Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga varmverkstad

144 inlägg • Sida 2 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Andert (trådstartaren)

#16 » 23:26:14, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt lite. Taket är klart förrutom en bit takfotsbrädor på baksidan och hela på framsidan. Jag har lyckats jobba lite på helgerna så blivit lite jobb i dagsljus, känns bättre på nåt vis även om det går bra med elljus. Jag har funderat på om det är bara jag som har sån enorm otur med mina projekt, man börjar gräva och fixa lite sen rätt vad det är så är det november och regnet öser ner och snart snö. Så typiskt att det ska bli sådant väder i november :). Har iaf fått upp panel på alla sidor samt en dörr, blev billigaste från byggmax. Jag väntar med att sätta i fönsteret. Tänkte få upp takfotsbrädor också sen får projektet vila lite, har ett garage jag måste höja takvinkeln på inför vintern...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



magloman

#17 » 23:33:05, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser fint ut :thumme: Kommer bli grymt snyggt när/om du putsar stenen sen. Men det är väl inte förräns nästa sommar antar jag.

Det är ju snart så du är klar med taket iaf. Är ju inga fel :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andert (trådstartaren)

#18 » 17:28:36, 05-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack!
utvändigt putsande blir nästa sommar (tidigast :)) kommer bli snyggare med foder och fönster också kommer även panela om resten av huset i faluröd dubbelspont nångång.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

LeifAndersson

#19 » 20:37:39, 05-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara nya verkstaden som blir stilig, övriga byggnader som syns på bilderna har du också väldigt bra puts på! Trevlig gårdsbild! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jonnordvall

#20 » 21:07:31, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin verkstad. Vad ska det bli för typ av jobb där inne?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Andert (trådstartaren)

#21 » 19:33:31, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jobbar på att få till lite färg på alla byggnader, det och inte så mycket saker utomhus så blir det trevligt på gården. Långt kvar har ett gäng hus till som behöver lite omsorg.

Jobb och jobb :) planen är att ha kvar gamla verkstaden syns med stora svarta portarna för att mecka bil/traktor etc och sen ha lite svetshörna, lackhörna, fräs och finmecka i nya bygget som kommer bli uppvärmt, ligger dock långt fram i tiden, efter nästa sommar kanske. Just nu har jag byggmaterial till helgens projekt i nya delen, nytt tak på ett garage.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#22 » 23:37:43, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har det gått ett och halvt år. Jag har knappt hunnit fixa med detta bygge, jag har rivit väggen mellan gamla och nya sen har jag fyllt på med bråte såklart, all tid har gått till att bli far och rennovera farmors hus. Jag och min fru köpte efter att farmor gick bort, vi har rustat upp det och hyr nu ut det, blev rätt dålig affär eftersom trossbotten var rutten och vi fick ta nytt avlopp. Vi lejde bort det mesta men tog en enorm tid ändå, måla, tapetsera och byggde om garaget själv. Det ligger invid gården så därför vill vi ha kvar det.

Lite suddiga mobilbilder hur verkstadsbygget ser ut idag.
Bild
Jag tror det blir en 2500x2500 port verkar vara en standard storlek. Det kommer vara ca 2,7m till tak i verkstaden.
Bild
Bild
Bild
Jag har även städat lite efter att jag tog bilderna. Nu nästa på tur är att bygga innertak, jag kommer sätta reglar över på den gamla delen så att den blir samma höjd som den nya. Efter inner tak så är det att mura sista brevid portarna sedan putsa. Det lutar åt att leja bort putsandet jag kan inte putsa och tar nog en massa tid jag inte har.

5 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#23 » 23:16:33, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite på bästa ( enklaste) sättet att bygga om de gamla takstolarna så att de får god bärighet för ett innertak. Jag har 125mm virke att göra bjälkarna av. Det enklaste vore såklart med en enkel stötta mitt på ner till 125:an men jag tror det blir för vekt, vill inte att taket ska hänga ful
Bild
takstol nu, syns även på bild i förra inlägget
Bild
Tanke på hur bygga om på enkelt vis.
Bild
Deformation vid 5kN last på nya takbjälken ca 8 kvm innertak och isolering och kanske lampa eller nåt. Obs slarvigt utan momentsläpp vid skarvar, E modul 1GPa. 10mm deformation, kanske ett inte helt fel resultat?, ett resultat iaf :D.
Några andra förslag hur jag borde bygga om?

