Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Poolbygge, frågor, funderingar och förverkligande

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2 (trådstartaren)

#16 » 21:33:32, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte går det fort när jag gör saker, men plötsligt händer något. :mrgreen: Eftersom jag inte är van vid vare sig grävarbeten (alldeles grön, faktiskt, när jag gjorde poolhålet) eller markarbeten har det kanske inte blivit vare sig så bra eller så effektivt som om proffs hade gjort det hela. Grävde hålet lite för djup i ena änden och dräneringsslangen kom lite högt i den andra.
Jag fyllde botten med 16-32 bergkross och jämnade av detta. Hade tänkt lägga markduk och stenmjöl ovanpå, men efter att många pratat sig varma (ha ha) för markisolering så ändrade jag mig. Skippade markduken och la 8-11 som avjämning. Men eftersom jag ville hålla nere bygghöjden (poolen ska inte sticka upp för mycket över marknivån) så blev det ganska tunt med den lilla krossen vilket gjorde det svårare att jämna av. Till slut gav jag upp och sa att det fick duga som det var. Beställde markisolering. Räknade att det borde klara sig med 50 skivor, men beställde 50 kvadratmeter istället. :vissla: Så nu har jag 22 skivor för mycket. :mrgreen:
Lagt ut och tejpat allt, samt börjat rita på poolformen. Sedan var det dags att hålla kväll. Lite bildbevis på att det faktiskt har hänt något:

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



161A

#17 » 23:18:58, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klarar skivorna trycket av poolen ?
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Stridis2 (trådstartaren)

#18 » 23:59:58, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska göra det. Pooltilverkaren säger att man ska köra med S200, så det är det jag har använt. Blir dock lite märken efter knän om man är oförsiktig, så S300 hade kanske varit bättre. Men nu är det som det är, och jag vill få poolen klar någon gång, så jag tänker inte byta skivor. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#19 » 00:34:08, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som säger att det är enkelt och snabbt att montera upp en sådan här pool ljuger! Hujedamig, vad tid det tar. De som gjort poolen kan nog vinna VM i idiotkonstruktioner. :sad:
Sakta, men osäkert, rör det sig dock framåt. Dock har vädergudarna och SMHI varit elaka mot mig idag. De hade lovat uppehåll hela dagen, men lite småregnade nu och då sinkade ganska mycket. Jag vill ha så lite fukt som möjligt under linern, även om det kommer att komma in utifrån med fukt som rinner längs poolväggen och landar på markisoleringen. Lite bilder som bevis:

Underdel till stödbenen. Om man monterar poolen på markisolering så måste man flytta tryckplattan till undersidan samt borra nya hål till denna. All skruv som levererades med själva poolen var 4.8!
Bild
Bild

Stödbenen sitter ihop med dragband. Dessa kommer i fyra (!) delar som ska bultas ihop. Dessa bultförband kommer alltså att ligga under poolbotten så man trampar på dem. För att ta bort skarpa ytor ska man spackla över med ett tvåkomponentspackel. Kineserna skickade med sexkantskruv men den svenske leverantören skickade med alternativa skruvar, insex med kullrig skalle i 8.8-kvalité. Dock fick dessa inte användas ute vid benen. Jag begriper inte varför, de har ju högre kvalité än sexkantskruven. :klia:
Jag har här sågat upp frigoliten så jag kunde få ner tryckplattorna, grävt ut under, lagt i frigolitbitar för att fylla tomrum runt benen, samt grävt ut och lagt en betongplatta bakom varje stödben. Mätt vågplan, höjder samt avstånd på längd, bredd och kryssmätt så jag kan spy på det hela. Vi får se om jag har fått det hela tillräckligt bra. :vissla:
Blev ju lite maskinbild också. Lådan med plåtsargen vägde gissningsvis 60 kg. Hur ska man få ner den i hålet utan att skada sig själv, friggen eller slänterna? Jo, än en gång har man nytta av sin lilla teleskoplastare. :mrgreen:
Bild

