Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Min underjordiska gång(kulvert), murad med leca... tips om hållfasthet tas gärna emot!

73 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ivar Risslén

#46 » 12:37:56, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frigolitblock som man fyller med betong http://www.eodab.se/thermomur-250
Betongblock som man fyller med betong http://betonggjuteriet.se/produkter/fundablock/

Det är två metoder som man kan använda istället för att mura med stenar eller bygga formar och gjuta med betong. Det finns nog andra fabrikat av liknande byggsystem men det var de här som jag kom på nu. När man fyller frigolitblocken så måste man stadga dom först så de inte börjar att vika sig eller jäsa ut.

Vilken metod som man använder är en kostnadsfråga och till vad som man ska använda byggnaden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Stridis2

#47 » 13:54:44, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finja betong har (har haft?) byggbeskrivningar på sin hemsida som var hållfasthetsberäknade. En stödmur med skalblock som tål en viss belastning på maken vid sidan om (fanns olika beräkningar, allt från gångtrafik till lastbilstrafik) borde klara dina behov med. Ditt tak stabiliserar ju konstruktionen så den bör bli starkare. Får du inga bättre förslag hade jag byggt på det viset.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

prosten (trådstartaren)

#48 » 20:58:43, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har tyvärr inte hänt så mycket med kulvertprojektet.... letade länge efter en konstruktör som kunde göra några enkla beräkningar för att kolla att man höll sig någorlunda inom rimliga gränser gällande betongkonstruktionen och fick till slut prata med någon på telefon som lovade att titta på det.

Nu har det gått en månad och efter att ha mailat dem 3 gånger och ringt ytterligare ett par så inser jag att jag nog måste försöka hitta en ny! :(

Annars börjar jag överväga ett alternativt användningsområde för min "utgrävning", fiskodling eller swimingpool:

Bild

....sådär såg det ut efter regnvädret som var för en vecka(?) sedan..... det tog ett tag att pumpa bort allt vatten......

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

PeterR

#49 » 22:17:27, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Ser ut att bli en utmaning med dräneringen? Det blir väl bara marginellt mindre mängder med vatten som skall ut senare också.....?

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

prosten (trådstartaren)

#50 » 22:38:16, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Hmm. Ser ut att bli en utmaning med dräneringen? Det blir väl bara marginellt mindre mängder med vatten som skall ut senare också.....?

/Peter R



Det bör nog bli lite mindre framöver, då det nu finns ganska många kvadratmeter som är "råberg" som leder dit, senare skall detta täckas med massor (eller hus). Sedan var regnvädret extremt och ledde till en mängd översvämmningar på andra ställen med, men givetvis skall jag i framtiden klara av detta (och mer!).

Den permanenta lösningen är dock att dra en ledning (med självfall) från "cementröret" på bilden till ett dagvattenavlopp, men för att lösa detta så behöver jag gräva ner ledning på annans mark (vilket jag har ok på) så det har fått vänta lite. Tills dess kan jag lösa dräneringen med hjälp av pump och hade jag bara haft "ordning på grejorna" så hade en pump med automatik slagit till och därmed förhindrat översvämmningen på bilden.
Nu har jag dock köpt en isolationstester och hittat jordfelet (eller iaf ett av dem!) och skall stoppa dit redundanta pumpar som går på olika faser och olika jordfelsbrytare, då borde man kunna sova gott om nätterna! :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Joe

#51 » 23:07:06, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl sett Weber's jordkällarbeskrivning?, Finja har en liknande dock med valvtak.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

prosten (trådstartaren)

#52 » 23:43:45, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Du har väl sett Weber's jordkällarbeskrivning?, Finja har en liknande dock med valvtak.


Tack! Jo, den har jag tittat en hel del på då jag funderade på LECA som huvudalternativ. Nu går dock tankarna mest åt helgjuten betonglösning iaf tills dess jag fått prata med någon som kan visa på om det är rimmligt eller ej.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

bergman

#53 » 23:42:23, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skalblocken av betong någon länkade till ovan har jag använt en del. Jag tror det blir en betydligt stadigare konstruktion än murad Leca. Kanske billigare och troligen snabbare eftersom den inte behöver putsas. Det är också lättbyggt. Vi ställde första skiftet på betongplattan innan den härdat. Det är viktigt att vara noggrann och få blocken i första skiftet i våg både på längden och tvären. Annars blir det extraarbete högre upp. Sen är det bara att trava upp blocken, lägga i längsgående och vertikal armering, forma vid avslut och hörn och beställa betong i pumpbil och fylla blocken.

