Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dogens verkstad

810 inlägg • Sida 49 av 54
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dogen (trådstartaren)

#721 » 23:10:55, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christer: Tack! Hehe, där behövs inga våldsamma tatueringar för att visa att du är badass! En rejäl skrud på ryggen är bara manligt!

Stridis2, Erland: Gillar ideen med att återanvända papper! Dels för återanvändandets skull och dels för egenskaperna som papper har. Jag är inte så miljövän att just den biten skulle få mig att välja det, utan det skulle då vara smidigheten och just det faktum att papper kan lagra fukt och således inte behöver en diffspärr på samma sätt. Tack för tipsen! Lägger det i 'kanske-korgen' eftersom den är ganska tom och 'ja-korgen' är helt tom.

Stridis2: Ang hålen. Det var lite därför jag tänkte att man skulle lämna öppet översta biten eller åtminstone lämna en bit ogispad/ospacklad osv längst upp så man enkelt kan skruva upp och isolera uppifrån men ändå kunnat göra 'färdig vägg' de nedersta 3,5-4m så pass att man kan sätta upp plåthyllor och diverse och börja fylla så som man vill ha det. Just nu är det kaos. Har haft en kille och jobbat med bil här och han sa ungefär så här: "Det ser ut som att du bott här i 10 år". j*vla grejor precis överallt :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Erland Karlsson

#722 » 23:29:12, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nackdelen med att isolera färdig vägg är, precis som Erland skrev, att man måste borra hål i toppen av varje fack, dvs under varje tvärgående kortling. Sedan tyckte min sprutare det var säkrare att isolera om det bara fanns den halvgenomskinliga duken. Då såg man att man kom åt alla skrymslen plus att man kunde kontrollväga så man fick i rätt mängd.

Erland: Du verkar kunnig i ämnet. Har du sysslat med det själv eller bara sett på som kund?


Jobbar som snickare, och vi använder nästan bara ekofiber. Utom på riktigt små objekt då det blir för dyrt att få ut en kille med utrustning. Det är helt klart så att man har bättre koll på isoleringen genom en duk. och killen som isolerar åt oss vill dessutom ha hål för varje meter om han ska isolera genom skiva, men då trär han inte ner slangen som i filmklippet, utan han trycker bara fast den i hålet som då sluter tätt.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

dogen (trådstartaren)

#723 » 00:34:20, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erland: Så, vad är ditt råd? Har du ungefärlig koll på situationen? Vet inte när eller om jag kommer isolera men vill ha upp väggarna färdiga. Nu är jag lite tveksam dock. Vet inte ifall jag ska satsa på osb och gips eller plåt. Förstnämda känns ju som 'visst, det vore kul... men spackla och måla så många m2 blir nog aldrig av' så jag blir lite sugen på plåten. Då är jag nästan tvungen att isolera på direkten, eller hur? Det kanske är ett bra alternativ fortfarande då jag inte vet om jag kommer ha värme om 5 el 10år eller någonsin? Hur är det med dom där materialen? De måste väl sätta sig lite, eller hur? Tänkte om man ändå kunde köra på min ide om att sätta 3.8m plåt eller något och ha en liten skarv längst upp för isolering, el och diverse? Plasten har jag nog fimpat helt.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Erland Karlsson

#724 » 07:12:51, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara lämna öppet längst upp kräver att det går att få ner slangen i facken, men då borde det funka. Fast det känns säkrare att isolera först, då får man bättre kontroll på fyllnadsgraden och ser att det inte blir nåt tomrum. Materialet packas ganska bra när man sprutar in det, så sättningar ska inte vara ett problem.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

dogen (trådstartaren)

#725 » 23:46:17, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har pianostämmaren nyktrat till!

Det var ett skämt. Jag kom att tänka på en tidningsannons jag hörde talas om där pianostämmaren som var verksam i jämtland annonserade med "Nu har pianostämmaren nyktrat till och är redo för bokning" då han försökte samla ihop jobb för resor ned mot Sollefteå.

Jag tog en timeout. Barn i kombination med en massa annat tar tid och jag är en sådan person som hellre skiter i det totalt än att göra något halvdant, så därför har jag varit helt borta. I princip all forumverksamhet har legat nere, men jag har varit inne här och läst lite nu och då utan att vara inloggad.

Hur som helst så har jag börjat spinna vidare på bygget. Jag var rätt knäckt efter sista vändan och alla funderingar kring hur jag skulle göra med plast och el gjorde att jag helt enkelt bara började styra in grejjor.
Det första man därför måste göra när man stökat ned är att att städa. Det tog ganska många timmar. Skruvsortiment och mindre pillgrejjor packades ned i kartonger. Större grejor jag inte behöver på ett tag kördes bort till förråd och garage. Men då måste man börja med att fixa dessa utrymmen först. Total inventering och makeover med andra ord. Började med att fixa ny inredning i pianoverkstan med lite konstruktionsplywood och diverse spill jag hade liggande.

Bild
Bild
osv. Lite ordning och reda med andra ord (innan man börjar böka vidare).

Bild
Här börjar jag komma igång.

Bild
Mitt i allt fick jag hem tre travar ved om jag skulle få lite tid över...

Bild
Perfekt! Äntligen börjar det betala sig med att ha barn :D

Bild
Nåja, tillbaks till städningen. Det börjar minska på hyllorna och hyllorna minskar i antal.


Bild
Bild
Bild
Fick hem isolering 145mm och 45mm ca 100 paket, 60 skivor OSB och 500m något 45x45-reglar.

