Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Rätt fas följd Trefas 400V

67 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#16 » 07:28:53, 14-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyinstallation:

L1 = Brun
L2 = Svart
L3 = vit
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



danne mähl (trådstartaren)

#17 » 08:21:20, 14-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Nyinstallation:

L1 = Brun
L2 = Svart
L3 = vit


Tackar :razz:
Vit är väll den som är svart med vit rand i bland

Och så bara för att ingen ska missa det som är självklart

grön/gul = Jord
Blå = Nolla
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

bearclow

#18 » 13:30:01, 14-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi fick ingående matning omgjord efter stormen så la elektrikern det rätt, men vi en snabbkoll visades att det legat fel tidigare. Men jag valde att ha det rätt inkommande och ändrade uttag efter hand, då vet man att är rätt och är som det ska, enklast om man skall låna något i framtiden eller köpa nytt.
Har haft: BM 650, BM 10.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

ante.b

#19 » 21:52:36, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bearclow skrev:När vi fick ingående matning omgjord efter stormen så la elektrikern det rätt, men vi en snabbkoll visades att det legat fel tidigare. Men jag valde att ha det rätt inkommande och ändrade uttag efter hand, då vet man att är rätt och är som det ska, enklast om man skall låna något i framtiden eller köpa nytt.


En fråga bara om en 3-fas motor och kontakt är kopplad rätt lika och även uttaget som man kopplar in motorn går då alltid motorn rätt väg då?
när behövs då en fasväxlare ?

Använda fasföljdstestar för att kolla alla uttag?

vad är rätt kopplat när det gäller färgerna på kablarna?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Janson1

#20 » 22:00:21, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror aldrig vi kan koppla så vi blir nöjda, jag kopplar mina grejer likadant men så fort jag lånar eller lånar ut så går det alltid (så gott som) åt "andra hållet" så det blir till att skifta, antingen för att man lånat eller för att man har lånat ut.
Mao, det är nog bara att gilla läget...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MaChrill

#21 » 22:17:04, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasföljden bör varar rätt, annars snurrar motorn åt vänster, men det är samma sak med L1-L2-L3, L2-L3-L1, L3-L1-L2. Det är bara i kraftverket man kan kolla vilken som är L1.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

uppland2

#22 » 22:20:57, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:En fråga bara om en 3-fas motor och kontakt är kopplad rätt lika och även uttaget som man kopplar in motorn går då alltid motorn rätt väg då?
när behövs då en fasväxlare ?

Använda fasföljdstestar för att kolla alla uttag?

vad är rätt kopplat när det gäller färgerna på kablarna?


Brun är L1
Svart är L2
Grå är L3

På grövre kablar är ofta alla ledarna svarta, men märkta L1/L2/L3.

Har du CEE-uttag är det definierat vilket stift som används för resp. fas.

Fasväxlare behövs när någon gjort fel.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#23 » 22:22:49, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
bearclow skrev:När vi fick ingående matning omgjord efter stormen så la elektrikern det rätt, men vi en snabbkoll visades att det legat fel tidigare. Men jag valde att ha det rätt inkommande och ändrade uttag efter hand, då vet man att är rätt och är som det ska, enklast om man skall låna något i framtiden eller köpa nytt.


En fråga bara om en 3-fas motor och kontakt är kopplad rätt lika och även uttaget som man kopplar in motorn går då alltid motorn rätt väg då?
när behövs då en fasväxlare ?

Använda fasföljdstestar för att kolla alla uttag?

vad är rätt kopplat när det gäller färgerna på kablarna?


Om alla uttag är rätt kopplade så ska man aldrig behöva en fasväxlare.
Kabelfärgerna angav magloman i ett tidigare inlägg i tråden, bara att scrolla upp litegrann.
De är de som gäller från ca 2006 och framåt. Innan dess fanns inga bestämda regler för färger på fasledarna i Sverige, det enda som var standardiserat var blå för nolla och gul/grön för skyddsjord. Det var vanligt att man använde svart L1, brun L2 och t ex vit, grå, svart/vit eller en andra svart ledare för L3.
Om man använder en fyrledarkabel till trefasutrustning som inte kräver nolla, så är ledarfärgerna förmodligen brun, svart, blå, gul/grön. I så fall använder man blå som L3. Man bör ha det i bakhuvudet att det inte är 100 % säkert att blå alltid är nolla, det kan vara bra att kontrollmäta i tveksamma fall. Ett typiskt exempel är enfas 400 V-grupper i fasta installationer, för att mata t ex elradiatorer eller varmvattenberedare.
En sak jag brukar försöka vara noga med är att inte bara ha rätt fasföljd, utan också se till att samma fas ligger på samma ställe i hela installationen. Huvudsäkringarna kan vi definiera uppifrån och ner som L1, L2, L3. Då ska L1 verkligen vara samma fas i alla gruppcentraler, kopplad till hylsan L1 i alla trefasuttag osv. Om man får problem med snedbelastning av faserna så att någon huvudsäkring ofta löser ut, så är det mycket lättare att hitta boven i så fall.

