Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Rätt fas följd Trefas 400V

67 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

uppland2

#31 » 19:55:43, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Finns ju då instrument för att ta reda på fasföljd men det jag undrar då hur sjutton fungerar ett sånt? Vad/hur mäter den. Står man i ett kraftverk eller en station ska man väl kunna se vad som är vad men hur sjutton mäter man fram det? Liknelsen med ett hjul i tidigare inlägg tyckte jag var bra, var börjar ett hjul nånstans?


Det fungerar väl som en liten trefasmotor med definierade tåtar. Roterar den åt rätt håll kan du märka faserna som det står på tåtarna, annars får du byta plats på två av dem.

Sinusvågorna kommer ju med 1/3 våglängds förskjutning, så det går också att läsa av elektroniskt.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



bonnen513

#32 » 20:07:13, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen frågan är ju om det finns en L1. Kan man mäta så att jag och grannarna och 63an har samma L1?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#33 » 20:35:17, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten grunka med några glimlampor som indikerar rätt eller fel fasföljd. Jag får väl ta fram den och mäta mig fram om det finns mer än ett rätt! Återkommer.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

danne mähl (trådstartaren)

#34 » 21:07:08, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en fundering

Kollar man på en generator så finns det inget 1 det är bara hur man definierar det på en cirkel finns det inget kl 12 utan det är det man säger att här är det. Vi tycker att det ska vara rakt upp men kan lika gärna var rätt ner (24 timmars klocka)
Och på en generator lindning som snurrar så vilken kommer fört.
fas förskytning 1/3 är ju just en tredje del. så hur ska man mäta vilken som är fört. Man behöver bestämma att här börjar vi mäta ifrån eller räkna

Sen när någon har bestämt var som är 1 kan man kolla det på något sätt
Det ända jag kan täka mig skulle kunna gå är att man har en referens singnal. tex mot en klocka att exakt på sekunden är den fasen med det hösta värdet 1
men om man nu har ett par tranformatorer med fasförskutning i sig vad blir då 1
eller så kollar man i sit första proppskåp kollar ettans fas och foljer den hela vägen till förbrukaren. och kollar sen fas föllden.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

roddjer

#35 » 21:07:34, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
roddjer skrev:Finns ju då instrument för att ta reda på fasföljd men det jag undrar då hur sjutton fungerar ett sånt? Vad/hur mäter den. Står man i ett kraftverk eller en station ska man väl kunna se vad som är vad men hur sjutton mäter man fram det? Liknelsen med ett hjul i tidigare inlägg tyckte jag var bra, var börjar ett hjul nånstans?

Det fungerar väl som en liten trefasmotor med definierade tåtar. Roterar den åt rätt håll kan du märka faserna som det står på tåtarna, annars får du byta plats på två av dem.
Sinusvågorna kommer ju med 1/3 våglängds förskjutning, så det går också att läsa av elektroniskt.

Jo, det vet jag. Skifta tåtar får man ju göra med trefasmotorer lite då och då. Förhoppningsvis sitter det en märking på aktuell apparat om rotationsriktning, annars får man gissa/prova. :???:

bonnen513 skrev:Jamen frågan är ju om det finns en L1. Kan man mäta så att jag och grannarna och 63an har samma L1?


Just precis. Kan jag också va med på en L1'an? Kan man mäta fram det? Jag kanske har missuppfattat vad de där fasföljdsapparaterna kan och inte kan göra. Ett sådant instrument jag inte använt mig av. Har aldrig behövt. De få gånger faserna inte stämmer och det blir "felsnurr" skiftar man tåtar på lämpligaset stället.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#36 » 21:10:53, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att mäta sig fram till någon "sann" L1 i ett symmetriskt trefassystem. Dels finns det ju fasskillnader mellan olika delar av det svenska elnätet pga transformatorer med s k blandad koppling, och dels får man räkna med fasskillnader pga kraftledningarnas induktans och kapacitans.
Möjligen skulle man kunna sträcka sig till att definiera en gemensam L1 för hela det lågspänningsnät (typ ett kvarter i stad eller en del av en by) som matas från samma distributionstransformator (kiosk- eller stolptransformator), men det är meningslöst att försöka tala om samma L1 för två delar av nätet som matas via var sin transformator.