Bild
Isolering

Bild
Plast. Med takhöjd på 4,2m så är det både spännande och fysiskt påfrestande att sätta övre våden när man alltid jobbar själv. Det var lite med risk för livhanken som man gick upp på den där lilla trappstegen. Hade lånat ut den höga ställningen till en grannne som gav mig inspiration att fortsätta med mitt egna bygge. Jag tror jag gav mig där och hämtade den innan jag fortsatte.

Bild
Takfotsventilation. Jag kapitulerade och köpte en klammerpistol som kan skjuta 40mm klammer. Jag lovade mig själv innan jag satte igång att jag inte tänker ge mig på det om jag inte har riktiga grejjor. 5000 klammer gick åt. Spikpistol och skruvautomat har jag sett till att jag har tillgång till. Annars är det nog för mycket för att mäkta med helt själv.

Bild
Bild
Plockade bort elcentralen så jag kan ta tag i det där eländiga hörnet där det varit 10 skarvkablar och allmänt eländigt. Vet inte varför man sparar det värsta till sist och hoppas att det löser sig. Man åker alltid dit och får göra det ordentligt så man slipper böka mer än nödvändigt.

Det där är vad jag hunnit med på två veckor. Jag har gått ned nästan 4kg av allt klättrande i ställningar.

Det kommer en timelapse på hela bygget när jag börjar bli klar. Tyvärr kom inte grunden med, men allt från stomresning och framåt är med 10s intervaller. Totalt handlar det nog om 1000 mantimmar. Mycket tar ju extra tid då man är själv och behöver vara klurig och energisk. Ångrar inte att jag tog hjälp till stommen dock, fasaden och taket dock.

Det som gav mig ny energi var då jag hjälpte en granne att gräva och sätta form för grund till ett varmgarage och han köpte en byggsats som han snabbt hade varmt och gott i. Jag tänkte på satsningen jag gjorde med pianoverkstan och det var förmodligen det bästa jag gjort. Det är så fruktansvärt gott att ha ett tillhåll för att pilla på i. Det är dock bara drygt 20m2 själva verkstadsytan, så tanken är nu att jag skall flytta ut till det stora bygget så småning om och dela upp det i hälften trä och hälften metall. Skissen jag lagt upp någonstans här, gäller dock fortfarande. Lack/spolrum längst in tillsammans med ett förråd. Hoppas att det inte tar flera år för en uppdatering igen. :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

20 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen (trådstartaren)

#726 » 23:49:34, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill tillägga en sak jag tycker är märklig. Byggnaden är helt klart välventilerad eftersom det är öppet vid nock och helt öppet vid takfoten. Dessutom har jag inte satt dit styrningen på stora porten i golvet så den har glipat lite. Ändå har det under dessa tre år eller om det blir mer, blivit fullt med prickar (stora moln på vissa ställen) i råsponten i taket. För mycket ventilation kanske? Har läst om att man idag börjat köra utan takfotsventilation i "plastbyggnader" just för att det kan skapa en hel del kondens vid viss väderlek och omslag, då man har för mycket ventilation. Det är inget jag kommer göra något åt, men man börjar ju fundera hur det kommer sig.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

magloman

#727 » 01:14:09, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med uppdatering o kul att du nyktrat till :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM425

#728 » 08:05:29, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen tillbaka!

Läcker design på verkstad med fisheye objektiv, nästan lite "vill ha" känsla.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

LeifAndersson

#729 » 08:22:43, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint att du är tillbaka, det har saknats en lite vilsen pianostämmare här! :grin:
När gamla medlemmar lämnar en efter en så är det extra roligt när någon gammal profil dyker upp igen! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Peter Persson

#730 » 09:49:02, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se dej igen! Kör hårt nu :grin:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Stridis2

#731 » 10:11:29, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du har hittat energin igen och är tillbaks, både på banan och på Maskinisten.

dogen skrev:Bild


Ja gillar den här bilden. Lite katedralkänsla. :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jonnordvall

#732 » 17:04:36, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst din tråd och verkligen gillat den.jag är ny på forumet men hälsat dig ändå Välkommen tillbaka och hoppas få läsa fler uppdateringar :)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magloman

#733 » 17:18:25, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips ang hyllsystemet. Försök på tag i lådor som är lika djupa som hyllorna. Det blir sjukt effektivt då. Man tror det knappt.
Sen gärna tätt mellan hyllplanen näst längst ner och uppåt. Sen långt upp vill man ha lätta men skrymmande saker. Längst ner vill ha tunga skrymmande saker.

Bara lite som jag själv kommit på...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dogen (trådstartaren)

#734 » 01:30:53, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magloman: Jag har faktiskt galet många sortimentaskar, modell större (30x10cm) som passar perfekt. Svinigt bra. +Många 15x10 så man får in dubbla rader. Pappa hade bilverkstad (=anledningen till jag inte kan ett skit själv).

Har börjat regla för OSB'n. Den sätts med mellanrum antar jag, även fast man ska ha värme (någon gång ;), då skivorna var typ 1196mm? Detta blir en utmaning eftersom jag tog snörslån och markerade ut linjer innan jag isolerade och framför allt innan jag satte plasten. Trodde i min enfald att jag skulle kunna använda en laser, men det funkar så klart inte på grund av att ljuset inte räcker så det blir ett vettigt arbetsssätt. Tror jag får köra två varv och sedan sätta OSB och se hur jag ligger till och sedan kompsensera lite. Det löser sig... antar jag.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen (trådstartaren)

#735 » 21:51:39, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en väldigt liten film: https://www.youtube.com/watch?v=QDKxn05vljA
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se