Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ventilation garage

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

HenkeBoy (trådstartaren)

#1 » 09:26:09, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på Er!

Planerar för ventilation i mitt garageprojekt, men blir inte klok på BBR:s regler.


Det står att garage som ventileras med självdrag och är över 50m2 ska ha ventiler med sammanlagd area av 0,03m2/m2 golvyta.
Låt säga att garaget är på 100m2. Det skulle innebära att ventilen bör vara 3m2?

Skippar ventiler och lämnar garagedörrarna öppen...
Nä skämt å sido, finns det nån rimlig grund i detta, eller räknar jag helt fel?


Det står på ett annat ställe att garage bör ha ett luftflöde på 0,9l/s/m2 golvyta. Detta innebär 324m2/h, vilket också låter mycket.


Är det nån som har kunskap om detta?

Jag ska ha ventilation i garaget, inte nån avfuktare!
Garaget har vattenburen golvvärme och tilltänkt värme runt 15grader med möjlighet att snabbt höja med vattenburen aerotemper. (Gjord av AC-kylare och elfläkt)


Inklipp från Boverket:
Om garage ventileras med självdrag och golvarean är större än 50 m2 bör
ventilationsöppningarnas sammanlagda area vara minst 0,03 m2/ m2
golvarea när antal parkeringar/plats ≤ 1 under den mest belastade 8-
timmarsperioden. Vid livligare parkeringstrafik bör ventilationsöppningarnas
sammanlagda area vara minst 0,06 m2/m2 golvarea. Om garage ventileras
med självdrag och golvarean i garaget är mindre än 50 m2, bör
ventilationsöppningarnas sammanlagda area vara minst 0,002 m2/m2
golvarea.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



Orsa

#2 » 10:12:49, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där verkar ju handla om parkeringsgaraget bredvid systembolaget med ständig trafik...
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

HenkeBoy (trådstartaren)

#3 » 11:19:31, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kanske, men hur dimensionerar man i så fall ett vanligt hemma-garage då?
Är de helt fråntagna ur Boverkets regler?

Var själv inne på två tilluft och två frånluft á 125mm diagonalt placerat och med en extra badrumsfläkt med hygrostat som håller eventuell fuktökning när man kör in en blöt/isig bil.

Man vill ju helst ligga under 50% RH för att slippa rostangrepp. Ska man ha svarv, fräs etc. vill man ju inte ha nån onödig fukt!

/Henke
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Mikkel

#4 » 13:23:56, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy, var hittade du texten du klippte in ? Kan inte hitta den i BBR. Vilken regelsamling eller §. Din fråga intresserar nog de flesta.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

HenkeBoy (trådstartaren)

#5 » 15:05:40, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sidan 53 http://www.boverket.se/contentassets/3108c5069a60495380949c906e9c6f0b/bbr-7-ovk.pdf

Men jag vet ju inte för vilka detta gäller och om det ens är aktuellt och gällande fortfarande.
Förhoppningsvis kanske det finns nån med kunskaper inom ventilationsprojektering här på forumet!
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Mikkel

#6 » 17:16:34, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var BBR7, nu är man uppe i BBR22 tror jag och det har hänt mycket i regelverket. I BBR22 kap 6.2 finns inte de specifika kraven. Kan hända att de flyttats annanstans. En huvudregel är att byggnaden skall vara anpassad för verksamheten. Då kanske inte en och annan mekarbil blir dimensionerande utan kanske mer att du tänker svetsa o måla och då är det en verkstad. Sen finns det regler om arbetsmiljö, som gäller anställda, men det är väl inte aktuellt för dig. Jag ska försöka kolla upp det här lite närmare. Kanske finns det någon riktig maskinisträv här på forumet.
En fråga: är det nybygge eller finns byggnaden (garaget) idag ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

HenkeBoy (trådstartaren)

#7 » 21:55:58, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här gäller en ombyggnation från del av äldre ladugård till garage, ca 55-58m2. Endast för privat bruk och ingen företagsverksamhet.
Det blir nog snarare en uppställningsplats för en bil än verkstad i definitionernas mening...


