Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gjuta garageplatta/maskinhall kvalitet och tjocklek

64 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dogen

#31 » 19:16:26, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ingen som helst koll på detta, men man kanske kan hänvisa till filterspecifikation och eventuellt testa den på något standardiserat sätt. Men, nu pratar vi en djungel av byråkrati och då känns helt plötsligt jättemycket pengar för en köpt avskiljare, väldigt billigt :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



surkuse

#32 » 19:39:37, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har råddat lite i regelverken och kommit fram till följande om oljeavskiljare och krav....

Är du jordbrukare och vill klara miljöhusesyn (oftast krav från komunen/miljökontoret samt för bidrag) så gäller följande (alltid)
- Du får ej ha golvavlopp i en lokal där du utför oljebyten eller hanterar oljor oavsett om du har oljeavskiljare (idiotregel fast jag förstår orsaken)
- Oljeavskiljare (tvätthall m.m) skall vara godkänd och försedd med Koalesator.

Är du "privatperson" så beror det på:
- ditt komunala VA-bolags regler.
- om du bor i/nära ett vattenskyddsområde
- stadsplanen (om den existerar)

Jag har inte kollat vad som gäller för Företag utanför branchen men det lokala miljökontoret är antagligen rätt plats att starta på :)

Generelt sett så tror jag att det är ok att konstruera slamavskiljardelen själv men att man bör köpa oljeavskiljaren (särskilt om det fins krav på koalesator)
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#33 » 22:01:23, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var förbi och pratade med miljökontoret hemma idag, och de kunde inte svara på det men skulle återkomma.

Jag har kollat in en mängd konstruktioner och en klass II renare är inte mer avancerad än den ovan. En klass I så sitter det ett filter (vilket man kan köpa löst från någon tillverkare) i som hjälper oljan att bli mer ihopklumpad (för att lättare flyta till ytan) och vissa är även utrustad med en bottenventil som stänger utloppet vid för låg vattennivå. Den konstruktionen verkar också ganska enkel.

Det jag kan läsa mig till från miljökontorets papper är bl.a. att man skall föjla std SS-EN 858 vilket jag inte läst ännu. Ledningar, betong och plaströr skall vara kvalitetsmärkta (jag har tänkt syrafast/rostfritt stål) samt i Naturverkets faktablad ang slamavskljare så BÖR man välja en typgodkänd.

Jag får läsa på lite mer och vänta på dommen från miljökontoret :snow:
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#34 » 22:10:26, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bra pdf på lite regler och uppbyggnad av en oljeavskiljare :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#35 » 14:01:19, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi ritat lite. Hallen blir ca (inget fastställt ännu) 8,5m bred och 12 m djup. I anslutning till hallen så kommer de finnas plats för "mekhörna" på 2,5x7m. Vet bara inte riktigt hur jag ska inreda, samt få till ett eventuellt pannrum.
Det finns vissa begränsningar som ej är med på ritningen, men kom gärna med lite konstruktiva förslag på allt ni kan komma på ;)
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#36 » 07:03:32, 28-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som jag kommer få plats med en smörjgrop också. Vad blir lämpligast här? Gjuta golv i gropen först och sedan mura med lecablock, eller skulle man kunna gjuta väggarna i gropen också (har lite formvirke till övers :lol: )
Vad skulle vara lämpliga dimensioner (väggtjocklek, storlek på grop m.m.) på leca resp gjutning.
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#37 » 19:39:53, 16-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man börjat förbereda lite. Kul med "riktig" grävare, roto-tilt å sånt.
Nu finns det plats för 25-30cm singel, 300mm isolering och 12 cm dubbelarmerad platta...
Det får sätta sig under vintern när man detaljplanerar å sånt...
Bild
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#38 » 15:50:08, 18-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här har jag tänkt. Det blir ju ett utrymme mellan befintlig ladugård och den nya plattan som jag har tänkt att gjuta nu i närtid. Dels för att förbereda lite inför bygget, och dels för att se att inte stödmuren flyttas av någon konstig källossning eller dylikt, och så får fyllet ligga till sig lite under vintern. Det blir en enkelarmerad platta med T615 matta som jag fick tag på billigt och till kantbalk hade jag tänkt mig D12 på längden och D10 som håller ihop balken.

Stödmuren får jag se sedan om den slutar i nivå med plattan eller om jag drar upp den ca 50-60 cm istället för att mura med leca? Bra eller dåligt? Inte vet jag men det var en tanke i alla fall...
Bild
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#39 » 15:31:56, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imorgon gräver vi...

Ingen tjäle i värmland ännu... hoppas på gjutning innan nyår :grin:
Bild

Gott nytt år på er alla
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

Robban_C

#40 » 18:51:27, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bjorkholtz@gmail.com skrev:... till kantbalk hade jag tänkt mig D12 på längden och D10 som håller ihop balken. ...

Köp färdig armeringskorg istället. Inte så mycket dyrare men oerhört mycket smidigare och stadigare att jobba med samt spar en hel del tid.

Är det inte bättre att mura upp stödmuren än att gjuta den?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#41 » 21:04:43, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det, nu har jag ett större parti isolering som jag bygger formen av och en rejäl mängd armering efter ett par inköp på konkursauktioner. Plattan mellan ladugård och stödmuren måste gjutas i vilket fall som helst, och nu när jag köper cementen istället för att blanda själv så passar jag på att fylla en bil när jag ändå håller på.

Sedan så är det skönt att få fast armeringen mellan ladugård, stödmur och platta då jag inte har riktigt full koll på hur stort marktryck det kommer bli bakom muren. Å så gillar man å svetsa å....
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#42 » 23:24:36, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska rota fram lite bilder på grävningen och formen å men just nu så fanns dessa i kameran. Gjutning 1 av flera klar och det blev riktigt bra. Tack för hjälpen Lars och Ulf
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#43 » 18:20:46, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här såg det ut inna gjutning no1
Bild
"källarplan"

Bild

Här nere ska den lite större kompressorn stå sedan
Bild
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#44 » 18:30:59, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter många minusgrader och mycket regn så fick man ta tag i sakerna hemma igen. Till min hjälp så var dottra min med många timmar i maskin vi lånat..


Lerigt värre men typiskt svensk sommar...
Bild

Bild

Bild

Bild


Första viraduken håller på att ta plats, pappersbrukens bidrag till samhället, bättre finns inte - tror jag :thummar:
Bild
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major

bjorkholtz@gmail.com (trådstartaren)

#45 » 18:43:01, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen så kom Mats med rototilten och hjälpte till med det sista innan formsättningen. Vi han med det mesta i regnet och fick ner ca 150m dränering, grävde av dagvattninet i en regnskur, gjorde snabbt slut på 50m3 singel, lyfte ip:en på plats till mekhörnan ovanför kompressorn, å det blev bra som attan :thumme:


Bild

Här ska jag lära mig cykla pappa när det blir golv..
Bild

Litet hål å fylla med ngt nytt
Bild

Det lilla oranga uppe till vänster är det "nyare" dagvattnet på gården enl svärfar. Glad i hågen grävde vi av det gamla brevid i en regnskur och fick se att det också fungerade. Det blev till att skarva gamla betongrör med nytt och koppla på dränering och dagvatten från nybygget
Bild

Balken smög vi dit och hadde hela 2mm till godo när den skulle in det sista..
Bild
Användarvisningsbild
bjorkholtz@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:18, 28-02-2011
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 4x4
Ford Major


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 784, Leif Larsson och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se