Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Sökning efter vattenledning.

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Robban_C

#16 » 07:49:00, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst krävs det erfarenhet för att använda kabelsökare men det är inte så där överdrivet svårt.
Och är man tveksam så kan man ju använda en signalsändare som man kopplar in på röret (motsvarande rörålen för plaströr). Då får man ju en tydligare signal att söka.

Vad gäller "främmande" kablar så underlättar det ju onekligen att veta om det finns några fler grejor i marken som kan "störa". Vi sökte kabel på ett ställe och fick träff överallt, det gick helt enkelt inte att få ordning på sökningen. Hur vi än gjorde så fick vi träff och det var på alla möjliga varierande djup dessutom, ingen av oss fattade ens halvsju.
Sen fick vi reda på att hela tomten en gång i tiden blivit utfylld med järnslagg från Nyby industrier, det var det vi fick träff på. Tomten var i stort sett en enda stor diffus järnklump. Inte så lätt att hitta kabel då men annars får man i sämsta fall åtminstone en vag indikation och oftast får man en ganska tydlig visning inkl djupet.

Ang slagruta, trådar och sånt där:
Går det inte att förklara med naturlagarna, känd teknik etc så är det för mig bara mumbo-jumbo och därmed inte aktuellt.

Jag pratade med en brunnsborrare som "använde" sig av slagruta nån gång på 80-talet. Han gick runt på tomten och tittade hur terrängen såg ut, var det fanns berg i dagen, vilken växtlighet som fanns, var det var lämpligt att borra etc, sen bestämde han sig. Sen gick han ett varv med "slagrutan" och spelade upp en "teater" genom att låta pinnarna peka neråt där han hade bestämt sig för att borra och så sa han till kunden "Här finns det vatten, här borrar vi".
Hemligheten då? Jag frågade och han sa att "Man hittar vatten var som helst bara man borrar djupt nog, slagrutan är bara därför att folk då tror att jag har förmågan och det ger hela tiden nya jobb".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Stefan Lundberg (trådstartaren)

#17 » 08:17:47, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Kom ihåg att vattnet måste strömma i ledningarna för att detta ska
funka, själv kör jag med en järnpinne/spett.

Loke

Aj tusan, det visste jag inte.



Robban_C skrev:Med en kabelsökare så hittar man både ledningen och djupet.
Är ledningen av metall så är det bara att börja leta. Är den av plast så stänger man av vattnet, öppnar inne i huset och skjuter in en rörål, sen är det bara att börja söka var ledningen går. Och som sagt, man får fram djupet också.

Vad kostar utrustningen i inköp?
Finns det att hyra, pris?
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Loke

#18 » 09:47:39, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Ang slagruta, trådar och sånt där:
Går det inte att förklara med naturlagarna, känd teknik etc så är det för mig bara mumbo-jumbo och därmed inte aktuellt.


Det här kan vi diskutera till dödagar men det tänker inte jag göra
i alla fall, endera har man "gåvan" eller inte sen beror det ju givetvis
på erfarenhet och sånt om det ska bli bra.
Sen är det väldigt noga att den som försöker sig på det här verkligen
tror på att det ska funka, vid minsta tvivel håller man omedvetet emot
och då är det meningslöst att ens prova.

Visst är det bättre att använda riktiga grejer men för en amatör som
tex funderar på att gräva sig en brunn el dyl så duger slagrutemetoden
väldigt länge.
Har du Robban aldrig varit med om gubbar vid diverse byggen som
hittat kablar med slagrutemetoden som utsättningen missat? Det har
då jag varit med om flera gånger i alla fall.

Robban_C skrev:Jag pratade med en brunnsborrare som "använde" sig av slagruta nån gång på 80-talet. Han gick runt på tomten och tittade hur terrängen såg ut, var det fanns berg i dagen, vilken växtlighet som fanns, var det var lämpligt att borra etc, sen bestämde han sig. Sen gick han ett varv med "slagrutan" och spelade upp en "teater" genom att låta pinnarna peka neråt där han hade bestämt sig för att borra och så sa han till kunden "Här finns det vatten, här borrar vi".
Hemligheten då? Jag frågade och han sa att "Man hittar vatten var som helst bara man borrar djupt nog, slagrutan är bara därför att folk då tror att jag har förmågan och det ger hela tiden nya jobb".


