Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gjuta garageplatta/maskinhall kvalitet och tjocklek

64 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#1 » 14:37:10, 28-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag ska riva en äldre maskinhall och bygga en ny hall/garage där. Tanken är att jag ska gjuta plattan och lägga golvvärmeslingor för framtida uppvärmning med bl.a. solvärme och vedpanna.
Vid gjutningen kommer jag förbereda för bl.a. en "ränna" för att enkelt få bort snö och vatten samt ett par försänkningar för nedsänkta lyftbord.

Då jag kommer att ta in minst traktor med timmerkärra på detta golv så har jag försökt att leta reda på vilken betongkvalitet man ska ha, vilken tjocklek som plattan behöver vara och lämplig förstärkning runt golvrännan.
Husgrunder har jag redan erfarenhet från men det blir ju lite högre laster här, och slitage...

Någon som har lite erfarenhet från maskinhallar?

Mikael
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major



Torpöbo

#2 » 18:57:30, 28-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör ju få i ganska mycket isolering av en kvalitet som tål belastningen med, när man har golvvärme går ju mycket av värmen neråt i plattan.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#3 » 22:05:36, 28-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst blir det rejäl isolering också. Får se om planen blir att gjuta en del för tungre fordon och grovspol m.m. samt en del för lätare mek där komforten blir viktigast.
Det hänger lite på hur underlaget ser ut när vi schaktat bort lite massor, för tillfället lutar det en del och den gamla hallen/garaget är byggt i två ettage.
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

magloman

#4 » 01:22:11, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

är inte yrkesman men ganska påläst. :cool:

K300 om du inte ska köra med kedjor

K400 tål kedjor till viss del men kräver överkantsarmering

Annars kan man lägga en tunn yta som är starkare än betongen. Blir mer o mer populärt. jag tror om du söker lite så hittar du flera trådar om ämnet här på maskininsten.

Destå starkare betong desto mer sprickbenägen är den och man måste överkants armera.

Tror mitt koncept var rätt ok. K300 12cm tjock och centrumarmering bestånde av 9x100 mattor.

Har iaf kört in hjullastare på 18 ton utan det sprack :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#5 » 12:38:06, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra det. Då håller det för en lastbil också om behovet finns.

Hade du värme och isolering i plattan?
Isf vilken isolering använde du/spelar det ngn roll vilken typ av markisolering som krävs, med tanke på laster..

Mikael
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

dogen

#6 » 12:58:58, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde på K40 och dubbelarmerat. Har varit och sladdat runt på betongen med stållarver och skrapat plattan ren från is och snö och jag vart otroligt impad över hus pass lite skada jag gjorde -inget, förutom att det fastnade lite rost och färg från skopan. Inga fåror i betongen åtminstone :)

Jag siktade på 12cm platta, men den blev nog snarare 11-12cm. Under så la jag 200mm S200 cellplast. Kan tillägga att det blev aningen trångt med två lager armering och golvvärme på 11-12cm, men det gick utan att jag behövde böka alldeles för mycket. Betongaren som hjälpte mig vid själva gjutningen skrattade högt och tyckte att det var en väldans massa överkurs. Men det beror ju på vad man skall göra där. Jag borde kunna stapla flyglar från golv till tak, utan problem :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

magloman

#7 » 13:05:52, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har 20mm slang i plattan med 100mm isolering under, skulle kanske varit 200 eller 300 men det blir så rackans dyrt

de första 100 gör iaf mest skillnad, så är det med all isolering.

ja det spelar roll. du bör ha höghållfast isolering. desto tunnare platta destå bättre isolering behöver du. jag har för mig att min tålde 250kpa
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#8 » 13:08:45, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Jag körde på K40 och dubbelarmerat. Har varit och sladdat runt på betongen med stållarver och skrapat plattan ren från is och snö och jag vart otroligt impad över hus pass lite skada jag gjorde -inget, förutom att det fastnade lite rost och färg från skopan. Inga fåror i betongen åtminstone :)

Jag siktade på 12cm platta, men den blev nog snarare 11-12cm. Under så la jag 200mm S200 cellplast. Kan tillägga att det blev aningen trångt med två lager armering och golvvärme på 11-12cm, men det gick utan att jag behövde böka alldeles för mycket. Betongaren som hjälpte mig vid själva gjutningen skrattade högt och tyckte att det var en väldans massa överkurs. Men det beror ju på vad man skall göra där. Jag borde kunna stapla flyglar från golv till tak, utan problem :)


med tanke på din höga cementhalt hade din platta spruckit om du INTE lagt överkantsarmering.