Hela familjen kommenderades ut. Plåten stod på två masonitskivor. Jag rullade upp och hjälpte till att styra in i bottensargen, frun satte i den i bottensargen samt monterade toppsarg (provisoriskt, för att staga upp väggen), ena dottern höll början av plåten så den inte skulle lägga sig ner medan den andra sprang som en skottspole med toppsargsbitar till frun samt flyttade den masonitskiva som jag hade rullat bort plåten från. En person till hade inte varit helt fel, även om det gick bra med fyra.
När vi kommit så här långt så kom första regnskuren. Blött gjorde att det inte gick att tejpa mer, så det blev en (av flera) oönskade pauser tills det hade torkat upp.
Bild

Skam den som ger sig. Halv tio på kvällen har vi tejpat klart själva stommen, lagt heltäckningsmatta i botten (för att jämna ut och dölja skarvar och ojämnheter) samt håller på att tejpa poolvall. Det gåt åt ungefär 200 (!) meter tejp till det här bygget. Känns som riktig kvalité. :vissla:
Bild

Urusel bild (klockan är halv tolv så ljuset var lite dåligt...), men här har vi lagt i linern, även om vi inte kunde sträcka ut den så vi fick på den hela vägen runt. Monterade den på detta vis för att minska hur mycket som blir blött av dagg samt eventuellt nattregn. Så här långt hade jag hoppats vara sex timmar tidigare så vi skulle ha hunnit fylla en del vatten innan natten. Som det är just nu är poolen oerhört känslig för vind. Poolväggen kan vika sig inåt med mindre roliga följder. :vissla:
Bild

I moron är det ny dag med nya tag. Hoppas få upp linern samt få i lite vatten. Med egen brunn så tappar jag inte 36 kubik på en gång. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#20 » 17:45:46, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag va runt 12 byggde vi pool hemma inomhus. Folkpool lev dom grejerna.

Pool har man två gånger.

Kul tråd :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#21 » 21:48:18, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de orden! :buga:
Folkpool är troligen bättre kvalité jämfört med JF, i alla fall så indikerar prislappen det. Men varför har man pool bara två gånger? Du har i alla fall haft en gång, ska du sätta igång och bygga din nästa snart? :mrgreen:

Så här ser det i alla fall ut i kväll. Botten är utan veck, det är rörelser från vattenslangen som syns. Sidorna ska sträckas upp mycket mer. Har fått i knappt två dm vatten, av tolv. :vissla: Om någon har lust att komma hit med 30 kubikmeter vatten så är ni hjärtligt välkomna. :mrgreen: Som jag nog har nämnt tidigare så har vi egen brunn, så man kan inte ta hur mycket som helst. Men den som väntar på någon som har gått, han har redan väntat för länge, eller hur nu det ordspråket löd... :mrgreen:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hymas 89

#22 » 23:05:03, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återfyller man jordmassorna innan man fyller upp vatten? Eller håller det ändå?
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Tjocksmocksjocke

#23 » 23:47:30, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

två ggr, första och sista???
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

tomruu01

#24 » 09:15:54, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag har en liknande pool som byggdes vid millenieskiftet . Isolerade under på liknande sätt. Vi har en granne som inte isolerade och han har ca tre grader kallare i sin över tiden. Han trodde mig inte så han kom och kontrollmätte .
Allt har hållit och fungerat utan anmärkning dock börjar linern bli lite missfärgad så det är dags att byta.
Även jag har egen brunn så jag funderade på att hämta vatten från sjön med några IBC tankar och traktorvagnen.

Lycka till !


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
tomruu01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:11, 05-09-2013
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex Hr 18, Terex/benford 3000, Ford 3000

tomruu01

#25 » 09:18:07, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
tomruu01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:11, 05-09-2013
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex Hr 18, Terex/benford 3000, Ford 3000

jonnordvall

#26 » 12:38:53, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisen köpte en liten uppblåsbar sak för 500 kr. 5 kubik. Blev någon i botten av hans egna brunn så sedan blev det 5 kubik i tankar som jag fick äran att köra hem på vikingen åt honom:)
Folk säger att åkare har dåligt sinne för affärer och tar för lite betalt.... själv hjälper jag till gratis:)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Stridis2 (trådstartaren)

#27 » 23:37:10, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Återfyller man jordmassorna innan man fyller upp vatten? Eller håller det ändå?

