Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga varmverkstad

144 inlägg • Sida 9 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#121 » 23:41:57, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där kommer bli fulla av damm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Andert (trådstartaren)

#122 » 13:50:40, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan nog vara så men kanske minskar mängden damm i resten av verkstan då?:D vore bra. Jag börjar nog sådär och blir det för illa så blir det att sätta sidor på hutchen och lådfronter, vill helst inte göra det eftersom handtag som sticker ut (eller in) i lådorna vill jag helst inte ha.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

magloman

#123 » 20:22:12, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan väl skruva dit en bit spännband o dra i?

Jo det blir alltid en evo 2 av allt man gör...minst
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andert (trådstartaren)

#124 » 23:45:29, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har byggt hutchen nu, endast lite svart färg och en omgång fernissa kvar. Blir bara en hutch iaf med svetsad ram, var ett jvla svetsande och riktande för att få det hyfsat, diffar några mm i onödan, tex översta lådan fick bli 7mm lägre än övriga, men får duga.
Bild
Det var lite testande innan jag fick rätt tolerans på fingerskarvarna. Nästa gång jag för lådor ska jag frifräsa bakkant på fingerskarvarna först för att slippa lite av flisningen som blev på vissa nu.
Bild
Jag gjorde en radie på insidan av hålen för att dra ut lådor. Senare även radie på långsidorna för att det skulle passa med radier på vinkeljärnen och t-profilerna.
Bild
Biltema fernissa, får se om jag sabbade nåt med att ha på den när det var kallt 5-8C, hade inte torkat helt idag 24h senare, nu slog jag på lite värme i lokalen.
Bild
Det var meckigt att limma ihop eftersom jag endast har 4 tillräckligt långa tvingar. Jag testade med hörnspännare på två lådor, dessa funkade kasst eftersom hörnen sticker ju ut 0.3mm. En låda körde jag vikter på och spände ihop. Jag tänkte jag skulle göra lite egna tvingar av trä iaf spännar delen, resten kan vara ett plattjärn.
Bild

Bild
Bild
Jag tänkte jag skulle ordna till svetsbordet, själva skivan är inte rak och jag skulle vilja ha hjul på samt möjlighet att sätta fast en liten kantvik samt en bänkplåtsax och kapsåg.
Bild

16 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#125 » 15:33:16, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på om det är lönt att försöka rikta skivan för svetsbordet, är 15mm plåt ca 5mm svacka på mitten. Vill gärna ha ett rakt svetsbord blir mycket lättare då, funderar på att rita upp och beställa nåt laserskruret typ certiflat eller weldtables.com stuk. Jag har lackat, och målat och använder hutchen nu. Finns en del förbättringar jag ska göra till nästa, mindre hjul vore fint står ut rätt mycket när jag knuffar in under bänken, stopp för lådor innåt, bättre glid på lådor iaf om det ska vara för att ha verktyg i.
Bild
Blev fint med matt svart och lackat trä, finishen på lacken lämnar att önska men är ju bara till verkstaden.
Bild
Jag tänkte göra några tvingar med plattstål, alu bit och plywood (12 och 15mm )jag har liggande, borde gå rätt fort att få ihop ett gäng, för att kunna limma lådor bra behöver minst 4st per låda gärna 8 om det är en djuplåda.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Stridis2

#126 » 15:44:45, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vet du att det laserskurna är plant? Dels beror det på hur plåten set ut innan skärning, men det kan slå sig ganska illa vid skärning om det finns inneboende spänningar i plåten.
Bäst är om man kan plana plåten efter bordet är färdigt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andert (trådstartaren)

#127 » 23:37:34, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Weldtables.com kör med att spänna ner topplåten mot stående plåtar, dessa borde vara hyfsade så länge det är bra precision på maskinen. https://weldtables.com/collections/fabb ... -acc-500-1, för att det ska vara vits att plana så lär det bli en rätt grovplåt, möjligen avspänningsglödga efter svetsning också?. Som sagt får se när detta blir av, fixar lite här och var på verkstan när jag lyckas komma ut en stund.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Stridis2

#128 » 23:53:23, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förbättrar saken avsevärt. Tänk bara på att inte göra remsorna under skivan för smala. Jag har skurit 20 mm breda remsor i 6 mm svartplåt. Dessa blev inte ens 14 mm på mitten! :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andert (trådstartaren)

#129 » 15:24:16, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev att göra en verktygslist till arbetsbordet. Jag skissad upp lite diverse hål och hållare och fräste ut. Lite svårt att veta precis vad jag ska ha för verktyg framme när det är så stor variation på vad jag gör i verkstaden.
Bild
jag testade att fasa kanterna lite med en 90graders bit. gick ganska bra, lite fras kvar som jag fick ta med sandpapper.

Bild
Kapar till, borrar och bockar hållare till listen, målade tom dessa vita efteråt. Går bra att tejpa ihop ett gäng när det inte är så noga med exakt hålplacering och längd.

Bild
Blev mycke bättre än att ha sakerna i lådor under bordet! Plattjärnsbocken behöver omsorg var billigaste kina från duabhuset, men med lite omsorg ska den nog bli bra får återkomma om detta.

