Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering Gräva på 11 timmar eller 40 timmar

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Beaver3 (trådstartaren)

#1 » 09:28:31, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första kommentaren när grävaren anländer, har du ingen rotortilt! säger beställaren.
Nej vikt, kostnad och sämre tryck i skopan säger maskinisten.
Så 11 timmar senare, kommentaren från beställaren trodde inte att det skulle gå så perfekt utan rotortilt, helt plant och jämn fin botten.
Det här visar på fördomar som folk har, mycket sitter i spakandet och upplägget/samarbetet hos maskinisten och spaden i gropen.
Det visar också på hur besvärligt det kan vara att uppskatta tidsåtgången för uppgrävning, vi har haft hus med så besvärlig mark och dåliga väderförhållanden att det tagit upp till 40 timmar för bara grävarbetet.

Hur beräknar ni andra svårigheter och markförhållanden vid dräneringar.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn



Ingvar

#2 » 10:14:15, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tog upp i en annan tråd om vägbyggen, så tycker jag det gått hysteri och övertro i att allt går så mycket bättre bara man har den allra senaste utrusningen, grävsystem, laser och gud vet allt.
Aldrig så mycket teknik, kan aldrig ersätta noggrannhet och kunnande, vetskap om grunderna.
Vad hjälper det om man gräver med millimeterprecision, när man slarvat med underabetet, så alltihopa sjunker 20 cm sen?
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Hans Karlsson

#3 » 11:41:15, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotertilt är bra på rätt ställe!

Hade man haft Qickoil så hade varit bästa! Tappar otroligt med Brytkraft på rotortilt.

Räcker man montera ett snabbfäste!
Om du ska gå bakom min rygg kan du passa på och kyssa mitt arsle när du ändå är där.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=75
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 631#293631
Användarvisningsbild
Hans Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:06, 18-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskinförare Demcom AB

Marcus

#4 » 20:06:50, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åså var det igång en tråd till om rotortilltens nackdelar... hur orkar vi...? :aaargh:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#5 » 20:13:07, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade alla människor varit framstegsfientliga så hade vi fortfarande bott i grottor och jagat mat med stenar!

Men som Jonny Modin skrev: :idee: :buga: :buga: :buga:
använd tekniken där den gör nytta men inte bara för att den finns!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#6 » 20:33:17, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:Åså var det igång en tråd till om rotortilltens nackdelar... hur orkar vi...? :aaargh:

Jag håller med dig men......:
Jag måste nog kommentera i alla fall men vi kan väl hålla oss mer till dräneringen och dess metoder/beräkningar.

Jag tror nog att på en sån där 11-timmarsgrävning då man kan stå rätt med maskinen, det är lagom djupt, gott om plats för fyllningen med mer, då gör helikoptern ingen större nytta. Jag har också erfarit att det går bra att gräva drän utan r/t, till och med utan tilt (old school).
Men på en sån där eländes krånglig 40-timmars dränering där det är trångt och jä*ligt, svårt att komma åt, förba**ade äppelträd i vägen etc, där skulle jag tro att snurran kan spara en del tid.

Och tveklöst är det ju så att den är till nytta vid läggning av makk, skydds- och återfyllning, avstädning av gräsmattan med mer.


Dessutom har vi ju ursprungsfrågan:
Beaver3 skrev:... Hur beräknar ni andra svårigheter och markförhållanden vid dräneringar.

Hopplöst att beräkna ibland.
Jag brukar utgå från ett lpm-pris, räknar ut var jobbet hamnar, sen provar jag med ett högre/lägre lpm-pris beroende på svårigheterna. Sen jämför jag det första totalpriset med det "justerade" totalpriserna och ser om det verkar vara en rimlig prisskillnad för svårigheterna. Excel är bra! :thumme:
Sen är det en annan sak om man får det där krångliga jobbet. Nån av cowboysen som kör med platon och ett enda billigt lpm-pris kanske får jobbet istället men då får både han och kunden skylla sig själva.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beaver3 (trådstartaren)

#7 » 11:25:41, 02-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl alltid nån byfåne som skall vara billigast i allt.
Kanske det bjuds på gungor karuseller när dom gör jobben ettt förlustjobb som uppvägs av tio normaljobb.
Jag tror också att man missar jobbet om man prissätter ett skitprojekt efter den relevanta kostnaden.
Jag skall i vart fall försöka vara objektiv och lägger pris efter omständigheterna.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Robban_C

#8 » 16:55:38, 02-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:... Jag tror också att man missar jobbet om man prissätter ett skitprojekt efter den relevanta kostnaden. ...

