Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygge av mindre hus på jordbruksfastighet.

92 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mimeck (trådstartaren)

#61 » 21:28:37, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat lite på solceller men det blir nog för dyrt. Vad kostar en anläggning som klarar av att driva bergvärmepumpen?

Nä, Jag tänkte inte låna. Jag vill gärna ha kvar så mycket pengar som möjligt på slutet. Dom kan ju föröka sej 100 procent och mer ändån med lite tur. Det är ju inget jag räknar med men det är inte omöjligt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



JagArJag

#62 » 22:02:14, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Har funderat lite på solceller men det blir nog för dyrt. Vad kostar en anläggning som klarar av att driva bergvärmepumpen?

Nä, Jag tänkte inte låna. Jag vill gärna ha kvar så mycket pengar som möjligt på slutet. Dom kan ju föröka sej 100 procent och mer ändån med lite tur. Det är ju inget jag räknar med men det är inte omöjligt.


Var kan pengarna föröka sig 100 procent?

Kostnaden beror som vanligt på lite olika saker, men kortfattat så kostar det från 8-ca 13000 per kw, sen får du se hur många kw din bergvärmeanläggning vill ha per år, kanske 8kw om det är ett litet hus du har? 6 om det är välisolerat?
Sen behöver du kanske 6kw för hushållselen om du bor själv och inte har några speciella elförbrukare?
Har man inte taket åt söder och med "optimal" taklutning så får man inte ut 100%, men säg att du får ut 80% av vad du köper.

Solceller kostar att köpa, men man ska se det som en investering för det gör att det blir mycket billigare på lång sikt. Vissa väljer att se det som att man binder elpriset för lång tid frammöver, tiotals år.
Jag skrev ett längre inlägg för några månader sen i en annan tråd, men kortfattat så:
köper man utrustningen nu för x antal kronor,
efter ungefär 10 år har man sparat in kostnaden för anläggningen eftersom den kostar ungefär lika mycket som man annars betalar för el under 10 år (elkostnad + kostnad till nätägaren för överföringen blir ca 1,5:-/kw)
efter ca 20 år sägs det att man behöver byta ut likriktaren, en kostnad på 10-20000 beroende på hur stor anläggning du har.
efter 30-50 år är det dags att byta solcellerna

Snabbt räknat så kostar en anläggning kanske 100000 beroende på storlek, och för det kan du köpa ca 66000kw, använder du 6600 per år till bergvärmen så stämmer det bra med att en solcellsanläggning "är betald" på 10 år. Därefter har du "gratis" el i 10 år om det stämmer som dom säger att likriktaren ska bytas efter 20 år. Så efter 20 år har du sparat 100000 om man får räkna så. Sen måste man tänka på att elpriset sällan blir billigare med åren, så i verkligheten spara rman nog bra mycket mer.
Det negativa är att man är beroende av att få sälja elen och få inkomster på ungefär lika mycket som man får betala när man köper el på vintern. Så det beror på hur mycket man litar på att regeringen använder lagar för att se till så man kan sälja elen :)

Solen gör mest nytta på sommaren så då produceras mest el, dvs när du inte behöver lika mycket tyvärr. Så när du producerar el som du inte använder så säljs det till någon elleverantör som du skrivit avtal med, man får dessutom betalt för elcertifikat och för tillfället en skattereduktion på 60öre per producerad kw om jag minns siffran rätt, kan vara 65 öre.

Blåser det mycket där du bor så kan du sätta upp ett litet vindkraftverk, finns bl.a. små där vingen bara är 3m och du sätter den på en stolpe eller t.ex. på nockgaveln på huset. Kostnaden hos en leverantör jag pratade med var strax under solceller som jag fått offert på, men det skiljer säkert beroende på storlek på system och vem man frågar om pris från.
Vill man vara mer självförsörjande och inte vara lika mycket beroende av att sälja egenproducerad el och köpa tillbaka annan el på vintern så har man både solceller och vindkraftverk. Det blåser mer på vintern sägs det.