Inte fan hittar man något vatten till en djupborrad brunn med slagruta,
då handlar det ju om grundvatten, med slagruta hittar man strömmande
vattenådror och elektrifierade strömkablar på högst några meters djup.
Skulle jag råka på en sån pajas som påstår sig hitta vatten med slagruta
när det är fråga om brunnsborrning skulle jag nog kasta ut honom från
gårn med en väldig fart.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

PerJohansson

#19 » 11:30:06, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi använde oss av slagruta när vi letade efter vatten till ny brunn här, på den stog det Volvo EC280... :D
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

AntonNormark

#20 » 11:38:05, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit skeptiskt till det här med olika slagrutemetoder tills jag insåg att dett funkar rätt bra vid rätt tillfällen, jag kör med gassvetstråd, koppar eller vanligt järn, funkar utmärkt att ta fram kabel och rinnande vatten.. Men jag går inte över en kommunal väg för att hitta vattnet utan jag brukar utgå från ett visst område där det BÖR finnas slang eller kabel, och det funkar bra... Däremot har jag en bekant som på beställning sätter ut grundvattenbrunnar, och där ligger det fan nånting i det, för dom som inte varit exakta och grävt där han gjort utsättningen har inte heller fått napp, däremot efter omgrävning har dom direkt fått vatten..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

AndersDahlgren

#21 » 11:44:07, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste bara bekräfta det du berättar Loke, ang slagruta!

En barndomskompis till mig, vars farfar var erkänt mycket duktig på att använda slagruta, berättade om ett tillfälle när han provade slagruta med instruktioner från hans farfar hur slagrutan skulle hanteras. Han gick över gården där det fanns en känd vattenåder, men inget utslag.
Då lägger hans farfar, händerna på hans överarmar och dom går samma spår igen.
När dom är över ådern kan han inte hålla emot pinnarna som bara vrider sig i händerna. Det gick inte att hålla emot!
Han känner inte heller att hans farfar ändrar sina händer på hans armar eller "hjälper till" med sina händer. Han höll dom bara där.

Min far som nu är 84 år, och uppväxt på jordbruk, berättar om dessa unika personer som hade förmågan att finna en vattenåder med slagruta och att det var få som var riktigt duktig.

Betänker man värdet av en sådan kunskap i dåtidens jordbrukslanskap, så måste verkligen dom som hade kunskapen, vara en stor tillgång!
Vattenbrunn som grävdes för hand, chansade man inte så mycket med.

Det är synd att denna kunskap nästan har försvunnit idag, då ny teknik gör att den inte efterfrågas i samma utsträkning i dag.

MVH Anders
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

jörgen.ottosson

#22 » 12:26:29, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg för ett tag sedan en interesant sida om ämnet....

http://slagruta.robert.nu/

Något mer att bilda sig en uppfattning om... :klia:

Bild Tillägg efter 58 minut(er):

hittade en instruktionsvideio (till Robban :grin: )

http://www.youtube.com/watch?v=h_zsLyBr920
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bengt jansson

#23 » 00:59:32, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban :
Ang slagruta, trådar och sånt där:
Går det inte att förklara med naturlagarna, känd teknik etc så är det för mig bara mumbo-jumbo och därmed inte aktuellt


Hmm Brukar läsa Robbans inlägg med nöje :buga: , men här kanske hans ungdom spelar roll. Det finns mycket i livet som inte kan förklaras vetenskapligt, men det får vi acceptera ändå.
:grin:


Anpassade citat-koden /Holger
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

AndersDahlgren

#24 » 15:59:14, 28-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Citat: "hittade en instruktionsvideio (till Robban :grin: )

http://www.youtube.com/watch?v=h_zsLyBr920[/quote]"

Tittade på den och kunde inte låta bli att prova.
I området där jag bor, gräver man för att lägga ner komunalt vatten och avlopp som alla hus skall anslutas till. På marken har utsättare markerat var ledningarna ligger.

