Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga varmverkstad

144 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#91 » 22:59:35, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt :thumme:

...men 15m hyllor ? Pfffhhh...tillåt mig smålé... :mrgreen: ...du behöver snart 150M minst! Såna där fina utrymmen skapar behov av förvaring. Man vill ju ha allt i närheten av sån här utrymmen. Men tips när dom är fulla(lär inte dröja) är ju att sätta täta hyllplan sen utnyttja hela djupet. Gör en väldig skillnad.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



QV_

#92 » 23:11:47, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ett rullarkiv som gav mig över 70 meter hyllplan på 3m2.
Guld värt men fullt.

Skulle faktiskt behöva ett till...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Andert (trådstartaren)

#93 » 23:07:18, 04-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har putsat gaveln nu, kvar att putsa baksidan. Tyvärr stänkte det lite i åskstormen som kom precis när jag var klar, men ska måla så spelar ingen större roll.
Bild
Byggvaror till några av sommarens projekt, putsa, sandlåda,bänkskiva och garderobsdörrar
Bild
Rödgrundat (eller rövgrund som min fru tycker det borde heta pga den bruna färgen ) och putsläkt
Bild
Blandare, Jula mec typ behöver nästan pension efter detta projekt, var lånad men köpte en ny och lämnade tillbaka istället så är min numera.
Bild
Putsat! ska ordna nederkant med slip när jag orkar var massa betong som spullit över kanten som sitter fast på mineritskivan. Jag borde lagt ut presseningar sedan 3 cm grus och sedan när jag gjutit/murat/putsat klart bara ösa bort, skulle slippa sand, murbruk,skruv,spik, etc men nu blev det inte så är bra att det bara är ett uthus.
Bild
Sandlådeprojektet är helt fantastiskt att kunna stå inne på rakt golv och prefabricera, torrt och inge knott! Ska tom behandla innan jag tar ut. Kommer gräva ner denna en/två dec.
Bild
Kommande projekt göra iordning dator box och ny styrbox till fräsen. Har ide om att på sikt bygga en bättre fräs/plasma så passar på att skärma och bygga riktigt.

4 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#94 » 21:43:09, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit lite rödfärgat och fyllt på med prylar, sandlådan dock installerad i trädgården. Jag kämpar med att få bort den gamla vita plastfärgen som gamla delen är målad med. Lossnar i stora bitar (därför jag behöver byta till silikatfärg) och sitter hårt på vissa områden, har kört med högtryck och skrapat. Nu behöver det skrapas resten eller finns det nåt bättre sätt? ett par bilder.
Bild
Bild
Det jag har kvar att göra iår ute är putsa baksidan hoppas göra det imorgon. Sen får målning ute vänta till nästa år, har tänkt mig måla putsade ytan vit.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Stridis2

#95 » 23:14:35, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:...Jag kämpar med att få bort den gamla vita plastfärgen som gamla delen är målad med. Lossnar i stora bitar (därför jag behöver byta till silikatfärg) och sitter hårt på vissa områden, har kört med högtryck och skrapat. Nu behöver det skrapas resten eller finns det nåt bättre sätt?

Borde vara spöstraff på att använda plastfärg! :huh:
Plastfärg brukar vara svår att få bort. Ett par idéer som jag inte vet om de fungerar, men kan du inte kolla med någon duktig blästerfirma, alternativt blästra själv. Sodablästring är ju snällt mot underlaget, annars finns ju snälla blästermedel till traditionell bläster. Lågt tryck, högt luftflöde och lätta partiklar (gärna i mjuka former) brukar vara bra.

Jag hade en skorsten inomhus jag var tvungen att få bort kalkfärgen från. Började skrapa och borsta men det slutade med att jag knackade ner all gammal puts och gjorde om med riktig kalkputs. Målarkalk i Hyllinge är mycket duktiga på kalkprodukter. Kan klart rekommendera dessa. Tyvärr säljer de inte till privatpersoner längre, så du får leta upp någon återförsäljare som för deras sortiment.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andert (trådstartaren)

#96 » 19:33:18, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bläster hade jag inte tänkt på! kanske ska testa lite med punkt varianten jag har och om det ger nåt så prova större. Jag testade en speedheater med dåligt resultat, lite bättre med gasolbrännare. Högtrycken tar med lite väl mycket av putsen om jag kör så det blir rent. Skrapa går bra på gaveln men dåligt på framsidan är bättre putsat på framsidan. Baksidan tror jag högtrycken kan ta rätt bra utan att skada så mycket är rejält löst där. Lite bilder har putsat klart! nu kvar att sätta upp nedersta brädor och hörnbrädor sen är det klart utvändigt (förrutom måla vitt men är nästa års jobb).
Bild
Sandlådan i förgrunden är nedgrävd ca 20cm har ett lastnät för att hindra att det blir ordinarie kattoa, finns väl risk att man missar men hittills gått bra
Bild
Färgen sitter bra löst och lossnar i stora bitar, ser även putsat längst bort igår så fortfarande blött.
Bild
Gjort plats för nytillskott!
Bild
Lite färg så ser det bra ut, är tranemorödfär och XL bygg täcklasyr.