Som sagt, det kostar att sätta in, men det är en investering för din framtida ekonomi (sålänge köp och sälj-priserna följer varandra)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

mimeck (trådstartaren)

#63 » 19:07:34, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med rätt fonder och aktier och lite tur (eller kanske mycket tur) så kan pengar föröka sej med 100%. Gäller bara att ha lite tålamod.

Huset är ju inte byggt än men det blir välisolerat. Taket kommer att luta åt väster och öster men går det inte att ha solcellerna på backen. Det finns en del sånna anläggningar härikring.

Tack för ditt långa svar. Är ju bara i funderingsstadiet än men med lite tur så blir det byggstart i höst. Det beror på omständigheter som jag inte har någon kontroll över.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JagArJag

#64 » 20:01:02, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

aah då är jag med vad du menar ang värdeökning.

Jorå det går att ha dom på backen också, bara man har plats och det inte är träd eller byggnader ivägen som skuggar.
Många (men inte alla) solcellsanläggningar fungerar så korkat så om en cell blir skuggad så ger alla sämre ifrån sig.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

mimeck (trådstartaren)

#65 » 17:17:42, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gott om plats att sätta upp solceller på marken.
Måste nog bygga huset först. Även om husbygget blir av så kanske det dröjer nått år innan jag törs börja fundera på solceller eller liknande.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#66 » 19:01:44, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick och tittade i ett hus idag. Det brukar inte ens gå att få upp dörren till köket men idag gick det fint.

Kan man använda en sånn här spis?
Den måste ju kollas upp. Kan man lämna in den på renovering?

Hur effektiv är den jämnfört med en modern kamin.

Vad kan det kosta att montera in den? Antar att det måste muras ett fundament inunder. Sedan ska det ju vara skorsten och takstege mm.



Bild
Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

enok75

#67 » 20:19:44, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.sskr.se/wp/vara-produkter/renoverat/

är en som håller på med sådant här i trakterna finns säkert fler

här kan man också köpa delar:

http://vedspis.se/sv/
Senast redigerad av magloman 19:15:29, 05-09-2015, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: man behöver inte citera när det är inlägget ovanför, speciellt inte med bilder.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

mats_o

#68 » 14:28:07, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en i princip liakdan och de är väl itne så däör vedekonomiska och kräver väldigt finhuggen ved (liten eldningskammare) men värmer. Det gör den helt klart och pankaka stekt på vedspis vid totalt strömavbrott smakar väldigt gott :)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#69 » 17:46:00, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska fundera lite mer på det här. Det har farit bort en liten bit av överdelen. Ungefär där snöret ligger. Går nog att laga men det kanske finns bättre alternativ. Kanske en vanlig kamin är bättre.

Tack för tippsen. Jag tar gärna emot fler!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#70 » 19:05:53, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamin är enklare att montera men spisen är ovärderlig elda bara lövved så håller den hur länge som helst om brännjärnet inte är för trångt i längdled! :thumme:
De bästa är ju att man kan reglera spisen så bra!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

JagArJag

#71 » 21:07:49, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang kostnad för skorsten, inmontering osv så ring ett par skorstensfirmor i närheten och fråga. Du lär inte kunna få ett exact pris innan huset är på plats och dom sett det men du borde få ett ungefärligt pris, så vet du lite vad det handlar om för pengar.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

busholle

#72 » 05:42:19, 04-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte upp en ny skorsten för 10 år sedan då blev det en Tona med keramiskt rör. Fick då en offert på 20000 i montering så jag murade upp den själv det var inte så farligt med arbete. Skorstenen kostade då ca 10000 och skulle klara 120kw panna.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bengt jansson

#73 » 05:47:25, 04-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att en vedspis inte maganiserar någon värme. Den värmer bara när du eldar och det får du göra kontinuerligt om det är kallt ute /inne !
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

mimeck (trådstartaren)

#74 » 18:51:28, 04-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man ha nått i eller på dom som håller värmen längre? tex. keramik eller nått.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#75 » 19:51:26, 04-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Täljsten eller en acktank om pannan är vattenmantlad
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: luftnisse och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se