Går mot min vattenpost och får markering direkt!
Går vid sidan om vattenposten och markering igen!
Flyttar mig längre bort från vattenposten, samma sak igen.
Ser då också att där jag markerar ledningen har anläggarna markerat på marken i blåbärsriset, sträckningen för stammen...
Går vid sidan om ledningen vid grannen, utslag där deras anslutning grenar ut. Återigen har utsättarna verifierat detta.
Går längs vägen, utslag igen. Går på andra sidan vägen, smal grusväg endast till vår tomt, utslag igen. Ser att jag står på en liten vägtrumma som jag inte visste om! Denna var inte markerad sedan tidigare.
Går över vattenslangen på gården, med stillasående vatten, tydlig markering.

Använde mig av en avklippt tillsatstråd i alu. 3,2mm och bockad till var sin vinkel.
Jag är övertygad! med en liten rysning. Lite kuslig känsla att uppleva fenomenet så tydligt.

MVH Anders
Senast redigerad av AndersDahlgren 16:00:27, 28-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

63an

#25 » 16:51:25, 28-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att de som inte känner tycker att det är floskler, men får de personerna vara med nån som kan då ändrar de sej fortare än flyget! Intressantast är väl att det finns de som inte behöver nåra hjälpmedel annat än sin naturliga begåvning, känner om det är vatten eller annat, mycket eller litet, kvalite' osv. finns säkert de som är medlemmar här men är skrämda till tystnad av besservissrar.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Loke

#26 » 19:26:04, 28-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

AndersDahlgren skrev:Jag är övertygad! med en liten rysning. Lite kuslig känsla att uppleva fenomenet så tydligt.


Visst är det fascinerande att det fungerar. Sambons grabb och jag
höll på och letade en vattenåder för några år sen men pojken var
oförmögen att känna något, jag la mina händer på hans axlar och
bara följde med när han gick med järnpinnen i handen.
Han fick utslag till och med på vattenslangen men när jag släppte
taget så slutade det att fungera direkt, när jag la tillbaks händerna
funkade det igen, så höll vi på ett tag tills han ville lägga av genom
att han tyckte det blev alltför kusligt och konstigt.

Han har tydligen inte "gåvan" men han avfärdar heller inte slagrutekonsten
som "mumbo-jumbo" något mer efter vår session den gången.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

EE

#27 » 23:09:07, 28-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med full respekt för att detta kan urarta och bli en tråd som ganska snart innehåller starka åsikter vill jag lite försiktigt ge min syn på saken:

Jag har sett en självutnämnd "slagruteman" som markerat ut vattenledning med bedrövlig precision. Dessutom hade slagrutemannen själv varit med och grävt ned ledningen en gång i tiden, så han borde egentligen varit diskvalificerad från att försöka finna ledningen med hokuspokusmetoder (om man tänker efter kanske det var just därför som han försökte hitta ledningen på egen hand). I detta fall blev det dubbelt fel (han hade tydligen glömt var den låg och markerade på annat ställe) vilket naturligtvis skulle kunna förklaras med att det fanns en annan mycket starkare vattenåder där. I detta fall var det enbart berg på den av slagrutan funna sträckningen. Man kan alltid säga att den här personen inte hade "slagrutekänsla", men till saken hör att han själv ansåg det och fördyrade arbetet genom sina New Age-konster.
Denna metod är naturligtvis upp till var och en att använda, men jag personligen tror lika lite på sånt här som astrologi och tarotkort.

Och nä, jag tror inte på currylinjer eller currykryss heller... :mrgreen:
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#28 » 23:42:00, 28-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:... hittade en instruktionsvideio (till Robban :grin: )

http://www.youtube.com/watch?v=h_zsLyBr920

Tack Jörgen!

Ett kort svar eftersom klockan (som vanligt här på forumet) är sen.

Det där kan jag också göra. Att få vinklade trådar att vrida sig är inget svårt alls och med lite träning kan man nog få det att se riktigt bra ut. Det är ju bara att vinkla handen en liten anings så kommer tråden att vrida sig åt ena eller andra hållet.
Men låt oss säga att han verkligen får utslag pga hittat vatten längs med den där "linjen". Varför får han inte utslag när han passerar exakt samma ställe vid 2:40 in i filmen?

