Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygge av mindre hus på jordbruksfastighet.

92 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mimeck (trådstartaren)

#31 » 11:45:41, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Hej,igen..huset bkev klart med allt,på 5v med 2 snickare,ja jobbade.....huset har Nibe frånluftspump...funkar perfekt o drar mkt lite el..


Jag inbillar mej ju att vi kan göra mycket av det invändiga själva. Givetvis med hjälp av rörkrökare, elekriker, golvläggare mm. om och när det behövs.



Frånluftsvärmepump har jag inte tänkt på. Är dom tysta? Jag tänker mest på ev. fläktljud och drag genom ventilationsventiler.
Har nämligen fått nog av sånna ljud. (jobbigt att lyssna på sånt mitt i natten)
Har du även golvvärme förresten?


Tack olle67 för att du svarar på dom frågor jag ställer ang. huset.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



63an

#32 » 13:46:01, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr var det kommunen som besiktade/slutbesiktade å du tänker ju en nybyggnation När man skulle få loss pengar så var det besiktning annars blev de inga stålar! :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

mimeck (trådstartaren)

#33 » 15:08:28, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka pengar menar du att jag skulle få loss?
Är detta aktuellt vid byggande av bostadshus eller gäller det mer bidragspengar och ekonomibyggnader, ladugårdsbyggen och sånt?

Du kanske menar att låna pengar från banken. Jag planerar att inte låna nånting.

Tack 63:an. Jag gillar att du oftast har en glad gubbe som avslutning.


Är det ingen som vet nått om tex. priser på sprängning som jag frågade om tidigare.
Jag ska ju givetvis fråga runt lite i trakten men just nu vill jag mest veta hur mycket det hela kommer att kosta i extremt grova drag.
Senast redigerad av mimeck 15:17:34, 02-05-2015, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#34 » 15:14:45, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett lån eller inte borde kommunen ha besiktningen men kanske det är på entreprenad nuförtiden nån här borde nog kunna svara korrekt om detta? :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Bengt Erik Eriksson

#35 » 16:39:20, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att 63:an menar att det var bes innan han fick pengar förvutfört arbete på bygget. Rörkrökeri tror jag han kan mycket om..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

mimeck (trådstartaren)

#36 » 16:55:09, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Antar att 63:an menar att det var bes innan han fick pengar förvutfört arbete på bygget. Rörkrökeri tror jag han kan mycket om..


Då klarnade det lite. Menar 63:an att han inte får betalt för sitt rörkrökeri innan besiktningen är utförd.

Ska det komma en till besiktnings människa och besikta när huset är helt färdigt trots att det blivit kontrollerat under bygget?



Tack 63:an och bengt erik
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#37 » 18:01:44, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabba slutsatser! Då när jag byggde var det samma man från kommunen, jag byggde med vinterbidrag å varje ggn blev han irriterad för de gick för fort för honom men vill folk ha betalt för utfört arbete så ska de få det man måste samspela även som besiktningsman! Han var sur över det han såg så sista ggn. då satt han i bilen å säjer att de var för lite utstick på betongplattorna! Jaså var då nånstans? Då pekade han att där!!! Men snälla du de här sakerna är prefabricerade enligt (Lagar å förordningar) så kom inte med den valsen! Vete fan varför han tjurade? Nästa ggn. så ring bara! Gapskratt du då är det slutbesiktning som gäller, å så blev det...Efter påringning så kommer han en Lördag å var glad å trevlig skulle skriva på direkt? Nänä här ska du följa med å titta annars kunde du skickat protokoll från skrivbordet! Började undra vafan han höll på med? vi går ner från yttre vinden då säjer karln : en sån fin färg du har strykit på! Då härsknar jag till : VA FAAN GÅR DU PÅ??? Nej jag ska ut å sjunga i kör på ett ställe! Ja vad ska man tro? Om besiktningsanställda??? Han dog snart sedan oxå så vi slapp betala lön till "spånet"
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

mimeck (trådstartaren)

#38 » 18:05:56, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tur att det slutade "lyckligt".
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#39 » 18:46:42, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de kan man säja! I vilket fall måste du stå som ägare å husbyggare i ärendet såvitt jag hänger med :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Mikkel

#40 » 20:24:06, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta forum är fantastiskt, här kan alla spåna hej vilt, utan tråkiga Messersmittar :grin: Tänk om man ändå fick bygga som man ville utan inblandning från fantasilösa civilbyråkrater :mrgreen:.

