Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga varmverkstad

144 inlägg • Sida 10 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mattias Petterson

#136 » 21:06:05, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg en ram av tex stående 100x12 under skivan på svets bordet som du sen svetsar fast skivan i.
Jönsar va brutalt stor köping svarven är, ett riktigt monster!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Andert (trådstartaren)

#137 » 09:32:37, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite händer det i verkstaden. Jag har läst en kurs i autodesk inventor, brukar jobba i solid works men har inventor på jobbet också och så passade på att läsa lite när jag varit föräldraledig. Som avslutningsprojekt ritade jag upp en fingerskarvad låda att fräsa ut. Jag testade att ha inbygd limfixtur eftersom det går åt så extremt många tvingar när man limmar lådor. Det gick riktigt bra att använda, kommer fortsätta med det konceptet när jag gör mer lådor.
Bild
Ett gäng lådor på en skiva med hjul. Lådorna fick bli 40x60x25cm.
Bild
Låda med "limfixtur"
Bild
Färdig låda.
Bild
Fräsa, fräsa. Det gick betydligt bättre att fräsa med en bra fräs från colbolt än billiga skräpet från DUAB jag använt förrut, mindre uppfrasning och bättre måttnoggranhet
Bild
Jag testade om trälim fastnar på en plastbit jag hade liggande
Bild
Funkade riktigt bra med dessa kilar för att hålla ihop skarvar betydligt bättre än tvingar, dock var jag tvungen att tvinga ihop (:)) mitten på ett par lådor eftersom det var så krokig byggplywood
Bild
Jag testade om man kunde köra med skruv istället för tving, men plywooden sprack och riskerade att förstöra lådan.
Bild
Limma fast "puckar" på hjulbasen
Bild
Körde med "dogbone" skarvar, hade tänkte fräsa radie på insidan istället men saknade verktyg. Det kändes stadigt med dessa korta utstick för att få lådorna staplingsbara, blev dock nåt skumt med hur fräsen följde konturen där, nån form av radiekompensering eller nåt blev fel.
Bild
Färdiga för målning.
Bild
Färdigmålade för att tåla lite smuts och olja.

13 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

David, Luleå

#138 » 12:57:11, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Bild



Långt bak i tråden men ändå... Fiffigt bord på sågstället. Ska genast bygga ett sådant. Balanserar alltid pennor, tumstockar, knivar och annat på den smala ytan på stället. Även när jag sågat mindre träklossar eller kilar vill jag lägga dem någonstans. i 90% av fallen har de rasat ner innan jag ska nå dem och då får jag rota i spånet på golvet.

Ut och fräsa lite :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Andert (trådstartaren)

#139 » 13:32:10, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp bordet vid gersågen är riktigt bra!, Får sitta kvar även nu när sågen är ute på rennovering av hus, precis som du säger att man har småbitar, klossar, pennor etc som hamnar på golvet! Två tips, sätt en sarg på det och ha det gå ut bakom lite mer eftersom det annars inte kan vara mer bråte än upp till sågensarbetsplan.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#140 » 13:42:16, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har även en mindre fräs nu, arboga UM-400. Tyvärr saknas hållare för fräsverktyg. Dessa är av special modell med en mutter som håller fast istället för dragstång. Jag håller på att testa med 3d-printade plasthållare och billiga ER chuck hållare från China, det går bra vad jag kan se. Änsålänge testat mer ER11 chuck, ska testa med ER20 chuck också. Jag tänkte lägga upp 3dmodellerna på thingiverse sen. Det är lite lurigt att skriva ut gängor dock, kompenserar för krymp i CAD-modellen, dvs kanske blir ok på min skrivare men skrot på nån annans.
Bild
Fungerade att fräsa med, även med fräshuvudet i vinkel!
Bild
Övre delen är en adapter för att komma runt diametern på ER11 chucken, dock så smet den igenom adaptern ändå, så kommer göra en variant till ER11 utan denna adapter,
Bild
Det är så tufft med 3dskrivare, bara skriva ut, testa ändra skriva ut testa osv!

Efter för många timmar på youtube blev jag sugen på en såg med bord, så jag lagade en gammal stadig klyvsåg och svetsade på en ram av rör samt byggde en släde. Detta för att testa och det är fantastiskt med rörligt bord!, jag kommer bli tvungen att skaffa en riktig justersåg på sikt.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

David, Luleå

#141 » 14:49:44, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Japp bordet vid gersågen är riktigt bra!, Får sitta kvar även nu när sågen är ute på rennovering av hus, precis som du säger att man har småbitar, klossar, pennor etc som hamnar på golvet! Två tips, sätt en sarg på det och ha det gå ut bakom lite mer eftersom det annars inte kan vara mer bråte än upp till sågensarbetsplan.