Och varför pratar han om att det är vatten- eller avloppsrör? Det ska inte vara nåt vatten i ett avloppsrör (om det inte är en svacka i röret förstås).
Det kan ju i och för sig vara ett tryckavlopp men det där är England, där har dom väl inte fattat att använda sånt? :grin:
:mrgreen:

Och så en liten länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slagruta
Citat av en mening från den länken:
Slagrutor har testats under kontrollerade förhållanden vid flera tillfällen, men då har resultatet endast blivit lika bra som slumpen.

Alltså, ett seriöst test visar att metoden inte fungerar men anhängarna hävdar att det fungerar. Hur kan det vara så?
Här kommer en trolig förklaring:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideomotorisk

Och en intressant fördjupning, framförallt slutet på artikeln är mycket intressant:
http://www.vof.se/folkvett/19973-4den-m ... -slagrutan

Nu har vi alltså fått en förklaring till varför tester "fallerar" trots att anhängarna tror på detta fullt ut. Den förklaringen är också logisk och just logiken är viktig i alla fall för mig.



Det här avser inte alls att klämma åt eller peka ut någon enskild medlem här på forumet, bara så ni vet! :wave:
Jag har visserligen citerat Jörgen här ovan men det tål han. :mrgreen:


63an skrev:... besservissrar.

Jag förstår att det där vänder sig mot mig.
63, du får kalla mig för besservisser om du behöver för att må bra men jag har i alla fall bidragit med en hel del fakta och kunskap till forumet.
Du har säkert också bidragit med något men det går antagligen inte att hitta bland allt tomt spammande från din sida.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#29 » 00:29:50, 29-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter igen... om vi försöker hålla oss ifrån inlägg som 'Du får tro vad du vill, det funkar inte!' eller motsatsen '... det funkar!' och fortsätter tråden därifrån.

En sund (iaf enligt mig :) fundering är i alla fall, ifall det inte kan vara så att det ligger lite slump och annat (kanske hopp?) bakom de lyckade eller misslyckade försöken för folk? Har man gjort en vetenskaplig (vetenskaplig i mina ögon, är då man gör massvis med blindförsök och jämför med den faktiska verkligheten och slumpen) och kommer fram till att det fungerat lika bra som slumpen så ser jag egentligen ingen anledning till att misstro det. Jag föredrar alla gånger att hellre lyssna på en sådan undersökning än några enstaka fall med folk som säger sig kunna konsten, helt utan att komma med en bättre förklaring än att det skulle röra sig om hokus pokus.

Om man ringde till Saida (eller vad hon nu hette?) och hon säger att ens bortsprungna katt var instängd någonstans och att katten sedan visade sig var i garaget... Betyder det att hon hade en övernaturlig förmåga? Om jag tänker på min farmor och hon ringer mig precis efteråt, betyder det att vi har någon övernaturlig, telepatisk förbindelse med varandra? Ja, det kan ju faktiskt vara så, men jag erkänner nog hellre att jag är en tråkig person som hellre litar på vetenskap än hokus pokus, än att jag tror på något dylikt!

Jag pratar gärna och lyssnar ännu hellre på folk som rent vetenskapligt kan förklara hur det fungerar (eller varför det inte fungerar?) än att vi sitter och kallar varandra det ena och det andra bara för att man tror på olika saker. Något oförklarligt måste funka sämre eller bättre än slumpen för att bli användbart på riktigt. Lika bra som slumpen brukar i mina ögon verka skumt.
Senast redigerad av dogen 00:30:21, 29-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ivar Risslén

#30 » 00:47:01, 29-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på slagrutan. Har provat och det fungerade, vi var flera som fick utslag på samma ställe. Forskare brukar som regel ha en avvikande åsikt då dom inte själv har upplevt en sak.
:off_topic: Som till exempel det här med att norrsken sprakar, är något som forskare har förnekat tills för bara några sedan. Att man kan få norrskenet att röra sig med hjälp av en ficklampa säjer forskarna att det inte går men vi är många här uppe som har gjort det. :back_to: :insomnia:
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se