Jo jag såg att det var gamla föreskrifter, men å andra sidan hittade jag inget konkret i de nyare och tänkte att behov av ventilation och luftväxling i garage inte bör ha förändrats nämnvärt från 1998. Men när man räknade på siffrorna verkade de helt vansinniga!
I BBR22 står bara en enda siffra om 0,35l/s per m2 golvyta.
Det skulle ge mig ett flödesbehov på ca 73m3/h, vilket enkelt klaras av med en badrumsfläkt i ett enda 100mm spirorör.

Jag vill ju som jag skrev tidigare inte ha onödigt hög luftfuktighet nån längre tid efter det att man kört in en blöt och kall bil.
Som bekant brukar ju bilgarage hemma vara en sorts förrådslokal också med allehanda rostkänsliga prylar.
Samtidigt vill jag helst klara grunden med självdrag och kanske med hygrostat forcera vid förhöjd fukt samt kanske vid svetsning etc.

Jag får ungefär 4m "skorstenseffekt" på frånluften om nån vill ge sig på att räkna på självdrag... :???:
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Mattias Petterson

#8 » 22:09:44, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att en tumregel är max 1 meter liggande rör per 3 meter stående för självdrag.. och varmare i lokalen än utanför.. dvs kass på sommaren!
Satsa på en kanalfläkt med tillhörande 5 stegstrafo så kan du styra själv.
Tror bbr säkerställer ventilation även under sämsta omständigheter!
Självdrag är inget man bygger in idag, det funkade hjälpligt med en panna med inte med modern uppvärmning som inte förbrukar syre.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

HenkeBoy (trådstartaren)

#9 » 23:49:15, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, fast jag hade hoppats på att man kunde ha självdrag som grund och fläkt när det behövs för fukt eller annan forcering.

Min frånluftsspiro går 4 meter rakt upp och sen 90graders böj och rakt ut genom vägg en bit under taksprång.

Å andra sidan om man kör på mekanisk ventilation behöver man ju lite mindre area på röret...och effekten på fläkten tar man igen om man byter bort en glödlampa mot led...

Synd bara att man inte kan vela så länge till, snart måste jag bygga vidare! :klia:
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Ivar Risslén

#10 » 06:47:35, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vill du inte ha en luftavfuktare i garaget?
Det blir mycket billigare i längden än att ventilera bort dyr uppvärmd luft. Luftavfuktaren kan du ha hygrostatstyrd så att den bara går när det behövs.

Förr så räckte det med några ventiler längst ner på portarna för ett villa garage men det är några år sedan som jag höll på med ventilation. Hur reglerna har ändrats de senaste 20 åren vet jag inte.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

HenkeBoy (trådstartaren)

#11 » 07:21:32, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, för att jag vill ha ett luftombyte i lokalen. En avfuktare ventilerar inte bort ev. lukt från målning, svetsning etc....och inte minst eventuella avgaser.
Att ha ett helt oventilerat garage är nog inte alls ok om man ska följa några regler misstänker jag!

Sen har jag vedeldad värme, så några klabbar extra gör inget åt det ekonomiska.


Ett par rektangulära ventiler i botten på gamla slagportar var tilluften, sen skulle det också vara lika stora frånluftdon uppe på väggarna i motsatt sida av garaget....vilket inte alltid fanns, och de där ventilerna i porten gjorde därmed inte mycket åt ventilationen.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#12 » 12:16:45, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä nu har jag bestämt mig och beställt grejjer. Ingen återvändo! Så nu blir det mekanisk frånluftsventilation utan möjlighet till självdrag trots allt.

Köpte en kanalfläkt 125mm och en 5-stegstrafo.
Till det kompletterar jag sedan med en hygrostat och ett växlande relä då jag misstänker att det inte är OK att skicka 230V bakvägen mot trafons utgång...

Dvs. antingen ett grunddrag inställt på trafon, eller forcerad ventilation då hygrostaten påkallar.
På så sätt kan jag ju själv forcera ventilationen med att vrida trafon på max om jag så vill vid ex.vis målning.