1 person gillar det här inlägget.
bergman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:02, 09-10-2008
Ort: Örebro
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 720
EX 135
Volvo L120
mm

patrik williamsson

#54 » 12:15:30, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur man bokstavligen gräver ner sig själv i arbete! Men fränt är det ju! :thumme:
patrik williamsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:40, 30-01-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4610

Mattias Petterson

#55 » 13:52:33, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora L stöd? Ett rättvänt och ett uppochner. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#56 » 19:59:06, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

prosten (trådstartaren)

#57 » 01:51:30, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under vinter/vår har det inte hänt något. Nu har jag har fått fixa lita bättre (högre) "stödmur" med lite fler stockar då det rasade lite (inte så mycket faktiskt) under vintern. Så lite plintgjutning och flytt av stockar har det blivit och så fick jag gräva på ett par ställen där det rasat in massor.'
...annars ser det nog ungefär ut som på någon av de tidigare bilderna (utan vatten).
Inget jordfel numera så pumpen/(arna) går som de ska och håller kulverten torr och fin....

Jag är fortfarande inne på att gjuta betong på plats, det verkar vara det billigaste alternativet (möjligen är LECA billigare, men tror inte merkostnaden för gjutning skall bli SÅ farlig). Prefab ellement som L-stöd osv. skulle säkert fungera, men det blir dyrt om man inte kommer över något billigt restparti.
Jag hade väldigt gärna köpt upp några gigantiska cementrör (typ innerdia på 1.4m) och kapat dessa på längden, då hade man fått ett juste välvt tak. :)

Men då det inte har dykt upp några "prefab-fynd" så blir det nog gjutning som sagt..

Diskuterar just nu med kommunen ifall bygglov behövs, det verkar inte helt uppenbart och jag har fått lite olika besked..... blir bara det klart (och konstruktör (se nedan) borde faktiskt gjutning kunna ske efter sommaren...

.....men jag har FORTFARANDE INTE HITTAT NÅGON BETONGKONSTRUKTÖR (eller iaf någon kunnig inom området) som kan hjälpa till med lite dimensioneringsråd... snälla maskinister; finns det inte någon som har någon bra kontakt... tror en duktig pensionär vore den perfekta lösningen, men är öppen för alla förslag! :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#58 » 22:52:48, 17-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite blandade framgångar och motgångar i mitt projekt;

Jag fick till slut tag på en konstruktör som nu har gjort ritningar och räknat på hållfasthet. Det blev 4 ton (!) armering till slut så nu skall det väl hålla hoppas jag. Jag bestämde mig också för att ta bort "lite berg" då berget stack upp lite i ena ändan och jag kunde få ner kulverten lite djupare samt/eller få bättre issolering under.
Tänkte först ta dit någon som kunde spränga bort berget med krut, men då jag inte hade någon bra kontakt (är du rätt person så hör gärna av dig, för framtida projekt!!) så beslutade jag mig för att köra med spräckmedel "då det inte var så mycket berg".

Nu i efterhand så inser jag att det var MYCKET berg, iaf för att köra med spräckmedel. Det framgår inte riktigt på bilderna nedan hur mycket, men får se om jag kan fixa "före och efter" bilder sedan. Har gjort av med ca. 150kg spräckmedel och är inte klar ännu.
Sedan har jag insett att spräckmedel inte alls är lämpligt för denna typ av jobb... det tar oändligt med tid och blir en j-la massa borrande!

Ovan i kombinerat med att det dykt upp lite annat har gjort att det inte blir någon gjutning i år utan jag har istället fått "vinterrusta" min kulvert genom att fixa lite bättre och högre "pallisader" som håller emot ev. ras från sidorna så nu hoppas jag VERKLIGEN att det blir gjutning i vår.
Tipps på bra bolag som gjuter, armerar och bygger formar mottages tacksamt!

Ett par bilder från idag:
Bild
Ovan ser man gjutrör på toppen av betongpelarna, då jag precis har förlängt dem något.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Mattias Petterson

#59 » 17:02:35, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trots firman "från stan" gjuter och armerad.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jj@zg

#60 » 19:19:26, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ett tips är att ringa Mikael Forss i Stenkvista utanför Eskilstuna, han har "berg" av betongrör som legat staplade i åratal, vet inte vilken storlek, men kan vara värt ett försök.

Janne
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se