Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Min underjordiska gång(kulvert), murad med leca... tips om hållfasthet tas gärna emot!

73 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

BM 4 ever

#16 » 19:58:27, 28-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt roligt bygge :thumme:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



prosten (trådstartaren)

#17 » 20:19:58, 28-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Verkligen kul med alla glada tillrop! Det kan behövs när man sliter på i regn och lera och de flesta utanför denna site tycker man är lätt galen! :-)

Appropå fördelar och drännering:

Tja, det kanske är svårt att rationellt motiveraett sådant här bygge, men förutom att det blir väldigt enkelt och trevligt att installera och underhålla ledningar, rör, etc. så får man en möjlighet att gå torrskodd mellan de bägge källardelarna. Sedan få man ju lite extra utrymme som man kan använda som lite "lageryta". Rent estetiskt hade jag helst byggt en tegelkulvert med små lagerplatser i väggarna... jag är ingen vinkännare, men isf hade man väl fått börja lagra vinflaskor där! :-) Tegel har dock gått bort p.g.a (total)kostnad och hållfasthet.

Eftersom kulverten sluttar mot min dagvattenbrunn så är tanken att det inte ska göra något om det läcker in vatten, MEN jag har ändå som mål att försöka få den vattenfri, framförallt genom att lägga platonmatta på sidorna och taket men också genom att ha markduk och natursten på sidorna innan fyllnadsmassorna.
Jag har haft en del funderingar på exakt hur jag skall göra med platonmattan då den i normala fall brukar "sluta ovan mark"(?), här kommer ju allt att ligga under gjord och jag vill ju inte "stänga in fukten" med mattan...

Ang. ringar/rör:

Betongrör har jag funderat mycket på och även bjudit på några gigantiska ringar på en auktion, men det blev för dyrt. ...och just kostnaden är faktiskt en stor del av anledningen till att det inte blev en sådan lösning. Skall man ha ringar i stora dimensioner (2m+) så tror jag man närmar sig 10kkr/m. Har iaf för mig det var i den storleksordningen när jag kollade. Jag misstänker att det dock är lite "overkill" då dessa ringar/rör är gjorde för att skicka vatten i under tryck osv.

Min tanke med ringar/rör var dock att använda de som "prefab" element till taket efter att jag kapat dem på långsidan (ett rör blir två taksektioner). Dels blir det en snyggare och trevligare lösning, men jag har också en utmaning i att avlopp skall ligga helt nära marken och skulle jag då köra med enbart rör så skulle jag då tvingas att lägga avloppet precis längst ner där man vill gå. Med nuvarande lösning kan jag lägga de intil kanten på golvet.

Vore kul att höra lite tankar kring armering från folk här (se inläg #2)? Bistål verkar vara det som rekomenderas från leca tillverkarna, men det blir ganska dyrt och jag hade gärna kört med vanlig armering...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Göran Ekman

#18 » 06:23:46, 29-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Taket skulle det funka med prefabricerade betongbjälklag? Det är en betong skiva som är slät på den ena sidan med armering som sticker ut på den andra sidan funkar som form när man gjuter , man plockar i mera armering samt fyller på med betong till lämplig höjd. Dessa bjälklag är ofta 240 cm breda längden varierar med var de ska sitta , dom är rätt dyra , men ibland blir det skador på dessa så att de inte duger på bygget, dom blocken blir skrot ligger på gården på betong gjuteriet . Kan vara ett alternativ om det finns ett gjuteri i närheten samt att man måste ha tag på "rätt person" den som är ansvarig för att bakgårdens städning samt kassan för personalfesten .
Grävde du hela kulvert kanalen med den grävaren ståendes på botten.
Lösningen är kanske inte den vanligaste på för ett mindre hus. Men ett häftigt projekt är det.

Bild

Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

prosten (trådstartaren)

#19 » 16:10:03, 29-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prefab är en bra ide, men det gäller som sagt att hitta de för "rätt" pris.
Jag gillar verkligen din beskrivning om att man måste hitta rätt person som hanterar både städningen och kaffekassan!! :) Håller helt med!
Möjligen kan ett problem vara att om man inte får tag på dem i "rätt storlek" så blir det en del kapande av armerad betong vilket tar lite tid.... Jag hade precis denna fundering, men då gällande betongrör...

Jag har inte provat att kontakta någon dock, någon som har tips på någon i Stockholmsområdet?