Kanalfläkten kommer tyvärr behöva sitta i garaget direkt innanför väggen. Hoppas på att man inte blir allt för störd av ljudet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Mikkel

#13 » 18:36:50, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, då löser det sig för dig. Glöm inte bilder, det gillar vi :grin: .
Vill bara tipsa om ett sätt att kombinera självdrag och frånluft. Denna självdragslåda används ibland då man i ett kök för självdrag ändå satt in tryckade fläkt, med anmärkning i OVK-besiktningen att självdraget satts ur spel när inte köksfläkten (typ fläktkåpa) går. I ett flerbostadshus förutsätter detta täta kanaler och OVK-besiktningsmannens godkännande.

Ritade en principskiss: När fläkten går trycks vippluckan upp och när fläkten inte går ramlar vippluckan ner och man har då självdrag.

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Orsa

#14 » 09:55:14, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henke,
Tänk på att många lösningsmedel/gaser är betydligt tyngre än luft och att utsug upptill vid taket då är ineffektivt. Du kommer att stå nere i skiten.
För att inte nörda in på alla teorier föreslår jag att du i en sån här "gårdsverkstad" gör som så här. Jag har två sådana här utrymmen på min gård.
Ha en rejäl kanal upptill. Jag har 250mm. Ha en kanalfläkt där som du kan köra när du vill. Sätt en steglös varvtalsstyrning (finns en svensk produkt på Clas Ohlson som är bra för mitt behov). Den klarar en 250 mm kanalfläkt effektmässigt. Är du mer rädd om energin så du vill kunna stänga självdraget så får du ordna ett mekaniskt spjäll eller ha tät dörr/fönster i verkstan. Kommer det inte in någon luft lätt kommer det inte ut lätt heller, liksom. Eller hur?
På sommarn kör man ju mest för öppen port också.
Luft värmer man snabbt så även på vintern -10gr kör jag upp i arbetstemperatur på några timmar med en byggfläkt. Ska jag värma traktorn och väggar tar det en natt.

Satsa på en rökätare eller en utsugsarm när du svetsar. Finns på blocket emellanåt. Du ska ta svetsröken "vid källan" helst.
Jag har Scott autoflow-mask när jag slipar eller målar. Det är mycket bättre än att bygga en gigantisk dragbox av hela verkstan. Du måste ändå ha mask när du målar...
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

HenkeBoy (trådstartaren)

#15 » 11:29:36, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:Nä nu har jag bestämt mig och beställt grejjer. Ingen återvändo! Så nu blir det mekanisk frånluftsventilation utan möjlighet till självdrag trots allt.

Köpte en kanalfläkt 125mm och en 5-stegstrafo.
Till det kompletterar jag sedan med en hygrostat och ett växlande relä då jag misstänker att det inte är OK att skicka 230V bakvägen mot trafons utgång...

Dvs. antingen ett grunddrag inställt på trafon, eller forcerad ventilation då hygrostaten påkallar.
På så sätt kan jag ju själv forcera ventilationen med att vrida trafon på max om jag så vill vid ex.vis målning.


Kanalfläkten kommer tyvärr behöva sitta i garaget direkt innanför väggen. Hoppas på att man inte blir allt för störd av ljudet.



Tack för alla tips grabbs!

Som ni ser har jag redan köpt prylarna och planen är klar.
Tilluften blir högt på vägg och på motstående vägg löper utluften ut genom väggen, högt placerat.
Jag kommer att dra ner spiro mot golv och dra ut luften där.

Friskluftsmask har jag (eller rättare sagt min fru, som är lackerare till vardags) för de mindre målningsarbeten som kanske blir gjorde där inne. Samma system hanterar även frisklufts-svetsskärmen.
Punktutsug för svetsrök funderar jag på använda samma mobila fläkt som jag planerar för avgasutsug.

Blir nog bra när det blir klart!

Mikkel: Vet du om den där självdragslådan finns att köpa färdig? Skulle ju faktiskt vara ett alternativ för att göra självdrag möjligt...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se