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

63an

#24 » 08:51:01, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Be en duktig murare hjälpa dej 1 dag å var med å lär dej inte alls svårt! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Andert (trådstartaren)

#25 » 00:14:11, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske får bli självstudier i putsning tom, får se. Nu är jag föräldraledig och tror jag kan få till 10h jobb på bygget per vecka ungefär, kvällstid efter grabben sover och frun är hemma. Härligt att kunna vara föräldraledig men behöver fixa lite för att inte klättra på väggarna. Jag byggde om takstolar enligt föregående inlägge, var inga stora protester, tyvärr dog mobilen innan jag är blev klar, en dassig bild på första och lite sågat virke fick jag till. Blev att återanvända delar av gamla fasaden som var hela till detta.
Bild
Jag kommer bygga kondenstak i gamla delen av oljehärdad board, blir att sätta på 50x50 på gamla takstolarna sen spika denna med pappspik under ifrån.
Bild
Kan jag börja isolera innan jag putsat?, har ett gäng isolerbalar och lite skivor jag vill få ur vägen för putsning, eller blir det bara stor risk för fuktskada?
Jag funderar även på om det är lämpligt med takskjutport?, verkar som om dessa sätts på insidan alltid och skulle jag göra det så kommer det ju vara fall in i garaget för kondens och stänk på porten. .
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

magloman

#26 » 00:32:22, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt bygge och föredömliga 3d bilder. :thumme:


Om du stänger av real view och shadows blir det ännu tydligare. Dom små knapparna i mitten högst upp där du zoomverktyg mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andert (trådstartaren)

#27 » 15:01:51, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, är smidigt med 3d när man suttit tusentals timmar så att det inte är CAD:en utan tanken som begränsar tar minuter att skissa upp saker. Visst kan stänga av real view och shadows, brukar inte tänkta på sådant om man inte har en dator som är för slö, blir nog bättre bilder till detta om jag gör det får se om jag kommer ihåg :).
Jag var ut med kameran nyss. Ursäkta att jag upprepar lite frågor etc försöker förtydliga lite med bilder här.
Här är ev problemet med att ha en takskjutport: vinkeljärnet som sitter i dörröppningen lutar lite innåt sen så är det fall innanför mot golvbrunn, vill inte gärna att det regnar in. Går det att sätta takskjutporten ända längst ut på vinkeljärnet? borde bli iaf skapligt då.
Bild
Så blev takstolarna, nästa med taket är som sagt kondenstak i gamla delen sen spika råspont på undersida takstolar.
Bild
Några balar isolering jag köpte på rea förförra hösten är det ok att lägga in isolering innan jag putsar i väggarna?
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

magloman

#28 » 15:11:50, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä taksjutport på insidan

Vikport finns som utåtgående

Tror inte det är nån fara o lägga i isoleringen nu. Har du lite värme på sen innan du sätter dit plast så torkar ju ev fukt mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andert (trådstartaren)

#29 » 00:20:53, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Kommer göra så, jobba upp allt material jag har sen på och putsa. Började sätta lite råspont i taket idag, vad kul det är när man iaf börjar kunna inbilla sig att verkstaden kommer gå att använda iår!
Vad gäller port så lutar det åt en slagport, det största som skulle gå in är 26x26 så jag funderar jag på en källviken port
http://www.blocket.se/uppsala/Garagepor ... 642296.htm
25x25+ gummisläplist + frakt 10800kr inkl. överkomligt, kan då också måla den svart själv jag gillar kombinationen på uthus med svarta dörrar och foderlister faluröd och vita fönsterbågar.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#30 » 22:42:40, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite händer det. Har satt råspont i 3/4 av taket, samt isolera upp de isolering jag hade hemma. Blir lite udda byggordning håller på med lite av allt hela tiden är ganska bra för mig som inte är så van snickare för att kunna bedöma vad som är fel/kommer bli problem. Nu måste jag snart ta itu med årets ved. Har tänkt att jag ska jobba upp de material jag har hemma innan det blir att nöta ved.
Bild
Bild
Tar tid att sätta råspont i tak själv, skruvar först sen går med spikpicka allt eftersom, går att gå på råsponten, vilket underlättar att sätta upp masoniten i gamla delen.

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se