Grävandet gjorde jag till början "från kanten och neråt" för att sedan gräva vidare när jag stod i kulverten. Det var precis att min 88:a räckte till för jobbet och "förlängningen" som blev när jag monterade rotortilten jag köpte förra året hjälpte verkligen till när man skulle lägga upp massor nerifrån kulverten och upp på kanten.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Torpöbo

#20 » 12:06:59, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte dräneringen under allt i hoppa i din iver att komma framåt :)
Har tittat lite på sånna där legobitar i i betong som man använder i utlandet. Det verkar vara en spännande lösning.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

JD400

#21 » 20:36:12, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt projekt helt klart! :thumme: Har du tänkt att ha ventilation där nere? Annars finns kanske en risk att det kan bli syrefattigt? Behöver du nåt speciellt bygglov för tunneln?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mattias Petterson

#22 » 22:08:31, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Häftigt projekt helt klart! :thumme: Har du tänkt att ha ventilation där nere? Annars finns kanske en risk att det kan bli syrefattigt? Behöver du nåt speciellt bygglov för tunneln?

Bör väl inte behövas något bygglov för en kabelgrav... lite luftig kanske...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

JD400

#23 » 22:12:33, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag vet inte... Men tänkte TS kanske visste. Men annars lär väl ingen upptäcka bygget ändå när det är klart... :mrgreen:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

prosten (trådstartaren)

#24 » 22:06:09, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart blir det drännering. I helgen tog jag bort de sista massorna som jag behövt för att ta mig fram med maskinen så nu är berget frilagt och redo för att fyllas ut med sten. Här kommer två bilder från varsitt håll:
Bild
Bild

Kanske lite overkill att köra med högtryckstvätten innan man lägger på stenar för utfyllnad/dränering, men overkill är väl å andra sidan ledordet för hela projeket.... :mrgreen:

Ventilation; jag har en tänkt ta frånluften från huset och leda ut den i kulverten och på det viset få lite värme och ventilation. Utsläppet av luften får bli vid locket på dräneringsbrunnen.

PS.
Har du en ide om vad en dieseltank kan vara värd? Se min tråd: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=271&t=232881

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

danne mähl

#25 » 22:34:52, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fundering
varm luft innefrån brukar vara fuktig när man kyler ner den
men kan ha fel :huh:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

prosten (trådstartaren)

#26 » 23:02:41, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:fundering
varm luft innefrån brukar vara fuktig när man kyler ner den
men kan ha fel :huh:


Jo, jag har funderat lite på detta, men mest lagt funderingarna åt sidan än så länge med en notering om att "ev. kondensproblem baserat på varmluft bör jag tänka igenom ytterligare en gång"....
Jag kommer att ha värmeväxlare på frånluften i huset och jag undrar ifall temperaturskillnaden kommer att bli "stor nog" för att få problem med kondens?
Å andra sidan skulle det ju inte vara en katastrof ifall det blir så någon enstaka gång, eftersom kulverten ska kunna hantera det, men det vore ju bra att hitta en lösning där man inte råkar ut för något sådant.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Torpöbo

#27 » 14:22:28, 02-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och tänkte på en tunnelmetod som jag tyckt verkat intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=LoRIztYmWjY
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

prosten (trådstartaren)

#28 » 16:53:31, 02-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Satt och tänkte på en tunnelmetod som jag tyckt verkat intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=LoRIztYmWjY


Wow, jo den var kul! Gillade att de körde upp grävaren ovanpå konstruktionen i slutet när de fortfarande hade bilen "kvar i tunneln", de verkade lite på sin konstruktion kan man ju säga! :-)

Kan dock fundera på de egentliga fördelarna med metoden jämfört med att sätta "halvcirklar" i prefab på plats direkt. De får väl göras lite smalare för att få ner vikten till jämförbar nivå, men man slipper ju specialbilen samt så kan de ju armeras i hela halvcirkeln vilket borde innebära att konstruktionen kan göras mindre tjock...

Mycket kul video dock!
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

gute84

#29 » 00:44:10, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

så där har man ju gjort sen 1000 år tillbaka
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

jonnordvall

#30 » 09:03:19, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt läckert sätt att bygga på. Alltid beundrat dom där byggena. Räcker med att kolla på alla jordnära som finns precis överallt på äldre gårdar. Så läckra. Men att ha en rullande form eller vad det kan kallas verkar smart:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se