Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Webkameror för övervakning

78 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman (trådstartaren)

#1 » 19:31:09, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delade ut kameradiskussionen härifrån:
Säkerhetsteknik till hus, övervakning av fönster och dörrar


Vad gäller kameror så håller jag på o testar lite och tror mig hittat bra kameror till bra pris. Tillverkare Hikvision.

Bara min NAS blir klar så ska jag testa rörelse och inspelningsfunktionerna på dom oxå. Har köpt ett gäng med 3MP kamereror med IR på och alla funktioner man kan tänka sig vilja ha. Har just nu bara två igångkörda för lite test. En ute och en inne i tomteverkstan.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



mimeck

#2 » 19:46:18, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad gäller kameror så håller jag på o testar lite och tror mig hittat bra kameror till bra pris. Tillverkare Hikvision.

Bara min NAS blir klar så ska jag testa rörelse och inspelningsfunktionerna på dom oxå. Har köpt ett gäng med 3MP kamereror med IR på och alla funktioner man kan tänka sig vilja ha. Har just nu bara två igångkörda för lite test. En ute och en inne i tomteverkstan.


Var finns info om dom kamerorna?
Har funderat på kameror eller larm i flera år men man kommer ju aldrig till skott.
Jag vill helst ha en kamera som fotar via tex. en rörelsevakt. Jag vill inte behöva bry mej om kameran/larmet så länge allt är lugnt.

Är det nånn som köpt dna-märknings utrustning? Om inte annat så tror jag man får några avskräckande dekaler att sätta på fönster och dörrar.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman (trådstartaren)

#3 » 19:57:41, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara googla på namnet ovan

Här några bilder tagna just nu:
Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/20/1c00a481a67607b7a0f56507df49f6c2.jpg

Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/20/9c93741580d7b4c413a25fa5a7eab585.jpg

Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/20/42baa54c749e9332c4203989d48f2e37.jpg

Helt underbar app till nallen
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mimeck

#4 » 18:15:10, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man ställa in så att kameran är aktiverad inom vissa tider eller tar den kort dygnet runt om nått passerar den.

Såg att dom var hyffsat billiga på aliexpress. Var köpte du, magloman, kameran/kamerorna (stavas det så?)
Sparar dom korten för att sedan radera dom löpande efter en viss tid?

Tål dom kyla. minus 20 är inte ovanligt här. 30 minus och kallare inträffar också.

Finns det bra information nånnstans så man slipper hoppa runt på hela internet?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#5 » 19:43:03, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu vill använda sin kamera i rättslig prövning och inte bara för att se hur "stöten" gick till så krävs det bra bilder.
http://nfc.polisen.se/trycksaker/faktab ... ervakning/

Skriv ut och kolla om kamera överhuvud taget är något att ha än för att det är roligt.
http://nfc.polisen.se/Global/www%20och% ... vtavla.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman (trådstartaren)

#6 » 20:45:34, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Kan man ställa in så att kameran är aktiverad inom vissa tider eller tar den kort dygnet runt om nått passerar den.

Såg att dom var hyffsat billiga på aliexpress. Var köpte du, magloman, kameran/kamerorna (stavas det så?)
Sparar dom korten för att sedan radera dom löpande efter en viss tid?

Tål dom kyla. minus 20 är inte ovanligt här. 30 minus och kallare inträffar också.

Finns det bra information nånnstans så man slipper hoppa runt på hela internet?


Ja det går att ställa så den spelar in vissa tider eller vid rörelse eller triggas av externt larm. Det sistnämnda beror på om just den kameran har ingångar för det. En av mina har både in o utgångar för trigger.

Det går att ställa in dessa så de raderar efter en viss tid. Går att koppla mot email, ftp, NAS, you-name-it! Som jag redan sagt, allt går att ställa in.
Det går även att ställa in så den räknar antal personer som passerat kameran under tex ett dygn.
man kan även skapa thermomaps, det visar vart i ett rum det har varit mest aktivitet under tex ett dygn. Har man ett fikarum med automater mm kan man alltså se vilken automat som har fles besökare.

Jag köpte min via ebay.

Dom jag köp tål -30, jag kommer ha mina utomhus. En sitter redan utomhus och har gjort det typ 6 mån minst.

Googla på fabrikatet så brukar man hitta tillverkarens hemsidan.

Ladda ner manualen på de du tänkt köpa o läs igenom innan. Vissa har även minneskortplats som backup.

Vad gäller att använda övervakningskameror som bevis så GLÖM DET! Det kräver så oerhört hög kvalité så det inte är lönt att bry sig.

