Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygge av mindre hus på jordbruksfastighet.

92 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

olle67

#16 » 19:08:40, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ja köpte är en stomme dom kallade tvätthall,garage,maskinhall,mm men tycker de kul o säga ja bor i en tvätthall....banken va skeptisk när ja sa ja köpt en tvätthall,,,,,,men dom blev fort lugna när dom fick se färdiga huset....kolla med Lövånger,dom e mkt hjälpsamma..
olle67
 



mimeck (trådstartaren)

#17 » 19:49:31, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det en komplett "byggsats" du köpte? Med armering, isolering, spik och det mesta som behövs.
Är du nöjd med kvalite'n på det du köpte?

Har inte pratat med nånn än men har mailat och fått svar från lövånger flera gånger. Dom verkar svara ganska snabbt på mailen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#18 » 20:04:55, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte först de verka simpelt,men uppsatt blev ja riktigt nöjd.....i satsen ingick stomme,takstolar,syllpapp,reglar,vindskivor..allt i plattan köpte ja själv...nu va de snart 3 år sen,men maila eller ring Lövånger o kolla ......satte upp stommen på 3 dar med 2 snickare...
olle67
 

mimeck (trådstartaren)

#19 » 20:55:09, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant.

Fick ni även upp taket på den tiden?
Hjälpte du snickarna eller var det bara två som snickrade.

Vilken typ av värmepump har du?

Skulle ju egentligen borra och sätta in en bergvärmepump men det blir ju inte billigt. Just nu lutar det åt en luft-vatten pump men jag måste prata lite med rörkrökarn om det. Ett annat alternativ är att gräva en kulvert från det stora huset och utnyttja den bergvärmepumpen. Antar att det blir lite värmeförluster med en sånn lösning.
Jag ska nog gräva mot huset för att få till vattnet i vilket fall som helst.

Jag har nog aldrig sett en luft-vatten pump i drift förresten. Funkar dom bra och håller dom länge? Vad kostar dom?
Är dom effektiva. Jag vet iallafall att jag inte vill ha en luft-luft pump. Skulle aldrig stå ut med ljudet. Har haft två olika märken i verkstan och båda två har låtit/låter olidligt högt. I verkstan spelar det ingen roll men i ett boningshus ska det vara tyst.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#20 » 22:12:16, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

min syrra o hennes man ska bygga genom lövstad trähus..
http://www.lovsta-trahus.se/
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck (trådstartaren)

#21 » 22:22:31, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina hus men dom såg ut att ligga i fel prisklass för mej.
Men dom kan ju ha billigare alternativ.

Tack.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#22 » 22:24:08, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otto skrev:Ta ett riktigt, allvarligt snack med föräldrarna om hur framtiden ska se ut för er. Troligen är det det inte du som egentligen behöver planera för lättskött boende. Vad händer om/när nån hamnar i rullstol eller måste ha rullator? Trösklar, badrum, sovrum uppe? Planera byggen för minst en generation framåt, eller åtminstone den äldre generationen. Du är ung och kan bo varsomhelst. Men om 15 år? Dit ska du investera. Inte bygga för nu!


jag tycker otto var inne på en viktig sak, ska du lägga flera hundra tusen på ett hus som du medvetet planerar att bo tillfälligt i..?
är det inte då smart att prata samman sig med föräldrar om vad de tänker för framtiden...?
ett enplans hus som från början är anpassat för ett (pensionärs) par med krämpor är en bättre investering, de vinner ni ju alla på.

antingen att de från första börja flyttar in där och från början sätter sin prägel eller att du bor där innan de känner sig redo att flytta från huset de nu bor i.

och kanske ska man även tänka ytterligare ett steg, när dina föräldrar har gått från detta livet är det då så praktiskt med 2 hus på samma tomt?, t.o.m bakom rätta boningshuset?
skulle det bli aktuellt med att då sälja huset eller hyra ut det åt någon,så skulle det då inte vara bättre att det låg på en egen avstyckad tomt?
just dessa tankar har lite lätt börjats diskuterats i min familj därav tar jag upp dem.

lövstad har ju även så kallade fritidshus...
http://www.lovsta-trahus.se/vara-hus/fritidshus/

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck (trådstartaren)

#23 » 22:45:52, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte det här forumet lobba för att ättestupan införs igen?

Finns det fler tillverkare av "budgethus" i landet.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#24 » 17:33:41, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mailat kommunen men dom är inte duktiga på att svara. Har ringt dom också och fått svar på en del saker men nya frågor uppstår liksom hela tiden.

Har hittat blanketter för bygglovsansökan. Behövs nått mer så här i början?
Jag tror att jag ska rita ut på en karta var huset ska stå men var hittar jag kartan som det ska ritas på?

Vad kostar ett bygglov?

Är troligen ledig några veckor/månader så nästa vecka ska jag ta itu med det här hoppas jag.