Sen ska man ha klart för sig att det kan förekomma fasvridningar mellan olika delar av elnätet, om det förekommer transformatorer med s k blandad koppling (t ex D-koppling på högspänningssidan och Y-koppling på lågspänningssidan. När det gäller trefastransformatorer så är det enda som är helt säkert att den del av en Y-kopplad lindning som befinner sig på det mittersta benet i järnkärnan, räknas som L2. Men när det är frågan om D eller Z-kopplade lindningar så är det meningslöst att säga något allmängiltigt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

danne mähl (trådstartaren)

#24 » 10:17:24, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har man bytt färgerna efter 2006?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Bygert

#25 » 10:56:10, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga efter att ha läst detta är om det finns nåt som kan definieras som att det är L1? För mig blir den frågan lite som ett hjul, det är inga problem att avgöra åt vilket håll det snurrar men hur vet man var det börjar?

Jag ser också klart finessen med att ha alla uttag åt samma håll och att ha skarvkablar som inte vänder fasföljden. Men är det egentligen viktigt i vilken ordning kablarna in i centralen ligger? Jag har ju ibland råkat ut för att det blir snedbelastning så att en huvudsäkring ryker och då känns det ju rätt nödvändigt att stuva om. Om man nu hanterar problemet med att man kan ha vänt på nåt trefasuttag så borde väl inte det spela nån roll egentligen?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#26 » 19:53:25, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju skrivet i en annan tråd tidigare men alla uttag jag har är "rätt" kanske inte i färger men i fasföljd.

Skarvsladdar likaså rätt i fasföljd men kanske inte "raka" utan de kan vara "vridna" men så länge maskinparken går rätt oavsett uttag eller skarvsladdar så är jag glad. Ifall någon lånar 3-fas maskin från mig så medföljer det en fasprovare.
Går inte deras uttag "rätt" så får de ändra där. i mina handskar skruvar ingen!

Skall förövrigt jaga snedbelastningar i sommar. Propparna går varma. Golvvärmen i lekstugan belastar en del. Man kanske skall minska från 6kW till 4,5 eller 3 Men jag har inte kollat inkopplingstiden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#27 » 19:56:40, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev: Jag har ju ibland råkat ut för att det blir snedbelastning så att en huvudsäkring ryker och då känns det ju rätt nödvändigt att stuva om. Om man nu hanterar problemet med att man kan ha vänt på nåt trefasuttag så borde väl inte det spela nån roll egentligen?


Alla mina "saker" som ansluts i ett trefasuttag är just trefas och belastar faserna jämt. Skulle jag ha en en eller tvåfas last som drog proppen så skulle jag koppla om i handsken och inte i uttag.

Skulle jag sedan flytta runt denna last i nätet så skulle jag vara intresserad av en korrekt "L1"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#28 » 09:16:11, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:har man bytt färgerna efter 2006?


Innan 2006 var det bara nolla och skyddsjord som var bestämt, då fanns det inga regler alls i Sverige för vilken fas som skulle ha vilken färg av svart, brun, vit, grå osv.
Så den "moderna" kopplingen med brun L1, svart L2 och vit L3 KAN man mycket väl råka på även i äldre installationer, men det är inte självklart. Före 2006 var det, åtminstone i mina trakter, mer vanligt att ha svart L1. En del andra EU-länder har haft den "moderna" standarden betydligt längre än Sverige, och går man tillbaka i tiden till 70-80-tal kan man hitta en del riktigt märkliga avarter. I tyska 70-talsmaskiner är det t ex vanligt att nollan är brun och en av faserna blå.

Nolla och skyddsjord fick nuvarande färger omkring 1970 (det var en lång övergångsperiod). Från 1963 till 1970 var nollan vit eller grå och skyddsjord röd (enligt gammal tysk standard), före 1963 fanns det inga nationella regler för ledarfärger. På en del håll hade elverken eller kommunen regler som skulle följas (och de var naturligtvis alltid helt olika i grannkommuner), på andra håll fick installatörerna göra som de ville.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#29 » 17:02:32, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Bygert skrev: Jag har ju ibland råkat ut för att det blir snedbelastning så att en huvudsäkring ryker och då känns det ju rätt nödvändigt att stuva om. Om man nu hanterar problemet med att man kan ha vänt på nåt trefasuttag så borde väl inte det spela nån roll egentligen?


Alla mina "saker" som ansluts i ett trefasuttag är just trefas och belastar faserna jämt. Skulle jag ha en en eller tvåfas last som drog proppen så skulle jag koppla om i handsken och inte i uttag.

Skulle jag sedan flytta runt denna last i nätet så skulle jag vara intresserad av en korrekt "L1"


Nu pratarde inte jag om sånt som ansluts i handske utan om det blir snedbeslastning på det som är fast anslutet. Då är ju enklaste åtgärd att växla kablar i nån av gruppsärkringarna.

Fortfarande inte besvarat om det egentligen finns nån korrekt L1 och hur man i så fall fastställer vilken det är.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

roddjer

#30 » 17:14:59, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:...Fortfarande inte besvarat om det egentligen finns nån korrekt L1 och hur man i så fall fastställer vilken det är.

Finns ju då instrument för att ta reda på fasföljd men det jag undrar då hur sjutton fungerar ett sånt? Vad/hur mäter den. Står man i ett kraftverk eller en station ska man väl kunna se vad som är vad men hur sjutton mäter man fram det? Liknelsen med ett hjul i tidigare inlägg tyckte jag var bra, var börjar ett hjul nånstans?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se