Om vi hade haft tvåfas treledarsystem kvar här i landet (de försvann ganska raskt på 1910-20-talet när man inte längre behövde betala licensavgifter på trefaspatenten), så hade man kunnat tala om en entydigt bestämd L1 respektive L2 i sådana nät. Där är det 90 graders fasskillnad mellan de två faserna och den tredje ledaren är nolla, så man kan säga att av fyra möjliga faslägen är bara två upptagna, och det är lätt att mäta sig fram till vilken som ligger "först" av de två fasledarna.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MaChrill

#37 » 22:06:58, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl mer frågan om hjulet går fram eller bak. Samma effekt, ström, spänning, bara en fråga om följd dvs riktning.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
 
Födelsedag

Göran Ekman

#38 » 07:46:56, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade en linjemontör . Vad som är L1 är lite oklart .
I dag verkar det som om att man faserna ska rotera åt höger,verkar inte som att det alltid har varit så var något om att riktningen kunde variera med vilken sida om ledningen en gård låg.
Tittar jag hemma hos mig med flera under centraler monterade under ett rätt stort tidsspann verkar det som att de montörer som installerat gjort lite som dom känt för när det gäller fasföljder.
Blir enklare om det hålls ordning på faserna från mätarskåpet och inåt i anläggningen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#39 » 07:59:20, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en skröna om att hela Tornedalen ska ha matats med fel fasföljd under några timmar någon gång på 40-talet. Det hade gjorts arbeten på en högspänningsledning tidigt på morgonen, på ett ställe längs ledningen gick man över från att ha fasledarna vertikalt över varandra till horisontellt, och i övergången råkade det bli fel. Felet uppdagades inte förrän arbetsledaren kom hem och blev ombedd att ta en titt på vattenpumpen, den gick för fullt men det kom inget vatten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#40 » 08:36:21, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Strängnäs ytterområde fungerade ingen avloppskvarn efter ett högspänningsarbete för några år sedan....
Fel fasföljd var felet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

doc2

#41 » 18:05:53, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har följt tråden med intresse för att lära mig. En kanske dum fråga, men borde inte hela det sammankopplade elnätet i sverige vara i sync? Borde väl vara det egentligen? Visst små fasförskjutningar beroende på vart elen produceras/förbrukas. Men grovt?

Om nu hela systemet är i synk så borde det väl gå att definiera ett L1 som är pos vid tidpunkt 0 s, L2 0.066 s efter och L3 vid 0,0133 s

Jag spinner vidare. Om man nu har en manik som kan tar emot en mycket exakt tidssignal och även kan känna av faserna induktiv. Så skulle man kunna känna sig fram till ”korrekt” fas.
Till tidssignal användar man GPS tidssignal och faserna detekteras med hjälp av en hörlurspole induktiv.
Vem känner sig hugad som mobiltelefonapputvecklare?
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#42 » 19:07:13, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

och nyttan med det är.... :klia: ( resultatet blir ju ändå att det går "höger" eller "vänster".....och då är det ju lättare att bara bestämma sig och koppla för rätt rotation, spelar ju ingen roll hur fasföljden är, så länge som rotationen är rätt......du säger ju själv att det bara är en fråga om "tid" om en fas är att anse som L1 eller L2 eller L3....vilken når motorn först när du slår till brytaren :grin: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#43 » 19:18:03, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Jamen frågan är ju om det finns en L1. Kan man mäta så att jag och grannarna och 63an har samma L1?



Nu föredrar jag att vara nolla så jag kan bryta när jag vill! :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

doc2

#44 » 20:39:43, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:och nyttan med det är.... :klia:

Ja det förblir frågan.
Skulle väl vara mest bara för att man kan. Ett riktig nördprojekt. Tänk att alla maskinister över hela landet kan få samma L1 i översta fasskenan i proppskåpet. nu måste jag hålla tyst annars får jag tillskrivit någon diagnos....
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Janson1

#45 » 21:39:07, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diagnoser har vi nog lite till mans redan...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se