldigt speciella saker som görs i små serier eller har varit dyra att utveckla, det kostar att göra och ha på lager, men portar finns det ju ett antal i världen. men jag skickar ett pm i fall det blir aktuellt. jag åker förbi dina trakter lite då och då.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

nisse

#9 » 17:00:24, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.auvito.de/schiebetuerrolle-s ... tails.html det är såna här jag menade. 21€ styck plus frakt. Kanske 600 spänn för båda innan du har dem här i sverige. Har du tillgång till en svarv så är dem ju enkelt att bygga själv.
Med plattjärnet och fästen ligger du på runt 1500 spänn kanske? Jag tyckte det var värt 1000 spänn extra och skruva allt på plats i en timme. Men då är man ju lite lat :-)
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

mixter (trådstartaren)

#10 » 20:59:29, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:http://www.auvito.de/schiebetuerrolle-schiebetorrolle-torrolle-90mm-neu/artnr10267615/details.html det är såna här jag menade. 21€ styck plus frakt. Kanske 600 spänn för båda innan du har dem här i sverige. Har du tillgång till en svarv så är dem ju enkelt att bygga själv.
Med plattjärnet och fästen ligger du på runt 1500 spänn kanske? Jag tyckte det var värt 1000 spänn extra och skruva allt på plats i en timme. Men då är man ju lite lat :-)

det låter ju som ett helt ok pris, är det besvärligt attt beställa från dom? min tyska är i det närmaste obefintlig :sad: jag hade nog köpt julas beslag om man fått en komplett hängrulle till träport för 389kr men dom tar även 389 kr för två vinklade beslag plus ett plattjärn med två hål och en fastsvetsad mutter :x det blir 1556kr för två kompletta hängrullar och det tycker jag är lite väl. hur mycket skena har du över? jag lär ju behöva minst sju meter till min port, jag antar att det i vart fall kommer att fattas en hel del för mig? om det skillde en tusenlapp mellan att göra själv och köpa färdigt skulle jag nog inte fundera så mycket men börjar det bli 3000kr så har man ju en skaplig timmpening om man offrar en dag.

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Blom J skrev:
Blom J skrev:Köpte mina på Nordpost de är billigare än Jula!!

Gå in på Nordpost.se, sedan bygg, skenor och beslag


Fick reklam från dem idag de har visst 20% rabatt på skjutportsbeslag nu :thummar:

kollade på nordpost sida och det var ingen rabatt på beslag till hängportar vad jag kunde se, kanske det är ett erbjudande som bara går ut till kunder som handlat där tidigare? men tack i alla fall!
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

nisse

#11 » 21:04:21, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade igen dem rullar som jag hade köpt: http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoi ... Key=360250

Det är någon kampanj dem kör tydligen. 30spänn för rullen med plåten och rubbet. Billigare kan man inte göra själv. Sedan så är det bara att köpa skena i den längd du behöver. Jag köpte 2+3m eftersom frakten hade blivit jättedyrt annars.
Jag har bara en rulle av den här sorten kvar och lite järndelar till en järnport: http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoi ... key=360300 Eftersom dem andra rullar kostade 30 spänn så köpt jag två av dem där istället och då blev den här som jag hade redan innan över igen :-)
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

mixter (trådstartaren)

#12 » 22:06:04, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Hittade igen dem rullar som jag hade köpt: http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoi ... Key=360250

Det är någon kampanj dem kör tydligen. 30spänn för rullen med plåten och rubbet. Billigare kan man inte göra själv. Sedan så är det bara att köpa skena i den längd du behöver. Jag köpte 2+3m eftersom frakten hade blivit jättedyrt annars.
Jag har bara en rulle av den här sorten kvar och lite järndelar till en järnport: http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoi ... key=360300 Eftersom dem andra rullar kostade 30 spänn så köpt jag två av dem där istället och då blev den här som jag hade redan innan över igen :-)
nu börjar det likna nått! inget att fundera på :thummar: :buga: ska se om jag får i väg en beställning i morgon. skulle gå på cirka 1500 för min port och det är ju samma pengar ungefär om jag bygger själv. :thummar:

Hur levererar dom? kommer det med bil eller hämtar man ut varorna på någon central?
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

nisse

#13 » 00:43:16, 27-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kom med (last)bil .Vanlig DHL eller Schenker var det.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Blom 1

#14 » 06:54:13, 27-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mixter skrev:kollade på nordpost sida och det var ingen rabatt på beslag till hängportar vad jag kunde se, kanske det är ett erbjudande som bara går ut till kunder som handlat där tidigare? men tack i alla fall!


Erbjudandet ligger under månadsblad online vet ej om denna länk fungerar, köpte nämligen själv för ngt år sedan just när de körde denna kampanj, så jag var inte kund där innan.

http://np.netpublicator.com/netpublication/n04417873
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

mixter (trådstartaren)

#15 » 10:57:13, 27-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Det kom med (last)bil .Vanlig DHL eller Schenker var det.

Då var det beställt! 3 st 2meters skenor, 2st kompletta hängrullar monteringsbeslag m.m. för 1381kr :thummar: ringde och kollade fraktkostnaden för skenorna och det blev inte farligt om man tog 2 meterslängder. skulle jag köpa motsvarande grejor på jula kostar kalaset 3945kr :lmao:
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se