Det finns olika konstruktioner. Utan att vara en expert så har jag uppfattat det som att ovanmarkpooler är i allmänhet billigare än nergrävda. Min pool står alltså fristående, man får inte återfylla med material runt poolstommen. Den kan vara helt fristående ovanpå gräsmattan eller nersänkt i ett hål, fast då utan material inpå poolstommen. En nedgrävd är ungefär som det låter, man återfyller med olika material samtidigt som man fyller poolen med vatten. En sådan pool ska man alltså inte tömma, då trycks sidorna in. Vet en som inte hade läst bruksen ordentligt och skulle byta poollampa. Den satt ju under vattennivån, så de började tömma av vatten. Sedan fick de handgräva en massa. :vissla:

Tjocksmocksjocke: Det var ju också en tolkning... Jag trodde det var så bra kvalité att man byggde en vanlig pool när man var ung och hade små barn hemma. 50 år senare har man problem att komma i och ur den poolen, så då byter man ut den mot ett varmt spabad. :mrgreen:

Tomruu01: Ser snyggt ut, och låter hoppfullt med hållbarheten. :thumme:

Jonnordvall: Det var lite dig jag tänkte på när det gällde att köra vatten. Tror jag kommenterade det när du lade ut bild på vattentransporten tidigare här på Maskinisten. Och på det priset ska inte ens jag försöka pruta. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jonnordvall

#28 » 23:43:20, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt pris gällde nog bara omkring mina hemtrakter;)
du får fylla upp långsamt över tid.
En annan gammal kompis fyllde sin lilla pool i källaren. Fick ta dit brandkår för att fylla trots kommunalt vatten. För litet vattentorn i den lilla byn...........:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Stridis2 (trådstartaren)

#29 » 00:06:23, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gårdagen gick ut på att flytta linern. Hade fått rätt i längd och bredd, men tyvärr lite vriden. En cm vatten i poolen och så kröp man på alla fyra. För lite liner framför sig med händerna, kanske två cm i taget. Flytta en halvmeter i sidled och gör om. Utgå från mitten och jobba sig utåt kanterna, runt hela poolen. Mycket tidsödande, men jag har inte speciellt mycket veck kvar på botten.
Jag tömde ungarnas lilla pool (eller i alla fall drygt 4 kubik från den, resten tog jag idag), samt tappade i så mycket jag vågade från brunnen. Slutade vid tiotiden, och en timme senare ska jag duscha innan jag lägger mig. Spolar fram varmvatten och börjar skölja av mig när plötsligt vattnet tar slut! :uupps: Tack och lov att jag inte hade börjat schamponera mig. :mrgreen: Rycker en morgonrock och iförd endast denna spurtar jag över gården till stallen där hydroforanläggningen finns. Pumpen står givetvis och snurrar torr. Men konstigt nog så finns det ändå mycket vatten i brunnen. Fyller pumpen två gånger och försöker få den att suga vatten, men utan att lyckas. Skruvar ner pumpen (vanlig Jet-pump) för att kolla efter smuts i plastpropellern, men hittar inget konstigt. Häller i vatten i slangen från brunnen, men det verkar inte sjunka, i alla fall inte så snabbt att man ser det för blotta ögat. Monterar ihop alltihop, fyller pumpen med vatten och nu fungerar allt igen. :klia: Men det blev för lite sömn förra natten. :vissla:
Vattenflödet var alltså helt normalt när jag började duscha.

Någon som har en idé om hur det kan ha kommit in luft i pumpen trots vatten i brunnen? Jag har en teori men vill gärna höra andra.

Nu är vattennivån uppe i svindlande ca 35 cm, av 120.. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#30 » 04:05:47, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hål på sugslangen en bit upp?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se