8 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#130 » 14:35:32, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite tid i verkstaden lyckas jag få till, brukar bli en kvart när jag eldar :). Jag har fått lite fason på plattjärnsbocken, jag har svarvat en ny pinne som håller mothållet, den gamla blev krokig, var något risigt stål, nu en M16 bult 8,4 som fick ny form. Jag har även gjort ett kort handtag som går att förlänga med original handtaget om extra kraft behövs.
Bild
Jag har börjat bygga in svetshörnan blir plåtväggar runt om. Kommer nog bli lite renare i verkstaden samt bättre ur brandsynpunkt.
Bild
Jag har byggt in dammsugaren i en ljuddämpande låda, på bilden dörren av. Ska även göra en ljuddämpande utgång ur lådan är öppet änsålängen, dämpar rätt bra ändå.
Bild
Så häftigt med 3d skrivaren. kladdar upp en genomföring på några minuter sätter igång 3d utskrift och lägger sen barn och när det är klart har jag min genomföring/adapter etc!.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

igelkottar

#131 » 15:19:04, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt å smart. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Andert (trådstartaren)

#132 » 23:18:24, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer slöjdande. Jag ritade och skrev ut en pennhållare till fräsen. Lite kul, lär nog göra en med centrerad penna sen dock denna skulle nog inte funka att tex märka upp plåt för kapning. Kan gå att göra nåt roligt födelsedag kort eller så med denna hållare. Det som händer är att så snart udden är lite sliten är den inte centrerad och rör sig då från tänkta linjen. Skaftet är från en skruvmejsel, stoppet nere är printat och limmat.
Bild
Bild

Jag gjorde även en spraymall för att märka grejer samt en några fingerskarvade plywood lådor (vita som jag sprayat på) för ett tag sen, ska göra några till och en hållare återkommer om det.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#133 » 00:27:22, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir sakta lite mera ordning i verkstaden. Jag har gjort klart lådorna, får återkomma med bilder på kompletta settet. Nu håller jag på att bygger på ett dator/kontroll/verktygsskåp till fräsen. Jag håller på att svetsar lite. Tar mycket tid att bygga med stålram jämfört med rita upp, fräsa ut och limma ihop saker, men är väldigt kul så tiden går fort.
Bild
Bra övning att svetsa och försöka hålla det någorlunda rakt.
Bild
Jag hade några maskinfötter som blir bra, funderade på hjul först men sitter fast i sladd i fräsen så är begränsat behov och golvet lutar där det kommer att stå. Blir kanske nåt som går att fälla ner om det behövs
Bild
Många meter profil och vinkeljärn går åt. Jag tror det blir plywood och biltema plexi på sidorna.
Bild
När jag använder svetsdelen ser jag att jag måste fixa lite saker. Svetsbordet är inte rakt, så har en alu skiva ovanpå, duger tillsvidare. Det skulle vara fint med hjul på alla saker jag använder där inne så jag kan utnyttja platsen, så får bli det. Jag vill hänga upp tvingar, klämmer etc på väggarna för att ha de lättar tillgängliga. När jag får till en vägg till så kommer det vara ca 2x2m vilket räcker till det jag svetsar som inte är reparation på ett fordon.
Bild
Gammel svetsen kommer nog få migrera till gammel verkstaden, låter väldigt illa är tung och tar plats. Men jag vill ha ett alternativ innan, det skulle vara bra med nåt iaf släpbart denna går inte att ta ut för att svetsa ute utan stor ansträning. Det vore fint att komma över en kombinerad tig/mma av tillräcklig kvalisort, är dock låg prio.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#134 » 22:58:44, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygget av kontrollskåp till fräsen börjar bli klart. Ville ha infällda paneler av plywood. Det blev att 3d printa special fästen för dessa. Fräsen fick köra ut panelerna, urtagen för kablar blir riktigt snygga samt storleken stämmer ner på halva milimetern. Lite bökigt dock med skeva billiga byggplywoodskivor. Övre arbetsskivan har jag limmat med silikon, samt den är lackad för att motstå lite ev slask.
Bild
Ovan på i ramen ska jag sätta en hylla för verktyg, samt tillbehör. Så skönt att nu kan inte barnen klättra på, peta på slå av etc.

Bild
Ram för tangentbord och mus. den hålls uppe av en stark magnet.

Bild
Ena sidan av, lite svårt att komma åt saker med sidan på, jag kommer föra nåt hål i sidan som är av.
[
img]https://www.maskinisten.net/userpix/13012_36L4HWZQAHOG01574455980.jpg[/img]
Panellåsen funkade riktigt bra

Bild
Den blå biten har en stigning samt en spärr så den inte kan vridas runt helt.
Bild
Bild
Jag skrev ut 11st per omgång, hade kanske gått fler men blev bara 3 omgångar så, jag kommer ha några över.

Bild
Dessa verktyg kommer få flytta upp på hyllan.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#135 » 20:46:44, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skaffat thingiverse konto och lagt upp dessa fästen på. Tänker lägga upp saker allt eftersom jag ritar och printar, kommer bli nån version 2 av ventiler till utsug samt utsug till fräsen vad det lider. https://www.thingiverse.com/OTD/designs

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se