Och är det ett skitprojekt så är det ju lika bra att missa det om man inte får betalt för den faktiskta kostnaden.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beaver3 (trådstartaren)

#9 » 23:24:57, 02-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på att köpa en 2,5 eller 3,5 tonnare,
För att fålite bättre smidighet, är 2,5 tonnaren för liten i dräneringssammanhang?
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Robban_C

#10 » 23:52:49, 02-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är ju en fyrhalva för liten och ibland är en trehalva för stor så frågan är nog svår att svara på men en tvåhalva är rätt liten. Det minsta man kan begära är nog lång sticka om man ska kunna nå ner.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beaver3 (trådstartaren)

#11 » 13:56:53, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte också på stickan, den når väl inte ens botten i en djupare dränering, eller har jag fel där.
3,5 an: verkar vara en storlek många använder men räcker den ordentligt
på djupet och samtidigt ger kraften för att forcera upp tunga material.

Jag ser att Robban använder en 3,5a: men i vilken utsträckning.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

grubbon

#12 » 15:06:39, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kollat vad Robban skrivit om sina jobb så finns det väl inget hans trehalva inte varit med om. :buga:

Eller har du testat muddring med den också? :)
grubbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:17, 20-12-2005
Maskintyp: Lastbil

Robban_C

#13 » 17:54:33, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

grubbon skrev:... Eller har du testat muddring med den också? :)

Det har jag fakiskt! :grin:
Eller i alla fall rensning och urgrävning av en strandremsa (med Länsstyrelsens godkännande) för att förbättra genomströmningen inne i en liten badvik. Så långt ut som jag bara nådde och nån meter djupt var direktiven. Jag gick ut med maskinen på vassruggarna tills vattnet gick över larven. Sen grävde jag kängst ut och backade upp en bit när det började bubbla om avgasröret. :thumme:
Om jag minns rätt blev det 3-4 lass illaluktande dy som kördes iväg på tipp.
Så man kan nog säga att jag har muddrat också. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Beaver, jag har grävt en dränering där det var 2,8m till schaktbotten, dessutom var det trångt mellan källarvägg och bergsvägg men det var synnerligen besvärligt.
Lång sticka skulle ha smakat fint.
R/t skulle knappast ha hjälpt något nämnvärt eftersom jag i alla fall var tvungen att använda full bomvik för att komma ner förbi berget.

Och vikten på sten i fyllningen är aldrig nåt problem så länge det gäller dränering. Så stora sten runt ett hus att jag inte har fått upp dom har jag aldrig träffat på under mina år med det här.

I går rensade vi sten som stack upp ur vår grusväg, dom förstör ju både snöplog och vägsladd. En av dom var nog 1,5x1x1 m och en annan var nog 2x1x0,75 m. Jag frila och drog upp dom ur hålen med trehalvan, sen fick "P" köra bort dom med frontskopan med sin TG. Dom var så stora att jag var orolig för skäret på hans frontskopa, det fjädrade ner så mycket att jag trodde att skadan skulle bli permanent.

Jag kan givetvis inte uttala mig om alla trehalvor på marknaden men helt klart är i alla fall att EC35 är rent ut sagt ohälsosamt stark. Håller man på med sten och stubb så är vanligaste problemet att maskinen inte står kvar där den är, detta trots att man ankrar med bladet.
Men som sagt, jag vet inte hur det är med andra trehalvor.
Senast redigerad av Robban_C 17:55:52, 03-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#14 » 21:10:03, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bara skall ha en riktig dräneringsmaskin torde väl 3.5-4.5t vara det ultimata. Jag har dock för lite erfarenhet för att mina ord skall väga tungt, men jag gjorde 7 dräneringar med min 3.5'a och den gick aldrig bet på djupet även fast det var på gränsen någon gång. Bävar lite för att göra första jobbet med 5.5 tonnaren, men det är nog för att jag inte vant mig vid högersidan ännu. Tycker att maskinen känns jättestor då man står intill husväggen.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#15 » 21:22:43, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

EC35 med lång sticka! :thumme:
Eller 45 PRO som oftast har lång sticka (samma längder på 45 som på 35).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se