Men för att citera lokala polisen: "Det hjälper oss att leta i rätt riktning, och hittar vi stöldgods så har vi bevis nog" :thumme:

Eller så köper man lokalt av nån handlare så slipper man sätta sig in i nånting själv och så tjänar dom lite oxå.

:rock_on:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jope

#7 » 21:56:19, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Helt underbar app till nallen


Vad heter den?
Jag använder "IP Can viewer" till min Axis 214.

/J
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman (trådstartaren)

#8 » 21:58:22, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den heter hikvision nånting. Axis har oxå egen app. Jag kör nån app som heter netcamviwer som funkar till alla möjliga kameror(den är ok).

/edit: den hette visst iVMS-4500
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mimeck

#9 » 17:24:42, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att bilderna inte går att använda som bevis men är kamerorna lagliga att sätta upp utan tillstånd?

Intressant iallafall med kameror.

Tror jag nämnde dna-märkning tidigare. Är det nånn som använder det?

Är kameran användningsbar utan internet och med värdelös mobiluppkoppling? Senare kanske man fixar sånt till maskinhallen också men till att börja med vore det bra om kameran bara går att sätta upp utan förbindelse med omvärlden.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gehl

#10 » 17:51:47, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som privatperson är det ganska fritt fram att sätta kameror på din tomt du kan ha en lagringsenhet då behöver du inte någon internetuppkoppling men du måste vara på plats för att kolla på bilderna

om bilden är tillräckligt bra funkar den som bevis..... glöm inte att skylta för videoövervakning man måste i alla lägen informera om att platsen är övervakad
gehl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:10, 05-12-2010
Ort: Möklinta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat x334
Gehl 4610
Liebherr A360
MF 178
Zetor 8011 Crystal

Towil

#11 » 18:06:22, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Jag förstår att bilderna inte går att använda som bevis men är kamerorna lagliga att sätta upp utan tillstånd?

Ja, så länge de följer kameraövervkningslagen. Eller rättare sagt där lagen inte gäller, i bostaden eller tomt. Det är vad kameran ser som gäller inte placeringen.
http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... ingslagen/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mimeck

#12 » 18:37:07, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad exakt heter kameran som du, magloman, använder? Hikvision 3mp stod det men det verkar finnas flera kameror att välja bland.

Följer strömförsörjningen med eller måste man köpa till nått för att få till 12V? Och vad innebär PoE?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman (trådstartaren)

#13 » 23:24:46, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Axis är bra grejer!
Har jobbat en del med dom.

mimeck skrev:Vad exakt heter kameran som du, magloman, använder? Hikvision 3mp stod det men det verkar finnas flera kameror att välja bland.
Följer strömförsörjningen med eller måste man köpa till nått för att få till 12V? Och vad innebär PoE?


Mina tre olika typer just nu heter:

DS-2CD2032-I, bullet, fast 4 mm lins
DS-2CD2632F-IS, bullet, manuell zoom 2.8-12 mm lins
DS-2CD3132-I, dome, fast 2.8 mm lins

Tycker bäst om den översta då den är lättare att montera o rikta in. Dock skulle jag vilja ha den i 2.8 mm utförande. Tror inte det finns.

Alla är 3 MP och det är den undre gränsen för min del. Dock kör jag dom just nu bara i full HD kvalité, dvs 1980x1020 eller nåt sånt.

Vad som följer med är nog upp till säljaren. Kör nån av mina på 12v och nån på poe.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ph7

#14 » 00:25:37, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Och vad innebär PoE?


PoE betyder Power over Ethernet
Man använder en speciell switch med PoE-utgångar eller en injector för att mata kameran med ström via de lediga paren i en 10/100Mb nätverkskabel, du utnyttjar altså befintlig nätverkskabel å slipper dra sep matning. Dessutom så går den på switchen UPS för det bör du ha.
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
/per
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Ulf

#15 » 12:15:24, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Går att koppla mot email, ftp, NAS, you-name-it!


Har man mail eller ftp till en server så kan kan man i princip göra vad som helst.

Kanske dra igång en ljudfil med automateld från tex Wolfenstein. Dessa ljudfiler gör sig alldeles utmärkt i en 150W förstärkare med två 15" element. Jag vet jag har testat. Men dock inte som överraskning!
Eller kanske ljudet av en elak hund kan göra bruna spår någonstans...

Ett av mina många projekt är just larm och övervakning, jag har funderat på skyltar med endast texten
"Fastigheten är övervakad!", hur är ju upp till inkräktaren att klura ut!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se