Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Val av byggmaterial vid garage bygge.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Johanolof (trådstartaren)

#1 » 20:07:43, 13-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall bygga ett garage / förråd. Och har lite frågor angående val av byggmaterial. Gjuten platta med cellplast och golvvärme inga frågor här än. Väggarna skall reglas med 45 /145 plast 45/45 osb gips. Frågan är nu om man skall ha asfabord eller vindskydspapp typ Halotex w10 från mataki eller något annat under bräd panelen. Blir stående panel med falurödfärg. Taket är tänkt vitting lertegel tvåkupigt men blir ganska dyrt. Finns det någon plåt som ger lite gammeldags utseende och är billigare och snabbare att montera. Skall man lägga vanlig råspont eller köpa råspontsluckor? Vilken garage port är bäst. En 6 meters rullport eller två 3 meters. Eller ska man ha 2 st stålport typ EAB eller AJAB.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor



Andert

#2 » 09:38:27, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag renoverade nyligen ett garage som hade asfaboard. Panelen var helt rutten pg felaktig konstuktion och igensatta hängrännor, men stommen innanför asfaborden var knappt påverkad!. Skulle jag bygga nu skulle jag definitivt sätta det, verkar rätt lätt att jobba med också. Jag la råspontluckor, gick ruggigt fort även för en amatör och en kompis, först bara lägga ut och spika på några ställen, sen markera med murarsnöre och gå med spikpicka. enda nackdelen med luckor är skarvarna blir sämre än med lösråspont, men duger nog ändå.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se