Klockrent fall där man måste ha det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dogen

#9 » 13:29:36, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, man pratar väl om att det blir 50% bättre (eller var det 100%) om man ökar från 100mm till 300mm. Det blir långt ifrån 300% bättre iaf :)

Jag vet inte ifall du missförstod mig ang. betongaren. Han tyckte det var överkurs från början till slut. En pimpad garageplatta tyckte han hade räckt, men han vet ju inte (inte ens jag!?) hur plattan kommer användas i slutändan. Jag resonerade som så att det var dumt att inte överdimensionera eftersom plattan i princip är det enda som är omöjligt att ändra på i efterhand. Nuvarande maskinparken hade säkert inte krävt mer än en vanlig garageplatta egentligen (har ju bara leksaker :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#10 » 13:46:30, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... det var dumt att inte överdimensionera eftersom plattan i princip är det enda som är omöjligt att ändra på i efterhand. ...

Så skulle jag också resonera vad gäller både isolering (mängd och hårdhet), armering/betongkvalitet och förekomsten av golvvärmeslangar.
Ingen del i en byggnad är så dyr och besvärlig att uppdatera/förändra i efterhand som just plattan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#11 » 14:18:37, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt med alla inlägg i forumet.

Det vetkar som man hamnar runt 12cm och K40 dubbelarmerat med 20mm slang, då har man det nice och inga större begränsningar för framtiden, mer nice än need :grin:

Det blir ju lite förstärkningar runt avloppsrännor och försänkningar där jag ska ha ett lyftbord, vad jag tror nu i planeringen.

Hur stora ska man ta till dessa, har funderat på 300mm kantbalk både runt kanten och runt rännorna. Känns som det borde räcka.
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

Robban_C

#12 » 14:25:46, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom 450 mm bred kantbalk räcker att ställa väggarna till ett hus på så borde väl 300 räcka gott och väl till det där?
Ska du ha kantjärn runt rännor och lyftbord? I såna fall kanske dessa kantbalkar kan vara ännu smalare. Det blir ju dock snart trångt för armeringskorgarna om man har för smala kantbalkar. Dessutom är det ju så att dom färdiga korgarna (VK20 eller VK12) kräver 300 bredd eller strax därunder.

Stående VK12? Då borde det ju gå att göra kantbalkar med 200 mm bredd. Men varför?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#13 » 14:37:16, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir kantjärn runt är tanken. Korgarna kommer jag troligen göra själv och med 300 balkas så blir det inte trångt iaf...

Har bl.a. fått tag på 70mm tjock "gallerdurk" för avloppsrännan från en industri, så jag svetsar kant för denna tillsammans med kantjärnen. Rännan blir troligen 300-400 mm bred. Man ska ju få plats med en skyffel då man behöver rensa
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

Robban_C

#14 » 15:03:39, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter rätt genomtänkt.
Ett tips dock är att färdiga korgar sparar enormt mycket tid. Kostar givetvis lite mer men det kan det vara värt om man värdesätter tiden.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#15 » 15:45:16, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bjorkholtz@gmail.com skrev:Härligt med alla inlägg i forumet.

Det vetkar som man hamnar runt 12cm och K40 dubbelarmerat med 20mm slang, då har man det nice och inga större begränsningar för framtiden, mer nice än need :grin:


Tänk på att underkants armeringen är den som bär lasten. Du bör alltså dimensionera denna utefter ditt lastfall. Ska vi köra in en lastbil kan ja nog tro att 8x150 är lättaste mattan, men det där kan väl nån räkna på?

Jag tog ju i lite med 9x100 men då behöver man inte bry sig så mkt sen istället :grin:

Desto tunnare platta desto mer koncentrerad blir trycket på underlaget oxå.

Överkantsarmeringen är inte så noga, den är för sprickorna bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se