Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ridbana

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Holger

#16 » 10:53:10, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
alexander.lindholm skrev:Gummibitar är inte längre tillåtet....


Är du säker? Jag har uppfattat det som att avfallsgummi i form av nedmalda bildäck och gamla kablar inte är tillåtet (vilket förstås har varit intressant prismässigt), men att rent gummi är OK.

Det där är ju intressant.
Läste ganska nyligen i Trucking att ett företag firas som innovativt eftersom de bygger skogsvägar med gummibitar. Tyckte det var konstigt att det miljömässigt är ok att gräva ner gummi-skrot i skogen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Antevante

#17 » 11:46:48, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloka tankar. Vi gräver inte heller ur jorden. Jag är av åsikten att belastningen på banan är störst vid byggnationen. Egentligen lite komiskt att folk ibland bygger med i princip motorvägsöverbyggnad, för att sedan försöka få svikt i banan..

Dräneringens betydelse i banan tycker även jag är överdriven. Vettiga diken/drän utanför och fall på banan är dessto viktigare. Använder man en befintlig yta så ser man ju om där blir stående vatten innan man börjar. Man ska inte glömma att en bana kan lätt bli för torr också.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Martin_N

#18 » 09:56:57, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den sommar vi hade i år så var det nog ett problem för många. Att vattna med spridare förslog knappt. Det röjde inte länge efter man stängt av spridaren förän det började damma igen.
Vill man lyxa till det så finns det ebb och flod tekniker att tillgå men hur det funkar i norra sverige med frost och tjäle vet jag inte.

1 person gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

ac tc

#19 » 08:28:41, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sommar vägsalt.
- magnesium eller calcium klorid.
- rejäl giva, det ska se ut som första snön kommit typ.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

gonzzos (trådstartaren)

#20 » 09:32:46, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Snart klar med fyll arbetet ska få stå över vintern å gotta till sig tänkte jag. Blir nog till att slänga ner några drän slangar med trots att jag har bra höjd på den.
Kan konstatera att d går åt mera fyll materiel än man tror när d lutar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av gonzzos 18:10:03, 12-11-2018, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

Antevante

#21 » 10:34:49, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut! Har du bestämmt vad det blir ovanpå för material?
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

gonzzos (trådstartaren)

#22 » 12:22:38, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Ser bra ut! Har du bestämmt vad det blir ovanpå för material?

Tänkte dra på en Markduk med 0-35 på sen blir d typ 0-8 på toppen får väl se sen om d ska på något finare materiel på toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

LeifAndersson

#23 » 13:17:16, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har byggt några banor, bl.a. den vi har själv på gården. Min erfarenhet är att många banor överarbetas något så enormt när de anläggs, så mycket så det kan gå ut över funktionen! Vi jämnar av och ser till så att botten inte har några svackor, finns det partier med sämre bärighet så grävs de ur och fylls upp med lämpligt bärlager 0-30 eller möjligen 0-50 eller vad man får tag i på orten. Ingen dränering eller duk, utan när underlaget packats och justeras så läggs det på ett rätt tunt lager 0-18 och sedan stenmjöl 0-8 på det. (En del föredrar 0-4 men det är mer en smaksak beroende på användning av banan) Först lägger vi sedan 10-15cm som används och "hovtrampas" under några månader, därefter justeras det om det behövs och fylls på ytterligare kanske 4-5 cm 0-8. Sedan brukar underhållet inskränka sig till bara harvning och sladdning under många år. De banorna har funkat lika bra om inte bättre är "herre jösses" anläggningar med dräneringar, duk och mystiska specialblandningar för ridändamål som kan kosta astronomiska summor. Dessutom dammar specialunderlagen mer än de banor vi gjort, och kan lätt bli för "djupa" efter harvning, och det är marigt att fixa till.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#24 » 12:05:00, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av dränering är att banan blir för tät i ytan för att den ska kunna dränera av via rör i banan.
- jag anser att enda anledningen till drän är om det trycker vatten underifrån, ytvatten ska kunna rinna av genom lutning på banan.
Sen har jag tidigare skrivit att jag inte gillar duk ( den f.n kommer upp, måttligt kul ) och grövre material som kan harvas upp ( 0-30 tex verkar ha sten som flyter i vanligt väggrus 0-10..)
Jag skulle använda 0- 10 i hela överbyggnaden..

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Antevante

#25 » 13:46:33, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Min erfarenhet av dränering är att banan blir för tät i ytan för att den ska kunna dränera av via rör i banan.
- jag anser att enda anledningen till drän är om det trycker vatten underifrån, ytvatten ska kunna rinna av genom lutning på banan.
Sen har jag tidigare skrivit att jag inte gillar duk ( den f.n kommer upp, måttligt kul ) och grövre material som kan harvas upp ( 0-30 tex verkar ha sten som flyter i vanligt väggrus 0-10..)
Jag skulle använda 0- 10 i hela överbyggnaden..


Då är vi på samma bana :grin:

Genom att använda stenmjöl till hela överbyggnaden sparar man tid (färre moment), man är i princip helt försäkrad mot att grövre sten kommer upp. Dessutom är stenmjölet ialf här billigare än de flesta andra material.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

gaffa

#26 » 16:54:38, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dräneringsrören som vi har i ridbanan är troligen den torraste platsen i kommunen oavsett hur mycket det regnar. Ytans möjlighet till avrinning är allt!
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Molnia

#27 » 22:43:47, 11-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tar över föräldragården så har jag tänkt på att det skulle vara värdefullt att utnyttja det som inte betas eller kan ge skörd, dvs berg.
Har bara läst om olika trådar om bygga ridbana på jord o åkermark. Men inte någon som börjat med berg som grundförutsättning. Läst tråden o ni är väldigt eniga om att inte ha grova fraktioner som kan krypa upp. Men hur går det då med sprängsten som botten?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Antevante

#28 » 12:55:40, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem alls. Berget ligger ju still. Grova fraktioner är inget problem bara man ser till att ha ett rejält ”ridlager” ovanpå. 15-20 stenmjöl så klarar man sig bra. Avigsidan kan ju vara att det är lite svårare att lägga grövre material med samma noggrannhet som finare. Tex om du fyller med bara med sprängsten och större sten så kan det vara vettigt att jämna av det en gång och packa det innan man lägger ut ex stenmjöl.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Molnia

#29 » 21:21:11, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, vilken fraktion kan vara tillräckligt grov för att ligga still men fin nog att kunna få jämn och tätt att lägga stenmjöl på? Lägga stenmjöl på sprängsten kommer ju stenmjölet leta sig ner i springorna och kan ta tid att gå mjölet att "bottna" ner mot berget.
En ridbana på berg med 15-20 cm stenmjöl, kan den bli stum? Eller är det bara att spä ut med sand i toppen i så fall?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gunnar i Sörby

#30 » 22:09:55, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns lite gamla tumregler (kanske fler än jag vet...)
Täck med olika skikt där största stenen i varje lager är 1/3 av största sten i det underliggande lagret
Varje skikt tjocklek minst 3 x största sten. Toppskiktet runt 15 cm så att inte grovsten kommer upp till ytan
Olika ridsportgrenar önskar olika stumhet. Det är lätt att mjuka upp med några centimeter natursand som blandas i topplagret. Nästan omöjligt att få en för mjuk bana fast, så starta med stenmjöl och justera efter behov

1 person gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se