Kände också att en liten sarg skulle vara fint. Gick ut på lunchen (fördel med att jobba hemma) och byggde detta 40x40 i yta. Något förskjutet bakåt. En kanslist ska dit och kanske borrar nåt hål för pennor så att de står bra.

Tack för idéen. Nu är det ju så självklart att man funderar varför det inte ingår som tillbehör till sågen.

Bild
Bild

(btw. Jag köpte en master/slave grendosa som jag kopplade sågen på masteruttaget. Dammsugaren (som sitter till grovisen som sitter till sågen) är kopplad på slave utgången så att den startar automatiskt när sågen går igång. Men din inbyggda dammsugare kanske redan har den funktionen inbyggd.)

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Andert (trådstartaren)

#142 » 13:47:04, 21-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
Ja det borde vara standard eller iaf finnas att köpa till med snabbfästen(kanske gör det)?, borde väl även finnas fäste för klyvsåg på bänken? eller att iaf fästa ihop med klyvsåg på eget stativ för att få bra materialstöd.

Jag fixade till hållarna till fräsen på engång, tenderar att inte bli klart annars när saker faktiskt redan fungerar. Jag ska köpa en MTA1-er20 hållar, saknar tungan på den jag har vill inte riskera konan.
Bild

Jag har lagt upp dessa på thingiverse. Kan vara lurigt med krymp etc för att få M20 gängan att passa, den andra gängan är mellan printade delar så bara man printar konsekvent borde det gå bra.
https://www.thingiverse.com/thing:4731707

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#143 » 21:22:15, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ett skruvstycke från amazon till fräsen, känns rejät och duger nog till det jag behöver. Då man fräser med denna vill man spärra pinolen detta görs med en insex skruv. Jag har haft en insexnyckel sittande där men den irriterar lite så jag ritade upp och skrev ut en ratt med en bit i. Det sitter en magnet bakom bitten och passningen runt skruvenskallen gör att denna sitter kvar.
Bild
Bild
Jag la upp denna också på thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:4748949 .
Denna 3d skrivare letar sig in i alla projekt nu känns det som. Ett projekt som var specifikt för den var att göra en hållare till en linjelaser. Denna gjorde jag till en kurs i solidworks jag läste i höstas.
Den går att sätta på en vägg, ha fritt stående eller sätta på ett rör.
Jag är mycket nöjd med resultatet, det går fort att justera, man trycker ihop fjädern och frigör halvmuttern och sen finjustering görs med vredet ovanpå.
Även denna finns på thingiverse. Blir lite dubbelt med detta och thingiverse några bilder samma men så är det tänker mig att inte många här hänger på thingiverse nog att bli irriterade.
https://www.thingiverse.com/thing:4749642
Bild
Alltid tufft att sätta igång och sen kolla några timmar senare och den jobbar på.
Bild
Det går fort med olika prototyp designer, kostar knappt nåt heller
Bild
Testade på en takstötta.
Bild
Färdig!, Det blå filamentet höll på att ta slut så jag skarvade på med vitt, blev lite designeffekt av det. Hållaren funkar riktigt bra. Jag vet att det går att köpa liknande men har inte blivit av de kostade nästa lika mycket som lasern!.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#144 » 14:45:59, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite händer det i verkstaden, den mesta av den lilla tiden som finns går dock till sågverk och renovering av hus. Om några månader så bör det gå att fixa lite mer i verkstaden. Jag har lyckats byta jobb till ett där jag kan göra lite diverse utrustning till mätsystem hemma i verkstaden är skönt att den blir använd. Jag har fyndat lite diverse på en auktion, rundvals, gängmaskin, rullbockar samt ett lista skåp med gängverktyg, ett gäng tvingar m.m. Alla grejerna var sjuukt smutsiga ett lager av skärolja och verkstadsdamm. Rundvals och gängmaskin får bo i gammelverkstaden. Lista skåpet har jag tvättat av och flyttat in i verkstaden. Det fanns bara inredning till två av lådorna, jag ville ha till en till så jag har ritat upp och skriver ut denna. Tar vansinnigt långtid att skriva ut, men inte jag som jobbar då :), måste bara komma ihåg att plocka ur och köra igång igen. Jag håller nu på att fixa till svetshörnan med bra förvaring av verktyg och tvingar, det ska även bli en hylla vid plåtväggen, samt koppla in lysröret och göra en vägg mot svarven, men tar tid.
Bild

Bild
Nya plastbitar, jag anpassade avdelarna för dymo lappar, samt har fastsättning mellan de olika bitarna. Det blev två varianter, 3 fack och 4 fack. Varje fack tar 3h att printa!, trotts optimering av geometri och kör så fort det går.
Bild
Det som följde med samt en nyprintad
Bild
Svarvat ett par brickor och gängat en gängstång i änden.
Bild

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se