Har även provgrävt en del (givetvis med en åkerman) för att veta hur djupt berget ligger med tanke på vatten och avlopp.

Det var ganska svårgrävt kan jag säga. Jag kan kanske gräva bortanför berget men om jag måste spränga: vad kostar det då?
Jag förstår att det inte går att säga exakt.

Kan man lägga vatten,avlopp och kanske elen i samma dike? Vill ju gärna gräva så lite som möjligt. Tänkte mej en kulvert in i det befintliga huset så att vatten och ev. elen går att pula in i kulverten.

Är även intresserad av exempel på hur man kan få till en lämplig planlösning på huset. (jag menar hur sovrum, badrum, kök, tvättstuga maskin/pannrum och kanske nått mer ska placeras ut i huset.)
Mest för att kunna räkna ut hur stora rummen ska vara och hur stort huset ska vara.

Hur stor är innedelen på en luft/vatten värmepump. Tänkte mej en med en hyffsat stor varmvattentank men det kanske alla har.
Vad kostar dom?

Jag uppskattar alla svar, tipps och råd som gäller själva husbygget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#25 » 22:25:17, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste man inte anmäla en byggherre? (och den måste kunna allt om byggnormer arbetarskydd och gud veta allt tror jag)

en lvvp håller sig väl innom vitvarustandard dvs 60 bredd mm?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

bengt jansson

#26 » 22:47:06, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj vad frågor ,,,, får man ställa en motfråga till Ts .är dina föräldrar dvs ägarna till fastigheten med på noterna att du planerar detta bygge . Om inte kan du ju glömma alltihop ett antal år ,,,,
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

olle67

#27 » 22:50:42, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,igen..huset bkev klart med allt,på 5v med 2 snickare,ja jobbade.....huset har Nibe frånluftspump...funkar perfekt o drar mkt lite el..
olle67
 

mimeck (trådstartaren)

#28 » 11:15:11, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:Oj oj vad frågor ,,,, får man ställa en motfråga till Ts .är dina föräldrar dvs ägarna till fastigheten med på noterna att du planerar detta bygge . Om inte kan du ju glömma alltihop ett antal år ,,,,



Dom har ingen aning om att jag planerar att sätta upp ett hus på åkern på baksidan av deras hus på deras mark.
Att jag har provgrävt för att se var berget befinner sej har dom också missat. Konstigt att dom inte la märke till åkerman h3:an som bröt upp sten i perlandet.
Att jag ändån troligen blir ägare till fastigheten inom en relativt snar framtid har också gått alla inblandade förbi.

Och angående att bygga på åkermark så ska det troligen gå bra men jag har inte sökt bygglov än.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#29 » 11:17:57, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är de nog dags att lägga korten på bordet å snällt be ägaren om att få göra vissa saker :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck (trådstartaren)

#30 » 11:30:49, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:måste man inte anmäla en byggherre? (och den måste kunna allt om byggnormer arbetarskydd och gud veta allt tror jag)

en lvvp håller sig väl innom vitvarustandard dvs 60 bredd mm?



"byggherre: Den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings eller markarbeten."




Du kanske tänker på "kontrollansvarig.


"Kontrollansvarig

Du som ska bygga, riva eller utföra markarbeten kan behöva en kontrollansvarig, KA, för ditt projekt. Du behöver oftast inte en kontrollansvarig om du bara ska göra små ändringar av till exempel ett en- och tvåbostadshus. När du utför en åtgärd som varken kräver lov eller anmälan krävs aldrig en kontrollansvarig.

Den kontrollansvarige du anlitar måste vara certifierad. Kravet finns i EU:s tjänstedirektiv och innebär att bara personer som är certifierade får göra det en kontrollansvarig ska göra.

Den kontrollansvarige ska medverka till att ditt projekt uppfyller kraven i bygglagstiftningen. Den kontrollansvarige ska bland annat hjälpa dig att ta fram ett förslag till kontrollplan. Den kontrollansvarige ska också se till att kontrollplanen följs, vara med vid det tekniska samrådet, besiktningar och andra kontroller samt skriva ett utlåtande som ska vara underlag för byggnadsnämndens slutbesked.

Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att han eller hon inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag.

För att bli certifierad krävs kunskap, erfarenhet och lämplighet för uppgiften. Certifieringar får endast utfärdas av certifieringsorgan, det vill säga företag som har ackrediterats för denna uppgift av myndigheten Swedac."




Jag kan ha missförstått nått men man ska anlita nånn som kontrollerar bygget ett antal gånger under byggets gång.
Enligt kommunen bör man ringa runt lite eftersom dom här kontrollanterna enligt uppgift går efter olika taxor och att det skiljer mycket i pengar mellan olika kontrollansvariga. Om jag missförstått nått så rätta mej gärna.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ÅkermanH7MB och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se