Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Poolbygge, frågor, funderingar och förverkligande

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mikkel

#31 » 04:34:17, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men du har väl en hydrofortank, stor eller liten, som den jobbar mot ?
Då kan det ha varit tomt i brunnen ett tag när du fyllde poolen.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



philosomatika

#32 » 16:34:24, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hände liknande för mig på bevattnings pumpen dock hade jag bara en 20l tank på den hydrofon pumpen. Hinner inte pumpen fylla tanken och den går ner till ca 1bar och att det fortfarande används vatten så tvär droppa den ner till noll och går tom. Tror det behöver vara nån bar för att den ska ha lite motstånd att jobba mot.
Behövde också bara fylla på med vatten i pumphuset och stängde utåtgående kranen och sakta öppnade den å sen stängde den igen och efter det började den bygga upp tryck igen :smile:
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

Stridis2 (trådstartaren)

#33 » 17:50:16, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en relativt liten hydropress, tror den är på 50 liter. Även när jag fyller poolen via den så kommer den upp i tryck så pumpen stannar lite nu och då. Så att det bara skulle vara det vattnet som var kvar i hydropressen tror jag inte på. Hade det varit en stor hydrofortank (vilket ni givetvis inte kunde veta om jag hade) så hade det varit en bra gissning. Hål på sugslangen har jag också funderat på, men tror inte riktigt på det heller. Vattenpelaren sjönk ju inte när jag fyllde på, och allt har fungerat sedan dess.
Jag har en fundering, även om den inte heller är helt given, om bottenventilen har kärvat i öppet läge när pumpen stänger. Då borde vattentrycket i hydropressen trycka vattenpelaren nedåt. När trycket sjunker och pumpen startar orkar inte den stoppa vattenpelaren så den brister. Inte självklart, krävs mer funderingar och undersökningar här. :klia:
Tack för lämnade förslag. :buga: Kommer ni på fler så lyssnar jag gärna.

Har fått ihop ett hyfsat fyllningssystem. Lånade en bensindriven pump som tar max 600 liter i minuten. 52 (?) mm brandslang till poolen och ungefär lika grov sugslang ner i brunnen. Första problemet var att brandslangen vek sig när den gick ner i hålet runt poolen, därefter när den gick upp och till slut när den gick över kanten. Därför släppte den inte förbi tillräckligt med vatten. Hade två 75 mm avloppsrörsbitar på ca 4 meter styck. Stoppade genom brandslangen i den ena och lade över gropen. Har säkrat det med en tompall för att röret inte ska flyttas så vattnet sprutar utanför. Ganska bra tryck i den pumpen. :mrgreen: Detta hade jag för att tömma det sista ur den lilla rörpoolen, kanske två kubik.
Därefter flyttade jag bensinpumpen till brunnen och stoppade ner sugslangen. Den ville inte hänga rakt så den nådde inte ner till vattnet. Lät den hänga över natten med förhoppning om att den skulle bli rakare, fast utan resultat. :sad: Då stoppade jag in även den slangen i ett avloppsrör och tejpade ihop dessa. Hängde upp slang / rör i ett rep så sugslangen slutar lite över hydroforens bottenventil.

Nu startar jag bensinpumpen, den pumpar i ett par minuter innan den tar luft och jag stannar den. Då har jag fått i mellan 3 och 600 liter i poolen, och brunnens nivå är fortfarande så man har vatten i huset.

Bild
Bild

Vattennivån är rätt exakt 40 cm. Det tar sig, sade den rödhårige med elden i håret. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

philosomatika

#34 » 19:37:11, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du backventilen? eller har du någon annan lösning? ja för det skulle det kunna vara. Ja det där ser ju ut att funka fint :) Hur lång tid tar det för din källa att fyllas igen?
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

Stridis2 (trådstartaren)

#35 » 22:56:18, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är backventilen som sitter längst ner på sugslangen (närmst botten) som jag menar. Inget roligt jobb att byta den. :sad: Men det är väl bara till att bita i det tjuriga äpplet. :mrgreen:

Jag har inte kollat så noga på hur lång tid det tar för brunnen att återhämta sig. Ca 60 cm (av 90?) på sex timmar steg vattnet idag. Knappt två minuter att tömma (exklusive tiden att suga upp vattnet från botten till pumpen) vilket ger ca 300 liter i minuten vid denna sughöjd. Ganska OK tycker jag.

Just nu är det bar att fylla vatten samt att sträcka linern som gäller. Inte mycket att visa på bild, men utan bild så har ju inget hänt.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel

#36 » 23:06:15, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag fick byta botten/backventil två gånger, köpte två nya som båda knäcktes, tålde inte slaget, plaststyrningen som håller backventilens axel är i plast och håller inte, jag behöll den sista med silen och över den satte jag en separat backventil av annan konstruktion sen har det funkat i flera år...peppar peppar....inte kul att krypa ner och ta upp slangen med bottenventil :svettas:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

philosomatika

#37 » 01:58:14, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja plast är inte att lita på sån här använder jag mig av.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

Mikkel

#38 » 05:45:05, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill ha !!! Var kan man köpa en sån idag ? De VVS-handlare jag letat hos har den med mässingshus och plaststyrning för axeln.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

philosomatika

#39 » 13:33:13, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

Mikkel

#40 » 15:12:03, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: frazer, Google Adsense [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se