En arbetskompis fick klagomål från grannen att han använde sitt gamla skjul intill tomtgränsen till garage. Så kom ett brev från kommunen att skjulet enligt bygglovet var avsett för "Cykelförråd mm" och han fick frågan om han använde det till garage.
Han svarade: - Jag använder det till "cykelförråd med mera". :mrgreen:
Kommunen konstaterade vid platsbesök (han råkade inte vara hemma då) att det gick dubbla hjulspår in i skjulet, till synes garage.
Han svarade: - Jag använder det till "cykelförråd med mera" :mrgreen:
Kommunen uppmanade honom att inte använda skjulet till annat än "Cykelförråd mm".
Han svarade: - Jag använder det till "cykelförråd med mera". :mrgreen:
Så vitt jag vet så slutar historien lyckligt här och han använder alltjämt skjulet till: "cykelförråd med mera".
Grannen flyttade och den nya grannen kommer gärna över på en kall öl på sommarkvällen och de tittar tillsammans på skjulet (cykelförråd mm) :lmao:

Förlåt Mimec, tillbaka till tråden: För att nu ändå vara lite tråkig så rekommenderar jag att du går in på din kommuns hemsida, där kan du nog ladda ner någon lättbegriplig broschyr om vad som gäller, Boverket har också bra broschyrer. Det har hänt mycket nytt under de senaste 10 åren och här kommer en del. Detta är gången för ett normalt nybygge. En del av punkterna kan man slippa, men det måste man kolla upp innan man bygger.
1) Bygglov
2) Bygganmälan
3) Utse kontrollansvarig
4) Byggsamråd
5) Kontrollplan
6) Startbesked
7) Kontroller och intyg
8) Slutanmälan
9) Slutbesked
10) Flytta in

Kanske behöver du inte bygglov, men kanske ändå måste göra bygganmälan. Om man startar bygget utan startbesked eller flyttar in utan slutbesked då kan det bli böter (sanktionsavgifter) mm.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

olle67

#41 » 21:25:34, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,hopp.............jodå ja har golvvärme med,pumpen kan höras mt ite nån natt då den går över på nåt spar läge,annars e de mer eller mindre ljudlöst i huset..har utsug,1i badrummet o 1i köket......ja tänkte med göra mkt själv,men insåg att d bättre ja jobbar o tjänar pengar. :grin: litet tips..min pump skulle hamna på 73000kr då kolla ja på price runer o köpte en i Malmö för 49000,,,,,snabbt tjände pengar..glömde att elektrikern gick på dryt 35000kr utöver de andra...
olle67
 

63an

#42 » 21:53:18, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går väl över i MAX-läge för varmvatten?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

mimeck (trådstartaren)

#43 » 13:33:26, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undersöker lite olika uppvärmningsalternativ men i slutändan lär det bli rörkrökarn som bestämmer
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#44 » 21:15:39, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska försöka ringa kommunen i morgon.
Sitter och kollar lite på nätet.

Jag ska tydligen placera ut huset på en karta. Kommunen har en karta (nybyggnadskarta) som dom säljer för 7500kr.
Finns det nånn annan karta att köpa? Eller duger vanliga kartor som finns på ett lantbruk?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#45 » 20:53:03, 05-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ringt runt i ett okänt antal timmar.

Har bla. fått tag på en kontrollansvarig.

Lyckades även nämna till kommunen att infiltrationen till den befintliga trekammarbrunnen blev omgrävd i höstas. Nu måste det anmälas fast den ligger bara några meter från den gamla. Det var berg och en väg på fel ställen så det var lite trångt att gräva ner den.
Ska även anmäla att det planerade huset ska kopplas till trekammarbrunnen nånn gång i framtiden.

Anmälan av avloppet kostar ca. 3000kr.
Kartan med husets och avloppets placering kostar 5000kr.

Den kontrollansvarige kostar ungefär 20000. Han ska troligen även rita in innerväggar, fönster mm. i huset och det kostar ju ett okänt antal tusenlappar att få det gjort. Jag trodde ju att man kanske kunde placera ut avlopp och sånt i grunden och sedan vänta med den exakta placeringen av väggar mm. tills jag stod inuti det uppresta men tomma huset. Då skulle det vara lättare att bilda sej en uppfattning om hur det ska vara. Tänkte ju bara göra badrum, sovrum, maskinrum (pannrum) och sedan bygga eventuella andra rum eftersom.

Själva bygglovet kostar nog en smärre förmögenhet.




Förstår inte hur kommunen kan ta så fruktansvärt betalt för allt. Jag trodde man betalade skatt för att få hjälp av myndigheterna.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se