7 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#97 » 22:10:14, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytillskottet på plats, men ej installerat. En köping S8s från 1948.
Bild
Två palldragare funkade att flytta med när den väl var inne.
Bild
Skitig så det räcker till, har stått som underhållssvarv på en industri senaste 20 åren, troligen utan att den tvättats.
Bild
Skrapat av det det värsta, blir ingen tokputs på denna iaf inte än på ett tag kommer prioritera att det ska funka först så jag vet vad som ska fixas.
Bild
Fått in skruvstycke med rörbackar från biltema. På bilden också utsugsfläkt till verkstan och en rökgasfläkt jag ska installera vid pannan.

4 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Mattias Petterson

#98 » 22:31:41, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till svarven, när man väl har svarv är det svårt att förstå hur man klarat sig utan tidigare
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

thorflot

#99 » 06:50:48, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där skruvstycket ska du va liiite forsiktig med, stor klämrisk! Har et sånt på jobbet, den vridbara delen är just bara det, vridbar. Oavsett hur mycket man drar åt til dom två skruvarna, vrider skiten sig om man drar med lite hävarm (värktyg) i horisontalplanet...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Andert (trådstartaren)

#100 » 18:04:16, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bra tips får kolla det noga
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

ja-bond77

#101 » 21:23:16, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla vridbara bänkskruvstycken är likadana på den punkten. En mycket bra funktion som jag inte vill vara utan men jag skulle nödvändigt behöva ta fram en patentlösning på det där dilemmat... Jag ser ingen egentlig nytta med steglös inställning och ett tapp+hål system skulle säkert funka fullgott... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mattias Petterson

#102 » 21:37:55, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående färgen på väggen, du har ju fått bort allt löst, merparten, måla över resten med silikatfärg, eftersom väggen "andas" där färgen är borta tror jag inte plastfärgen kommer ställa till det, om plastfärgen flagar om några år är det ju bara att roll på igen med rätt färg
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#103 » 22:05:40, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor risk att silikatfärgen inte fäster på plasten. Fungerar på ren cement och tidigate silikatmålad cement. Jag har målat med gott resultat (men utan att veta hållbarhet över tid) på kalkbruk, husfix samt inomhusspackel. Detta är dock inget färgtillverkaren garanterar att det fungerar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andert (trådstartaren)

#104 » 23:01:45, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är svarven igång och jag fixar vidare med inredning. Jag har även snickrat ihop första luckan av pärlspont, får se om det slår sig för jvla mycket bara. Vore skönt att få klart de projektet så traven med pärlspont försvinner. Jag har svarvat en adapter till termostat samt en halv stans. Kul när det snurrar. Inser bara att jag behöver mycket mer tillbehör!. 4-backs chuck, planskiva, mk3 borrar, stora gängtappar m.m....
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

LeifAndersson

#105 » 15:30:35, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Alla vridbara bänkskruvstycken är likadana på den punkten. En mycket bra funktion som jag inte vill vara utan men jag skulle nödvändigt behöva ta fram en patentlösning på det där dilemmat... Jag ser ingen egentlig nytta med steglös inställning och ett tapp+hål system skulle säkert funka fullgott... :klia:


Det löste vi på ett smidigt sätt. Vi köpte ett smitt gammalt hederligt skruvstycke på auktion till de lite hårdare tagen, monterade det en dryg meter bredvid det vridbara. Efter lite mixter med montaget så går det nu att fästa långa arbetsstycken i båda skruvstyckena samtidigt, då blir även det vridbara stadigt och bra när det får jobba i "tandem" med ett rekorderligt fast skruvstycke. Och det vridbara kan fortfarande användas till mindre tuffa sysslor som det är så smidigt till. Så den optimala lösningen är att ha 2 skruvstycken på bänken monterade så de linjerar, då med fördel ett fast och ett vridbart! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se